Τα θανατηφόρα τροχαία αποτελούν, δυστυχώς, σχεδόν καθημερινό φαινόμενο στους ελληνικούς δρόμους. Με βάση τα επίσημα στοιχεία το 2024 έχασαν τη ζωή τους 665 άτομα, αριθμός αυξημένος κατά 2,9% σε σχέση με το 2023, με το συγκεκριμένο νούμερο να αναμένεται να αυξηθεί όταν γίνουν γνωστά τα οριστικά στοιχεία.
%RELATED2%
Ποιες περιοχές είναι οι πιο επικίνδυνες; Η διεξοδική μελέτη της ισπανικής εφημερίδας «El Confidential» και του δημοσιογραφικού δικτύου Pulse, στο οποίο συμμετέχει και η «Εφημερίδα των Συντακτών», κατέγραψε τα πιο επικίνδυνα μέρη για να οδηγεί κάποιος στην Ελλάδα, με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Eurostat (2022).
Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Εφημερίδας των Συντακτών», η Πελοπόννησος, τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου και η Δυτική Ελλάδα είναι στην «πρώτη γραμμή», ενώ ακολουθούν η Στερεά Ελλάδα και η Κρήτη. Αν και σε απόλυτα νούμερα είναι αναμενόμενο οι περισσότεροι θάνατοι από τροχαία να καταγράφονται στα μεγάλα αστικά κέντρα και ειδικά στην Αττική, ωστόσο οι νομοί Κορίνθου, Λακωνίας, Αρκαδίας και Μεσσηνίας κατατάσσονται πρώτοι σε θανατηφόρα τροχαία με 9,72 νεκρούς ανά 100.000 κατοίκους κάθε χρόνο.
Από την άλλη πλευρά, η Περιφέρεια Αιγαίου καταγράφει 9,09 νεκρούς ανά 100.000 κατοίκους ετησίως, αριθμός που εξηγείται από την αυξημένη τουριστική κίνηση των καλοκαιρινών μηνών. Στην τρίτη θέση είναι η Δυτική Ελλάδα (Αχαΐα, Ηλεία και Αιτωλοακαρνανία) με 8,85 νεκρούς και ακολουθούν η Στερεά Ελλάδα (εκτός Αττικής) με 7,96 και η Κρήτη με 7,13 νεκρούς ετησίως ανά 100.000 κατοίκους.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ | ΘΑΝΑΤΟΙ ΣΕ ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΝΑ 100.000 ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ |
Πελοπόννησος | 9,72 |
Νησιά Νοτίου Αιγαίου | 9,09 |
Δυτική Ελλάδα (Ηλεία, Αχαϊα, Αιτωλοακαρνανία) | 8,85 |
Στερεά Ελλάδα | 7,96 |
Κρήτη | 7,13 |
Ήπειρος | 6,8 |
Ανατολική Μακεδονία - Θράκη | 6,76 |
Αττική | 6,24 |
Θεσσαλία | 6,17 |
Νησιά Βορείου Αιγαίου | 6,08 |
Κεντρική Μακεδονία | 5,06 |
Δυτική Μακεδονία | 4,43 |
Πηγή: Eurostat (2022), Επεξεργασία δεδομένων: «Εφ.Συν.», El Confidential |
Με βάση το συγκεκριμένο ρεπορτάζ, οι συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές εντάσσονται στις πιο επικίνδυνες ευρωπαϊκές περιοχές της Μεσογείου για να οδηγεί κανείς. Η μόνη που είναι χειρότερη είναι η Περιφέρεια Αλεντέζου στον πορτογαλικό Νότο. Εξαιρούνται αρκετές νοτιοδυτικές περιοχές της Τουρκίας που παρουσιάζουν εξίσου αρνητική εικόνα ή και ακόμα χειρότερη.
Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, βάσει της έρευνας της «Εφημερίδας των Συντακτών», προκύπτει ότι η Πελοπόννησος, τα νησιά του νοτίου Αιγαίου και το συγκεκριμένο τμήμα της Δυτικής Ελλάδας συμπεριλαμβάνονται στις 20 πιο επικίνδυνες περιοχές για πρόκληση θανατηφόρου τροχαίου δυστυχήματος σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη σε όλη τη Ρουμανία και ειδικά στη δυτική περιφέρεια της Τιμισοάρα, στην ανατολική και κεντρική Πολωνία, στην τουριστική δυτική Κροατία, σε ολόκληρη τη Λετονία και τη Σερβία. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην έρευνα δεν περιλαμβάνονται, λόγω έλλειψης δεδομένων, το Κόσοβο, το Μαυροβούνιο και η Αλβανία, όπου ο βαθμός επικινδυνότητας είναι εξίσου μεγάλος.
Ως αποτέλεσμα, για άλλη μια χρονιά θάνατοι και οι τραυματισμοί από τροχαία στην Ευρώπη απέχουν πολύ από τους στόχους που τέθηκαν τόσο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και από τις κυβερνήσεις των κρατών-μελών. Συνολικά 20.017 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της Ε.Ε. το 2024, μια μείωση κατά 2% σε σύγκριση με το 2023, μείωση που θα αποδειχθεί μικρότερη όταν κατατεθούν τα οριστικά στοιχεία από όλες τις χώρες. Προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος που έχει τεθεί για μείωση 50% έως το 2030, ήταν απαραίτητη η μείωση κατά 6,1% κάθε χρόνο.
Σύμφωνα με τον Σύλλογο SOS Τροχαία Εγκλήματα, «ο στόχος ή καλύτερα η ευχή για μείωση των θανάτων κατά 50% στη δεκαετία είναι πρακτικά ανέφικτος, ενώ βρισκόμαστε στο μέσον της δεκαετίας. Με εξαίρεση το 2020, όπου εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων κυκλοφορίας λόγω COVID είχαμε μια δραστική μείωση των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις, τα υπόλοιπα χρόνια η πτωτική τάση είναι εξαιρετικά μικρή. Διανύουμε την τρίτη συνεχόμενη δεκαετία σε ευρωπαϊκό επίπεδο που οι στόχοι που τέθηκαν για μείωση κατά 50% των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις αποδεικνύονται ψευδεπίγραφοι».
Η πιθανότητα θανάτου για έναν χρήστη του οδικού δικτύου στην Ελλάδα το 2024 ήταν πάνω από τριπλάσια από ό,τι στη Νορβηγία, τη Σουηδία και τη Μάλτα και πάνω από διπλάσια σχετικά με τη Δανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, το Λουξεμβούργο, την Ελβετία, τη Σλοβενία και πολύ μεγαλύτερη από ό,τι στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
Περισσότεροι νεκροί σε τροχαία δυστυχήματα καταγράφηκαν το 2024 στα οδικά δίκτυα των Περιφερειών Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου, σύμφωνα με τα στοιχεία και της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
Ειδικότερα σημειώθηκαν και στις τρεις περιφερειακές ενότητες της Δυτικής Ελλάδας (Αιτωλοακαρνανία, Αχαΐα, Ηλεία), 422 τροχαία δυστυχήματα και ατυχήματα, όπου έχασαν τη ζωή τους 52 άτομα και τραυματίστηκαν σοβαρά ή ελαφρά 559. Το 2023, είχαν καταγραφεί 398 τροχαία δυστυχήματα και ατυχήματα, όπου είχαν χάσει τη ζωή τους 45 άτομα, ενώ είχαν τραυματιστεί συνολικά 480.
Στις πέντε περιφερειακές ενότητες της Πελοποννήσου (Αρκαδία, Κορινθία, Λακωνία, Μεσσηνία, Αργολίδα) το 2024 σημειώθηκαν 256 τροχαία δυστυχήματα και ατυχήματα, όπου έχασαν τη ζωή τους 52 άτομα και τραυματίστηκαν σοβαρά ή ελαφρά 292.
Ο Γιώργος Κουβίδης, ιδρυτής του Συλλόγου SOS Tροχαία Εγκλήματα, εξήγησε στην «Εφ.Συν.» την αρνητική πρωτιά της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας: «Το τμήμα από την Πάτρα στον Πύργο είχε πάντα πάρα πολλά τροχαία. Επιπλέον έχει αξία να αναφέρουμε πως, όταν ολοκληρώθηκε ο αυτοκινητόδρομος ‘Μορέας’, παρότι ήταν ένας πολύ ασφαλέστερος δρόμος, τα τροχαία στην ευρύτερη περιοχή αυξήθηκαν με τρομακτικό βαθμό, μιλάμε για πάνω από 100% αύξηση.
Η ερμηνεία αυτού του φαινομένου είναι σύνθετη, ωστόσο εμείς ως σύλλογος το αποδίδουμε στο γεγονός ότι ο κόσμος αγόρασε πολύ πιο γρήγορα και δυνατά αυτοκίνητα για να πηγαίνει ταχύτατα από την Αθήνα στην Καλαμάτα. Όμως μετά έβγαιναν στο επαρχιακό δίκτυο της περιοχής, όπου οι δρόμοι είναι πολύ διαφορετικοί, και εκεί διαπιστώσαμε ακριβώς ότι γίνονταν τα περισσότερα ατυχήματα.
Οι οδηγοί έμπαιναν με κεκτημένη ταχύτητα και χωρίς την απαραίτητη προσοχή σε δρόμους με διαφορετικές υποδομές. Παραμένει ωστόσο ένα μυστήριο ακόμη γιατί υπάρχει τόσο μεγάλη διαφορά στην Πελοπόννησο, γιατί, για παράδειγμα, στα νησιά η αύξηση εξηγείται ειδικά το καλοκαίρι και από τον τουρισμό και βέβαια την κατανάλωση αλκοόλ».
Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Στη Βουλγαρία οι περισσότεροι θάνατοι από τροχαία στην Ε.Ε. - Πού βρίσκεται η Ελλάδα
Τρομακτικό ατύχημα στο Misano - Αυτοκίνητο χτύπησε στις μπαριέρες και τυλίχτηκε στις φλόγες (video)