Μπορεί να ακούγεται σαν σενάριο από ταινία δράσης, όμως η πιθανότητα να βρεθεί κανείς με το αυτοκίνητό του μέσα σε νερό δεν είναι τόσο μικρή όσο οι περισσότεροι νομίζουν. Οι ακραίες καιρικές συνθήκες, οι ξαφνικές καταιγίδες και οι καταστροφικές πλημμύρες αυξάνουν ραγδαία τον κίνδυνο.
Σύμφωνα με δοκιμές που πραγματοποίησαν οι οργανισμοί TCS και ADAC, χρησιμοποιώντας ένα ηλεκτρικό Citroën ë-C4 και ένα θερμικό Seat Exeo, προκύπτουν κρίσιμα συμπεράσματα που πρέπει να γνωρίζει κάθε οδηγός. Τα οχήματα βυθίστηκαν επανειλημμένα, με σκοπό την αξιολόγηση της ταχύτητας με την οποία βυθίζονται, της αντίδρασης των ηλεκτρονικών συστημάτων και κυρίως του χρόνου που απαιτείται για την έξοδο των επιβατών.
Η πιο γρήγορη και αποτελεσματική έξοδος από το όχημα είναι μέσω του πλαϊνού παραθύρου. Στην περίπτωση του ë-C4, τα ηλεκτρικά παράθυρα συνέχισαν να λειτουργούν ακόμη και ενώ το αυτοκίνητο είχε αρχίσει να βυθίζεται.
Όμως ο χρόνος είναι δραματικά περιορισμένος αφού σε μόλις τρία λεπτά, το ηλεκτρικό Citroën έχει σχεδόν βυθιστεί εντελώς. Το ενθαρρυντικό είναι πως η μπαταρία του οχήματος δεν παρουσίασε καμία δυσλειτουργία, άρα ο κίνδυνος ηλεκτροπληξίας δεν υφίσταται, τουλάχιστον στις σύγχρονες κατασκευές.
Η πιο επικίνδυνη πτυχή της δοκιμής προέκυψε στο Exeo, στο οποίο οι ηλεκτρικοί διακόπτες παραθύρων απενεργοποιήθηκαν εσκεμμένα, ενώ τα τζάμια ήταν διπλής υάλωσης και αδύνατο να σπάσουν με το χέρι. Το αποτέλεσμα; Η πόρτα του οδηγού κατάφερε να ανοίξει μόνο μετά από 4 min και 36 sec, όταν η εξωτερική πίεση εξισορροπήθηκε με την εσωτερική.
Εκείνη τη στιγμή, το κεφάλι του συνοδηγού βρισκόταν κάτω από το νερό ήδη για 1 min και 37 sec. Σε συνθήκες πανικού, αδρεναλίνης και σωματικής καταπόνησης, είναι πρακτικά αδύνατο να κρατήσει κάποιος την αναπνοή του για τόσο. Γι' αυτό είναι κρίσιμο να ανοίξεις την πόρτα αμέσως μετά την πτώση στο νερό, πριν αυξηθεί η πίεση.
Το εργαλείο που μπορεί να σώσει τη ζωή σου
Αν τα παράθυρα δεν λειτουργούν και δεν μπορείς να ανοίξεις την πόρτα, τότε χρειάζεσαι κάτι παραπάνω από τύχη, όπως ένα ειδικό εργαλείο θραύσης. Ένα σφυράκι έκτακτης ανάγκης ή ένας διατρητής (spring punch) μπορεί να σπάσει το τζάμι και να σου δώσει την έξοδο που χρειάζεσαι. Σημείωσε ότι αυτό ισχύει μόνο για τζάμια μονής υάλωσης καθώς τα διπλά τζάμια των νεότερων μοντέλων δεν σπάνε με απλά μέσα.
Το πιο σημαντικό συμπέρασμα από τις δοκιμές είναι ξεκάθαρο: “Αν το αυτοκίνητο πέσει στο νερό, έχεις λιγότερο από ένα λεπτό για να βγεις. Πρέπει να αννοίξεις την πόρτα και να κατεβάσεις τα ηλεκτρικά παράθυρα αμέσως, χωρίς καθυστέρηση.” Κάθε δευτερόλεπτο που περνάει είναι πολύτιμο. Μη χάνεις χρόνο προσπαθώντας να καλέσεις βοήθεια ή να πάρεις αντικείμενα, η προτεραιότητα είναι η άμεση έξοδος, με την ζωή σου να εξαρτάται από την αντίδραση εκείνου του πρώτου λεπτού.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Γιατί το A/C στο αυτοκίνητο μυρίζει άσχημα - Τι πρέπει να προσέξει ο οδηγός
Καύσωνας: Τα αναπάντεχα προβλήματα που μπορεί να προκαλέσει στο αυτοκίνητο
Γιατί σε κάποιους αρέσει η μυρωδιά της βενζίνης - Η επιστημονική εξήγηση