Το Car and Driver ταξίδεψε τις προηγούμενες ημέρες στα προάστια του Παρισιού, στο ιστορικό εργοστάσιο της Renault στο Flins, όπου η γαλλική εταιρεία ανακοίνωσε την έναρξη ενός φιλόδοξου project που στόχο έχει να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την αυτοκινητιστική κληρονομιά.
Όπως μας αποκάλυψαν σε συνέντευξη Τύπου οι άνθρωποι της εταιρείας, τους επόμενους μήνες θα ξεκινήσει η ανέγερση ενός νέου εκθεσιακού κέντρου που αναμένεται να ανοίξει στο κοινό το 2027 και θα συγκεντρώσει για πρώτη φορά το σύνολο των ιστορικών συλλογών της εταιρείας: οχήματα, έργα τέχνης και αρχειακό υλικό, προσφέροντας ένα ταξίδι στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του brand. Το νέο αυτό κέντρο θα λειτουργεί και ως πόλος πολιτισμού και εκπαίδευσης, με προγράμματα που απευθύνονται σε σχολεία, πανεπιστήμια και λάτρεις της μηχανοκίνησης κάθε ηλικίας.
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, ο Jean-Dominique Senard, πρόεδρος του ΔΣ του Renault Group, εξήγησε ότι η απόφαση για την υλοποίηση αυτού του έργου πάρθηκε για δύο βασικούς λόγους: αφενός για να έρθει το κοινό σε επαφή με τη βαριά ιστορία της Renault και αφετέρου για να μεταμορφωθεί η περιοχή του Flins σε έναν από τους σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς της αυτοκίνησης στην Ευρώπη.
Το εργοστάσιο του Flins, που φιλοξενεί αυτό το νέο εγχείρημα, είναι ένα από τα ιστορικότερα εργοστάσια της Renault, έχοντας κατασκευάσει μέχρι σήμερα πάνω από 18 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Μεταξύ αυτών, εμβληματικά μοντέλα όπως το Renault 5 και τέσσερις γενιές του Clio.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Renault δεν επιθυμεί ο νέο χώρος να χαρακτηριστεί ως «μουσείο», καθώς φιλοδοξεί να αποτελέσει κάτι πολύ πιο ζωντανό και διαδραστικό. Όσο για την ονομασία του, αυτή θα ανακοινωθεί με την ολοκλήρωση του έργου.
Η ιστορία της Renault πάνω σε... ράφια
Στον νέο πολυχώρο που θα στεγάσει τα ιστορικά οχήματα της Renault οι επισκέπτες δεν θα έρχονται απλώς να χαζέψουν τα εκθέματα, αλλά να ζήσουν την ιστορία του «διαμαντιού». Εκεί θα βρουν σπάνια μοντέλα όπως το Type A του 1898, το πρώτο αυτοκίνητο του Louis Renault, μέχρι αγωνιστικά της Formula 1, θρυλικά Alpine, και πρωτοποριακά concept cars, σε μια εντυπωσιακή «βιτρίνα» με ράφια. Συνολικά, η συλλογή θα περιλαμβάνει πάνω από 500 οχήματα, που καλύπτουν περισσότερα από 125 χρόνια αυτοκινητιστικής εξέλιξης.
Αξιοσημείωτο είναι ότι περισσότερα από τα μισά αυτοκίνητα εξακολουθούν να λειτουργούν, γεγονός που αποδεικνύει τη σχολαστική τους συντήρηση. Εδώ και πολλά χρόνια, έξι εξειδικευμένοι τεχνικοί έχουν αναλάβει την αποκατάσταση και τη συντήρηση όλων των οχημάτων της Συλλογής Renault, εξασφαλίζοντας ότι κάθε μοντέλο μπορεί να βγει στον δρόμο και να διηγηθεί τη δική του μοναδική ιστορία.
Η διαδικασία αποκατάστασης περιλαμβάνει ανακατασκευή εξαρτημάτων με τη βοήθεια τεχνολογιών 3D printing, αλλά και συνεργασίες με εξωτερικά εργαστήρια για την αναπαραγωγή υλικών που δεν υπάρχουν πλέον στην αγορά. Ο νέος πολυχώρος θα στεγάζει επίσης ένα εργαστήριο αποκατάστασης για κινητήρες και αμαξώματα, ανοιχτό σε πραγματικό χρόνο για το κοινό, ώστε οι επισκέπτες να μπορούν να παρακολουθούν τη δουλειά των τεχνικών.
Εμείς είχαμε την ευκαιρία να τον επισκεφτούμε και να δούμε την εξαιρετικά δύσκολη δουλειά που γίνεται από τους τεχνικούς, οι οποίοι καλούνται να δώσουν ξανά ζωή σε οχήματα που εμφανίστηκαν πρώτη φορά αρκετές δεκαετίες πριν. Στη συζήτηση που είχαμε με τον επικεφαλής του τμήματος, μάς αποκάλυψε ότι τα περισσότερα εξαρτήματα που χρησιμοποιούν αναγκάζονται να τα κατασκευάζουν μόνοι τους, βλέποντας απλά εικόνες από το αρχείο της εταιρείας! Μάλιστα, αρκετά από τα μηχανικά μέρη των παλαιότερων μοντέλων χρειάζονται χειροποίητη επεξεργασία με αυθεντικές τεχνικές της εποχής.
Ένα μοντέρνο κτίριο με βαριά αρχιτεκτονική υπογραφή
Ο χώρος του μουσείου έχει σχεδιαστεί από τον αρχιτέκτονα Jacob Celnikier και θα βρίσκεται μπροστά από το ιστορικό εργοστάσιο του Flins. Το κτίριο είναι εμπνευσμένο από την εργοστασιακή γεωμετρία, αλλά με μοντέρνες κάθετες γραμμές, γεφυρώνοντας το παρελθόν με το μέλλον, την πόλη με τη βιομηχανία. Η αρχιτεκτονική του φιλοσοφία δίνει έμφαση στη βιωσιμότητα, με ανακυκλωμένα υλικά και ενεργειακά αποδοτικές λύσεις, σύμφωνα με τη στρατηγική Renault Re-Factory για την κυκλική οικονομία.
Οι Γάλλοι δημοσιογράφοι στη συνέντευξη Τύπου εστίασαν στο οικονομικό σκέλος του εγχειρήματος. Από την πλευρά της Renault, δεν αποκαλύφθηκε ο προϋπολογισμός, ωστόσο τονίστηκε πως τα εκθέματα που θα φιλοξενηθούν «θα έχουν πολύ μεγαλύτερη αξία από το ίδιο το κτίριο».
Επιπλέον, η εταιρεία επεσήμανε ότι το έργο θα τονώσει τουριστικά την περιοχή και θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενο, δηλαδή θα συντηρείται από τα ίδια του τα έσοδα, χωρίς να επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του Ομίλου. Η Renault στοχεύει σε 15.000 επισκέπτες ετησίως, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί μελλοντικά χάρη σε διεθνείς συνεργασίες, εκπαιδευτικά προγράμματα και πολιτιστικά δρώμενα που θα φιλοξενούνται στον χώρο.
Η καλλιτεχνική πλευρά της Renault
Εκτός από τα οχήματα, η Renault θα εκθέσει και τη σπάνια συλλογή της σύγχρονης τέχνης, που περιλαμβάνει έργα από δημιουργούς όπως οι Robert Doisneau, Arman, Vasarely και Erró. Η μακρά παράδοση της Renault στη στήριξη της καλλιτεχνικής δημιουργίας επισφραγίστηκε το 2024 με την ίδρυση του Renault Fund for Art and Culture, το οποίο θα συνεχίσει να ανανεώνει τη συλλογή, εστιάζοντας κυρίως στη σύγχρονη street art. Παράλληλα, προγραμματίζονται περιοδικές εκθέσεις και συνεργασίες με διεθνή μουσεία και ιδρύματα τέχνης.
Στο πλαίσιο αυτό, δημιουργήθηκε και το Art Factory, ένας χώρος 3.200 τ.μ. στα πρώην βαφεία του εργοστασίου και είναι αφιερωμένος στην street art. Καλλιτέχνες όπως ο Gérard Zlotykamien και ο Jean Faucheur έχουν ήδη φιλοξενηθεί εκεί, δημιουργώντας έργα από ανακυκλωμένα εξαρτήματα αυτοκινήτων, σε ένα μοναδικό καλλιτεχνικό και βιομηχανικό πάντρεμα. Το Art Factory θα λειτουργεί και ως καλλιτεχνικό εργαστήριο, όπου νέοι δημιουργοί θα μπορούν να συμμετέχουν σε residencies και να εκθέτουν τη δουλειά τους στο ευρύ κοινό.
Όπως δήλωσε ο CEO του Renault Brand, Fabrice Cambolive, «Η δύναμη ενός brand προέρχεται από τις ρίζες του. Και η Renault είναι αναπόσπαστο μέρος της παγκόσμιας λαϊκής κουλτούρας. Αυτήν την κληρονομιά θέλουμε να τη μοιραστούμε με όλους, μέσα από μια δυναμική, ανοιχτή εμπειρία».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ξανά στην κορυφή της Ευρώπης το Renault Clio, οριακή «νίκη» επί του Dacia Sandero τον Μάιο (πίνακας)
Μετά τον de Meo, ποιος; Οι υποψήφιοι για να αναλάβουν τα ηνία της Renault
Το Renault 4 παίρνει τα «βουνά» και μετατρέπεται σε 4x4 (photos-video)