Αποστολή: Πρώτη επαφή με το νέο Lexus RZ


Ταξιδέψαμε στην Πορτογαλία για να γνωρίσουμε από πρώτο χέρι τις κατασκευαστικές καινοτομίες του αμιγώς ηλεκτρικού SUV της Lexus που προσφέρει αυτονομία έως 568 km και τεχνολογία αιχμής. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΜΕΡΤΕΚΗΣ, ΦΩΤ.: LEXUS
  • 21/6/2025

Ξετυλίγοντας το νήμα της Lexus, το πολυτελές παρακλάδι της Toyota, θα δούμε πως ιδρύθηκε το 1989 και από τότε καθιερώθηκε ως ένας από τους πλέον καινοτόμους και αξιόπιστους κατασκευαστές premium αυτοκινήτων παγκοσμίως. Από την πρώτη της εμφάνιση με το LS 400, η μάρκα επένδυσε στη διακριτική πολυτέλεια, την αξιοπιστία και την αψεγάδιαστη υλοποίηση, χτίζοντας ένα διαφορετικό DNA. Στην πορεία, η Lexus αποτέλεσε πρωτοπόρα αυτοκινητοβιομηχανία στον εξηλεκτρισμό της πολυτελούς κατηγορίας, παρουσιάζοντας το 2005 το RX 400h, το πρώτο υβριδικό premium SUV στον κόσμο.

Η δέσμευση της εταιρείας για βιώσιμη κινητικότητα μετουσιώθηκε στο όραμα "Lexus Electrified", το οποίο προβλέπει το σύνολο της γκάμας να αποτελείται από ηλεκτροκίνητα οχήματα έως το 2035.

Το Lexus RZ ήταν το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό SUV της μάρκας, που σηματοδότησε αυτήν τη μετάβαση, για την ανανεωμένη έκδοση του οποίου το Car and Driver ταξίδεψε στην ευρύτερη περιοχή της Αλγκάρβης-το νοτιότερο τμήμα της Πορτογαλίας-όπου αυτή η ξεχωριστή ιαπωνική φίρμα επέλεξε να παρουσιάσει στους εκπροσώπους του Τύπου. Στο κείμενο που ακολουθεί, μπορείτε να μάθετε τα πάντα για το αναβαθμισμένο Lexus RZ, εκτός από τις οδηγικές μας εντυπώσεις για τις οποίες θα επανέλθουμε στις 9 Ιουλίου, όταν και ολοκληρώνεται το σχετικό εμπάργκο.

Μια νέα εποχή για τη Lexus

Το στρατηγικό πλάνο "Lexus Electrified" αποσκοπεί σε ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα έως το 2035. Το RZ ήταν ο πρώτος πυλώνας αυτής της μετάβασης, βασισμένο στην ειδικά εξελιγμένη πλατφόρμα e-TNGA, με γνώμονα τη στιβαρότητα, το χαμηλό κέντρο βάρους και την εργονομία. Σε αυτή τη συνταγή "πατάει" και η αναβαθμισμένη του εκδοχή. 

Ανάμεσα στις καινοτομίες για το νέο RZ η Lexus παρουσιάζει ένα πρωτοποριακό σύστημα ψύξης της μπαταρίας (ιόντων λιθίου, χωρητικότητας 77 kWh, τοποθετημένη για βέλτιστη ισορροπία στο κέντρο του δαπέδου και με ενισχυμένη προστασία), το οποίο διατηρεί σταθερή τη θερμοκρασία των κυψελών τόσο σε έντονη λειτουργία όσο και κατά τη φόρτιση. Βεβαίως, δεν είναι η μόνη τεχνολογική καινοτομία του νέου Lexus RZ, αλλά και το Steer-by-wire σύστημα διεύθυνσης και το Interactive Manual Drive, ένα εικονικό χειροκίνητο κιβώτιο 8 σχέσεων, προκειμένου να… ανανεώνεται το οδηγικό ενδιαφέρον.

Το ανανεωμένο Lexus RZ

Οι διαφοροποιήσεις στο αμάξωμα του RZ είναι ελάχιστες, το ίδιο και οι διαστάσεις (μήκος 4.805 mm, πλάτος 1.895 mm, ύψος 1.635 mm και μεταξόνιο 2.850 mm), ωστόσο η σχεδίαση "Spindle Body" αντικαθιστά την παραδοσιακή μάσκα με ένα ενιαίο, αεροδυναμικά εξελιγμένο εμπρός μέρος. Το coupe SUV αμάξωμα αποπνέει το υψηλό τεχνολογικό υπόβαθρο του μοντέλου και αισθητική ανωτερότητα, ενώ η διχρωμία (προαιρετικά) και τα LED φωτιστικά στοιχεία είναι σημεία αναφοράς.

Η φιλοσοφία Omotenashi – η ιαπωνική τέχνη της φιλοξενίας – είναι διάχυτη στην καμπίνα. Οδηγός και επιβάτες απολαμβάνουν ένα καθαρό, ήσυχο και πολυτελές περιβάλλον. Το ηχομονωμένο δάπεδο, το σχεδιασμένο για αθόρυβη λειτουργία ηλεκτρικό σύστημα κίνησης και τα νέα υλικά, όπως το φυτικής προέλευσης Ultrasuede, δημιουργούν την αίσθηση ενός lounge. Η εργονομία είναι υποδειγματική, χάρη και στην ύπαρξη αρκετών φυσικών διακοπτών, αλλά και του ψηφιακού πίνακα του infotainment που είναι στραμμένος προς τον οδηγό.

Η πανοραμική οροφή με ηλεκτροχρωματική σκίαση, η θερμαινόμενη στεφάνη τιμονιού και το ambient σύστημα φωτισμού Dynamic Shadow ενισχύουν την αίσθηση ευεξίας και κομψότητας. Η λεπτομέρεια στη ραφή των καθισμάτων, τα laser κοπής μοτίβα στα πάνελ και η έμφαση στην κατασκευαστική αρτιότητα συνθέτουν μια εξαιρετική σε αίσθηση και εικόνα καμπίνα επιβατών επιπέδου business class.

Φυσικά, τεχνολογίες ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας αποτελούν βασικά στοιχεία στο RZ, καθώς η νέα γενιά του Lexus Safety System+ προσφέρει προηγμένα χαρακτηριστικά όπως: ανίχνευση πεζών, ποδηλατών και μοτοσικλετιστών, Adaptive Cruise Control με υποστήριξη κυκλοφοριακής συμφόρησης, Lane Tracing Assist με ενεργή υποβοήθηση λωρίδας, αναγνώριση σημάτων κυκλοφορίας, Safe Exit Assist με e-Latch για αποφυγή ατυχημάτων κατά την έξοδο, προειδοποίηση κόπωσης οδηγού και αυτόματη πέδηση με κάμερα 360°, κ.α.

Επιπλέον, το RZ διαθέτει ενεργή υποβοήθηση αποφυγής ατυχημάτων, έξυπνα φωτιστικά συστήματα και προηγμένες κάμερες 3D για καλύτερη ακρίβεια του οχήματος στους ελιγμούς.

Διαθέσιμες εκδόσεις 

Πλέον η γκάμα περιλαμβάνει τις εξής εκδόσεις σε ότι αφορά τις μονάδες κίνησης: RZ 350e (224 PS, FWD), RZ 500e (381 PS, AWD) και RZ 550e F SPORT (408 PS, AWD). Η τελευταία διαθέτει όλα τα τεχνολογικά «όπλα» της Lexus, από το steer-by-wire μέχρι το Dynamic Shadow ambient lighting.

ΈκδοσηΙσχύς (PS/ kW) 0-100 km/h (sec)Τελική (km/h)Αυτονομία (km)
RZ 350e FWD224 / 1657,5160568  18”) / 508  20”)
RZ 500e AWD381 / 2804,6180500  18”) / 456  20”)
RZ 550e AWD408 / 3004,4180450  20”)

Infotainment και συνδεσιμότητα

Το νέο Lexus Link Connect με οθόνη 14 ιντσών ενσωματώνει τα πάντα: πλοήγηση με cloud υποστήριξη, φωνητικές εντολές "Hey Lexus", live ενημερώσεις, Apple CarPlay/Android Auto, και over-the-air αναβαθμίσεις. Η οθόνη αφής έχει γρήγορο σε απόκριση λογισμικό και δυνατότητα εξατομίκευσης στις προτιμήσεις του χρήστη, ενώ το προαιρετικό ηχοσύστημα Mark Levinson με 13 ηχεία προσφέρει υψηλής πιστότητας ήχο. Επιπλέον, η εφαρμογή Lexus Link παρέχει δυνατότητα ελέγχων από απόσταση: προθέρμανση καμπίνας, φόρτιση, εύρεση οχήματος, κ.λπ.

Η χρήση cloud επιτρέπει στον οδηγό να λαμβάνει διαρκώς ενημερωμένα δεδομένα για κυκλοφορία, καιρικές συνθήκες και διαθέσιμους σταθμούς φόρτισης, με δυνατότητα καθορισμού τους ως waypoints για καλύτερη πλοήγηση.

Το σύστημα infotainment συνοδεύεται από OTA υποστήριξη για ενημερώσεις λογισμικού απομακρυσμένα, αναβάθμιση των λειτουργιών ADAS, και ακόμη και μελλοντική υποστήριξη λειτουργιών τεχνητής νοημοσύνης (AI Predictive Features), καθιστώντας το RZ ένα σύγχρονο διασυνδεδεμένο όχημα.

Steer by-Wire: Επαναστατική τεχνολογία

Το Lexus RZ είναι το πρώτο μοντέλο της μάρκας που υιοθετεί το καινοτόμο σύστημα steer-by-wire, ένα σύστημα το οποίο είχε παρουσιάσει μερικά χρόνια πίσω σε πρωτότυπο στάδιο και το τελειοποιεί τώρα. Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά συστήματα διεύθυνσης, το σύστημα αυτό καταργεί τη μηχανική συνδεσμολογία μεταξύ του τιμονιού και των τροχών, χρησιμοποιώντας ηλεκτρονικά σήματα για τη μετάδοση των εντολών κατευθυντικότητας. Αυτό σημαίνει ότι η γωνία και η αίσθηση του τιμονιού προσαρμόζονται δυναμικά ανάλογα με την ταχύτητα, τις οδικές συνθήκες και τις ανάγκες του οδηγού.

Δείτε στο video πώς λειτουργεί το σύστημα Steer-by-wire 

Το σύστημα αυτό είναι διαθέσιμο με «yoke» τιμόνι (και αποκλειστικά στην κορυφαία έκδοση 550e F Sport), δηλαδή με δύο λαβές και χωρίς επάνω και κάτω στεφάνη, προκειμένου να προσφέρει βελτιωμένη ορατότητα στον πίνακα των οργάνων και το εξωτερικό περιβάλλον, αλλά και αυξημένη εργονομία.

Η απουσία μηχανικής σύνδεσης επιτρέπει την απόλυτη παραμετροποίηση της αίσθησης διεύθυνσης, ενώ ειδικοί μηχανισμοί ασφαλείας, όπως διπλά κυκλώματα και back-up τροφοδοσία, εξασφαλίζουν την αξιοπιστία σε κάθε συνθήκη. Η Lexus λέει ότι το σύστημα αυτό αποτρέπει το «σταύρωμα» των χειρών στις μανούβρες, ενώ από άκρη σε άκρη μπορεί να στρίψει σε 200 μοίρες.

«Εικονικό» χειροκίνητο κιβώτιο 8 σχέσεων

Η καινοτομία δεν σταματά στο σύστημα διεύθυνσης. Το Lexus RZ εισάγει το σύστημα Interactive Manual Drive, ένα εικονικό χειροκίνητο κιβώτιο 8 σχέσεων που προσομοιώνει την εμπειρία οδήγησης θερμικού κινητήρα. Μέσω paddles πίσω από το τιμόνι, ο οδηγός μπορεί να αλλάζει εικονικά σχέσεις, νιώθοντας τα επίπεδα επιτάχυνσης και επιβράδυνσης, όπως θα μπορούσε και σε ένα παραδοσιακό μηχανικό κιβώτιο, σύμφωνα με τη Lexus.

Το σύστημα ελέγχει την απόδοση του κινητήρα, την ανάκτηση ενέργειας και την προσφέρει ηχητική… υπόκρουση στροφών για να δώσει την αίσθηση εναλλαγής ταχυτήτων. Αντί για πραγματική αλλαγή σχέσεων, η λειτουργία αυτή επηρεάζει το επίπεδο παροχής ροπής και πέδησης ανάλογα με την επιλογή του οδηγού. Στόχος να, προσφέρει μια πιο δυναμική, συμμετοχική διαδικασία στον οδηγό, εμπλουτίζοντας τον χαρακτήρα του RZ με αυτό το σύστημα, για το οποίο να προσθέσουμε πώς χρίζουν αναθεώρησης οι μικροί και όχι ιδιαίτερα εργονομικοί μοχλοδιακόπτες.

Μπαταρία με σύστημα ψύξης

Το νέο RZ διαθέτει ελαφρώς μεγαλύτερη μπαταρία στις 77 kWh με υγρόψυξη, προσφέροντας αυτονομία έως 568 km (WLTP) στην έκδοση FWD. Το νέο σύστημα προθέρμανσης επιτρέπει φόρτιση έως 80% σε 30 λεπτά, ακόμα και σε θερμοκρασίες -10°C. Επιπλέον, ο νέος onboard φορτιστής 22 kW (αποκλειστικό προνόμιο της Lexus) βελτιώνει αισθητά τη φόρτιση AC και μειώνει τους χρόνους αναμονής ακόμα και σε οικιακό περιβάλλον.

Επιπλέον, τα eAxles, οι ηλεκτροκίνητες μονάδες μετάδοσης, έχουν επανασχεδιαστεί για αυξημένη ισχύ, λιγότερες εσωτερικές απώλειες, και βέλτιστη απόδοση, ενώ οι μετατροπείς ισχύος χρησιμοποιούν ημιαγωγούς πυριτίου καρβιδίου (SiC) για καλύτερη ενεργειακή αποδοτικότητα.

Το συνολικό αποτέλεσμα σύμφωνα με τη Lexus είναι μειωμένες απώλειες, βελτιωμένη αθόρυβη λειτουργία, καλύτερη γραμμικότητα απόκρισης και υψηλότερη ενεργειακή απόδοση σε κάθε συνθήκη οδήγησης.

Πολύ σημαντικό: Η Lexus εγγυάται 90% αποδοτικότητα μπαταρίας για 1.000.000 km ή 11 έτη!

DIRECT4: Τετρακίνηση υψηλής απόδοσης και ακρίβειας

Το Lexus RZ 550e αποτελεί την κορυφαία έκδοση επιδόσεων της αμιγώς ηλεκτρικής σειράς RZ και ενσωματώνει την πιο εξελιγμένη εκδοχή του Direct4, του ηλεκτρονικά ελεγχόμενου συστήματος τετρακίνησης της Lexus, σχεδιασμένου αποκλειστικά για ηλεκτρικά οχήματα νέας γενιάς.

Στην καρδιά του συστήματος βρίσκονται δύο προηγμένες μονάδες e-Axle, μία στον εμπρός και μία στον πίσω άξονα. Κάθε μονάδα συνδυάζει σε ενιαίο σύνολο ηλεκτροκινητήρα, σύστημα μετάδοσης και ECU, προσφέροντας ανεξάρτητο και πλήρως μεταβαλλόμενο έλεγχο ροπής σε κάθε άξονα.

Το Direct4 στο RZ 550e είναι σε θέση να κατανείμει τη ροπή μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα σε πραγματικό χρόνο. Η λειτουργία αυτή βασίζεται σε συνεχή ροή δεδομένων από αισθητήρες που παρακολουθούν την ταχύτητα, την επιτάχυνση, τη γωνία του συστήματος διεύθυνσης, το επίπεδο πρόσφυσης, αλλά και τη συμπεριφορά του αμαξώματος.

Το εύρος κατανομής της ροπής είναι διευρυμένο χάρη στην αύξηση της απόδοσης του ηλεκτρικού συστήματος, επιτρέποντας στη μετάδοση της ροπής εμπρός/πίσω να κυμαίνεται από 60:40 έως 0:100 κατά την εκκίνηση και τις ρεπρίζ, προκειμένου να μειώνονται οι ταλαντώσεις του αμαξώματος και προσφέρεται αίσθηση άμεσης επιτάχυνσης. Στις στροφές υπάρχει διαφοροποίηση, καθώς η αναλογία κατανομής προσαρμόζεται μεταξύ 80:20 και 0:100, ανάλογα με την ταχύτητα του οχήματος και τη γωνία στρέψης του τιμονιού, ώστε να ανταποκρίνεται στις εκάστοτε συνθήκες οδήγησης.

Να προσθέσουμε εδώ πώς, το RZ πατάει σε ένα πιο άκαμπτο πλαίσιο, με την προσθήκη ενισχύσεων στις αναρτήσεις, με νέες ρυθμίσεις τόσο για την εμπρός (γόνατα MacPherson), όσο και της πίσω (διπλά ψαλίδια), ενώ προβλέπονται νέες βάσεις, ενισχυμένα ρουλεμάν και ελαφρύτερα υλικά.

Συμπερασματικά, το αναβαθμισμένο Lexus RZ  είναι η αυταπόδεικτη υλοποίηση της φιλοσοφίας Lexus Electrified, όπου η τεχνολογία αποτελεί κυρίαρχο στοιχείο στην κατεύθυνση μιας βελτιστοποιημένης και μοντέρνας εμπειρίας μετακίνησης. Συνδυάζοντας καινοτόμες λύσεις όπως το steer-by-wire, την προηγμένη πλατφόρμα e-TNGA, τη δυναμική κατανομή ροπής Direct4 και το εικονικό χειροκίνητο κιβώτιο, το RZ καθιστά σαφές ότι η Lexus θα αποτελέσει μια σημαντική μάρκα στη νέα εποχή της αυτοκίνησης, τουλάχιστον σε ότι αφορά τα ευρωπαϊκά δεδομένα.

Στην Ελλάδα θα είναι διαθέσιμο από τα μέσα του προσεχούς Φθινοπώρου με ενδεικτική τιμή εκκίνησης για την πρσθιοκίνητη έκδοση CG FWD τα 59.200€ και για τις τετρακίνητες εκδόσεις CG και MC από τα 67.700€.

Τι μας άρεσε / Τι θα θέλαμε καλύτερο

Μας άρεσε:

  • Ο σχεδιασμός: Ισορροπία κομψότητας και δυναμισμού, με ξεχωριστή σχεδιαστική ταυτότητα.
  • Η πλούσια τεχνολογική φαρέτρα, το infotainment και τα ADAS.
  • Η εργονομία της καμπίνας και η αξιοποίησης του χώρου.

Τι θα θέλαμε καλύτερο:

  • Tη θέση και το μέγεθος των μοχλοδιακοπτών του συστήματος Drive-by-wire
  • Την αυτονομία της έκδοσης F-Sport.

Το νέο Lexus RZ απέναντι στον ανταγωνισμό

Το Lexus RZ εισέρχεται σε μία άκρως ανταγωνιστική αγορά αμιγώς ηλεκτρικών SUV, με αντιπάλους όπως:

BMW iX3:Με μπαταρία 80 kWh και αυτονομία έως 470 km (WLTP), το γερμανικό SUV αποδίδει 286 PS, αλλά προσφέρει μόνο πίσω κίνηση.

Tesla Model Y: Η έκδοση Long Range με μπαταρία 80 kWh προσφέρει αυτονομία  622 km, ενώ η έκδοση Performance φτάνει τους 534 PS με 0–100 km/h σε 3,7".

Audi Q6 e-tron:Το πιο πρόσφατο ηλεκτρικό SUV της Audi βασίζεται στην πλατφόρμα PPE, διαθέτει μπαταρία 100 kWh και αυτονομία έως 640 km.