Για χρόνια, η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία φαινόταν να κινείται αμετάκλητα προς την πλήρη ηλεκτροκίνηση, με στόχο ένα πιο «πράσινο» και βιώσιμο μέλλον. Όμως οι εξελίξεις στην αγορά, τη ζήτηση, τις πρώτες ύλες, αλλά και τις κυβερνητικές πολιτικές, έχουν αναγκάσει αρκετούς κατασκευαστές να επαναπροσδιορίσουν τη στρατηγική εξηλεκτρισμού τους.
Αυτή η αλλαγή στη δυναμική έχει επαναφέρει στο προσκήνιο τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, και μάλιστα όχι μόνο με υβριδική τεχνολογία, αλλά και με εναλλακτικές μορφές καυσίμου, όπως το υδρογόνο ή τα βιοκαύσιμα.
Η Alpine ποντάρει στο υδρογόνο
Η Alpine δηλώνει ξεκάθαρα πως «ο κινητήρας εσωτερικής καύσης δεν είναι ο εχθρός». Όπως τονίζει ο επικεφαλής του τμήματος υδρογονοκίνησης της εταιρείας, Pierre-Jean Tardy, το μέλλον δεν είναι αποκλειστικά ηλεκτρικό. Η Alpine εργάζεται ήδη πάνω στο Alpenglow, ένα αγωνιστικό πρωτότυπο με V6 κινητήρα 730 PS που λειτουργεί με υδρογόνο και προορίζεται για συμμετοχή στις 24 Ώρες του Le Mans το 2028.
Ο Tardy υπογραμμίζει: «Η καύση του υδρογόνου δεν παράγει διοξείδιο του άνθρακα, αλλά κυρίως νερό. Τα οξείδια του αζώτου μπορούν να μειωθούν με υπάρχουσες τεχνολογίες, όπως λεπτό μίγμα, έγχυση νερού και καταλύτες». Η Alpine υιοθετεί, έτσι, το ίδιο μονοπάτει που ακολουθούν ήδη άλλες μάρκες, όπως η BMW και η Toyota, στην προσπάθεια να καθιερωθεί το υδρογόνο ως μια εναλλακτική, καθαρή λύση έναντι της ηλεκτροκίνησης.
Επιστροφή στις ρίζες με μοντέρνες παραλλαγές
Δεν είναι μόνο η Alpine. Αρκετές ακόμη εταιρίες δείχνουν να υιοθετούν μια κοινή πορεία που δεν είναι άλλη από την επιστροφή στους θερμικούς κινητήρες, κυρίως όμως μέσω υβριδικών και range-extender λύσεων. Η Volkswagen αναπτύσσει τη νέα πλατφόρμα SSP, η οποία παρέχει τη δυνατότητα τοποθέτησης range extender εκδόσεων. Η Ram φέρνει φορτηγά με κινητήρα εσωτερικής καύσης, αυτή τη φορά στο ρόλο της γεννήτριας, αρχής γενομένης από το 2027. Η Fiat ετοιμάζει την υβριδική εκδοχή του 500, η οποία θα καταφτάσει εντός του 2025, ενώ και άλλες εταιρίες έχουν αρχίσει να ανκοινώνουν η μία μετα την άλλη διάφορες τέτοιες λύσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι range extender εκδόσεις λειτουργούν διαφορετικά, με τον κινητήρα να μη δίνει κίνηση στους τροχούς απευθείας, αλλά να τροφοδοτεί την μπαταρία, η οποία με τη σειρά της τροφοδοτεί τους ηλεκτροκινητήρες, αποτελώντας μια εξηλεκτρισμένη επιλογή χωρίς το άγχος της αυτονομίας.
Η Lamborghini κρατά τη φλόγα ζωντανή
Με τη σειρά της, η Lamborghini αρνείται και εκείνη να παραδώσει τα όπλα. Ο CTO της εταιρείας από τη Sant'Agata Bolognese, Rouven Mohr, έκανε ξεκάθαρο ότι η Lamborghini θα διατηρήσει τον κινητήρα εσωτερικής καύσης της όσο το δυνατόν περισσότερο, παρόλο που πήρε την απόφαση να αποσύρει τον εμβληματικό V10 από την γκάμα της στα τέλη του 2024. Αν και έχει ενσωματώσει υβριδικές λύσεις στα νέα της μοντέλα (Temerario, Revuelto και Urus), η ιταλική φίρμα θεωρεί ότι η συγκίνηση και το συναίσθημα της οδήγησης δεν μπορούν να αποδοθούν εξίσου με ηλεκτρικά συστήματα.
Το ηλεκτρικό concept Lanzador καθυστερεί για το 2029, ενώ η εταιρεία επενδύει παράλληλα στα συνθετικά καύσιμα (e-fuels), ως τρόπο για να διατηρηθεί το πάθος της εσωτερικής καύσης σε έναν κόσμο με μηδενικές εκπομπές.
Ηλεκτρισμός μόνος του; Όχι πια
Το κοινό μήνυμα από τις περισσότερες εταιρείες είναι σαφές: Το μέλλον είναι πολύπλευρο. Δεν θα είναι ούτε αποκλειστικά ηλεκτρικό, ούτε αποκλειστικά θερμικό, αλλά μια μίξη από ηλεκτρικά, υβριδικά, υδρογονοκίνητα και συνθετικά καύσιμα.
Ο Tardy συνοψίζει εύστοχα: «Δεν υπάρχει μαγική λύση. Το μέλλον της κινητικότητας είναι ένα μείγμα λύσεων, ένα μείγμα πηγών ενέργειας».
Από τη στροφή των κατασκευαστών στα υβριδικά, μέχρι τις πειραματικές προσπάθειες με υδρογόνο και e-fuels, γίνεται σαφές ότι ο θερμικός κινητήρας δεν έχει πει την τελευταία του λέξη. Οι εξελίξεις δείχνουν ότι η «πράσινη» κινητικότητα δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη αποκλειστικά ηλεκτρική και ο δρόμος προς την ουδετερότητα άνθρακα μπορεί να περάσει μέσα από πολλές τεχνολογίες ταυτόχρονα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Honda B16: Ο κινητήρας που έγραψε ιστορία με το θαυματουργό VTEC
Mazda CX-5: Όλες οι λεπτομέρειες για τον νέο θερμικό κινητήρα της επόμενης γενιάς
Toyota: Έρχεται νέος, δίλιτρος κινητήρας για το GR Yaris (photos)