Η Ευρωπαϊκή Ένωση εντείνει τις προσπάθειές της για μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, εστιάζοντας ιδιαίτερα στα παλαιότερα diesel οχήματα που δεν συμμορφώνονται με τα σύγχρονα πρότυπα εκπομπών. Συγκεκριμένα τα οχήματα με προδιαγραφές Euro 4 και Euro 5, και ειδικά εκείνα που κατασκευάστηκαν μεταξύ 2011 και 2015, βρίσκονται πλέον υπό αυστηρό έλεγχο.
Η παραδοσιακή μέθοδος ελέγχου εκπομπών μέσω της μέτρησης των καυσαερίων αποδεικνύεται ανεπαρκής για τον εντοπισμό ελαττωματικών ή αφαιρεμένων φίλτρων σωματιδίων (DPF). Για τον λόγο αυτό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει τη χρήση μετρητών σωματιδίων (Particle Number Counters) κατά τη διάρκεια των περιοδικών τεχνικών ελέγχων ΚΤΕΟ, ώστε να διασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα των DPF καθώς και η μη αφαίρεση / παράκαμψή τους.
Χώρες όπως η Ολλανδία, το Βέλγιο, η Γερμανία και η Ελβετία έχουν ήδη υιοθετήσει τη μέθοδο μέτρησης σωματιδίων κατά τη διάρκεια των τεχνικών ελέγχων με τη Γερμανία να πρωτοστατεί αφού από τον Ιούλιο του 2023 που εφαρμόζεται η νέα μέτρηση, περισσότερα από 32.000 οχήματα απέτυχαν στους ελέγχους λόγω υπερβολικών εκπομπών σωματιδίων.
Οι επιπτώσεις για τους ιδιοκτήτες Diesel οχημάτων παλαιού τύπου
Οι ιδιοκτήτες οχημάτων με προδιαγραφές Euro 4 και Euro 5 που έχουν αφαιρέσει ή παρακάμψει το DPF θα «κοπούν» στους περιοδικούς τεχνικούς ελέγχους όταν το νέο σύστημα μέτρησης τεθεί σε εφαρμογή, οδηγώντας σε υποχρεωτική επισκευή ή απόσυρση του οχήματος, ενώ ακόμη και τα οχήματα με λειτουργικά DPF που παρουσιάζουν όμως υψηλές εκπομπές σωματιδίων ενδέχεται να αποτύχουν στους ελέγχους.
Αν και τα βενζινοκίνητα οχήματα θεωρούνται προς το παρόν ασφαλή, η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει την επέκταση των μετρήσεων σωματιδίων και σε αυτά, ειδικά σε οχήματα με άμεσο ψεκασμό καυσίμου, τα οποία ενδέχεται να εκπέμπουν σημαντικές ποσότητες σωματιδίων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
e-fuels: Τα θετικά και τα αρνητικά των συνθετικών καυσίμων
Γιατί η Ε.Ε. βάζει «τρικλοποδιά» στην καθιέρωση των συνθετικών καυσίμων
HVO: Το βιώσιμο καύσιμο της Skoda στα νέα diesel μοντέλα - Πόσο μειώνει τις εκπομπές CO2