Νέος ΚΟΚ: Όλα τα όρια ταχύτητας - Πότε θα ισχύσουν τα 30 km/h στις πόλεις (πίνακας)


Δείτε αναλυτικά τα νέα όρια ταχύτητας για όλα τα οχήματα και τις ποινές που προβλέπονται στο νομοσχέδιο του καινούριου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που κατατέθηκε στη Βουλή. Τι απέγιναν τα 140 km/h στους αυτοκινητόδρομους.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 31/5/2025

Μετά από πολύμηνη αναμονή - καθώς η δημόσια διαβούλευση ξεκίνησε στις 3 Ιανουαρίου 2025 και ολοκληρώθηκε στις 24 του ίδιου μήνα – το νομοσχέδιο με τίτλο «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις» κατατέθηκε στη Βουλή. Πλέον, την Τρίτη 3 Ιουνίου στις 10:30, η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου και η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας θα συνέλθουν σε κοινή συνεδρίαση για την επεξεργασία και την εξέταση του νομοσχεδίου, προκειμένου ο νέος ΚΟΚ να πάρει το δρόμο για τη μετατροπή του σε νόμο του κράτους.

Στόχος η αναδιαμόρφωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ., ν. 2696/1999, Α’ 57) και των συναφών με αυτόν διατάξεων που αφορούν την ασφαλή κινητικότητα, με σκοπό την ύπαρξη μιας πιο ολοκληρωμένης πολιτικής κυρώσεων για τις παραβάσεις των κανόνων της οδικής ασφάλειας.

Οι αλλαγές που περιλαμβάνονται στις 169 σελίδες του νομοσχεδίου είναι πολλές, στη φιλοσοφία, τις διατάξεις, την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων, τις ποινές αλλά και την εισαγωγή της έννοιας της υποτροπής - για επανάληψη μιας παράβασης εντός 5ετίας – που φέρει πολύ αυστηρότερες κυρώσεις για τους παραβάτες.

Παραδοσιακά, τα όρια ταχύτητας που προβλέπονται στον ΚΟΚ συγκεντρώνουν τεράστιο ενδιαφέρον. Και στο νέο νομοσχέδιο ακόμα μεγαλύτερο, από τη στιγμή που εδώ και πολλούς μήνες έχει ανακοινωθεί η επιβολή ορίου 30 km/h εντός κατοικημένων περιοχών. Πάμε να δούμε αναλυτικά τι προβλέπεται για τα όρια ταχύτητας, όπως αναφέρεται στο Άρθρο 24 με τίτλο «Όρια ταχύτητας, αρμοδιότητα καθορισμού τους, έλεγχος τήρησής τους, κατηγορίες παραβάσεων και κυρώσεις για μη τήρηση ορίων ταχύτητας, ελλιπή εξοπλισμό επαγγελματικών οχημάτων και παρεμβάσεις σε αυτόν, κατοχή μηχανισμών παρεμπόδισης ελέγχου ταχύτητας, μη ορθή χρήση Ελαφρού Προσωπικού Ηλεκτρικού Οχήματος».

Στην παράγραφο 1 αναφέρεται επί λέξει: «Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, ορίζεται σε τριάντα (30) χιλιόμετρα την ώρα. Σε μονόδρομους στους οποίους υπάρχουν δύο (2) τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας, διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις, και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης με τουλάχιστον δύο (2) λωρίδες ανά κατεύθυνση, διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις, και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης με διαχωριστική νησίδα, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε πενήντα (50) χιλιόμετρα την ώρα. Τα όρια ταχύτητας της παρούσας εφαρμόζονται, εφόσον δεν ορίζεται διαφορετικά με ειδική σήμανση, κατά τα προβλεπόμενα στην περ. γ) της παρ. 7 του άρθρου 111, περί εξουσιοδοτικών διατάξεων».

Ωστόσο, στην πρώτη παράγραφο του Άρθρου 114 (Μεταβατικές διατάξεις) αναφέρεται ότι «Μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2026 διατηρείται το γενικό όριο ταχύτητας των πενήντα (50) χιλιομέτρων την ώρα σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 20 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α’ 57)». Κοινώς, τα 30 km/h θα μας έρθουν ως… Πρωτοχρονιάτικο δώρο.

Τι ισχύει εκτός κατοικημένων περιοχών

Η παράγραφος 2 του Άρθρου 24 αναφέρει: «Εκτός κατοικημένων περιοχών τα ανώτατα επιτρεπόμενα όρια ταχύτητας, για τις διάφορες κατηγορίες αυτοκίνητων οχημάτων και των συνδυασμών αυτών, ορίζονται στον παρακάτω πίνακα:»

Κατηγορία ΟχήματοςΑυτοκινητόδρομοιΟδοί ταχείας κυκλοφορίαςΆλλο οδικό Δίκτυο
Επιβατηγό13011090
Επιβατηγό με ελαφρό ρυμουλκούμενο1009080
Επιβατηγό με ρυμουλκούμενο908080
Λεωφορεία1009080
Λεωφορεία με ελαφρό ρυμουλκούμενο808080
Αρθρωτά λεωφορεία 707070
Διώροφα λεωφορεία808070
Λεωφορεία μεταφοράς μαθητών808060
Φορτηγά αυτοκίνητα επιτρεπόμενου μεγίστου βάρους μέχρι 3.500 χλγ. 1009080
Φορτηγά αυτοκίνητα επιτρεπόμενου μεγίστου βάρους μέχρι 3.500 χλγ. με ελαφρό ρυμουλκούμενο 858580
Φορτηγά αυτοκίνητα επιτρεπόμενου μεγίστου βάρους μέχρι 3.500 χλγ. με ρυμουλκούμενο 808070
Φορτηγά αυτοκίνητα επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους μεγαλύτερου των 3.500 χλγ.858080
Φορτηγά αυτοκίνητα επιτρεπόμενου μέγιστου βάρους μεγαλύτερου των 3.500 χλγ. με ελαφρό ρυμουλκούμενο ή ρυμουλκούμενο807070
Συνδυασμός φορτηγών807070
Μοτοσικλέτες πάνω από 125 κ.ε.13011090
Μοτοσικλέτες μέχρι 125 κ.ε. 808070
Μοτοσικλέτες με καλάθι707060

3. Σε μη ασφαλτοστρωμένους δρόμους εκτός κατοικημένων περιοχών, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε σαράντα (40) χιλιόμετρα την ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση.  

4. Για τα φορτηγά αυτοκίνητα που μεταφέρουν πρόσωπα, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε σαράντα (40) χιλιόμετρα την ώρα μέσα σε κατοικημένες περιοχές και σε πενήντα (50) χιλιόμετρα την ώρα έξω από αυτές.

5. Για τα μοτοποδήλατα το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε σαράντα πέντε (45) χιλιόμετρα την ώρα. Για τα αγροτικά μηχανήματα και τα μηχανήματα έργου, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε σαράντα (40) χιλιόμετρα την ώρα. Ειδικώς αν τα αγροτικά μηχανήματα, τα μηχανήματα έργου ή τα ρυμουλκούμενα από αυτά στερούνται ελαστικών με αεροθάλαμο, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε δεκαπέντε (15) χιλιόμετρα την ώρα.

6. Για τα Ε.Π.Η.Ο.  (σ.σ. Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα) το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε είκοσι πέντε (25) χιλιόμετρα την ώρα. Τα Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα πενήντα (50) χιλιόμετρα την ώρα

7. Στα φορτηγά αυτοκίνητα, στα ρυμουλκούμενα από αυτά και στα λεωφορεία αυτοκίνητα αναγράφεται στο οπίσθιο μέρος του αμαξώματός τους, με στοιχεία ύψους δεκαπέντε (15) εκατοστών μαύρου χρώματος σε άσπρη κυκλική επιφάνεια, ο αριθμός των χιλιομέτρων την ώρα του επιτρεπόμενου ανώτατου ορίου ταχύτητάς τους. 

8. Ο έλεγχος της ταχύτητας των οδικών οχημάτων μπορεί να γίνεται από τις αρμόδιες αστυνομικές αρχές και με ειδικές ηλεκτρονικές τεχνικές συσκευές ή με άλλα τεχνικά μέσα.  

9. α) Με την επιφύλαξη της περ. β), η παράβαση της υπέρβασης του ανώτατου ορίου ταχύτητας:  

αα) έως είκοσι (20) χιλιόμετρα την ώρα, κατατάσσεται στην κατηγορία Ε2-Α,  

αβ) πάνω από είκοσι (20) χιλιόμετρα την ώρα έως και τριάντα (30) χιλιόμετρα την ώρα, κατατάσσεται στην κατηγορία Ε2-Β,  

αγ) πάνω από τριάντα (30) χιλιόμετρα την ώρα έως και πενήντα (50) χιλιόμετρα την ώρα κατατάσσεται στην κατηγορία Ε3-Β.  

β) Με την επιφύλαξη των περ. γ) και ε), κατατάσσονται στην κατηγορία Ε3-Β οι παραβάσεις της κίνησης οχημάτων: 

βα) στους αυτοκινητόδρομους με ταχύτητα πάνω από εκατόν πενήντα (150) χιλιόμετρα την ώρα,  

ββ) στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας με ταχύτητα πάνω από εκατόν τριάντα (130) χιλιόμετρα την ώρα

βγ) στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο με ταχύτητα πάνω από εκατόν είκοσι (120) χιλιόμετρα την ώρα.  

γ) Με την επιφύλαξη της περ. ε), η παράβαση της υπέρβασης του ανώτατου ορίου ταχύτητας πάνω από πενήντα (50) χιλιόμετρα την ώρα κατατάσσεται στην κατηγορία Ε4 και στον παραβάτη επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο επτακοσίων (700) ευρώ και το διοικητικό μέτρο της επιτόπου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για εξήντα (60) ημέρες

δ) Η παράβαση της οδήγησης με ταχύτητα ανώτερη των διακοσίων (200) χιλιομέτρων την ώρα κατατάσσεται στην κατηγορία Ε4 και στον επιβάτη επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ και το διοικητικό μέτρο της επί τόπου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για ένα (1) έτος

ε) Η παράβαση της οδήγησης με ταχύτητα κατώτερη του ελάχιστου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας και η παράβαση της παρ. 9 κατατάσσονται στην κατηγορία Ε1-Α

10. Η παράβαση της θέσης σε κυκλοφορία και της οδήγησης αυτοκίνητου οχήματος χωρίς να είναι εφοδιασμένο με τις συσκευές της περ. στ) της παρ. 8 του άρθρου 111, καθώς και η παράβαση της παράλειψης τοποθέτησης του φύλλου ή άλλου συστήματος καταγραφής ταχογράφου κατατάσσονται στην κατηγορία Ε3-Β. Στην ίδια κατηγορία κατατάσσονται και οι παραβάσεις επενέργειας με οποιονδήποτε τρόπο στον μηχανισμό της ανωτέρω συσκευής, με σκοπό να την καταστήσει ανενεργή ή να αλλοιωθούν οι καταγραφόμενες ενδείξεις. Εάν αμφισβητηθεί από τον οδηγό η παράβαση, το όχημα μεταφέρεται, συνοδεία αστυνομικού, στην αρμόδια για τη διενέργεια ελέγχου υπηρεσία της οικείας Περιφερειακής Ενότητας. Για τις ως άνω παραβάσεις που αφορούν σε φορτηγά οχήματα εφαρμόζεται ο ν. 3446/2006 (Α’ 49). 

11. Η παράβαση της οδήγησης μηχανοκίνητου οχήματος με εξοπλισμό εντοπισμού συσκευών μέτρησης ταχύτητας, καθώς και της οδήγησης μηχανοκίνητου οχήματος με εξοπλισμό παρεμπόδισης συσκευών μέτρησης ταχύτητας κατατάσσεται στην κατηγορία Ε3-Β

12. Ειδικά για τα Ε.Π.Η.Ο.

α) η οδήγηση κατά παράβαση του πρώτου εδαφίου της παρ. 6: 

αα) με ταχύτητα έως και τριάντα πέντε (35) χιλιόμετρα την ώρα, κατατάσσεται στην κατηγορία Ε1-Α και η θέση του σε κυκλοφορία κατατάσσεται στην κατηγορία Ε2-Α

αβ) με ταχύτητα άνω των τριάντα πέντε (35) χιλιομέτρων την ώρα κατατάσσεται στην κατηγορία Ε2-Α και η θέση του σε κυκλοφορία κατατάσσεται στην κατηγορία Ε3-Α

β) η οδήγηση κατά παράβαση του δεύτερου εδαφίου της παρ. 6 κατατάσσεται στην κατηγορία Ε1-Α.

Κατηγορίες παραβάσεων

Και επειδή τα «Ε1-Α», «Ε2-Α», «Ε2-Β», «Ε3-Α», «Ε3-Β» και «Ε4» που αναφέρονται στο Άρθρο 24 είναι λογικό να γεννούν ερωτηματικά, στο Άρθρο 108 του νομοσχεδίου, με τίτλο «Κατηγοριοποίηση παραβάσεων», περιγράφονται οι κατηγορίες των παραβάσεων και τα πρόστιμα που επιφέρουν.

Αναλυτικά:

1. Οι παραβάσεις του παρόντος κατατάσσονται ανάλογα με την επικινδυνότητά τους για τη ζωή, την υγεία και τη σωματική ακεραιότητα των χρηστών του οδικού δικτύου, την υποχρέωση για ιδιαίτερη μέριμνα και προστασία για τα άτομα με αναπηρία, την πρόληψη της πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων, καθώς και τις επιπτώσεις της παράβασης στην οδική ασφάλεια, στις εξής κατηγορίες

α) κατηγορία Ε1,  

β) κατηγορία Ε2,  

γ) κατηγορία Ε3

δ) κατηγορία Ε4

ε) κατηγορία Σ (αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς). 

2. Η κάθε μία από τις κατηγορίες των περ. α), β), γ) της παρ. 1 διακρίνεται σε δύο υποκατηγορίες, ως εξής: 

α) υποκατηγορία Α, για την οποία επιβάλλεται μόνο διοικητικό πρόστιμο, και  

β) υποκατηγορία Β για την οποία επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο και διοικητικό μέτρο.  

3. Οι παραβάσεις του παρόντος που υποδηλώνουν αντικοινωνική οδική συμπεριφορά, κατατάσσονται, επιπλέον των κατηγοριών των παρ. 1 και 2, και στην κατηγορία Σ. Στις παραβάσεις του προηγούμενου εδαφίου, πέραν του διοικητικού προστίμου και του διοικητικού μέτρου που επιβάλλεται βάσει της κατηγορίας και υποκατηγορίας στην οποία κατατάσσονται, επιβάλλεται και επιπλέον διοικητικό μέτρο

4. Στην κατηγορία Ε4 κατατάσσονται παραβάσεις με ιδιαίτερες επιπτώσεις για την οδική ασφάλεια. Για τις παραβάσεις που εντάσσονται στην κατηγορία αυτή, επιβάλλονται το διοικητικό πρόστιμο και το διοικητικό μέτρο που αναφέρεται στη συγκεκριμένη σχετική διάταξη. 

β) Κάποιες εκ των παραβάσεων επιφέρουν επιπλέον ή μόνο ποινικές κυρώσεις που επιβάλλονται από το δικαστήριο, όπως αναφέρονται στα επιμέρους άρθρα του παρόντος. 

5. Για κάθε παράβαση που ανήκει στην ίδια κατηγορία και υποκατηγορία επιβάλλονται οι παρακάτω διοικητικές κυρώσεις: 

α) Παράβαση κατηγορίας Ε1: 

αα) Ε1-Α επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο τριάντα (30) ευρώ

αβ) Ε1-Β επιβάλλεται το διοικητικό πρόστιμο της υποκατηγορίας Ε1-Α και το διοικητικό μέτρο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για δέκα (10) ημέρες

β) Παράβαση κατηγορίας Ε2: 

βα) Ε2-Α επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο εκατόν πενήντα (150) ευρώ

ββ) Ε2-Β επιβάλλεται το διοικητικό πρόστιμο της υποκατηγορίας Ε2-Α και το διοικητικό μέτρο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για είκοσι (20) ημέρες

γ) Παράβαση κατηγορίας Ε3: 

γα) Ε3-Α επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο τριακοσίων πενήντα (350) ευρώ

γβ) Ε3-Β επιβάλλεται το διοικητικό πρόστιμο της υποκατηγορίας Ε3-Α και το διοικητικό μέτρο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης και των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για τριάντα (30) ημέρες, τηρουμένης της παρ. 1 του άρθρου 110, περί επιβολής διοικητικών μέτρων. 

δ) Για τις παραβάσεις της κατηγορίας Σ, πέραν των κυρώσεων που επιβάλλονται σύμφωνα με τις περ. α) έως γ), επιβάλλεται επιπρόσθετα και το διοικητικό μέτρο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης του οδηγού για σαράντα (40) ημέρες

6. Στις επιμέρους διατάξεις του παρόντος αναφέρονται οι παραβάσεις που επιφέρουν, πέραν των διοικητικών κυρώσεων, και ποινικές κυρώσεις ή που επιφέρουν μόνο ποινικές κυρώσεις που επιβάλλονται από το δικαστήριο.

Τι απέγιναν τα 140 km/h στους αυτοκινητόδρομους

Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ραδιόφωνο του «ΣΚΑΪ» την Πέμπτη 29 Μαΐου, ο αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, είχε τονίσει ότι το όριο ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους θα ανέβει στα 140 km/h. Η τοποθέτησή του προέκυψε μετά από σχόλιο δημοσιογράφου για το γεγονός ότι στην Ιόνια Οδό υπάρχουν περιπτώσεις που κάποιος είναι μόνος του στο δρόμο και κινείται αναγκαστικά με 100 km/h ή 110 km/h, όπως ορίζουν τα εκάστοτε όρια. «Γι' αυτό και στους αυτοκινητόδρομους αυξάνουμε λίγο το όριο και θα πάει στα 140 km/h. Στους αυτοκινητόδρομους έχουν μειωθεί πάρα πολύ δραστικά τα θανατηφόρα ατυχήματα», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά.

Ωστόσο, στον πίνακα των ορίων ταχύτητας που υπάρχει στο Άρθρο 24 του νομοσχεδίου του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (και παραθέσαμε πιο πάνω), δεν υπάρχουν πουθενά τα 140 km/h. Μένει να φανεί αν θα προκύψει κάποια σχετική προσθήκη στο άρθρο ή τροπολογία μέχρι την ψήφιση του νομοσχεδίου εντός της ερχόμενης εβδομάδας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Νέος ΚΟΚ, ίδια νοοτροπία: Χωρίς πρόληψη, τα τροχαία δεν πρόκειται να μειωθούν

Μπήκαμε στον «πύργο ελέγχου» της Ολυμπίας Οδού - Πώς η τεχνολογία παρακολουθεί και ρυθμίζει την κυκλοφορία (photos)

Όταν οι Πατέρες του Έθνους κάνουν «κουρέλι» τον Κ.Ο.Κ. και οι πολίτες σφυρίζουν αδιάφορα (videos)