Οι «υπερήρωες» της Marvel στη γραμμή παραγωγής ενός μοντέλου - Τα κόλπα που τους βοηθούν (video)


Υπερήρωες της Marvel ή απλοί άνθρωποι; Η Skoda παρουσιάζει τα «μυστικά» που διευκολύνουν τη ζωή των εργαζομένων στη γραμμή παραγωγής των μοντέλων της.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤ.: SKODA AUTO
  • 13/4/2025

Τα εργοστάσια στα οποία κατασκευάζονται τα αυτοκίνητα διαθέτουν υπερσύγχρονες γραμμές παραγωγής, με μηχανήματα τελευταίας τεχνολογίας, ακόμα και ρομπότ, που κάνουν αυτοματοποιημένα αρκετές από τις διαδικασίες συναρμολόγησης.

Ωστόσο, ο ανθρώπινος παράγοντας είναι ακόμα σημαντικός και χωρίς αυτόν δε θα μπορούσε να βγει ένα μοντέλο. Οι δουλειά τους δεν επικεντρώνεται μόνο στο χειρισμό των διαφόρων μηχανημάτων, αλλά και στην τοποθέτηση αρκετών εξαρτημάτων του αυτοκινήτου.

Η Skoda αναφέρει ότι κοιτάζοντας κανείς τη γραμμή παραγωγής των δικών της μοντέλων θα μπορούσε να σκεφτεί ότι ορισμένοι εργαζόμενοι έχουν τη δύναμη των υπερηρώων της Marvel, καθώς προσαρμόζουν μεγάλα και βαριά τμήματα, όπως το ταμπλό, οι πόρτες και τα ελαστικά, με μεγάλη ακρίβεια στη θέση τους. Και σπεύδει με ένα video που δημοσίευσε στο κανάλι της στο Vimeo να παρουσιάσει τα «κόλπα» που τους βοηθούν στο δύσκολο έργο τους, που δεν είναι άλλο από τα ειδικά μηχανήματα.

Οι Τσέχοι ξεκαθαρίζουν ότι δεν πρόκειται για ρομπότ, καθώς δεν εκτελούν αυτόνομα την εργασία που πρέπει, αλλά καθοδηγούνται από τους εργαζόμενους. Αντίθετα, πρόκειται για ειδικούς ηλεκτρικούς και πνευματικούς «χειριστές», όπως τους περιγράφει, οι οποίοι «ενισχύουν» τη φυσική δύναμη των ανθρώπων και διαθέτοντας κατάλληλους αισθητήρες μπορούν να ανιχνεύσουν την πίεση που πρέπει να ασκηθεί αλλά και την κατεύθυνση της κίνησής τους, για να επιτελέσουν την εργασία που απαιτείται.

Για παράδειγμα, η τοποθέτηση ενός τροχού μπορεί να μοιάζει εύκολη υπόθεση, αλλά δεν είναι. Η ζάντα αλουμινίου Supernova 21 ιντσών, που συναντά κανείς στα Elroq και Enyaq, ζυγίζει πάνω από 30 kg μαζί με το ελαστικό. Ωστόσο, η τοποθέτησή της και το σφίξιμο των μπουλονιών διαρκεί ελάχιστα δευτερόλεπτα.

Πώς γίνεται αυτό; Με τους συγκεκριμένους χειριστές, που ελέγχονται από πνευματικά κυκλώματα και έχουν σχεδιαστεί ώστε να τοποθετούν τους τροχούς άμεσα και με ακρίβεια χωρίς να καταστρέφονται οι ζάντες, αλλά ούτε και οι θόλοι των τροχών. Μπορούν να χειριστούν ζάντες με διάμετρο από 16 έως 21 ίντσες. Στη συνέχεια, ένας άλλος «χειριστής» έρχεται και σφίγγει ταυτόχρονα και τα 4 μπουλόνια του τροχού.

Στη διάρκεια μιας βάρδιας, ένας εργαζόμενος τοποθετεί και τους δύο τροχούς της μίας πλευράς του αμαξώματος. Η Skoda έχει υπολογίσει ότι με αυτή τη διευκόλυνση από τους χειριστές, μπορεί να «εξυπηρετήσει» 440 αυτοκίνητα, βάζοντας στη θέση τους 880 τροχούς.

Επιπλέον, στο συγκεκριμένο video μπορεί να δει κανείς πόσο εύκολα ένας εργαζόμενος πηγαίνει στη θέση του το ταμπλώ βάρους περίπου 60 kg ή τις πόρτες του Elroq οι οποίες με όλα τα εξαρτήματα τοποθετημένα επάνω τους ζυγίζουν 35 με 40 kg, καταφέρνοντας την τέλεια συναρμολόγηση.

Η μέγιστη δύναμη που χρειάζεται να ασκήσει ο εργαζόμενος για να καθοδηγήσει τους χειριστές, ανεξάρτητα από το βάρος του εξαρτήματος που μεταφέρουν, είναι 80 N, που αντιστοιχούν σε ανύψωση ενός αντικειμένου περίπου 8 kg.

«Στις περισσότερες περιπτώσεις, ωστόσο, η δύναμη που απαιτείται είναι λιγότερη», αναφέρει η Lucie Vackova, συντονίστρια εργονομίας στο χώρο εργασίας. Και όπως επισημαίνει, οι χειριστές όχι μόνο εξασφαλίζουν την άψογη συναρμολόγηση όλων των εξαρτημάτων ενός μοντέλου, αλλά μηδενίζουν τις πιθανότητες ατυχημάτων κατά τη μεταφορά και τοποθέτησή τους. Έτσι μεγιστοποιείται η ασφάλεια και η άνεση των εργαζομένων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Skoda Kodiaq: Ο «γάμος» αμαξώματος - σασί και η τοποθέτηση των παρμπρίζ (video)

Δείτε βήμα-βήμα πώς βάφεται το αμάξωμα του Skoda Kodiaq (video)

Οι πιο εμβληματικές πίστες δοκιμών - Εκεί όπου τα αυτοκίνητα ξεπερνούν τα όριά τους (photos)