Έρευνα: Πάτωσε η Ελλάδα στην αξιολόγηση της οδικής ασφάλειας - Στα ύψη οι θάνατοι από τροχαία


Τα αποτελέσματα έρευνας μεταξύ 26 ευρωπαϊκών χωρών δείχνουν τη συσχέτιση μεταξύ της ύπαρξης πολλών καμερών και υψηλών προστίμων υπερβολικής ταχύτητας με τους θανάτους από τροχαία.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 10/4/2025

Για πολλούς, η μείωση του μεγάλου αριθμού των νεκρών που προέρχονται από τροχαία ατυχήματα, βρίσκεται στη θέσπιση αυστηρότερων νόμων για την κυκλοφορία στους δρόμους, στα υψηλότερα πρόστιμα και στο πλήθος των καμερών.

Ωστόσο, αυτό ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα; Την απάντηση σε αυτό το ερώτημα θέλησαν να δώσουν οι ειδικοί στην ασφάλιση αυτοκινήτων της Compare the Market, οι οποίοι διεξήγαγαν έρευνα ανάμεσα σε 26 ευρωπαϊκές χώρες (αλλά και 8 πολιτείες της Αυστραλίας).

Η έρευνα βασίστηκε σε έξι διαφορετικούς παράγοντες, οι οποίοι κανονικοποιήθηκαν ώστε να λαμβάνουν τιμές από 0 έως 1. Οι τελικές βαθμολογίες προέκυψαν από το άθροισμα των τιμών αυτών, πολλαπλασιασμένες επί 10. Οι παράγοντες αυτοί ήταν οι εξής:

  • Κάμερες ταχύτητας και κόκκινου σηματοδότη ανά 100.000 κατοίκους
  • Μέσο πρόστιμο υπερβολικής ταχύτητας σε αστικούς δρόμους, επαρχιακές οδούς και αυτοκινητοδρόμους για υπέρβαση ορίου κατά 21 km/h
  • Πρόστιμο για παραβίαση κόκκινου σηματοδότη
  • Ποσοστό θνησιμότητας από τροχαία ανά 100.000 κατοίκους

Τα αποτελέσματα της έρευνας αποκαλύπτουν μεγάλες διαφορές μεταξύ των χωρών, με τις σκανδιναβικές χώρες να ξεχωρίζουν για την αυστηρότητά τους και τα χαμηλά ποσοστά ατυχημάτων, την ώρα που η Ελλάδα βρίσκεται χαμηλά στη συνολική αξιολόγηση της οδικής ασφάλειας, με σκορ 24,56/100.

Με ένα εντυπωσιακό σκορ 75,69/100, η Νορβηγία φαίνεται να διαθέτει τους ασφαλέστερους δρόμους στην Ευρώπη, με το χαμηλότερο ποσοστό θνησιμότητας (1,5) και τα υψηλότερα πρόστιμα για υπερβολική ταχύτητα σε αστικές περιοχές, επαρχιακές οδούς και αυτοκινητόδρομους (€944, €711 και €711 αντίστοιχα). Παράλληλα, διαθέτει μόλις 5,1 κάμερες ταχύτητας ανά 100.000 κατοίκους.

Μετά τη Νορβηγία, ακολουθεί η Σουηδία με σκορ 72,96, έχοντας το δεύτερο χαμηλότερο ποσοστό θνησιμότητας (2,1) και το υψηλότερο ποσοστό καμερών ταχύτητας ανά 100.000 κατοίκους (24,4).

Η Φινλανδία καταλαμβάνει την τρίτη θέση με σκορ 56,67, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης με ένα από τα υψηλότερα ποσοστά θνησιμότητας στην Ευρώπη (7,3).

Βασικά ευρήματα για την Ελλάδα

  • Μέσος όρος θνησιμότητας από τροχαία: 7,3 θάνατοι ανά 100.000 κατοίκους (από τα υψηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη).
  • Αριθμός καμερών ταχύτητας και φωτεινών σηματοδοτών ανά 100.000 κατοίκους: 3,1 (χαμηλός αριθμός σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες).
  • Μέσο πρόστιμο υπερβολικής ταχύτητας (υπέρβαση κατά 21 km/h):

- Αστικές περιοχές: 100 €

- Επαρχιακοί δρόμοι: 100 €

- Αυτοκινητόδρομοι: 100 €

  • Παραβίαση κόκκινου σηματοδότη: 700 € (ένα από τα υψηλότερα στην Ευρώπη).

Το συμπέρασμα που εξάγεται είναι ότι παρά τα υψηλά πρόστιμα για ορισμένες παραβάσεις, όπως η παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη, η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει ανησυχητικά υψηλό ποσοστό θνησιμότητας από τροχαία ατυχήματα. Ο μικρός αριθμός καμερών ταχύτητας ενδέχεται να επηρεάζει τη συμμόρφωση των οδηγών με τους κανόνες κυκλοφορίας, ενώ η αυστηρότητα των προστίμων δεν φαίνεται να αποτρέπει αποτελεσματικά τις παραβάσεις.

Οι χώρες με τα καλύτερα αποτελέσματα, όπως η Νορβηγία και η Σουηδία, έχουν υψηλότερα πρόστιμα και περισσότερες κάμερες ελέγχου, γεγονός που ενδέχεται να συμβάλλει στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Η Ελβετία και το Βέλγιο είναι οι μόνες χώρες στην κορυφαία πεντάδα που δεν ανήκουν στη Σκανδιναβία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Οι Έλληνες οδηγοί δεν είναι οι χειρότεροι στην Ευρώπη - Ποιοι μας «έκλεψαν» την πρωτιά

Έρευνα: Η Ελλάδα δεύτερη ευρωπαϊκή χώρα σε κλοπές αυτοκινήτων - Ποια είναι στην κορυφή

Ταξί και λεωφορειολωρίδες: Τρανταχτό «όχι» από το Υπουργείο Μεταφορών