Ευρωπαϊκή Ένωση: Νέοι κανόνες για την έκδοση αδειών οδήγησης - Οι αλλαγές που έρχονται


Μεταξύ άλλων, με τις αλλαγές αυτές διασφαλίζεται ότι οι δράστες σοβαρών τροχαίων παραβάσεων δε θα μπορούν να οδηγούν σε όλες της χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

  • ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 27/3/2025

Οι κανονισμοί για την έκδοση αδειών οδήγησης δεν είναι κοινοί για όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η κάθε μία έχει τα δικά της δεδομένα και υπάρχουν αρκετές διαφοροποιήσεις σε θέματα όπως η ηλικία έκδοσης, η χρονική διάρκεια και η υποχρεωτικότητα των ιατρικών εξετάσεων.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση προσπαθεί να βάλει ένα τέλος σε αυτές τις διαφοροποιήσεις και να θεσπίσει κοινούς κανόνες που θα ισχύουν σε όλες τις χώρες-μέλη της. Σε αυτό το πλαίσιο, το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέληξαν σε προσωρινή πολιτική συμφωνία σχετικά με την επικαιροποίηση της οδηγίας για τις άδειες οδήγησης.

Αυτή η επικαιροποίηση της οδηγίας θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στην έκδοση αδειών οδήγησης σε ολόκληρη την ΕΕ, καθώς επικαιροποιεί τις ελάχιστες απαιτήσεις σχετικά με την ικανότητα των οδηγών σε ολόκληρη την ΕΕ, εναρμονίζει τους κανόνες σχετικά με τις δοκιμαστικές περιόδους για αρχάριους οδηγούς και καθιερώνει ένα σύστημα οδήγησης με συνοδό, για οδηγούς που αποκτούν άδεια στην ηλικία των 17 ετών.

«Αυτοί οι αναθεωρημένοι κανόνες για τις άδειες οδήγησης αποτελούν εξαιρετικό παράδειγμα του πόσο διαδεδομένη είναι η ψηφιοποίηση στη ζωή των Ευρωπαίων. Χάρη στην επικαιροποίηση αυτή, οι κανόνες για τις άδειες οδήγησης θα είναι εξυπνότεροι, πιο συμπεριληπτικοί και πλήρως προσαρμοσμένοι στην ψηφιακή μας κοινωνία, (το ίδιο και η και η έκδοσή τους), διασφαλίζοντας παράλληλα σημαντικό θετικό αντίκτυπο στην οδική ασφάλεια της ΕΕ», τόνισε ο Υπουργός Υποδομών της Πολωνίας, Dariusz Klimczak.

Η επικαιροποίηση της οδηγίας για τις άδειες οδήγησης θα εισαγάγει αρκετά σημαντικά στοιχεία.

Πρώτον, πριν από το τέλος του 2030, θα είναι διαθέσιμη μια ενιαία φορητή άδεια οδήγησης για όλους τους πολίτες της ΕΕ, ενταγμένη στο μελλοντικό ευρωπαϊκό πορτοφόλι ψηφιακής ταυτότητας.

Η ψηφιακή άδεια οδήγησης θα αναγνωρίζεται σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Ταυτόχρονα, οι χρήστες των δρόμων θα έχουν το δικαίωμα να ζητούν υλική άδεια οδήγησης. Και οι δύο εκδόσεις, υλικές και ψηφιακές, θα ισχύουν για οδήγηση επιβατικών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από αυτό που ισχύει σήμερα, δηλαδή 15 έτη από την ημερομηνία έκδοσης, εκτός εάν η άδεια οδήγησης χρησιμοποιείται ως δελτίο ταυτότητας (10 έτη).

Βελτίωση οδικής ασφάλειας

Δεύτερον, για να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια, θα γίνει ένα βήμα προς την εναρμόνιση των διαδικασιών ιατρικού ελέγχου που εφαρμόζονται στα κράτη μέλη. Όταν εκδίδουν άδειες οδήγησης, όλα τα κράτη μέλη θα ζητούν είτε ιατρική εξέταση, είτε έλεγχο βάσει αυτοαξιολόγησης.

Θα εναρμονιστούν επίσης οι κανόνες σχετικά με τις δοκιμαστικές περιόδους για αρχάριους οδηγούς: θα καθιερωθεί δοκιμαστική περίοδος τουλάχιστον δύο ετών. Κατά τη διάρκεια αυτής της δοκιμαστικής περιόδου, θα πρέπει να εφαρμόζονται αυστηρότεροι κανόνες ή κυρώσεις για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, με την επιφύλαξη των αρμοδιοτήτων των κρατών μελών να ρυθμίζουν τη συμπεριφορά των οδηγών.

Σύστημα οδήγησης με συνοδό

Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της έλλειψης οδηγών στις επαγγελματικές κατηγορίες και ταυτόχρονα να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια, θα καθιερωθεί σύστημα συνοδευόμενης οδήγησης με άδεια κατηγορίας C.

Ένα τέτοιο σύστημα παρέχει στους αιτούντες τη δυνατότητα να αποκτούν άδειες οδήγησης των σχετικών κατηγοριών πριν από τη συμπλήρωση του απαιτούμενου κατώτατου ορίου ηλικίας, ενώ ταυτόχρονα συνοδεύονται από έμπειρο οδηγό όταν οδηγούν. Το σύστημα θα προσφέρεται σε όλα τα κράτη μέλη για τα επιβατικά αυτοκίνητα. Τα κράτη μέλη μπορούν επίσης να προσφέρουν αυτή τη δυνατότητα για ημιφορτηγά και για φορτηγά.

Τέλος, θα γίνουν επίσης προσαρμογές ώστε να γίνει ευκολότερο για τους πολίτες να αποκτούν άδεια επιβατικού αυτοκινήτου όταν ζουν σε κράτος μέλος διαφορετικό από το κράτος μέλος της ιθαγένειάς τους. Θα είναι δυνατό να περάσει κανείς εξετάσεις και να αποκτήσει άδεια στο κράτος μέλος ιθαγένειας, εάν δεν υπάρχει δυνατότητα να περάσει εξετάσεις σε μία από τις επίσημες γλώσσες του κράτους μέλους ιθαγένειας.

Τα νέα δεδομένα για όσους προκαλούν σοβαρά τροχαία

Η προσωρινή πολιτική συμφωνία στην οποία κατέληξαν το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα διασφαλίσει ότι οι δράστες σοβαρών τροχαίων παραβάσεων σύντομα θα θεωρούνται υπεύθυνοι σε ολόκληρη την ΕΕ για τις παραβάσεις τους, ανεξάρτητα από το κράτος μέλος στο οποίο αυτές διαπράχθηκαν.

Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες, τα κράτη μέλη που δεν είναι κράτη έκδοσης της άδειας οδήγησης μπορούν να περιορίζουν το δικαίωμα οδήγησης των δραστών σοβαρών τροχαίων παραβάσεων μόνο εντός της επικράτειάς τους. Μόνο το κράτος μέλος έκδοσης της άδειας οδήγησης μπορεί να περιορίσει το δικαίωμα οδήγησης σε ολόκληρη την ΕΕ. Κατά συνέπεια, επί του παρόντος, όταν ένας οδηγός διαπράττει σοβαρή τροχαία παράβαση σε κράτος μέλος («κράτος μέλος της παράβασης») διαφορετικό από το κράτος μέλος που εξέδωσε την άδεια («κράτος μέλος έκδοσης»), ο δράστης ενδέχεται να μην έχει τη δυνατότητα να οδηγεί στο κράτος μέλος της παράβασης, αλλά μπορεί να συνεχίσει να οδηγεί οπουδήποτε αλλού στην ΕΕ.

Ωστόσο, με τους νέους κανόνες που συμφωνήθηκαν σήμερα, το κράτος μέλος της παράβασης θα πρέπει να ενημερώνει το κράτος μέλος έκδοσης σχετικά με την επιβληθείσα έκπτωση από το δικαίωμα οδήγησης. Στη συνέχεια, το κράτος μέλος έκδοσης θα υποχρεούται, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, να επιβάλει στον παραβάτη παρόμοια έκπτωση από το δικαίωμα οδήγησης, ώστε να ισχύει σε ολόκληρη την ΕΕ.

Η συμφωνηθείσα οδηγία θα συμβάλει στην εξασφάλιση υψηλού επιπέδου προστασίας για όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου στην ΕΕ, διασφαλίζοντας την εφαρμογή των αποφάσεων έκπτωσης από το δικαίωμα οδήγησης που επιβάλλονται λόγω σοβαρών παραβάσεων οδήγησης, όπως:

  • οδήγηση σε κατάσταση μέθης ή οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών,
  • παραβάσεις υπερβολικής ταχύτητας,
  • ή συμπεριφορά που παραβιάζει τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας και προκάλεσε θάνατο ή σοβαρό τραυματισμό άλλου προσώπου.

Όταν το κράτος μέλος της παράβασης επιβάλλει στον οδηγό έκπτωση από το δικαίωμα οδήγησης διάρκειας τουλάχιστον τριών μηνών και έχουν εξαντληθεί όλες οι ενέργειες που μπορεί να ασκήσει ο οδηγός κατά της εν λόγω απόφασης, το κράτος μέλος της παράβασης πρέπει να ενημερώνει το κράτος μέλος έκδοσης χρησιμοποιώντας τυποποιημένο πιστοποιητικό μέσω του δικτύου αδειών οδήγησης της ΕΕ(RESPER).

Στη συνέχεια, το κράτος μέλος έκδοσης ενημερώνει τον οδηγό – ει δυνατόν - εντός 20 εργάσιμων ημερών από την παραλαβή της κοινοποίησης και αποφασίζει αν θα εφαρμόσει την απόφαση έκπτωσης.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, αν για παράδειγμα το κράτος μέλος έκδοσης έχει λόγους να πιστεύει ότι δεν έγινε σεβαστό το δικαίωμα ακρόασης του οδηγού, μπορεί να αποφασίσει να απαλλάξει τον οδηγό και να μην εφαρμόσει παρόμοια απόφαση έκπτωσης από το δικαίωμα οδήγησης.

Επόμενα βήματα

Η προσωρινή αυτή συμφωνία θα πρέπει τώρα να εγκριθεί από τους αντιπροσώπους των κρατών μελών στο πλαίσιο του Συμβουλίου (ΕΜΑ) και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Στη συνέχεια, η σχετική πράξη θα εκδοθεί και τυπικά από τα δύο θεσμικά όργανα αφού διατυπωθεί οριστικά από τους γλωσσομαθείς νομικούς.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Τέλος η ταλαιπωρία - Με online ραντεβού τα διπλώματα, οι μεταβιβάσεις και οι άδειες κυκλοφορίας

Δίπλωμα οδήγησης: Ηλεκτρονικά οι αιτήσεις χορήγησης και επέκτασης μέσω gov.gr

ΗΠΑ: Στο στόχαστρο του Trump και οι Ευρωπαίοι - Δασμοί 25% σε όλα τα εισαγόμενα οχήματα