Brake-By-Wire: Το σύστημα πέδησης που αλλάζει τα πάντα – Πώς λειτουργεί (video)


Με τη τεχνολογία στη βιομηχανία των αυτοκινήτων να βρίσκεται στο απόγειο της, έφτασε η ώρα για ριζικές αλλαγές και στο σύστημα πέδησης, με την έλευση των συστημάτων brake-by-wire.

  • KEIMENO: ΠΕΤΡΟΣ ΡΟΚΑΣ, ΦΩΤΟ: BMW, Brembo, ZF
  • 25/12/2025

Το συγκεκριμένο σύστημα έρχεται να αντικαταστήσει τα παραδοσιακά υδραυλικά συστήματα, εκσυγχρονίζοντας ουσιαστικά ένα σύστημα που έχει παραμείνει αναλλοίωτο εδώ και πάνω από 100 χρόνια (η βασική αρχή του υδραυλικού συστήματος δεν έχει αλλάξει ουσιαστικά από τη δεκαετία του 1920).

Δύο από τους κορυφαίους προμηθευτές συστημάτων πέδησης, η ZF και η Brembo ανακοίνωσαν πρώτοι την ανάπτυξη αυτών των συστημάτων. Η Brembo, ανακοίνωσε το σύστημα Sensify, το οποίο αναμένεται να εμφανιστεί στην αγορά το 2026, ενώ η ZF προγραμματίζει την παρουσίαση του συστήματος EMB (Electro-MechanicalBraking) το 2028. Παρόλο που οι δύο εταιρείες δεν έχουν αποκαλύψει ακόμη τους πρώτους τους πελάτες, η τεχνολογία φαίνεται να έτοιμη να αλλάξει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε και χρησιμοποιούμε τα φρένα στο αυτοκίνητο.

Πώς λειτουργεί το Brake-By-Wire;

Διαφορετικές εφαρμογές του Brake By Wire συστήματος της Brembo
Διαφορετικές εφαρμογές του Brake By Wire συστήματος της Brembo

Το νέο σύστημα φρεναρίσματος δεν έχει καμία σχέση με τα παραδοσιακά υδραυλικά συστήματα. Αντί για υγρά, τα brake-by-wire χρησιμοποιούν ηλεκτροκινητήρες για να κινήσουν τα τακάκια, ενώ η πληροφορία για την πίεση του φρένου προέρχεται από ένα ηλεκτρονικό σύστημα (ποτενσιόμετρο) που «διαβάζει» την πρόθεση του οδηγού μέσω του πεντάλ.

Η δύναμη και η ταχύτητα με την οποία πατά ο οδηγός το πεντάλ, καθώς και οι συνθήκες πρόσφυσης των ελαστικών, μεταφέρονται σε έναν κεντρικό υπολογιστή, ο οποίος προσαρμόζει τις πιέσεις στα φρένα κάθε τροχού ξεχωριστά, ανάλογα με τις συνθήκες του δρόμου.

Αυτό επιτρέπει μία πολύ πιο ακριβή και γρήγορη απόκριση από τα παραδοσιακά υδραυλικά συστήματα, μειώνοντας τον χρόνο που απαιτείται για να «κλείσουν» τα φρένα, κάτι που οδηγεί σε πιο αποτελεσματικό φρενάρισμα, ιδιαίτερα σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.

Δοκιμές του Sensify της Brembo σε οχήματα της Tesla
Δοκιμές του Sensify της Brembo σε οχήματα της Tesla

Τα πλεονεκτήματα του νέου συστήματος

Τα νέα συστήματα φρεναρίσματος μπορούν να παρέχουν ακριβέστερη και πιο γρήγορη απόκριση. Η τεχνολογία επιτρέπει τα φρένα να ενεργοποιούνται πολύ πιο γρήγορα από τα υδραυλικά συστήματα, μειώνοντας τον χρόνο αντίδρασης και αυξάνοντας την ασφάλεια και κατά συνέπεια μειώνεται η απόσταση φρεναρίσματος.

Brembo Sensify System
Brembo Sensify System

Στη συνέχεια και εξαιτίας της απουσίας υγρων φρένων, τα brake-by-wire συστήματα δεν απαιτούν τις συχνές αλλαγές υγρών ή φρεναρίσματα, μειώνοντας το κόστος συντήρησης. Τα τακάκια φρένων πιθανώς να διαρκούν περισσότερο, καθώς το σύστημα δεν προκαλεί την τριβή που συνήθως προκαλούν τα παραδοσιακά φρένα, όταν τα τακάκια παραμένουν σε επαφή με τους δίσκους.

Ταυτόχρονά τα ηλεκτρονικά που αντικαθιστούν τα υδραυλικά εξαρτήματα και τους σωλήνες φρένων, μειώνουν το συνολικό βάρος του οχήματος και απλοποιούν την κατασκευή. Αυτό όχι μόνο μειώνει το κόστος κατασκευής, αλλά συμβάλλει και στην αύξηση της απόδοσης καυσίμου του οχήματος.

Αξιοσημείωτο επίσης είναι το γεγονός ότι τα παραδοσιακά φρένα δεν επιτρέπουν στα τακάκια να απομακρυνθούν εντελώς από τους δίσκους όταν δεν εφαρμόζεται πίεση στο πεντάλ. Αντίθετα, τα ηλεκτρικά φρένα του brake-by-wire απομακρύνουν πλήρως τα τακάκια από τους δίσκους, μειώνοντας την αντίσταση και, κατ’ επέκταση, την κατανάλωση καυσίμου.

Το νεό αυτό σύστημα πέδησης όχι μόνο σηματοδοτει την επόμενη γενιά φρεναρίσματος, αλλά αναμένεται να φέρει και σημαντικά πλεονεκτήματα στους τομείς της ασφάλειας, της συντήρησης και της απόδοσης των οχημάτων. Καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται, είναι σίγουρο ότι οι κατασκευαστές θα αρχίσουν να ενσωματώνουν αυτά τα συστήματα σε πιο ευρεία κλίμακα, κυρίως σε ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα, όπου τα οφέλη θα είναι πιο αισθητά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Αυτό το αυτοκίνητο πήρε μόλις ένα αστέρι στις δοκιμές πρόσκρουσης (video)

Αυτό το video δείχνει τη διαφορά ανάμεσα στην κάμερα, στο ραντάρ και στον αισθητήρα LiDAR

Και όμως! Η τεχνολογία εξελίσσεται και φέρνει μπαταρίες από... τσιμέντο