Είναι γνωστό ότι το 2035 αναμένεται να είναι μία άκρως σημαντική χρονιά για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Με βάση τα όσα ισχύουν μέχρι τώρα, τότε οι εταιρείες της γηραιάς ηπείρου θα σταματήσουν οριστικά να πωλούν νέα οχήματα εσωτερικής καύσης και να στραφούν αποκλειστικά στις μονάδες των μηδενικών ρύπων.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ετοιμάσει εδώ και καιρό ένα σχέδιο νέων κανονισμών, το οποίο στοχεύει στη σταδιακή μείωση του διοξειδίου του άνθρακα στα νέα αυτοκίνητα.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με αυτό, ο μέσος όρος των εκπομπών ρύπων μειώνεται φέτος στα 94 g/km και όποια εταιρεία δεν συμμορφώνεται και υπερβαίνει το όριο αυτό θα τιμωρείται με πρόστιμο (δηλαδή περίπου 95 ευρώ ανά -επιπλέον- g/km διοξειδίου του άνθρακα) . Εδώ να υπενθυμίσουμε ότι τα ποσά από τις ποινές εκτιμάται ότι μπορούν να φτάσουν (ή και να ξεπεράσουν) τα 15 δις ευρώ.
Ξένα δημοσιεύματα ανέφεραν ότι η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, προχώρησε στην εξής ανακοίνωση: Τόνισε πως όσες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν φτάσουν τους στόχους του 2025 έχουν πλέον τη δυνατότητα να τους πετύχουν ως το 2027, χωρίς να τιμωρηθούν με πρόστιμα. Μάλιστα, αυτοί οι στόχοι θα παραμείνουν ίδιοι.
Ένας από τους λόγους που το θέμα πήρε αυτή την τροπή είναι ότι, με βάση και τα στοιχεία που έχουν δει το φως δημοσιότητας, η αγορά των EV στην Ευρώπη έχει σημειώσει μεγάλη πτώση και την ίδια στιγμή, πολλές εταιρείες αδυνατούν συμμορφωθούν, για την ώρα, με τους νέους κανονισμούς.
Σε δηλώσεις πέρασε στις 5 Μαρτίου και ο Έλληνας Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, αποκαλύπτοντας ότι η επανεξέταση των κανονισμών για τις εκπομπές ρύπων που θα είχε προγραμματιστεί αρχικά το 2026, θα γίνει νωρίτερα και συγκεκριμένα το τρίτο και το τέταρτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.
Ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε επίσης ότι παρόλο που η επανεξέταση θα επισπευθεί, οι στόχοι της ΕΕ δεν πρόκειται να αλλάξουν. «Διατηρούμε τους στόχους του 2035, που σημαίνει ότι διατηρούμε και τους στόχους του 2025 και του 2030», δήλωσε.
Να σημειώσουμε επίσης ότι λίγο πριν από την εκπνοή του 2024 η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) είχε επισημάνει πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα υποχρεώνονταν να πληρώσουν υπέρογκα πρόστιμα ή να εγκαταλείψουν την κατασκευή τουλάχιστον 2,5 εκατ. οχημάτων. Τελικά, η ΕΕ κατέληξε σε αυτόν τον «μηχανισμό ευελιξίας», όπως αποκαλείται από ξένα ΜΜΕ.
Το Automotive News Europe αναφέρει ότι η Ιταλία και η Τσεχία «καλωσόρισαν την πρόταση», ενώ σύμφωνοι με αυτήν είναι τόσο η Volkswagen, όσο και η Stellantis. Για την περίπτωση της γερμανικής φίρμας, να τονιστεί ότι εκείνη θα χρεωνόταν με 1,5 δις ευρώ, καθώς δεν θα κατάφερνε να πετύχει τους στόχους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Ιανουάριο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιστοιχούσαν μόνο στο 15% της ευρωπαϊκής αγοράς. Με δεδομένο αυτό, ίσως την επόμενη εβδομάδα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόκειται να προτείνει μέτρα, τα οποία θα αφορούν και τα 27 κράτη-μέλη και θα σχετίζονται με την αύξηση της ζήτησης των ηλεκτρικών οχημάτων.
Ένα από αυτά, θα είναι η μείωση της φορολόγησης στα εταιρικά αυτοκίνητα, τα οποία αντιστοιχούν στο 60% των πωλήσεων οχημάτων στην Ευρώπη.
Πηγή: Automotive News Europe
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ευρωκοινοβούλιο: Η μεγαλύτερη πολιτική ομάδα ζητά να μην απαγορευθούν τα αυτοκίνητα με ΜΕΚ το 2035
«Φαρμάκι» το πρόστιμο για τις εταιρείες που ξεπερνούν το νέο όριο εκπομπών CO2
Οριστικό: Εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο η απαγόρευση των ΜΕΚ το 2035