Ο Trump βάζει δασμούς και στην Ε.Ε. - «Απειλούνται» αυτοκινητοβιομηχανίες


«Δεν αγοράζουν τίποτα από εμάς και εμείς αγοράζουμε τα πάντα από αυτούς», ανέφερε ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ για τους Ευρωπαίους, συμπληρώνοντας ότι η επιβολή δασμών είναι πολύ κοντά.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ, SKODA, NISSAN
  • 3/2/2025

Η «απειλή» του Donald Trump έγινε πράξη. Οι ΗΠΑ επέβαλαν δασμούς 25% στα εισαγόμενα προϊόντα από τον Καναδά και το Μεξικό (εξαιρούνται τα καναδικά προϊόντα ενέργειας που επιβαρύνονται με 10%) και επιπλέον 10% φόρους στα εισαγόμενα προϊόντα από την Κίνα.

Και τι μας νοιάζει εμάς, μπορεί να αναρωτηθεί κάποιος. Μας ενδιαφέρει πολύ, καθώς οι αρνητικές επιπτώσεις δεν θα πλήξουν μόνο αυτές τις τρεις χώρες ούτε και τους καταναλωτές στις ΗΠΑ, αλλά θα έχουν παγκόσμιο αντίκτυπο στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Συν τοις άλλοις, πριν από λίγες ώρες, μιλώντας σε δημοσιογράφους, ο Αμερικανός πρόεδρος δήλωσε ότι ανάλογοι δασμοί θα εφαρμοστούν και στα προϊόντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης… και μάλιστα σύντομα! «Δεν αγοράζουν τα αυτοκίνητά μας (σ.σ. οι Ευρωπαϊοι), δεν παίρνουν τα αγροτικά προϊόντα μας, δεν παίρνουν σχεδόν τίποτα και εμείς παίρνουμε τα πάντα από αυτούς. Εκατομμύρια αυτοκίνητα, τεράστιες ποσότητες τροφίμων και αγροτικών προϊόντων», τόνισε χαρακτηριστικά κατά την άφιξή του στο Meryland από την Florida.

Και όταν ρωτήθηκε από το BBC αν υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την επιβολή δασμών στην Ευρώπη, απάντησε: «Δεν θα έλεγα ότι υπάρχει χρονοδιάγραμμα, αλλά θα συμβεί πολύ σύντομα».

Τι θα πρέπει να περιμένουμε; Επειδή τέτοια θέματα δεν «σηκώνουν» σενάρια, ας δούμε τι ισχύει τις τελευταίες ώρες στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και το «τσουνάμι» που έχει ήδη σηκωθεί, πριν καλά-καλά αρχίσει η εφαρμογή των νέων δασμών (σ.σ. από την Τρίτη 4 Φεβρουαρίου) στον τομέα των αυτοκινητοβιομηχανιών. Μπορεί όλα όσα θα ακολουθήσουν να αφορούν την αγορά αυτοκινήτου των ΗΠΑ, ωστόσο αφενός όλα δείχνουν ότι θα πλήξουν σύντομα και την Ευρώπη και αφετέρου, ακόμα και αν αυτό δε συμβεί, ήδη οι επιπτώσεις, σε παγκόσμια κλίμακα, προβλέπονται σημαντικές για αρκετά brands.

Η κίνηση αυτή του Trump φέρνει εμπορικό πόλεμο. Μεξικό και Καναδάς απειλούν με αντίποινα, καθώς η εφοδιαστική αλυσίδα της αυτοκινητοβιομηχανίας στη Βόρεια Αμερική επηρεάζεται άμεσα. Τόσο από πλευράς ανταλλακτικών και πρώτων υλών, όσο και της τιμής πολλών μοντέλων, καθώς οι υποψήφιοι αγοραστές αναμένεται να επιβαρυνθούν σχεδόν το σύνολο των δασμών.

Η λίστα των μοντέλων που κατασκευάζονται σε εργοστάσια του Καναδά ή του Μεξικού είναι πλούσια. Μεταξύ άλλων, η Ford κατασκευάζει την Mustang Mach-E, το Bronco Sport και το Maverick. Η Lexus το RX, η Hyundai το Tucson, η Honda τα HR-V, Civic και CR-V, η Audi το Q5, η Mercedes την GLB, η BMW τη Σειρά 2 Coupe και η Volkswagen τα Jetta, Taos και Tiguan. Και όλα αυτά αφήνοντας στην άκρη τις General Motors, Chevrolet και RAM.

Οι ΗΠΑ εισήγαγαν 3,6 εκατ. οχήματα από τον Καναδά και το Μεξικό το 2024, περίπου το 22% όλων των νέων οχημάτων που πωλήθηκαν εκείνο το έτος, σύμφωνα με την S&P Global Mobility. Επιπλέον, ορισμένα εξαρτήματα ενός οχήματος μπορούν να χρειαστεί να περάσουν από τα δύο σύνορα έως και επτά φορές πριν από την τελική συναρμολόγησή του.

Και αν όλα αυτά αφορούν τις πωλήσεις στις ΗΠΑ, οι επιπτώσεις είναι παγκόσμιες για τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Η Stellantis εισήγαγε περίπου το 23% των πωληθέντων καινούργιων οχημάτων της στις ΗΠΑ από το Μεξικό, σε σύγκριση με την GM που εισήγαγε το 22% και τη Ford που εισήγαγε το 15%, σύμφωνα με την S&P Global Mobility. Τα νούμερα είναι ακόμα μεγαλύτερα για τη Nissan (27%) και τη Volkswagen (43%)!

Με βάση τους αναλυτές, εκτός από την αναπόφευκτη αύξηση τιμών, ενδέχεται να προκύψουν σοβαρά προβλήματα και στην ίδια την διαδικασία παραγωγής οχημάτων, καθώς μικρότεροι προμηθευτές εξαρτημάτων ή πρώτων υλών δε θα είναι σε θέση να «απορροφήσουν» το αυξημένο κόστος, δημιουργώντας ελλείψεις σε ανταλλακτικά, ακόμα και «φρενάροντας» την εφοδιαστική αλυσίδα.

Οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για αύξηση κατά 3.000 δολάρια στο μέσο κόστος ενός νέου οχήματος στις ΗΠΑ, ενώ δε λείπουν και οι φόβοι για παύση εισαγωγής συγκεκριμένων μοντέλων, σε περίπτωση που κριθούν ασύμφορα στην αναλογία κόστους/κέρδους.

Σύμφωνα με τον οίκο αξιολόγησης Moody’s, Stellantis, Volkswagen Group και Volvo είναι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που φαντάζουν πιο «ευάλωτες» στις προθέσεις Trump για δασμούς. Και όπως όλοι καταλαβαίνουμε, η μετακίνηση εργοστασίων από Καναδά και Μεξικό σε άλλες χώρες μόνο εύκολη δεν είναι.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Ο Donald Trump απειλεί με δασμούς τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες!

Οι ΗΠΑ «πολεμούν» την Κίνα, όμως το 76% των νέων Αμερικανών θα αγόραζε κινέζικο EV

Στα χέρια της αστυνομίας γνωστός τραγουδιστής - Προσπάθησε να αποφύγει αλκοτέστ στο κέντρο της Αθήνας (video)