ΣΑΤΑ: Σηκώνουν χειρόφρενο τα ταξί - Αντιδρούν για τη χρήση των λεωφορειολωρίδων


Το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής έκανε γνωστό ότι την ερχόμενη εβδομάδα θα γίνει στάση εργασίας.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ Α. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ.: ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 18/1/2025

Το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής ανακοίνωσε πως την Πέμπτη (23/01/) θα πραγματοποιηθεί προειδοποιητική στάση εργασίας, η οποία θα ισχύσει από τις 09:00 π.μ. έως τις 15:00 μ.μ.

Την ίδια στιγμή, θα γίνει πορεία διαμαρτυρίας προς το Υπουργείο Μεταφορών και Μεταφορών και μετά θα παραδοθεί ψήφισμα με τα αιτήματα του κλάδου. Η συγκέντρωση των αυτοκινήτων έχει οριστεί στη συμβολή των οδών Σπύρου Πάτση και Λεωφόρο Αθηνών.

Στην τελευταία συνέλευση του Διοικητικού Συμβουλίου το θέμα της συζήτησης ήταν το σχέδιο νόμου που σχετίζεται με το νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και αποφασίστηκε ομόφωνα «η κλιμάκωση των προσπαθειών για την χρήση των λεωφορειολωρίδων τουλάχιστον από τα έμφορτα ταξί».

Η πρόταση του ΣΑΤΑ κοινοποιήθηκε στο Υπουργείο Μεταφορών, στο OpenGOV (δημόσια διαβούλευση του νομοσχεδίου https://www.opengov.gr/yme/?p=5445#comments).

Ποιο είναι το βασικό αίτημα

Το βασικό ζήτημα που τίθεται στο τραπέζι είναι να νομιμοποιηθεί, όπως αναφέρεται στην επίσημη ιστοσελίδα του συνδικάτου, η χρήση και η στάση των οχημάτων Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ στις λεωφορειολωρίδες. Μέχρι τώρα, σύμφωνα με τον ισχύοντα Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας αυτό απαγορεύεται. Έτσι, θα βελτιωθεί η κυκλοφοριακή οργάνωση και η οδική ασφάλεια στην Αττική

Με βάση το άρθρο 52 (παρ 6) του ΚΟΚ απαγορεύεται η κίνηση και η στάση κάθε οχήματος (Ε.Ι.Χ., ΤΑΞΙ, ημιφορτηγών ή φορτηγών). Την ίδια στιγμή, υπάρχει και η ρυθμιστική πινακίδα (σήμανση) P67 με βάση την οποία ισχύει η αποκλειστική διέλευση λεωφορείων ή τρόλεϊ στις λεωφορειολωρίδες, αλλά δεν επιτρέπονται τα ταξί.

Πιο συγκεκριμένα επισημαίνονται τα εξής:

«Για την ανακούφιση, την ομαλή και ασφαλή διεξαγωγή της οδικής

κυκλοφορίας, σε συνδυασμό με την ανάγκη εξασφάλισης καλύτερων

συνθηκών διεξαγωγής της οδικής κυκλοφορίας με τα μέσα δημόσιας

οδικής μεταφοράς προσώπων ή για λόγους γενικότερου δημόσιου

συμφέροντος, μπορούν να παίρνονται μέτρα περιορισμού ή

απαγόρευσης της κυκλοφορίας ή της στάθμευσης μηχανοκίνητων

οχημάτων οποιασδήποτε κατηγορίας ή ορισμένων κατηγοριών, καθώς

και μοτοποδηλάτων σε ορισμένη περιοχή ή περιοχές της χώρας ή

πόλεων ή κωμοπόλεων ή σε ορισμένη οδό ή οδούς ή και σε τμήμα οδού

ή οδών.

Στις περιοχές όπου, σύμφωνα με τις διατάξεις του προηγούμενου

εδαφίου, έχει απαγορευθεί η στάθμευση οχημάτων και

μοτοποδηλάτων, εκτός από τις προβλεπόμενες από την παράγραφο

αυτήν κυρώσεις, μπορεί να γίνεται και η μεταφορά του οχήματος ή του

μοτοποδηλάτου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 8 του άρθρου 34

του παρόντος Κώδικα. Τα μέτρα που προβλέπονται στην παράγραφο

αυτή παίρνονται για την περιοχή της τέως Διοικήσεως Πρωτευούσης με

κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και

Δημόσιων Έργων, Μεταφορών και Επικοινωνιών και Δημόσιας Τάξης και

για τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας με απόφαση του οικείου

Νομάρχη.

Η παράβαση των διατάξεων των αποφάσεων που εκδίδονται κατά το

προηγούμενο εδάφιο τιμωρείται, για μεν τη στάθμευση, κατά τις

διατάξεις του άρθρου 5 του παρόντος Κώδικα, για δε τα μέτρα

περιορισμού ή απαγόρευσης της κυκλοφορίας με πρόστιμο πενήντα

χιλιάδων (50.000) δραχμών. Επιπλέον, στους παραβάτες που δεν

συμμορφώνονται με τις υποδείξεις των αστυνομικών οργάνων για στάθμευση σε συγκεκριμένο σημείο ή άμεση έξοδο από την απαγορευμένη περιοχή επιβάλλεται φυλάκιση μέχρις ενός (1) έτους. »

Τροποποίηση στο άρθρο 52 στην παραγραφο 6 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας

Την ίδια στιγμή το ΣΑΤΑ επιθυμεί να αφαιρεθεί  η λέξη «μαζική» από τη διατύπωση που αναφέρεται στα οχήματα δημόσιας χρήσης μαζικής μεταφοράς στο άρθρο 52 παρ. 6 ΚΟΚ.

Πιο αναλυτικά, στην ιστοσελίδα αναφέρεται ότι «Με τη διαγραφή της λέξεως μαζικής δίνεται η δυνατότητα, μέσω Υπουργικής Απόφασης των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος, στη νομιμοποίηση της κίνησης των οχημάτων ταξί (οχήματα δημόσιας χρήσης μεταφοράς επιβατών) στις λεωφορειολωρίδες).

Τι θα ισχύει με το νέο άρθρο του ΚΟΚ

Πέρα από την πρόταση αυτή το ΣΑΤΑ προτείνει το νέο άρθρο του ΚΟΚ να διαμορφωθεί ως εξής:

«ΚΙΝΗΣΗ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟΛΩΡΙΔΕΣ»

Στη λωρίδα αποκλειστικής κυκλοφορίας λεωφορείων επιτρέπεται η

κίνηση, η στάση και απαγορεύεται η στάθμευση των:

α. Δημοσίων μέσων μαζικής μεταφοράς (λεωφορεία και τρόλεϊ)

β. Ιδιωτικών μέσων μαζικής μεταφοράς (τουριστικά λεωφορεία, αστικά

κ.λπ.)

γ. Δικύκλων

δ. Οχημάτων άμεσης ανάγκης (ασθενοφόρα, πυροσβεστικά,

αστυνομικά

κ.λπ.)

ε. Δίτροχων Οχημάτων στ. Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ

Απαγορεύεται η κίνηση και η στάση κάθε οχήματος Ε.Ι.Χ, ημιφορτηγών

ή φορτηγών. »

«Δεδομένα και Επιχειρήματα που καθιστούν επιτακτική ανάγκη της

ελεύθερης κίνησης των οχημάτων Ταξί στις λεωφορειολωρίδες.»

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΑ, μόλις 1 στα 12 οχήματα που

χρησιμοποιούν τις λεωφορειολωρίδες μήκους 52 χλμ. στην Αττική είναι

λεωφορείο. Η προσθήκη των ταξί στις λεωφορειολωρίδες μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στην αύξηση της αποδοτικότητας των οδικών δικτύων και της βιώσιμης μετακίνησης. Αναλυτικότερα τα αναμενόμενα

οφέλη είναι τα εξής:

  • Βελτίωση της Μέσης Ταχύτητας των Αστικών Λεωφορείων:

    Με την αυστηρή τήρηση της χρήσης της λεωφορειολωρίδας, τα

    λεωφορεία θα κινούνται απρόσκοπτα.

  • Αύξηση της Ελκυστικότητας Χρήσης Ταξί:

    Διευκολύνοντας την κίνηση των ταξί, μειώνεται ο χρόνος μεταφοράς

    επιβατών, καθιστώντας την υπηρεσία πιο αποδοτική και ελκυστική.

  • Μείωση Τροχαίων Ατυχημάτων:

    Τα ταξί θα μπορούν να επιβιβάζουν και να αποβιβάζουν επιβάτες χωρίς

    την ανάγκη απότομης εισόδου ή εξόδου από τη λεωφορειολωρίδα,

    μειώνοντας τους επικίνδυνες ελιγμούς.

  • Αποσυμφόρηση των Κανονικών Λωρίδων Κυκλοφορίας:

    Τα ταξί δεν θα χρειάζεται να εναλλάσσουν λωρίδες, βελτιώνοντας τη

    συνολική ροή της κυκλοφορίας.

Η πρόταση περιλαμβάνει επίσης:

  1. Επέκταση του Δικτύου Τεχνικών Μέσων Αστυνόμευσης:

    Εγκατάσταση πρόσθετων μέσων επιτήρησης στις λεωφορειολωρίδες,

    ώστε να διασφαλιστεί ότι η χρήση τους θα παραμένει αποκλειστικά για

    λεωφορεία και ταξί.

  2. Ευρωπαϊκή Εμπειρία

    Σε όλες τις σύγχρονες μητροπολιτικές περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης,

    τα ταξί επιτρέπεται να χρησιμοποιούν τις λεωφορειολωρίδες, με

    σημαντικά θετικά αποτελέσματα. Ενδεικτικά παραδείγματα αποτελούν

    πόλεις όπως το Λονδίνο, το Βερολίνο και η Μαδρίτη, όπου η πρακτική

    αυτή ενισχύει τη βιωσιμότητα των μεταφορών και την οδική ασφάλεια.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Νέος ΚΟΚ: Μείωση του ορίου ταχύτητας - Πότε ο οδηγός χάνει το δίπλωμα για 7 χρόνια

ΚηφιSOS: Ανησυχίες και «διαβεβαιώσεις» για τη στατικότητα (videos)

Νέα χρονιά με αυξημένες τιμές στα διόδια: Πόσο θα κοστίζει το Αθήνα-Θεσσαλονίκη (πίνακες)