Trump: Τι σημαίνει η επιστροφή του στον Λευκό Οίκο για την αυτοκινητοβιομηχανία


«Δε βλέπω τον λόγο να συνεχίσουμε να χρηματοδοτούμε μια νέα, πράσινη απάτη», δήλωσε ο νέος Πρόεδρος των ΗΠΑ κατά την προεκλογική του εκστρατεία, δίνοντας τον τόνο για την επόμενη ημέρα. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 6/11/2024

Οι εκλογές των ΗΠΑ ολοκληρώθηκαν κι ο Donald Trump κατάφερε να νικήσει την υποψήφια των Δημοκρατών, Kamala Harris και να επιστρέψει στη θέση του Προέδρου. Ο 78χρονος θα αναλάβει και πάλι καθήκοντα Πλανητάρχη και θα μετακομίσει εκ νέου στον Λευκό Οίκο, έχοντας λάβει την ψήφο εμπιστοσύνης των Αμερικανών πολιτών.

Ο Trump κατάφερε να συγκεντρώσει περισσότερες από τις 270 έδρες που χρειάζεται για να εξασφαλίσει την προεδρία, «κλειδώνοντας» ότι θα είναι εκείνος που θα καθίσει στην καρέκλα του οβάλ γραφείου.

Πριν και κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας, ο Αμερικανός παρουσίασε το πρόγραμμά του, θίγοντας μεταξύ άλλων ζητήματα όπως η κλιματική κρίση, οι ρύποι των οχημάτων κι ο εξηλεκτρισμός. Το αποτέλεσμα των εκλογών στις ΗΠΑ αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά την αυτοκινητοβιομηχανία τόσο στην Αμερική, αλλά και παγκοσμίως, αφού δεν είναι μόνο οι εγχώριες πολιτικές του Trump που θα αποδειχθούν καίριας σημασίας.

Επιδοτήσεις για αγορά EV

Μέχρι σήμερα, προσφέρεται από τα κρατικά ταμεία των ΗΠΑ επιδότηση ύψους 7.500 δολαρίων για την αγορά EV, μέσω του λεγόμενου Inflation Reduction Act (IRA), δηλαδή της δράσης για τη μείωση του πληθωρισμού. Εκτός αυτού, παρέχεται ένα πλήρες πακέτο φοροελαφρύνσεων σε κατασκευαστές μπαταριών.

Η επανεκλογή του Trump, ωστόσο, αναμένεται να βάλει τέλος σε αυτές τις δράσεις, με τον ίδιο να υποστηρίζει ότι ωφελούν περισσότερο κατασκευαστές που εισάγουν τα προϊόντα τους στις ΗΠΑ, όπως για παράδειγμα κινεζικές εταιρείες, παρά τις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες. «Δε βλέπω τον λόγο να συνεχίσουμε να χρηματοδοτούμε μια νέα, πράσινη απάτη δήλωσε, μεταξύ άλλων, ο Trump.

Κανονισμοί ρύπων κι οικονομίας καυσίμου

Η νίκη των Ρεπουμπλικανών σημαίνει ότι οι κανονισμοί αναφορικά με τις εκπομπές CO2 των νέων οχημάτων θα «παγώσουν» τουλάχιστον μέχρι το 2027, σύμφωνα με τα πρότυπα των ΗΠΑ, που είναι αρκετά πιο χαλαρά, σε σχέση με εκείνα της Ευρώπης. Αυτό θα επηρεάσει την αυτοκινητοβιομηχανία των ΗΠΑ μέχρι και το 2032 κι αναμένεται να καθυστερήσει τη μετάβαση στον ηλεκτρισμό, μειώνοντας ταυτόχρονα την πίεση που ασκείται στους κατασκευαστές αυτοκινήτων να καταργήσουν τα θερμικά τους μοντέλα. 

Άλλωστε, ο Trump φημίζεται για τις απόψεις του κατά του εξηλεκτρισμού των μεταφορών, παρόλο που διατηρεί στενές σχέσεις με τον CEO κι ιδρυτή της Tesla, Elon Musk, ο οποίος τον στήριξε σθεναρά κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας.

Εργατικό δυναμικό – Συνδικαλισμός

Λίγοι μόλις μήνες έχουν περάσει από τότε που η UAW (United Automobile Workers - Αυτοκινητιστική Ένωση Εργαζομένων) κατηγόρησε τόσο τον Trump, όσο και τον Musk για εκφοβισμό εργαζομένων. Ο Αμερικανός πρόεδρος έχει τεθεί υπέρ των απόψεων του CEO της Tesla σχετικά με το εργατικό δυναμικό και τον συνδικαλισμό: Ο Musk απέλυσε όσους εργαζομένους εξέφρασαν την επιθυμία να συνδικαλιστούν και πέρασε σε απειλές, κάτι που ενίσχυσε ακόμη περισσότερο την απόφαση της Ένωσης να υποβάλλει καταγγελία.

Ελεύθερο εμπόριο ΗΠΑ - Μεξικού-Καναδά

Σημαντικό ρόλο θα παίξουν επίσης αποφάσεις του νέου προέδρου αναφορικά με το ελεύθερο εμπόριο ανάμεσα στις ΗΠΑ, τον Καναδά και το Μεξικό, που αυτή τη στιγμή διασφαλίζεται μέσω της συμφωνίας USMCA. Αν ο Trump τεθεί υπέρ της διάλυσης της εν λόγω συμφωνίας, όταν επανεξεταστεί το 2026, πρόκειται να προκληθούν μεγάλες αυξήσεις στο κόστος μεταφοράς και παραγωγής, εκτοξεύοντας τελικά το κόστος του τελικού προϊόντος και «πληγώνοντας» τους καταναλωτές.

Συνολικά, η νίκη Trump αναμένεται να στρέψει το ενδιαφέρον της αγοράς στις ΜΕΚ και τα MHEV, ασκώντας μικρότερες πιέσεις στους κατασκευαστές να κάνουν την πλήρη μετάβαση στον ηλεκτρισμό, κι αντίστοιχα στους καταναλωτές να τροποποιήσουν τις αγοραστικές τους συνήθειες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Τραμπ: «Θέλω οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες να γίνουν αμερικανικές»

Στα χνάρια της Ελλάδας οι ΗΠΑ – Γερνάει χρόνο με τον χρόνο ο στόλος των οχημάτων

Οι ΗΠΑ «πολεμούν» την Κίνα, όμως το 76% των νέων Αμερικανών θα αγόραζε κινέζικο EV