Οι αλλαγές στον νέο ΚΟΚ: Όρια ταχύτητας, παρκάρισμα δικύκλων και «σβήσιμο» κλήσεων


Ο νέος Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας θα αυστηροποιήσει τις πιο βαριές κατηγορίες παραβάσεων όπως την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη και την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 17/9/2024

Τις επόμενες ημέρες, πιθανότατα εντός Σεπτεμβρίου, αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος, σύμφωνα με όλα όσα έχουν αναφέρει ως τώρα οι αρμόδιοι φορείς, θα στοχεύσει στη δραστική αντιμετώπιση και μείωση των αυτοκινητιστικών τροχαίων περιστατικών

Το επικείμενο νομοθετικό πλαίσιο θα προσπαθήσει να δώσει καίριες λύσεις σε «χρόνια» ζητήματα του ελληνικού κράτους («σβήσιμο» των προστίμων), ενώ παράλληλα, θα αυστηροποιήσει και θα ποινικοποιήσει τις πιο βαριές κατηγορίες παραβάσεων (οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη και του STOP). Μία ακόμη πολύ ενδιαφέρουσα τροποποίηση θα αποτελέσουν τα νέα ανώτατα όρια ταχύτητας στις πόλεις και τα σχολεία.

Όσον αφορά τα δίκυκλα οχήματα, η χρήση του κράνους θα καθίσταται πλέον υποχρεωτική, όχι μόνο για τους οδηγούς των μοτοσικλετών, αλλά ακόμα και για τους κατόχους των ηλεκτρικών πατινιών και των ποδηλάτων. Η ποινή, στις περιπτώσεις που δεν θα χρησιμοποιείται το κράνος, θα αναβαθμιστεί. 

Επιπλέον, θα νομιμοποιηθεί η διήθηση των δικύκλων («σφήνες») σε κατάσταση κυκλοφοριακής συμφόρησης και παράλληλα θα επιτρέπεται να προσπερνούν τα αυτοκίνητα και να σταματούν πριν από το φωτεινό σηματοδότη. Επίσης, μία καινοτόμα τροποποίηση θα σχετίζεται με το παρκάρισμα των δικύκλων αφού θα απαγορευθεί η παράλληλη στάθμευση στο πεζοδρόμιο και ο οδηγός θα μπορεί να σταθμεύει μόνο κάθετα σε αυτό.

Κατηγοριοποιούνται οι ποινές

Με το νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας οι παραβάσεις θα ομαδοποιηθούν και θα χωριστούν σε τρεις κατηγορίες ως εξής: χαμηλής επικινδυνότητας παραβάσεις (Ε1), μεσαίας επικινδυνότητας παραβάσεις (Ε2) και υψηλής επικινδυνότητας παραβάσεις (Ε3).

Στην πρώτη κατηγορία θα ταξινομούνται οι παραβάσεις που σχετίζονται με την απουσία των απαραίτητων εγγράφων από το αυτοκίνητο (όπως η έλλειψη ΚΤΕΟ) και η παράνομη στάθμευση. Το πρόστιμο σε αυτές τις περιπτώσεις θα ανέρχεται στα 30 ευρώ και ακόμα θα ανακαλείται η άδεια οδήγησης έως και για 10 ημέρες.

Στη δεύτερη κατηγορία το πρόστιμο που θα επιβάλλει η τροχαία θα είναι 150 ευρώ και ο παραβάτης θα στερείται την άδεια οδήγησης για 20 ημέρες.

Η τρίτη κατηγορία θα αφορά τις παραβιάσεις του STOP και του ερυθρού σηματοδότη, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, την υπερβολική ταχύτητα, την επικίνδυνη οδήγηση, την παράνομη χρήση της ΛΕΑ, την στάθμευση σε ράμπα ή σε θέση για ΑΜΕΑ και την πραγματοποίηση αυτοσχέδιων αγώνων και τις κινήσεις εντυπωσιασμού από τους οδηγούς. Το πρόστιμο που θα καλείται να πληρώσει ο παραβάτης θα φτάνει στα 350 ευρώ και η άδεια οδήγησης θα αφαιρείται για 30 ημέρες.

Πέφτουν τα όρια ταχύτητας εντός των κατοικημένων περιοχών

Με βάση τον ισχύοντα Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας το ανώτατο όριο ταχύτητας που μπορεί να αναπτύξει κανείς μέσα στις πόλεις είναι στα 50 km/h. Ωστόσο, οι αρμόδιοι φορείς έχουν γνωστοποιήσει ότι προτίθενται να το μειώσουν: εντός των αστικών ιστών, σε συγκεκριμένους δρόμους, το ανώτατο όριο ταχύτητας αναμένεται να μειωθεί στα 30 km/h, ενώ πέριξ, και κοντά στα σχολεία το ανώτατο όριο ταχύτητας θα έχει -πιθανότατα- ως τελική τιμή τα 20 km/h.

Τιμωρείται ο οδηγός κι όχι το όχημα όπως ίσχυε μέχρι τώρα

Μία πολύ σημαντική αλλαγή που πρόκειται να φέρει ο νέος Κ.Ο.Κ. είναι ότι πλέον θα τιμωρείται ο οδηγός και όχι το όχημα, όπως συνέβαινε έως τώρα. Για παράδειγμα εάν ο παραβάτης περάσει με κόκκινο φανάρι, τότε οι αρχές δεν θα «σηκώνουν» τις πινακίδες αλλά θα επιβάλουν πρόστιμο και την αντίστοιχη ποινή μονάχα σε αυτόν. Έτσι, τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας θα απαλλάσσονται και θα οδηγούν κανονικά.

Νόμιμη η διήθηση των δίκυκλων

Οι ελιγμοί των μοτοσικλετών ανάμεσα στα σταματημένα αυτοκίνητα σε δρόμο όπου υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση θεωρείται παράνομη ενέργεια, βάσει νόμου. Παρ’ όλα αυτά, οι οδηγοί διανύουν κάθε μέρα δεκάδες χιλιόμετρα, κινούμενοι μεταξύ των αυτοκινήτων και των οχημάτων.

Όπως σας είχαμε ενημερώσει πριν από λίγο καιρό, οι αρμόδιοι φορείς περιεργάζονται, με τις επικείμενες διατάξεις, τη νομιμοποίηση της διήθησης. Όμως, η πρόθεση τους είναι να θέσουν ένα ανώτατο όριο ταχύτητας, ώστε να περιορίσουν τις πιθανότητες της πρόκλησης ατυχήματος.

Τα 25 km/h φαίνεται να αποτελούν τη μέγιστη ταχύτητα με την οποία θα μπορεί ένας μοτοσικλετιστής να πραγματοποιεί ελιγμούς. Επιπλέον προκειμένου να αποσυμφορείται η κίνηση στους δρόμους θα δίνεται στους κατόχους των δίκυκλων οχημάτων η δυνατότητα να σταματούν μπροστά από τα αυτοκίνητα και πριν από το φωτεινό σηματοδότη.

Τι ισχύει με το κράνος

Η χρήση του κράνους κατά τη διάρκεια της οδήγησης είναι υποχρεωτική. Όμως, πλέον, με το νέο Κ.Ο.Κ κράνη πρέπει να φορούν και οι κάτοχοι των ηλεκτρικών πατινιών και οι ποδηλάτες. Με το επικείμενο νομοθετικό πλαίσιο η ποινή για όλους τους οδηγούς των δίκυκλων θα αυστηροποιηθεί περισσότερο και σε περίπτωση που κάποιος αμελήσει να βάλει το κράνος θα τιμωρηθεί. Εάν, όμως το ξεχάσει, υποπίπτοντας ξανά στο ίδιο παράπτωμα, τότε η τροχαία μπορεί να αφαιρέσει την άδεια οδήγησης ακόμη και για 5 χρόνια, ενώ υφίσταται και το ενδεχόμενο να επιβληθεί στον παραβάτη και πρόστιμο.

Αλλαγή στη στάθμευση των δίκυκλων

Μέχρι τώρα η πλειονότητα των μοτοσικλετιστών στάθμευε το δίκυκλο δίπλα, και παράλληλα, στο πεζοδρόμιο, δυσχεραίνοντας έτσι σε μεγάλο βαθμό το παρκάρισμα των αυτοκινήτων, καθώς καταλάμβανε μεγάλο χώρο στο οδόστρωμα. Με τον αναθεωρημένο Κ.Ο.Κ. η παράλληλη στάθμευση θα είναι αντικανονική και τα δίκυκλα θα μπορούν να παρκάρουν μόνο κάθετα στο πεζοδρόμιο.

Τέλος το «σβήσιμο» των προστίμων και των κλήσεων

Σύμφωνα με το επερχόμενο νομοθετικό πλαίσιο, οι δυνάμεις της αστυνομίας θα διαθέτουν ειδικές συσκευές (Tablet ή κινητά τηλέφωνα), μέσω των οποίων θα αναρτούν σε πραγματικό χρόνο τις παραβάσεις και τις ποινές και επιπροσθέτως θα ψηφιοποιούν τα πρόστιμα και τις κλήσεις. 

Το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη θα δημιουργήσουν ενιαίο μητρώο καταγραφής των ποινών, τις οποίες θα περνούν σε μία νέα διαδικτυακή πλατφόρμα.

Την ίδια στιγμή, η τροχαία θα πληροφορεί τον παραβάτη για την ποινή, στέλνοντας του ένα μήνυμα με SMS στο κινητό. Με αυτόν τρόπο δεν θα είναι εφικτό για κάποιον να μεσολαβήσει και να τη διαγράψει. Οι αρχές θα μπορούν μετά να συνδέονται και να ενημερώνουν το σύστημα ελέγχου συμπεριφοράς οδηγών (ΣΕΣΟ – point system).

Oι παραβάτες θα έχουν δικαίωμα να καταθέσουν ένσταση σε ένα χρονικό διάστημα 7 με 10 ημερών προκειμένου να ακυρώσουν το πρόστιμο και την κλήση. Ειδάλλως, η ποινή θα εισάγεται στο Taxisnet και σε περίπτωση που δεν αποπληρωθεί εντός του δοθέντος χρονικού πλαισίου θα μετατρέπεται σε οφειλή προς το Δημόσιο. Ένα νέο μέτρο είναι ότι οι οδηγοί δεν θα ανακτούν την άδεια οδήγησης εάν δεν καταβάλουν το ποσό και δεν διακανονίσουν την πληρωμή της κλήσης και του προστίμου.

Αυστηροποίηση στις ποινές

Η πιο σημαντική αλλαγή που θα επιφέρει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας θα έγκειται στο γεγονός ότι οι ποινές θα είναι πολύ αυστηρές και πιο σκληρές. Πλέον, όταν ο οδηγός θα επαναλαμβάνει την ίδια παράβαση οι πόντοι στο σύστημα ελέγχου συμπεριφοράς οδήγησης (ΣΕΣΟ) θα διαμορφώνονται αναλόγως την ποινή.

Εάν κάποιος υπερβεί το όριο ταχύτητας περισσότερες φορές ή συμπληρώσει τους 25 πόντους στο point system, τότε προβλέπεται η αφαίρεση της άδειας οδήγησης έως και για 5 χρόνια, καθώς και φυλάκιση και πρόστιμο, που μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 10.000 ευρώ!

Όσον αφορά τις προαναφερθείσες τρεις κατηγορίες (Ε1, Ε2, Ε3), οι ποινές θα καταλογίζονται στον οδηγό ανάλογα με τις φορές που έχει υποπέσει ξανά στο ίδιο παράπτωμα. Στις πέντε παραβάσεις αφαιρείται η άδεια οδήγησης και ο παραβάτης πρέπει να κάνει εκπαίδευση από την αρχή και να δώσει ξανά εξετάσεις για να ανακτήσει την άδεια οδήγησης.

Στις πολύ βαριές κατηγορίες ποινών θα υπάρχει πλέον και η παράνομη οδήγηση της ΛΕΑ και η στάθμευση σε θέση ή σε ράμπα ΑΜΕΑ. Φυλάκιση έως και για 3 χρόνια προβλέπεται στην περίπτωση πρόκλησης κινδύνου σε ξένα πράγματα, ενώ φυλάκιση 1 έτους θα είναι η ποινή εάν πρόκειται για κίνδυνο σε άνθρωπο.

Στο ενδεχόμενο που έχει προκληθεί σωματική βλάβη σε άνθρωπο ή έχουν προξενηθεί καταστροφές σε εγκαταστάσεις προβλέπεται κάθειρξη έως και 10 ετών.  Κάθειρξη για περισσότερα από 10 χρόνια, λόγω θανάτου ανθρώπου. Σε περίπτωση που έχει χάσει τη ζωή τους ένας σημαντικός αριθμός ατόμων, τότε ο παραβάτης μπορεί να τιμωρηθεί ακόμη και ισόβια κάθειρξη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Κατανάλωση καυσίμου στα κόκκινα; Επτά λάθη που πρέπει να αποφύγετε

Τρόμος στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τορίνο - Lancia Rally 037? έπεσε πάνω στο πλήθος (video)

Τι ισχύει τελικά με το πρόστιμο στους οδηγούς που πίνουν καφέ - Αυτά αναφέρει ο Κ.Ο.Κ.