Όλα τα ωραία φτάνουν στο τέλος τους και η περίπτωση του μηχανικού χειρόφρενου στα αυτοκίνητα δεν αποτελεί εξαίρεση. Μας συντρόφευε για δεκαετίες τοποθετημένο ανάμεσα στα δύο μπροστινά καθίσματα και ήταν εκεί όταν το χρειαζόμασταν, ειδικά σε στιγμές... ευχαρίστησης.
Πλέον, οι εταιρείες που το επιλέγουν για τα μοντέλα τους είναι μετρημένες στα δάχτυλα (βλέπε Dacia και Suzuki) με τους περισσότερους κατασκευαστές να δίνουν «ψήφο εμπιστοσύνης» στο ηλεκτρικό χειρόφρενο το οποίο ταιριάζει περισσότερο με τα νέα δεδομένα της αυτοκίνησης αλλά και τα σύγχρονα συστήματα ασφαλείας.
Πρόκειται για μία βολική επιλογή που απελευθερώνει αρκετό χώρο από την καμπίνα, ένα από τα βασικά ζητούμενα για τους σχεδιαστές των σύγχρονων αυτοκινήτων. Πάμε να δούμε αναλυτικά ποια είναι τα θετικά και τα αρνητικά που συνοδεύουν τα ηλεκτρονικά χειρόφρενα που συναντάμε πλέον στα περισσότερα νέα μοντέλα της αγοράς.
Θετικά
Απελευθέρωση χώρου: Ο τεράστιος λεβιές του μηχανικού χειρόφρενου ανάμεσα στα δύο καθίσματα έχει δώσει τη θέση του σε έναν διακόπτη, βοηθώντας να δημιουργηθούν περισσότεροι χώροι αποθήκευσης μικρών αντικειμένων στην κεντρική κοσνόλα.
Ευκολία στη χρήση: Αρκεί ένα απλό πάτημα για να ενεργοποιηθεί ή να απενεργοποιηθεί, αν το αυτοκίνητο δεν έχει προλάβει να «διαβάσει» τη σκέψη μας και να το πράξει από μόνο του. Επίσης με το ηλεκτρικό χειρόφρενο έχουν εξαφανιστεί οι περιπτώσεις οδηγών που αδυνατούν να «λύσουν» ένα χειρόφρενο που έχει «δεθεί» ψηλά. Στην περίπτωση που το όχημα ακινητοποιηθεί, λυθούν οι ζώνες ασφαλείας και ανοίξει η πόρτα, το ηλεκτρικό χειρόφρενο ενεργοποιείται αυτόματα και έτσι ο οδηγός δεν χρειάζεται να ζει με τον φόβο ότι μπορεί να δει το αυτοκίνητό του να τσουλάει ανεξέλεγκτα σε μία κατηφόρα.
Σύστημα Υποβοήθησης Εκκίνησης στην Ανηφόρα: Η πιο απλά Hill Start Assist. Το ηλεκτρικό χειρόφρενο μπορεί και αναγνωρίζει πότε το όχημα βρίσκεται σε μεγάλη κλίση. Έτσι ενεργοποιείται όταν το αυτοκίνητο ετοιμάζεται να κινηθεί μετά από στάση σε ανηφόρα, εμποδίζοντας την ακούσια κύλιση προς τα πίσω.
Φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης: Με το κλασικό χειρόφρενο οι οδηγοί γνώριζαν ότι σε περίπτωση βλάβης του συστήματος πέδησης μπορούσαν να το σηκώσουν με ελαφριές κινήσεις ώστε να μην μπλοκάρουν οι τροχοί και σε συνδυασμό με το κατέβασμα των σχέσεων να ακινητοποιήσουν το όχημα. Πλέον τα πράγματα με το ηλεκτρικό χειρόφρενο είναι πολύ πιο εύκολα. Ο οδηγός μπορεί απλά να πατήσει το κουμπί και το σύστημα συνδυάζεται με το ABS και φρενάρει το όχημα χωρίς να μπλοκάρουν οι τροχοί, αυξάνοντας σημαντικά το επίπεδο της ασφάλειας.
Τέλος στα επικίνδυνα «παιχνίδια»: Αποτελεί γεγονός ότι το μηχανικό χειρόφρενο ξυπνά άγρια ένστικτα σε αρκετούς οδηγούς που έχουν γοητευτεί από τον τρόπο με τον οποίο κινούνται οι οδηγοί των αγώνων ράλι ή από τους κασκαντέρ που εμφανίζονται σε τηλεοπτικές σκηνές καταδίωξης. Το ηλεκτρικό χειρόφρενο βάζει τέλος στα επικίνδυνα «παιχνίδια» και συμβάλει ώστε να μειωθούν τα ατυχήματα που προέρχονται από το σήκωμα του χειρόφρενου πάνω σε στροφή.
Αρνητικά
Κάνει δύσκολο το σπρώξιμο ενός αυτοκίνητου που έχει μείνει στη μέση του δρόμου: Ας υποθέσουμε ότι το αυτοκίνητό μας μένει μέσα στη μέση του δρόμου και πρέπει να το σπρώξουμε λίγα μέτρα μακριά ώστε να μπορούν να περάσουν τα υπόλοιπα οχήματα. Με το μηχανικό χειρόφρενο τα πράγματα είναι απλά. Στο ηλεκτρικό χειρόφρενο, όμως, γίνονται πολύπλοκα και αυτό γιατί ο οδηγός θα πρέπει να ανατρέξει στο εγχειρίδιο του κατασκευαστή και να εντοπίσει τον τρόπο με τον οποίο θα το απενεργοποιήσει και θα του επιτραπεί να σπρώξει το όχημά του για λίγα μέτρα.
Πρόκειται για ένα πολύπλοκο σύστημα: Στο μηχανικό χειρόφρενο όλη η «δουλειά» γίνεται μέσω ντίζας που πιέζει τα τακάκια πάνω στους δίσκους (ή τις σιαγόνες στα ταμπούρα) για να μπλοκάρουν οι τροχοί. Στο ηλεκτρικό χειρόφρενο έχουμε ένα πιο πολύπλοκο σύστημα στο οποίο η δουλειά της ντίζας γίνεται από ένα ή δύο ηλεκτρικά μοτέρ τα οποία ενεργοποιούνται με το πάτημα του κουμπιού. Πιο πολύπλοκο σύστημα σημαίνει πιο πολλά εξαρτήματα και πιο πολλά εξαρτήματα σημαίνει περισσότερες πιθανότητες κάποιο από αυτά να αποτύχει. Συνεπώς τόσο η διάγνωση όσο και η επισκευή είναι πιο απαιτητικές διαδικασίες και αυτό σημαίνει ότι το χέρι πρέπει να μπει πιο βαθιά στην τσέπη για δοθεί λύση.
Την ίδια στιγμή όσοι οδηγοί συνήθιζαν να αλλάζουν μόνοι τα τακάκια θα πρέπει να ξεχάσουν τη συγκεκριμένη διαδικασία. Το σύστημα πέδησης είναι πιο πολύπλοκο και δεν επιτρέπει τέτοιου είδους παρεμβάσεις, αφού το χέρι που θα επιχειρήσει οποιαδήποτε επισκευή θα πρέπει να είναι εξειδικευμένου μηχανικού, πάντα με τη χρήση ειδικού υπολογιστή.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Μην το δοκιμάσετε – Άντρας ακινητοποιεί ένα Seat Ibiza που κινείται ανεξέλεγκτα (video)
Τι θα συμβεί αν τραβήξεις το ηλεκτρονικό χειρόφρενο στα 193 km/h (video)
Brake-by-wire: Έτσι λειτουργεί το καινοτόμο σύστημα πέδησης (video)