Οι οθόνες αφής στο εσωτερικό όλων των σύγχρονων αυτοκινήτων είναι κάτι δεδομένο πλέον. Οθόνες πολλών διαφορετικών μεγεθών και λειτουργιών, με κυρτό (curved) ή καμπύλο σχήμα κατακλύζουν τα ταμπλό των νέων μοντέλων. Από τις πιο συνηθισμένες εφαρμογές τους για τα συστήματα infotainment, ψυχαγωγίας, πλοήγησης, κλιματισμού, μέχρι και ως ψηφιακοί πίνακες οργάνων, έχουν πάρει τη θέση πολλών παραδοσιακών κουμπιών και χειριστηρίων στην καμπίνα του αυτοκινήτου.
Αυτό τις περισσότερες φορές είναι καλοδεχούμενο. Ανεβάζουν την εικόνα και το design του εσωτερικού των μοντέλων, ενώ δίνουν την αίσθηση στον οδηγό παράλληλα ότι οδηγεί ένα καινούριο μοντέλο. Η ψηφιακή τεχνολογία και τα ηλεκτρονικά chip έχουν κάνει τεράστια πρόοδο μέσα σε λίγα χρόνια και σήμερα η απεικόνιση χαρτών ή γραφικών σε οθόνες υψηλής ανάλυσης με χρώματα εφάμιλλα με τελευταίας τεχνολογίας τηλεόραση και ταχύτατη απόκριση είναι εφικτή.
Τα θετικά είναι αναμφίβολα πολλά και η τάση υπαγορεύει ότι οι μεγάλες οθόνες με υψηλή ανάλυση και αμέτρητες λειτουργίες θα συνεχίσουν να κυριαρχούν στην επόμενη γενιά των νέων αυτοκινήτων και τη βιομηχανία γενικότερα. Υπάρχουν όμως και πολλοί κίνδυνοι, οι οποίοι δεν είναι καθόλου αμελητέοι και θα πρέπει να προσμετρηθούν.
Κάθε κατασκευαστής σχεδιάζει το εσωτερικό των μοντέλων με το δικό του στυλ και επιλέγει οθόνες με κάθετο ή οριζόντιο προσανατολισμό, μεγάλης διαμέτρου, χωριστές ή ενιαίες σε μία εκτεταμένη διαμόρφωση στο ταμπλό. Η Mercedes για παράδειγμα έχει μετατρέψει το ταμπλό της ηλεκτρικής ναυαρχίδας EQS σε μία μεγάλη οθόνη με το σύστημα MBUX Hyperscreen. Η Honda στο νέο Honda E έχει τοποθετήσει στο ταμπλό 5 οθόνες στη σειρά που καλύπτουν όλο το πλάτος του. Το ζήτημα όμως είναι ένα, η εύρεση του κατάλληλου σημείου όπου η προηγμένη τεχνολογία δεν θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια του οδηγού.
Οι εταιρείες ισχυρίζονται ότι όλα τα συστήματα και οι οθόνες αφής είναι εύκολα στο χειρισμό και δεν αποσπούν την προσοχή του οδηγού από το δρόμο. Αυτό ισχύει εν μέρει όμως. Πόσο ασφαλές και εύκολο είναι εάν για να ρυθμίσουμε απλά τη θερμοκρασία στον κλιματισμό ή για να τον απενεργοποιήσουμε πρέπει να ψάξουμε μέσα σε 2-3 υπομενού από την οθόνη αφής, αντί απλώς να υπήρχε το ανάλογο φυσικό κουμπί στην κεντρική κονσόλα;
Μελέτες έχουν δείξει παγκοσμίως ότι η χρήση κινητού τηλεφώνου και των συστημάτων multimedia και πλοήγησης εντός του αυτοκινήτου είναι οι νούμερο ένα παράγοντες απόσπασης της προσοχής του οδηγού. Οι ειδικοί από το Γερμανικό Φόρουμ Επίπεδης Οθόνης (DFF) άνοιξαν τη συζήτηση σχετικά με το πώς θα είναι οι εσωτερικοί χώροι των αυτοκινήτων του μέλλοντος, σε δέκα χρόνια από τώρα, και ειδικά το μέγεθος των οθονών.
Μάλιστα, ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη λάβει μέτρα για το θέμα αυτό με πρόστιμα για όσους χειρίζονται τις οθόνες ενώ οδηγούν, σαν να είναι κινητό τηλέφωνο. Η ανάλυση των ειδικών αποκάλυψε ότι, μετά από μια πρακτική δοκιμή, μόνο το 19% των οδηγών κατάφεραν να εισαγάγουν έναν προορισμό στο σύστημα πλοήγησης, ποσοστό τόσο χαμηλό που μας κάνει να σκεφτούμε σοβαρά αν μια μεγάλη οθόνη αφής είναι όντως η καλύτερη λύση.
Αισθητικά, οι οθόνες γίνονται όλο και καλύτερες με μεγαλύτερες αναλύσεις και εξαιρετική ευκρίνεια, αλλά οι μελέτες δείχνουν ότι δεν είναι λειτουργικά πρακτικές σε όλες τις περιπτώσεις και κρύβουν αρκετούς κινδύνους. Και το γεγονός είναι ότι όσο οι εσωτερικοί κόσμοι των αυτοκινήτων γίνονται όλο και πιο μινιμαλιστικοί, με λιγότερα κουμπιά ή παραδοσιακά πλήκτρα, μέχρι και την ολοκληρωτική εξαφάνισή τους, το μέλλον ανήκει στις οθόνες αφής.