Οι κίνδυνοι που εγκυμονεί μια μαζική έξοδος, πολλαπλασιάζονται όταν ο άμεσα υπεύθυνος (οδηγός), δεν έχει πάρει τις σωστές προφυλάξεις.
Ποιοι είναι οι κανόνες της «σωστής» οδήγησης, οι «υποχρεώσεις» του και πως θα προετοιμάσει κατάλληλα τον τετράτροχο «σύντροφό» του.
Ο Αύγουστος είναι παραδοσιακά ο μήνας των διακοπών και ήδη πολλοί από εσάς ετοιμάζεστε για τη μεγάλη φυγή, εκεί όπου θα ανανεωθείτε και θα περάσετε στιγμές ξεκούρασης και χαλάρωσης.
Για να μην εξελιχθεί όμως η περίοδος των διακοπών σε μαρτύριο, θα πρέπει να έχετε την δέουσα προσοχή, τόσο στον τρόπο με τον οποίο θα οδηγήσετε στο ταξίδι, όσο και στο πως θα προετοιμάσετε τα αυτοκινήτό σας, προκειμένου να ταξιδέψετε με ασφάλεια.
Ειδικά φέτος θα πρέπει να είσαστε περισσότερο προσεκτικοί, λόγω της επιφόρτισης του οδικού δικτύου από την αύξηση του Τουρισμού, ενώ θα πρέπει να διευκολύνετε τα μέγιστα στο έργο των ανδρών της Τροχαίας, που θα είναι εξαιρετικά επιφορτισμένο.
Τα «πρέπει» και τα «πως» στο ρεπορτάζ που ακολουθεί.
Οδηγός
Ο οδηγός είναι υπ΄ αριθμόν ένας παράγοντας για την ασφάλεια όλων των επιβατών.
Θα πρέπει να βρίσκεται πολύ καλή φυσική κατάσταση και να οδηγεί ξεκούραστος.
Εάν αισθάνεται σημάδια κόπωσης που εμφανίζονται με ένα ελαφρύ χασμουρητό, το πρώτο που έχει να κάνει είναι να σταματήσει στο πρώτο ειδικό χώρο στάθμευσης για να ξεκουραστεί(ακόμη και να κοιμηθεί).
Είναι προφανές ότι αλκοόλ και οδήγηση σε καμία περίπτωση δεν ταιριάζουν.
Εάν πρόκειται να οδηγήσετε μην πιείτε ούτε ένα ποτηράκι, για να έχετε 100% το έλεγχο που απαιτείται.
Εάν μεταφέρεται με το αυτοκίνητό σας ηλικιωμένους και παιδιά και το ταξίδι είναι μεγάλο, φροντίστε να κάνετε συχνές στάσεις για να ξεκουράζονται.
Στην περίπτωση που μεταφέρετε τον σκύλο σας, μην τον στοιβάξετε στο πορτ-μπαγκάζ, αλλά να του διαθέσετε τον ανάλογο χώρο και τον αέρα.
Τρόπος οδήγησης
Είναι προφανές ότι και σε αυτή την Αυγουστιάτικη έξοδο, θα υπάρξουν μποτιλιαρίσματα, άσκοπες καθυστερήσεις κπλ. Όλα αυτά θα πρέπει να είστε προετοιμασμένοι να τα αντιμετωπίσετε με υπομονή και όχι με εκνευρισμό, έχοντας πάντα υπ΄ όψη ότι στόχος σας είναι να φθάσετε ασφαλείς στον προορισμό σας, αδιαφορώντας για το χρόνο που θα ξοδέψετε.
Γι΄ αυτό λοιπόν, μην «εκβιάζετε» τις προσπεράσεις, μην παραβιάζεται τα όρια ταχύτητας και τον Κ.Ο.Κ γενικότερα, φερθείτε πολιτισμένα στον δρόμο και επιλέξτε την αδιαφορία στους οδηγούς που ενδεχομένως σας προκαλέσουν με τον τρόπο που οδηγούν. Επίσης, να είστε συνεργάσιμοι με τους Τροχονόμους, το έργο των οποίων είναι επιβαρημένο αυτή την περίοδο, ενώ εάν παρατηρήσετε κάτι που μπορεί να εγκυμονεί κίνδυνους μην διστάσετε να τους το αναφέρετε. Τέλος, επειδή πολλά οδικά έργα είναι σε εξέλιξη, επιστήσετε ιδιαιτέρως της προσοχή σας και συμμορφωθείτε με τα όρια ταχύτητας και τις σημάνσεις.
Αυτοκίνητο
Κινητήρας: Οι έλεγχοι που πρέπει να γίνουν στον κινητήρα, αφορούν την στάθμη του λαδιού, αλλά και την ποιότητά τους. Αν δείτε ότι είναι πολύ μαύρα, τότε πρέπει να τα αντικαταστήσετε.
Τσεκάρετε εάν υπάρχουν διαρροές στο κινητήρα.
Έλεγχος θα πρέπει να γίνει και το σύστημα ψύξης.
Ελέγξτε την στάθμη του νερού του ψυγείου, την κατάσταση των κολάρων και γενικά εάν υπάρχουν από κάπου διαρροές.
Ελαστικά: Δεν θα καινοτομήσουμε εάν σας πούμε ότι τα ελαστικά αποτελούν τον υπ΄ αριθμόν 1 παράγοντα για ασφαλείς μετακινήσεις. Για τον λόγο αυτό ελέγξτε εξονυχιστικά τα ελαστικά για φθορές, «ύποπτα» εξογκώματα, τα οποία μπορεί να αποβούν επικίνδυνα.
Το πέλμα, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποδηλώνει και την αποτελεσματικότητα του ελαστικού, καθώς στην χώρα μας με την χαμηλή πρόσφυση στους δρόμους και τις μεγάλες διαφορές των θερμοκρασιών(χειμώνας-καλοκαίρι), τα ελαστικά δεν φθείρονται αλλά «καίγονται».
Μην σας ξεγελάει λοιπόν, ένα άφθαρτο πέλμα, αλλά παρατηρήστε εάν το λάστιχο γλιστράει σε ένα φρενάρισμα ή στην απότομη επιτάχυνση. Εάν ναι, τότε χρειάζονται αλλαγή άμεσα, και όχι στα πρωτοβρόχια, που παραδοσιακά (και εσφαλμένα), ο Έλληνας οδηγός σπεύδει να τα αντικαταστήσει.
Στην περίπτωση που όλα είναι εντάξει, τότε ο επόμενος έλεγχος αφορά την πίεση του αέρα.
Έχετε υπ΄ όψη σας ότι πρέπει να αυξάνουμε την πίεση κατά 1-2 ατμόσφαιρες στην περίπτωση που το αυτοκίνητο θα ταξιδέψει φορτωμένο για να μην παρατηρείται υπερθέρμανση.
Προσοχή! Μην ξεχάσετε να ελέγξετε την κατάσταση της ρεζέρβας και φυσικά την ύπαρξη των ανάλογων εργαλείων. Εάν η ρεζέρβα είναι συμπαγής, τότε δεν θα πρέπει να ξεπεράσετε το όριο ταχύτητας (80 χ.α.ω.), εάν χρειαστεί να την χρησιμοποιήσετε. Εάν το αυτοκίνητό σας έχει κιτ επιδιόρθωσης ελαστικού, τότε να μάθετε πως λειτουργεί.
Φρένα: Ο έλεγχος στο σύστημα φρένων αφορά την στάθμη των υγρών, αλλά και την γενικότερη απόκριση του αυτοκινήτου στο πάτημα του πεντάλ.
Εάν παρατηρήσετε ότι το πεντάλ δεν έχει αίσθηση, ότι «τερματίζει» χωρίς ιδιαίτερη πίεση και το αυτοκίνητο να μην επιβραδύνει, τότε πρέπει να επισκεφθείτε συνεργείο για έλεγχο στα τακάκια και τις δισκόπλακες.
Εάν κατά την πέδηση δεν φρενάρουν ομοιόμορφα οι τροχοί, τότε χρειάζεστε έλεγχο και ρυθμίσεις, καθώς αυτό μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνο.
Καλό είναι να επιλέξετε τύπο φρένων που είναι πιο ανθεκτικά στις υψηλές θερμοκρασίες. Μπορεί να κοστίζουν περισσότερο, όμως θα σας αποζημιώσουν με την απόδοσή τους.
Φώτα: Τα φώτα είναι ένα από τα πιο... παρεξηγημένα συστήματα του αυτοκινήτου, όμως η σωστή λειτουργία τους είναι καθοριστική για τις μετακινήσεις μας όχι μόνο τις βραδινές ώρες αλλά και κατά την διάρκεια της ημέρας.
Ελέγξτε πριν ξεκινήσετε εάν ανάβουν τα φλάς, τα στοπ, το φώς της όπισθεν. Εάν κάποια λάμπα είναι καμένη, θα πρέπει αμέσως να την αντικαταστήσετε. Επίσης ελέγξτε την λειτουργία των φώτων πορείας και εάν είναι σωστά ρυθμισμένα για να μην τυφλώνουν τους επερχόμενους οδηγούς. Στην περίπτωση που ταξιδέψετε φορτωμένοι και το αυτοκίνητό σας διαθέτει ρύθμιση δέσμης φώτων, τότε φροντίστε να τα χαμηλώσετε.
Καλού-κακού έχετε μαζί σας από ένα σετ ασφαλειών και λαμπτήρων για να είστε σίγουροι για την καλή λειτουργία του ηλεκτρικού συστήματος.
Σύστημα ψύξης: Από τα πιο ζωτικά σημεία του κινητήρα και τώρα που οι θερμοκρασίες είναι υψηλές. Ελέγξτε την στάθμη του υγρού του ψυγείου, την κατάσταση των κολάρων και γενικά εάν υπάρχουν από κάπου διαρροές. Έλεγχος θα πρέπει να γίνει και στον ανεμιστήρα(βεντιλατέρ). Εάν λειτουργεί δηλαδή, στην περίπτωση που η θερμοκρασία του κινητήρα ξεπεράσει τους 90-95ο. Εάν ο ανεμιστήρας ενεργοποιείται, τότε αυτό σημαίνει ότι λειτουργεί σωστά και ο θερμοστάτης. Στην αντίθετη περίπτωση επισκεφθείτε το συνεργείο σας.
Αναρτήσεις: Ελέγξτε την κατάσταση των αμορτισέρ και γενικά την συμπεριφορά της ανάρτησης. Εκτός από τον... παραδοσιακό τρόπο, δηλαδή την απόκριση στις στροφές και την απόσβεση στις άφθονες λακούβες των ελληνικών δρόμων, επισκεφτείτε τα ειδικά μηχανήματα των συνεργείων. Εάν υπάρχει και η παραμικρή υπόνοια, μην διστάσετε να αντικαταστήσετε τα αμορτισέρ, που είναι καθοριστικά για την ασφαλή οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου και με δεδομένο, ότι όλο και κάτι επιπλέον θα κληθούν να κουβαλήσουν.
Πλυστικό σύστημα: Πριν ταξιδέψετε ελέγξτε το πλυστικό σύστημα του αυτοκίνητου σας, γιατί εάν δεν έχει την κατάλληλη λειτουργία, θα έχετε κακή ορατότητα με αποτέλεσμα ο κίνδυνος ατυχήματος να εγκυμονεί. Ελέγξτε την κατάσταση των υαλοκαθαριστήρων και εάν υπάρχει νερό στο πλυστικό σύστημα.
Θα πρέπει να χρησιμοποιείται πάντα απεσταγμένο νερό, όπως επίσης και τα ειδικά πρόσθετα που καθαρίζουν καλύτερα τις λάσπες στο παρ-μπριζ. Με τον τρόπο αυτό θα εξασφαλίσετε πάντα καλή ορατότητα και θα αποφύγετε τα βουλωμένα σωληνάκια.
Φόρτωση αποσκευών: Τα υπερφορτωμένα αυτοκίνητα είναι σύνηθες φαινόμενο στους ελληνικούς δρόμους την περίοδο των διακοπών. «Τερματισμένες» αναρτήσεις, υπεράριθμες αποσκευές στην «σκεπή», είναι από τις πιο συχνές περιπτώσεις που συναντάει κανείς στους δρόμους και συνάμα, δυο από τις σημαντικότερες αιτίες πρόκλησης τροχαίων. Γιατί αφενός στην πρώτη περίπτωση η ανάρτηση δεν «δουλεύει» και το αυτοκίνητο δεν αντιδράει προβλέψιμα, αφετέρου λόγω του υψηλότερου κέντρου βάρους, τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου μεταβάλλονται, με αποτέλεσμα τις επικίνδυνες κλίσεις στις στροφές.
Εάν λοιπόν, το πορτ μπαγκάζ του τετράτροχού σας σας δεν είναι αρκετό για τις αποσκευές σας, τότε καταφύγετε στην λύση των μπαγκαζιέρων που τοποθετούνται στην σκεπή. Έχουν αεροδυναμικό σχήμα, είναι πρακτικές και δεν κοστίζουν μια περιουσία. Εάν το αντέχει η τσέπη σας, προτιμείστε την λύση του τρέηλερ.
Πάντως όποια από τις δυο περιπτώσεις επιλέξετε, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι θα πρέπει να πηγαίνετε με χαμηλότερες ταχύτητες, από ότι πριν.
Σε γενικές γραμμές στην φόρτωση των αποσκευών, προσπαθήστε να μοιράσετε το βάρος, ώστε το αυτοκίνητο να αντιδράει ομοιόμορφα.
Τρέηλερ: Το τρέηλερ, θα πρέπει να θεωρηθεί σαν αναπόσπαστο μέρος του αυτοκινήτου. Για τον λόγο αυτό ελέγξτε την κατάσταση των ελαστικών, την ανάρτηση και κυρίως το πλαίσιό του για τυχόν χτυπήματα.
Έλεγχος πρέπει να γίνει και στο σύστημα του κοτσαδόρου, εάν δηλαδή «ασφαλίζει» με τον αντίστοιχο του αυτοκινήτου. Ελέγξτε εάν το καλώδιο που συνδέει τα φώτα έχει φθορές και εάν τα φώτα λειτουργούν σωστά.
Εργαλεία: Ο σωστός οδηγός θα πρέπει να έχει πάντα τα αντίστοιχα εργαλεία για να αντεπεξέλθει στην δεδομένη στιγμή. Εκτός από μια πλούσια εργαλειοθήκη, απαραίτητο είναι να έχει μαζί του ένα ζευγάρι γάντια, συρματόσχοινο, μια τρόμπα και ότι άλλο θεωρεί ότι θα χρειαστεί σε μια δύσκολη στιγμή.
Μικρές συμβουλές
- Πριν ξεκινήσετε, ελέγξτε εάν το αυτοκίνητό σας είναι νομότυπο. Δηλαδή είναι ασφαλισμένο, έχει περάσει ΚΤΕ και έχει πληρώσει τέλη κυκλοφορίας.
- Κάνετε συχνές στάσεις, ειδικά στην περίπτωση που έχετε μαζί σας παιδιά ή ζώα.
- Να έχετε μαζί σας πολλά υγρά (νερό, αναψυκτικά), τα οποία θα σας κρατήσουν δροσερούς και ευδιάθετους.
- Μεγάλη προσοχή στους επαρχιακούς δρόμους. Η ανύπαρκτη σήμανση, αλλά και η κυκλοφορία γεωργικών μηχανημάτων αυτήν την εποχή, εγκυμονούν κινδύνους.
- Για ακόμη μια φορά σας επισημαίνουμε ότι αλκοόλ και οδήγηση είναι το χειρότερο «κοκτέηλ».
- Οι επιβάτες θα πρέπει να είναι δεμένοι με τις ζώνες τους και τα παιδιά στα παιδικά καθίσματα και όχι να κυκλοφορούν ελεύθερα στο αυτοκίνητο.



ΔΗΜΟΦΙΛΗ



_77761_475679_type13129.jpg)

