TECH: ΦΙΛΤΡΑ ΜΙΚΡΟΣΩΜΑΤΙΔΙΩΝ ΣΤΟΥΣ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΒΕΝΖΙΝΗΣ;


Οι βενζινοκινητήρες μοιάζουν όλο και περισσότερο με τους ντίζελ με φυσικό επακόλουθο να υιοθετούν και τα κουσούρια τους...

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ (www.caroto.gr), ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ
  • 19/2/2014

Οι βενζινοκινητήρες μοιάζουν όλο και περισσότερο με τους ντίζελ με φυσικό επακόλουθο να υιοθετούν και τα κουσούρια τους...

Μία από τις μεγαλύτερες ομοιότητες που υπάρχουν ανάμεσα σε ένα σύγχρονο βενζινοκινητήρα και έναν πετρελαιοκινητήρα είναι ο άμεσος ψεκασμός. Ο οποίος υπήρξε προνόμιο των Otto (Saab DI του 1985) για να περάσει αργότερα στους ντίζελ (Fiat Croma 1988) με πίεση κάτω από 1.000 bar.

Ωστόσο, το καλύτερο σύστημα ήταν αυτό σε ένα κοινό κανάλι με σταθερή πίεση. Πρόκειται για το πασίγνωστο common rail που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το 1997 από την Bosch (το χεράκι της είχε βάλει και η Magneti Marelli) στην Alfa Romeo 156 με πίεση κυκλώματος στα 1.350 bar. Σήμερα τα common rail φτάνουν τα 2.500 και πάνε προς τα 3.000 bar.

Στη συνέχεια όμως προέκυψαν οι αυστηρότεροι κανονισμοί για τους ρύπους, ειδικά για τους ντίζελ: νωρίτερα με το ζήτημα των μικροσωματιδίων και αυτή την περίοδο με τα οξείδια του αζώτου. Ωστόσο, αυτό που δεν είναι ευρέως γνωστό είναι πως και οι βενζινοκινητήρες εκπέμπουν μικροσωματίδια λόγω του άμεσου ψεκασμού!

Αυτό αφορά κυρίως τους υπερτροφοδοτούμενους και το πρόβλημα ξεκίνησε να γίνεται γνωστό από την πρώτη γενιά TSI της VW. Έτσι, από το Euro 5 προβλέπεται όριο 0,005 g/km στα μικροσωματίδια (PM) όχι μόνο για τους ντίζελ αλλά και για τα βενζινοκίνητα με μοτέρ τεχνολογίας άμεσου ψεκασμού (Gasoline Direct Injection ή GDI). Τώρα, προσέξτε, καθώς πρόσφατη μελέτη του οργανισμού TÜV που δημοσιοποιήθηκε στις Βρυξέλλες έδειξε πως σε αρκετές περιπτώσεις τα μικροσωματίδια που εκπέμπει ένας βενζινοκινητήρας άμεσου ψεκασμού είναι από 3 έως 10 φορές περισσότερα σε σχέση με έναν ντίζελ ενώ σε σχέση με έναν παλαιότερης τεχνολογίας βενζίνης (με έμμεσο ψεκασμό) φτάνουν και τις 1.000 φορές!

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΟ www.caroto.gr