Είναι δεδομένο ότι οι ευρωπαϊκοί διαγωνισμοί Formula Student, που προσμετρούν στη παγκόσμια κατάταξη στους οποίους συμμετέχουν οι ελληνικές ομάδες αποτελούν «φυτώριο» ιδεών, καινοτόμων λύσεων και φρέσκων προτάσεων για την τεχνολογία και την αυτοκίνηση. Αυτό αποδεικνύουν στην ομάδα FS του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, την Prom Racing Navios, η οποία έχει κατασκευάσει το πιο πρόσφατο μονοθέσιό της, το P25, στο πλαίσιο των κανονισμών της κατηγορίας Driverless.
Βρεθήκαμε πρώτοι στην αυτοσχέδια πίστα της ομάδας, είδαμε τις δοκιμές του μονοθεσίου και συνομιλήσαμε με τους υπεύθυνους για το μέλλον.
Η αρχή για την κατηγορία Driverless έγινε το 2017, στον διαγωνισμό της Γερμανίας, και γρήγορα εξαπλώθηκε και σε άλλες διοργανώσεις, με τις ελληνικές ομάδες να εξερευνούν για πρώτη φορά αυτά τα αχαρτογράφητα νερά.
Πρόκειται για την κατηγορία που αφορά τα αυτόνομα οχήματα, τα οποία συμμετέχουν σε δυναμικά αγωνίσματα, όπως το Autocross, το Skid Pad, το Trackdrive (τη συμπλήρωση 10 γύρων χωρίς διακοπή) και το Acceleration, με στόχο όχι τόσο την απόλυτη ταχύτητα, όσο την αποτελεσματική αποφυγή εμποδίων και τη λήψη των σωστών αποφάσεων από το σύστημα σε πραγματικό χρόνο.
Στην ομάδα του ΕΜΠ, επικεφαλής του τμήματος του αυτόνομου συστήματος είναι ο Γρηγόρης Σταματόπουλος, ο οποίος ανέλαβε τον ρόλο με την ολοκλήρωση της αγωνιστικής σεζόν του 2025. Συναντήσαμε τον ίδιο μαζί με τον Δημήτρη Τσολακίδη, αρχηγό της ομάδας, και όλο επιτελείο του Driverless, σε δοκιμές που έκαναν με το P25, το μονοθέσιο με το οποίο συμμετείχαν το περασμένο καλοκαίρι στους διαγωνισμούς που προσμετρούν στην παγκόσμια κατάταξη.
Όπως μας εξηγεί ο κ. Σταματόπουλος, το σύστημα του Driverless λειτουργεί με τη χρήση καμερών και LiDAR, το σύστημα φωτισμού και μέτρησης απόστασης (όπως μεταφράζεται το «Light Detection and Ranging»), το οποίο χρησιμοποιεί λέιζερ για να δημιουργήσει ακριβείς τρισδιάστατους χάρτες του περιβάλλοντος, μετρώντας το χρόνο που χρειάζεται το φως για να ανακλαστεί από τα αντικείμενα, αποκαλύπτοντας σχήματα, αποστάσεις και κινήσεις.
Οι μηχανικοί της ομάδας δεν προγραμματίζουν από πριν τη διαδρομή που θα ακολουθήσει το μονοθέσιο. Αντ' αυτού, τοποθετούν κώνους (χρώματος μπλε και κίτρινου, βάσει κανονισμών) σε ένα ανοιχτό πεδίο, οριοθετώντας με αυτόν τον τρόπο το πού θα κινηθεί το αυτοκίνητο. Το σύστημα driverless, το οποίο παίρνει το σήμα των καμερών και του LiDAR και το επεξεργάζεται σε έναν υπολογιστή που βρίσκεται στο μονοθέσιο, καθορίζει κάθε παράμετρο για την κίνησή του: το πόσο και πότε θα στρίψει, θα επιταχύνει και θα επιβραδύνει, και πότε θα πρέπει να σταματήσει αν δει εμπόδιο. Η ομάδα προγραμματίζει μόνο την ταχύτητα με την οποία κινείται, συνήθως μέχρι 10 m/s (36 km/h).
Φυσικά, ο επικεφαλής του τομέα έχει την γενική εποπτεία της κατάστασης, και σε περίπτωση που χρειαστεί να παρέμβει, μπορεί να το κάνει με ένα «kill switch», έναν διακόπτη που έχει πάντα πάνω του και μπορεί με το πάτημά του να απενεργοποιήσει το μονοθέσιο.
Η ομάδα ολοκλήρωσε τις δοκιμές της για το 2025 με τα τελευταία τεστ με το P25, και πλησιάζει πια στη στιγμή που θα μπορέσει να αρχίσει να κατασκευάζει το νέο της μονοθέσιο για τους διαγωνισμούς του 2026.
Το Car and Driver υποστηρικτής των ομάδων Formula Student
H Prom Racing Navios, μαζί με αρκετές ακόμα ομάδες Formula Student συμμετείχαν τον περασμένο Σεπτέμβριο στο 4ο Formula Student Festival, στο χώρο του παλαιού Δημαρχείου στη Γλυφάδα, στο πλαίσιο του επίσημου θεσμού Formula Student Greece, που παρουσιάστηκε στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος της Βουλής των Ελλήνων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Συνέντευξη με την Prometheus Eco Racing: Πώς κατασκευάζεις ένα όχημα για να κάνει 370 km με 1 kWh





ΔΗΜΟΦΙΛΗ





