Αποκλειστικό: Το Car and Driver στα άδυτα της τηλεοπτικής κάλυψης του WRC (photos)


Ο promoter του WRC προσκάλεσε το Car and Driver σε μία ξενάγηση στον χώρο που γίνεται η παραγωγή της τηλεοπτικής κάλυψης, μαζί με μία επεξήγηση του πώς βγαίνει «στον αέρα» κάθε ειδική διαδρομή.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ - ΦΩΤ.: WRC, Μ.Π.
  • 19/8/2025

Στο ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις, είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με τον Simon Larkin, ένας εκ των πλέον επιδραστικών προσώπων στα ενδότερα του promoter του WRC. Πρόκειται για έναν άνθρωπο με βαθιά γνώση του σπορ, που το έχει υπηρετήσει από διάφορους ρόλους για πολλά χρόνια, επομένως όσα είχε να μας πει ήταν -τουλάχιστον- ενδιαφέροντα.

Μία απ' τις καινοτομίες επί ημερών Larkin στον ρόλο του event director ήταν η σύσταση του WRC Live, της συνδρομητικής υπηρεσίας που κάλυπτε ζωντανά όλες τις ειδικές διαδρομές, από κάθε ράλι. Η υπηρεσία πλέον ονομάζεται Rally.TV, όμως η ουσία παραμένει η ίδια. Από εκεί που οι φίλοι των ράλι αρκούνταν σε μερικά στιγμιότυπα τα βράδια, πλέον μπορούσαν να έχουν κάθε ΕΔ, κάθε αγωνιστικό χιλιόμετρο, ζωντανά στις οθόνες τους.

Ωστόσο, ένα τέτοιο πόνημα αποτελεί μία διαδικασία τεραστίων διαστάσεων, με πολλά μέρη, από τεχνικούς και οπερατέρ, μέχρι παραγωγούς, παρουσιαστές και ιδιαίτερα τεχνικά μέσα. 

Ο Simon Larkin μάς ξενάγησε στο production booth του WRC στη Λαμία, και μας έδωσε όλες τις πληροφορίες.

Όλα ξεκινούν με ένα αεροπλάνο

Κάθε αυτοκίνητο και κάθε κάμερα μέσα στις ειδικές διαδρομές εξοπλίζεται με μία κεραία η οποία εκπέμπει το σήμα της σε ένα αεροπλάνο τύπου B12. Το αεροπλάνο αυτό πετά σε κυκλική διαδρομή πάνω από την εκάστοτε ΕΔ, και έχει τη δυνατότητα να μεταδίδει το σήμα τριών αυτοκινήτων ταυτόχρονα, των 7 καμερών που είναι στρατηγικά τοποθετημένες στη διαδρομή, ανάλογα τη φύσης της κάλυψης, καθώς και του stage end όπου οι οδηγοί κάνουν δηλώσεις. Κάποιες διαδρομές δεν έχουν οπερατέρ με κάμερα, άλλες όμως έχουν, κι εκεί υπεισέρχεται και η ανάγκη καλού scouting της περιοχής πριν την έναρξη του αγώνα, ώστε να στηθούν στα σωστά σημεία. 

Το σήμα του αεροπλάνου, λοιπόν, μεταδίδεται δορυφορικά στο Ελσίνκι, όπου είναι και το κέντρο της τηλεοπτικής μετάδοσης του WRC μέσω της εταιρείας NEP Finland, ενός συνεργάτη του πρωταθλήματος με πλούσια εμπειρία στα τηλεοπτικά θεάματα, καθώς αναλαμβάνει μέρος της παραγωγής των Ολυμπιακών Αγώνων και της Eurovision, μεταξύ άλλων. Εκεί γίνεται κι όλη η διαλογή των πλάνων κι από φέτος η επιλογή των team radio και των δεδομένων τηλεμετρίας που θα «παίξουν» στον αέρα από μία ομάδα 100 ατόμων που δουλεύουν με σκηνοθέτη και ειδικούς παραγωγούς.

«Αυτό είναι το πιο σημαντικό καλώδιο στο WRC»

Καθώς μας ξεναγούσε στο TV compound του promoter, o κ. Larkin κοντοστάθηκε και μας ζήτησε να κοιτάξουμε ψηλά. «Αυτό είναι το πιο σημαντικό καλώδιο στο WRC», μας είπε.«Αν κοπεί αυτό, δεν έχουμε μετάδοση!». 

Περάσαμε δίπλα του αμέτρητες φορές κατά τη διάρκεια της πενθήμερης διαμονής μας στη Λαμία, όταν και καλύψαμε εκτενώς το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις, όμως ποτέ δεν δώσαμε τη δέουσα σημασία. Κακώς, όπως φαίνεται, καθώς αυτό το καλώδιο (που στην πραγματικότητα είναι δύο) μεταφέρει το σήμα προς το δορυφορικό πιάτο που βρίσκεται στην κορυφή του εικονιζόμενου γερανού, ώστε να πάρει τα πλάνα η ομάδα παραγωγής στο Ελσίνκι. Χωρίς αυτό, η μετάδοση δεν θα μπορούσε ποτέ να γίνει μέσω του τοπικού δικτύου, καθώς δεν υπάρχει η υποδομή αλλά ούτε η πρόσβαση στον δορυφόρο που θα μετέφερε το σήμα στους τηλεοπτικούς δέκτες.

Μερικά μέτρα μακριά, στον χώρο που ο promoter του πρωταθλήματος βλέπει όλα τα πλάνα από όλες τις κάμερες, συναντήσαμε περί τους 60 ανθρώπους, τεχνικούς, παραγωγούς κι έναν σκηνοθέτη που συνεπικουρεί στο έργο του συναδέλφου του στη Φινλανδία. 

Οθόνες, οθόνες και πάλι οθόνες. Άνθρωποι που τις κοιτούν και ψάχνουν το κατάλληλο πλάνο να «δώσουν» στη Φινλανδία, το καλύτερο στιγμιότυπο για replay. Ακούνε τυχόν συνομιλίες της ομάδας ή του πληρώματος και δίνουν και πάλι τα «φώτα» τους στο Ελσίνκι για το τι θα παίξει στον «αέρα».

Σε ερώτησή μας για το αν ο promoter θα εστιάσει περισσότερο στο να στελεχώσει το προσωπικό στους αγώνες ή στο Ελσίνκι, ο κ. Larkin απάντησε ότι κάθε χρόνο θα μειώνουν τον αριθμό των εργαζομένων στην τηλεοπτική κάλυψη στο εκάστοτε ράλι, αυξάνοντας το έμψυχο δυναμικό στη Φινλανδία. «Αυτό κάνει και η Formula 1, κι ας έχει το TV compound της σε κάθε πίστα, όλο και περισσότερη δουλειά γίνεται πια απ' τα κεντρικά της στο Λονδίνο», σημείωσε. 

Όσο για το κόστος, ο κ. Larkin απέφυγε να δώσει ένα ποσό, ούτε κατά προσέγγιση - αρκέστηκε στο να πει πως είναι εξαιρετικά υψηλό. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Το Citroen C3 Rally2 «σαρώνει» στους αγώνες - Το ποσοστό επιτυχίας αγγίζει το 30%

Ράλι Φινλανδίας: Πώς ο Juha Kankkunen έγραψε για δεύτερη φορά ιστορία

Ο Ogier «φορτσάρει» για τον 9ο τίτλο - Σε ποια ράλι θα τρέξει ως το τέλος της σεζόν