Θα πείτε «αυτό που χρειάζεται κανείς είναι μια καλή παρέα, μια καλή διαδρομή κι ένας καλός προορισμός». Σωστά! Αλλά επειδή δεν είναι μόνον αυτά, αλλά και το μέσο με το οποίο μπορείς να φτάσεις στον προορισμό σου (μέχρι κι ο Οδυσσέας Ελύτης ένιωθε ωραία μέσα σε μιά Alfa Romeo), στεκόμαστε εδώ σε ένα νεοφερμένο αυτοκίνητο φτιαγμένο με προηγμένα υλικά, προσομοιώσεις και υπολογιστικά μοντέλα, όχι για να δείξει… AI, αλλά πιο ανθρώπινο, πρακτικό και φτιαγμένο να ζεις μαζί του ιστορίες. Και σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει εδώ και πολύ καιρό, το νέο αμιγώς ηλεκτρικό SUV της Skoda με ονομασία Elroq, από το Electric Karoq (το θερμικό αδέλφι του), είναι ένα κανονικό στις προσλαμβάνουσες αυτοκίνητο που τυγχάνει να είναι ηλεκτρικό, παρά ένα Sci-Fi όχημα βγαλμένο από το μέλλον έτσι, χάριν εντυπωσιασμού. Πάμε να δούμε τη νέα πρόταση της Skoda η οποία, συν τοις άλλοις, κομίζει και πολλά ακόμα νέα στοιχεία για την ίδια την ταυτότητα της φίρμας, χωρίς, όμως, να χάνει ίχνος από την… ταυτότητά της. Μην ανησυχείτε, εδώ είμαστε να σας λύσουμε τις απορίες.
Skoda, όπως πάντα
Το Elroq είναι, λοιπόν, το πρώτο ηλεκτρικό compact SUV παραγωγής της Skoda (ίσως πάλι, όχι τόσο compact, με μήκος 4.488 mm, πλάτος 1.884 mm, ύψος 1.625 mm και μεταξόνιο 2.765 mm) που φέρνει τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία Modern Solid της φίρμας. Μάρκετινγκ; Όχι. Οι αδρές γραμμές με τις οποίες μας έμαθαν οι Τσέχοι όλα τα προηγούμενα χρόνια, έρχονται με την ίδια αύρα, αλλά με άλλες αναλογίες και με… ενισχυτικό γεύσης το Tech-Deck Face, μια στιλπνή μάσκα που αντικαθιστά την εμπρός μάσκα για το ψυγείο, όπως την ξέραμε μέχρι σήμερα. Από πίσω θα βρει κανείς μια πλειάδα αισθητήρων απαραίτητων για την υλοποίηση των ADAS συστημάτων ασφάλειας, κρυμμένα όμορφα και τακτοποιημένα. Λίγο πιο πάνω στο καπό άλλη μία «πρώτη φορά», καθώς το Elroq αποχαιρετά το σήμα με το φτερωτό βέλος υπέρ του νέου δισδιάστατου λεκτικού λογότυπου της Skoda που θα βλέπουμε εφεξής στην γκάμα της φίρμας.
Έχει και συνέχεια, όμως, καθώς τα φωτιστικά τεχνολογίας LED Matrix είναι, επίσης, νέα με τα στενά επάνω τμήματα των προβολέων να χρησιμεύουν ως φώτα ημέρας, θέσης και φλας, χωρισμένα σε τέσσερα στοιχεία για κάθε πλευρά, ενώ οι τυπικές χαμηλά στον προφυλακτήρα αποτελούν τα φώτα πορείας και τη μεγάλη σκάλα. Θυμίζει καρτούν και όχι άδικα, αν αναλογιστεί κανείς ότι ο αρχισχεδιαστής της Skoda Oliver Stefani μάς είχε πει κάποτε ότι μεγάλωσε με ήρωες καρτούν στο πενάκι του. Και ναι, φωνάζει από μακριά ότι είναι Skoda από τις αναλογίες και μόνον, οπότε η νέα σελίδα με τα νέα σχεδιαστικά διαπιστευτήρια δεν ανοίγει νέους δρόμους, αλλά εξομαλύνει τους υπάρχοντες με άριστη ποιότητα υλικών, φινιρίσματος και βαφής. Δείχνει, λοιπόν, ως ένα κανονικό αυτοκίνητο, αλλά είναι όμορφο και μάλιστα ήδη βραβεύτηκε με το Red Dot Design Award, σημαντικό βραβείο στον χώρο του design.
Πρακτικό, όπως πάντα
Skoda 100% και στο εσωτερικό. Εννοείται ότι με το που θα περάσεις το σχετικά χαμηλό μαρσπιέ (μεγάλη επιτυχία να κτίζεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο με εξαιρετική ακαμψία και τόσο ρηχή «σκάφη») και θα σε υποδεχτεί το εσωτερικό που –διά χειρός Δημήτρη Δαρκούδη– δείχνει μοντέρνο, φιλικό και κορυφαία πρακτικό. Σαφώς και οι πορτοκαλί πινελιές της δικής μας έκδοσης είναι ένα «φωτεινό» plus και η συνολική αίσθηση, ενώ είναι απλή, δεν είναι… δωρικά Volkswagen και μάλιστα φέρνει μια αύρα ανάλαφρη και ποιοτική. Η θέση οδήγησης είναι εξαιρετική, με καθίσματα που αγκαλιάζουν το σώμα. Ο χώρος για τα κεφάλια των εμπρός επιβατών είναι 1.056 mm και των πίσω 990 mm, ενώ με δεδομένο το μεγάλο μεταξόνιο και το επίπεδο πάτωμα έχουμε… σαλονάρα. Και πιο πίσω, η χωρητικότητα 470 L του πορτμπαγκάζ είναι κορυφαία, αλλά όχι μόνον αυτό. Με το Simply Clever σχήμα της φίρμας υπάρχουν χώροι αποθήκευσης επιπλέον 48 λίτρων, όπως, για παράδειγμα, οι δύο θήκες στις δύο πλευρές του χώρου αποσκευών, δίχτυ αποθήκευσης για το καλώδιο φόρτισης κάτω από την εταζέρα, αλλά και κάτω από το κάλυμμα του χώρου αποσκευών.
Εννοείται ότι και η καμπίνα δεν πάει πίσω εκμεταλλευόμενη με… ιαπωνικό τρόπο και το τελευταίο τετραγωνικό εκατοστό και την τελευταία πτυχή. Η χαρά της οικογένειας, δηλαδή, και με ανέσεις για τους πίσω. Από παροχές φόρτισης και θήκες για κινητό, μέχρι αεραγωγούς και ένα μεγάλο πρακτικό κουτί για να βάλεις κανείς τα… πάντα όλα, μαζί με σκιάδια για τα παράθυρα. Είναι από τις σπάνιες φορές που αφήσαμε σε δεύτερη μοίρα το περιβάλλον εργασίας, οπότε ευθύς αμέσως πάμε να δούμε και το… software defined κομμάτι.
Το Elroq διαθέτει στάνταρ κεντρική οθόνη infotainment 13” με user Interface, που το έχουμε δει στα Enyaq, Superb και Kodiaq, αλλά όχι το smart dials, τις μικρές περιστροφικές οθόνες αφής που προγραμματίζονται να διαχειρίζονται συγκεκριμένες λειτουργίες. O επιλογέας είναι –ακόμα– στην παλιά θέση, στα αριστερά της… διώροφης κονσόλας και υπάρχει –ευτυχώς– ακόμα μία συστοιχία διακοπτών για βασικές λειτουργίες στη βάση της οθόνης, που παρέχει γρήγορη πρόσβαση σε μενού τα οποία ελέγχουν τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, τις λειτουργίες οδήγησης, τις λειτουργίες στάθμευσης και τα χειριστήρια κλιματισμού.
Δυστυχώς, δεν υπάρχει περιστροφικός επιλογέας ήχου παρά μόνο το γνωστό slider στη βάση οθόνης για το εξαιρετικό ηχοσύστημα της Canton. Τα μενού είναι ελληνικά και ευανάγνωστα, γρήγορα στις επιλογές, αν και με αρκετά υπομενού. Εμπρός από το πολυλειτουργικό, δίμπρατσο τιμόνι θα βρει κανείς την κλασική μικρή οθόνη με τα βασικά δεδομένα του Group, αλλά ως μπόνους στο αυτοκίνητό «μας» είχαμε head-up display επαυξημένης πραγματικότητας που μπορεί να απεικονίσει ταχύτητα, σήματα κυκλοφορίας, cruise control, πληροφορίες του συστήματος υποβοήθησης οδηγού, καθώς και οδηγίες πλοήγησης. Επιπλέον, η επαυξημένη πραγματικότητα προβάλλει πληροφορίες με κινούμενα γραφικά, όπως δυναμικά βέλη πλοήγησης, δείκτες προορισμού και δυναμικά βοηθήματα οδήγησης.
Φιλικό, όπως πάντα
Το Elroq δεν θα μπορούσε παρά να βασίζεται στην πλατφόρμα MEB, του Ομίλου Volkswagen Στην έκδοσή μας Elroq 85 η κίνηση περνά στον πίσω άξονα από έναν ηλεκτροκινητήρα που βρίσκεται επίσης πίσω, ισχύος 286 PS και προσφέροντας μέγιστη ροπή 545 Nm. Και αν και οι επιδόσεις επιτάχυνσης είναι απλώς από άλλον πλανήτη (0-100 km/h σε 6,6 sec), αυτό που κρατάμε είναι η καθημερινότητα μαζί του. Βλέπετε, το Elroq είναι ένα από τα λίγα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα που ενσωματώνει τον χαρακτήρα της φίρμας με τέτοιο φιλικό τρόπο, ώστε είναι πρώτα ένα Skoda και μετά ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Η ομοιογένεια στο οδηγικό κομμάτι, στην προσλαμβάνουσα ποιότητα κύλισης, στο κράτημα και στην άνεση είναι αυτή αρκετών θερμικών Skoda και αυτή είναι μια μεγάλη επιτυχία για τους μηχανικούς και τους δοκιμαστές της μάρκας στη διαδικασία του σεταρίσματος. Μέχρι και τα ελαστικά της Hankook δεν είναι τα κορυφαία Ion που έχουμε δει σε πολλά ηλεκτρικά μοντέλα, αλλά τα Ventus S1 evo3 EV διαστάσεων 235/50-R20. Κι ακόμα κι έτσι, το αυτοκίνητο που δεν διαθέτει ρυθμιζόμενη σκληρότητα αμορτισέρ, είναι σταθερό και απρόσμενα άνετο, χωρίς κοπανήματα.
Ακόμα και στο χώμα όπου βρεθήκαμε και… επιμεληθήκαμε δεόντως τον SUV χαρακτήρα του αυτοκινήτου, το Elroq δεν έδειξε να διαμαρτύρεται ιδιαίτερα. Ήσυχο, στιβαρό, πρακτικό και λιτοδίαιτο με μέση κατανάλωση στις 17,4 kWh/100 km, ικανό σύστημα ανάκτησης ενέργειας και, κατά περίπτωση, αυτονομία που μπορεί να αυξηθεί αν κατεβαίνεις μια Μεσογείων, λόγου χάριν. Ναι, είδαμε μέση αυτονομία 580 km και μπορεί να πάει ακόμα περισσότερο, αν κινηθείτε στο κλεινόν άστυ. Εδώ θα ευχαριστηθείτε τον απίθανο κύκλο στροφής (σχεδόν 9 m) για μια πλήρη αναστροφή και την αίσθηση της ευελιξίας από το τετραγωνισμένο αμάξωμα που σου δίνει μια κάποια αίσθηση των φυσικών ορίων του αυτοκινήτου. Τα φρένα, τυπικά, ενός ηλεκτρικού οχήματος και λίγο άστρωτα στο αυτοκίνητο δοκιμής μας που μόλις είχε ξεπεράσει την πρώτη 300άδα km στο οδόμετρο (φροντίσαμε να τα στρώσουμε διανύοντας πάνω από 600 επιπλέον km) και βέβαια για το τέλος αφήσαμε το γεγονός ότι υπάρχει και παραμετροποίηση της λειτουργίας απόδοσης (στο Sport πρόγραμμα γίνεται… RS), αλλά, όπως προαναφέραμε, το Elroq είναι ένα φιλικό αυτοκίνητο για κάθε ημέρα και μάλιστα μπορεί να κοιτάξει στα μάτια τους πρωταθλητές Κορεάτες στον τομέα της day-to-day χρήσης.
Και σε ό,τι αφορά στην απόκτησή του, αυτό το εξαιρετικό αυτοκίνητο «ψυχή τε και σώματι» ξεκινά από τα 34.500 € στη βασική του έκδοση, με την μπαταρία των 52 kWh και των 170 PS, με αυτονομία κάτι παραπάνω από 370 km, ενώ το υπερπλήρες μοντέλο της δοκιμής μας ξεκινά από τα 44.900 €, τιμούλα ολίγον τσιμπημένη που εξαργυρώνει πολύ χαρακτήρα, δύναμη, αυτονομία εξοπλισμό, αλλά, πάνω από όλα, αυτήν τη φιλική υπόσταση ενός αυτοκινήτου φτιαγμένο για ανθρώπους από ανθρώπους.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
_77761_469456_type15015.jpg)
ΜΟΝΤΕΛΟ SKODA ELROQ 85 286PS 2025 TIMH €44.900 ΤΕΛΗ €0
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΜΟΝΙΜΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ, Hλεκτροκινητήρας ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 210(286) ΡΟΠΗ Nm/rpm 545
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Μονής Σχέσης, κίνηση στους πίσω τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 6,6 sec, τελική 180 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 15,2 kWh/100km, 0
ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΕΥΕΛΙΞΙΑ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΧΩΡΟΙ, ΑΙΣΘΗΣΗ ΟΔΗΓΗΣΗΣ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ, ΑΠΟΔΟΣΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ.
ΚΑΤΑ ΜΕΡΙΚΑ ΕΡΓΟΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΜΕ ΤΟ SOFTWARE, ΤΙΜΗ.