Κάποια αυτοκίνητα είναι επιτυχημένα με βάση τις πωλήσεις τους και κάποια άλλα είναι κάτι ακόμα περισσότερο. Είναι εμβληματικά! Και το Renault 5 ανήκει σε αυτή την κατηγορία, όπως, βεβαίως, και το Mini, το Fiat 500, το 2CV και το VW Beetle. Αυτοκίνητα που καθόρισαν εποχές, διαμόρφωσαν στυλ, μπήκαν σε αφίσες παιδικών δωματίων και πρωταγωνίστησαν ακόμη και στο σινεμά, όπως το θρυλικό Renault 5 Turbo με τις guest star εμφανίσεις του σε γαλλικά και ιταλικά φιλμ των '80s. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο πως το R5 υπήρξε για χρόνια ένα από τα πιο αγαπημένα compact μοντέλα της Ευρώπης.
Από την πρώτη του εμφάνιση το 1972, το Renault 5 ξεχώρισε για τις καινοτομίες του: την ενσωματωμένη πίσω πόρτα (hatchback), τον μοντέρνο για την εποχή, σχεδιασμό και την αξιόλογη πρακτικότητα που προσέφερε σε ένα «μικρό πακέτο». Το 1976 εμφανίστηκε το R5 Alpine, ένα από τα πρώτα μικρά πραγματικά hot hatches. Το 1980, η Renault έκανε την τομή: παρουσίασε το R5 Turbo, με τον κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο και πίσω κίνηση, ένα αυτοκίνητο που διαχώριζε τους άνδρες από τα… αγόρια, γράφοντας ιστορία στο Group B του WRC, παραμένοντας ένα αξεπέραστο μοντέλο στο πάνθεον της γαλλικής φίρμας.
Για την ιστορία, συνολικά πάνω από 5,5 εκατομμύρια R5 πωλήθηκαν παγκοσμίως μέχρι το 1996, κτίζοντας έναν θρύλο που κανένα άλλο «μικρό» Renault δεν κατάφερε να επαναλάβει με την ίδια επιτυχία. Τουλάχιστον μέχρι σήμερα… Θα είναι το νέο R5 το μελλοντικό best seller των Γάλλων; Δεν θέλουμε να διακινδυνεύσουμε κάποια πρόβλεψη, ωστόσο έχει όλα τα φόντα για να το καταφέρει.
Από το ένδοξο παρελθόν, στο μέλλον
Κοιτώντας το modern-retro αμάξωμα του γαλλικού mini, θα μπορούσε να πει κανείς, πως πρόκειται για μια… ρέπλικα του αρχετύπου. Κάτι τέτοιο, φυσικά, και δεν ισχύει, καθώς οι Γάλλοι κατόρθωσαν για συνδυάσουν το ένδοξο παρελθόν (βλέπε: αισθητική, χαρακτήρας, κατασκευαστική φιλοσοφία) με το σήμερα και τις νέες εξελίξεις στην αυτοκινητοβιομηχανία. Το –περί ου ο λόγος– νέο Renault 5 E-Tech Electric φέρνει μαζί του τη φινέτσα και τις θύμισες του παρελθόντος στο αμάξωμά του, για να «ντύσει» τη σύγχρονη τεχνολογία που ενσωματώνει. Και αυτό το κάνει ξεχωριστό. Σε μια εποχή ομογενοποίησης, όπου όλα τα αυτοκίνητα μοιάζουν μεταξύ τους, το R5 διαθέτει έναν μοναδικό σχεδιασμό που το διαχωρίζει κάθετα και οριζόντια από τον ανταγωνισμό. Είναι ξανά ένα μικρό αυτοκίνητο με έντονη προσωπικότητα και αυτό είναι που το καθιστά, αδιαμφισβήτητα, ένα σύγχρονο pop icon.
Θα λέγαμε πως η επιστροφή του R5 ως ενός σύγχρονου ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν αποτελεί μια διαδικασία «διεκπεραίωσης» των Γάλλων στη μικρή κατηγορία, αλλά ως μια πρόταση που μπορεί να δώσει απαντήσεις στις νέες τάσεις κινητικότητας, βασισμένη στον γενετικό κώδικα του αρχετύπου. Και αυτό από μόνο του συνιστά κάτι εντυπωσιακό, αν και η Renault μας έχει συνηθίσει σε τέτοιες δημιουργικές αναβιώσεις, με πιο πρόσφατο παράδειγμα το νέο Renault 4, που αναμένεται με ενδιαφέρον και αποτελεί ένα ηλεκτρικό crossover με έντονο lifestyle χαρακτήρα. Το ίδιο είχε ξανακάνει και με την επιστροφή της Alpine ως σπορ μάρκα υψηλών επιδόσεων.
Μετεξέλιξη
Θα ήταν λάθος να μείνουμε στη ρετρό σχεδίαση του νέου R5, καθώς έχουμε να κάνουμε με ένα αυτοκίνητο που ενσωματώνει πολλή τεχνολογία κάτω από το αμάξωμά του, αποτέλεσμα της κατασκευαστικής καινοτομίας που διαχρονικά χαρακτηρίζει τη Renault, από όλες αυτές τις δεκαετίες που κουβαλάει στην πλάτη της, έχοντας παρουσιάσει πολλά καινοτομικά μοντέλα και τάσεις (σ.σ. MPV), όπως και κάποια, που ήταν πολύ μπροστά από την εποχή τους και απέτυχαν (σ.σ. Avantime).
H σχεδίασή του αποτελεί έναν επιτυχημένο συνδυασμό του παρελθόντος προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής. Οι καθαρές, γεωμετρικές γραμμές θυμίζουν έντονα το θρυλικό Renault 5 της δεκαετίας του 1970, ενώ οι μοντέρνες λεπτομέρειες, όπως τα φωτιστικά σώματα LED και οι τονισμένοι θόλοι των τροχών, προσδίδουν δυναμισμό και τεχνολογική ταυτότητα. Η εμπρός μάσκα, χωρίς γρίλια, λόγω της ηλεκτρικής φύσης του οχήματος, αναδεικνύει τη μοντέρνα προσέγγιση της Renault στη βιώσιμη κινητικότητα. Οι συμπαγείς διαστάσεις ενισχύουν τον αστικό χαρακτήρα του μοντέλου, χωρίς να θυσιάζεται η προσωπικότητα. Το συνολικό αποτέλεσμα είναι μια σχεδιαστική πρόταση που αναφέρεται στο παρελθόν, αλλά είναι στραμμένη προς το μέλλον, με στυλ, χαρακτήρα και οικολογική συνείδηση. Το γαλλικό mini δείχνει premium, καλοφτιαγμένο και με σαφή διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό. Οι μεγάλες ζάντες 18” και τα «ζωντανά», χρώματα, όπως το δίχρωμο κιτρινόμαυρο αυτοκίνητο δοκιμής, ενισχύουν τον νεανικό και lifestyle χαρακτήρα του μοντέλου.
Το νέο Renault 5 βασίζεται στην πλατφόρμα AmpR Small (400V), που εξελίχθηκε ειδικά για τα μικρά ηλεκτρικά του Ομίλου Renault. Οι διαστάσεις του (μήκος 3.92 m, μεταξόνιο 2.54 m) το τοποθετούν, ελλείψει Twingo, κάτω από το μεγαλύτερο Clio, αλλά η ευρυχωρία και η εργονομία στο εσωτερικό του υπερβαίνουν τις προσδοκίες της κατηγορίας. Το πορτμπαγκάζ ξεκινά από τα 326 L, ενώ το εσωτερικό έχει επιπλέον 19 L αποθηκευτικών λύσεων. Οι πίσω θέσεις είναι επαρκείς για 4 ενήλικες, με το ύψος για το κεφάλι να είναι οριακό για τους πίσω επιβάτες, όπως και ο διαθέσιμος χώρος για τα πόδια.
Η καμπίνα χαρακτηρίζεται από την αίσθηση της ποιότητας, με μοντέρνα διάταξη και έντονες αναφορές στο παρελθόν. Ιδίως από την πλευρά του συνοδηγού... Δύο ψηφιακές οθόνες κυριαρχούν στο ταμπλώ: μία 10” μπροστά από τον οδηγό και άλλη μία στο κέντρο (10,25”) με το σύστημα infotainment OpenR Link. Το λογισμικό βασίζεται σε Android Automotive, με πλήρη υποστήριξη Google Maps, Assistant και εφαρμογών. Η Τεχνητή Νοημοσύνη κάνει την εμφάνισή της μέσω του ψηφιακού βοηθού Reno, ο οποίος με τη μορφή καρτούν στην οθόνη αλληλεπιδρά με τον οδηγό και ρυθμίζει λειτουργίες του αυτοκινήτου με φωνητικές εντολές.
Η τεχνολογική υπεροχή του R5 δεν περιορίζεται στο infotainment. Υποστηρίζει λειτουργίες Vehicle-to-Load (V2L), που του επιτρέπουν να παρέχει ρεύμα σε εξωτερικές συσκευές, μετατρέποντας το αυτοκίνητο σε κινητή μονάδα παροχής ενέργειας. Παράλληλα, διαθέτει τεχνολογία V2G και V2H για σύνδεση με το δίκτυο ή το σπίτι. Πλήθος προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού (ADAS) περιλαμβάνεται στον βασικό και προαιρετικό εξοπλισμό: ενεργό cruise control με Stop&Go, Υποβοήθηση Διατήρησης Λωρίδας, Σύστημα Αναγνώρισης Κόπωσης, Αυτόματη Πέδηση Έκτακτης Ανάγκης και λειτουργία Safety Coach που δίνει συμβουλές βελτίωσης της οδήγησης.
Το R5 χρησιμοποιεί βιώσιμα υλικά, με περισσότερα από 40 kg να προέρχονται από ανακυκλωμένα πλαστικά και υφάσματα. Η ποιότητα κατασκευής είναι υψηλή και το φινίρισμα αποπνέει φροντίδα για τη λεπτομέρεια. Η θέση οδήγησης είναι εργονομική, με εξαιρετική στήριξη από τα ρετρό σχεδίασης καθίσματα και με εύκολη πρόσβαση στα χειριστήρια. Ωστόσο, η επιλογή της εταιρείας να τοποθετήσει δύο μοχλούς στην κολόνα του τιμονιού, έναν για το κιβώτιο και έναν για τους υαλοκαθαριστήρες, δεν είναι τόσο επιτυχημένη, καθώς… εύκολα ο οδηγός θα μπερδευτεί και εκεί που θα αναμένει να εκκινήσει, μπορεί να δει τους υαλοκαθαριστήρες να γυρίζουν… Να σημειώσουμε εδώ, πως μάλλον μπερδεύει και ο διαφανής διακόπτης στο άκρο του επιλογέα ταχυτήτων, καθώς δεν προσφέρει επιλογή κατάστασης «P», όπως θα περίμενε κανείς και είναι μόνο διακοσμητικός…
Απολαυστικό
Στον δρόμο, το Renault 5 αποδεικνύεται απροσδόκητα απολαυστικό. Η οδηγική του αίσθηση θυμίζει περισσότερο θερμικό supermini με καλό set-up ανάρτησης, παρά ένα «αποστειρωμένο» οδηγικά ηλεκτρικό όχημα. Η εμπρός ανάρτηση αποτελείται από γόνατα McPherson και η πίσω από πολλαπλούς συνδέσμους, κάτι που σπάνια συναντάς στην κατηγορία. Το τιμόνι είναι ακριβές, με καλή πληροφόρηση, και η συνολική αίσθηση του πλαισίου στιβαρή προσφέροντας αυτοπεποίθηση στον οδηγό, ακόμα και υπό πίεση. Σημαντικό ρόλο σε αυτά τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου έχει και το γεγονός ότι η μπαταρία (300 kg) εδράζεται στο δάπεδο, εξασφαλίζοντας χαμηλό κέντρο βάρους (απόσταση από το έδαφος: 14,5 cm) και βελτιστοποιημένο «ζύγισμα».
Το νέο R5 είναι διαθέσιμο σε τρεις εκδόσεις ισχύος: 95, 120 και 150 PS, με την ισχυρότερη να είναι αυτή του αυτοκινήτου δοκιμής. Προσφέρει διαδικασία επιτάχυνσης 0-100 km/h σε 8 sec και τελική ταχύτητα ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 150 km/h, με τη ροπή να φτάνει στα 245 Nm. Η αίσθηση επιτάχυνσης είναι άμεση και γραμμική, ενώ το σύνολο παραμένει αθόρυβο και με την αίσθηση του απόλυτου ελέγχου. Το R5 μπορεί να καλύψει το πρώτο χιλιόμετρο (0-1.000 m) σε 31,4 sec και, για να έχετε και μια εικόνα για τις ρεπρίζ, το 80-120 km/h σε 6,1 sec. Οι επιδόσεις αυτές κρίνονται πολύ καλές –τηρουμένων των αναλογιών– για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με αστικό χαρακτήρα.
Η μικρή μπαταρία 40 kWh προσφέρει έως 300 km αυτονομίας, ενώ η μεγαλύτερη των 52 kWh, όπως του αυτοκινήτου δοκιμής, φτάνει στα 410 km (WLTP). Η μέση κατανάλωση στην πράξη κυμαίνεται κοντά στις 15 kWh/100 km, με την πραγματική αυτονομία να εξαρτάται από το οδηγικό στυλ. Πάντως, η μέση κατανάλωση που σημειώσαμε επιλέγοντας κατά βάση τα προφίλ οδήγησης eco και comfort (από τον σχετικό διακόπτη στο τιμόνι) ήταν 14,7 kWh. Très bien, που θα έλεγαν και οι φίλοι μας οι Γάλλοι!
Στις ιδιαιτερότητες των ελληνικών δρόμων, το Renault 5 προσαρμόζεται ιδανικά. Η ανάρτηση απορροφά αποτελεσματικά τις ανωμαλίες, το πλαίσιο είναι καλοστημένο, ενώ το χαμηλό για EV βάρος (1.449 kg) και η άμεση απόκριση στο δεξί πεντάλ προσφέρουν σβελτάδα στις καθημερινές μετακινήσεις. Σε αυτοκινητόδρομο θα κινηθεί με σταθερότητα, πολύ ήσυχα και με νορμάλ κατανάλωση… ηλεκτρονίων. Ωστόσο, ο διασκεδαστικός του χαρακτήρας θα ξεδιπλωθεί σε μια επαρχιακή διαδρομή, όπου η γεωμετρία της ανάρτησης, το ιδανικά ζυγισμένο πλαίσιο και το πολύ καλό σε πληροφόρηση τιμόνι (2,6 στροφές) προσφέρουν ακρίβεια στους χειρισμούς και αμεσότητα στις εντολές του οδηγού. Η γενική αίσθηση που προσφέρει είναι ότι οδηγείς ένα θερμικό αυτοκίνητο, καθώς το R5 δεν προσφέρει την αποστειρωμένη αίσθηση των περισσότερων ηλεκτρικών. Είναι πολύ ευχάριστο, η ανάρτηση είναι ενδοτική, ενώ και στο στροφιλίκι προσφέρει έναν fun-to-drive χαρακτήρα που δεν συναντάς σε ένα EV, με τη βοήθεια μιας τετράδας Continental EcoContact 6Q διαστάσεων 195/55-R18. Μόνο υπό πίεση και στο απότομο φρενάρισμα (σ.σ. πολύ αποδοτικά τα φρένα του και χωρίς κόπωση, ακόμα και σε πίεση), εμφανίζει εμπροσθοβαρείς τάσεις, αποτέλεσμα του όλα… μπροστά: κινητήρας, σύστημα ψύξης μπαταρίας. Ένα ακόμα σημαντικό προσόν του νέου Renault 5 είναι και η τιμολογιακή του τοποθέτηση στην ελληνική αγορά. Οι διαθέσιμες εκδόσεις ξεκινούν με την Evolution 120 (40 kWh/120 PS) και τιμή στα 26.900 €, ενώ η ισχυρότερη Techno 150 (52 kWh/150 PS) φτάνει στα 32.900 € και η κορυφαία Icon του αυτοκινήτου δοκιμής στα 34.900 € (σ.σ. οι στις τιμές αυτές δεν περιλαμβάνεται καμία επιδότηση/έκπτωση).
Συμπερασματικά,
Η Renault δεν αρκέστηκε στη σχεδιαστική αναβίωση ενός ονόματος-θρύλου. Δημιούργησε ένα νέο αυτοκίνητο με ξεκάθαρη ταυτότητα. Το R5 είναι μοντέρνο, hi-tech, ευχάριστο και τολμηρό. Διαθέτει προηγμένα συστήματα ασφαλείας, πρωτότυπο σχεδιασμό και σύγχρονη προσέγγιση στην ηλεκτροκίνηση. Δεν προσπαθεί να κερδίσει μόνο με τη ρετρό σχεδίασή του. Πατάει πάνω σε μια σχεδόν συναισθηματική σχέση με το κοινό, και την ενισχύει με ουσία. Το design είναι μοναδικό, το εσωτερικό ικανοποιεί με την πρακτικότητά του και η οδηγική εμπειρία σε κάνει να ξεχνάς ότι βρίσκεσαι σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Πρόκειται για μία τις καλύτερες και πιο ώριμες προτάσεις της μικρής ηλεκτρικής κατηγορίας, που διαχωρίζεται πλήρως από τον ανταγωνισμό για όλους τους λόγους που εξηγήσαμε μόλις. Με όπλα του τον χαρακτήρα, την αισθητική και την τεχνολογία, το νέο Renault 5 δεν έρχεται απλώς να καλύψει ένα εμπορικό κενό. Έρχεται να θέσει νέο σημείο αναφοράς για το πώς πρέπει να είναι ένα μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο που έλκει την καταγωγή του από μια παραδοσιακή ευρωπαϊκή εταιρεία. Μακάρι το παράδειγμά του να ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι κατασκευαστές…
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC 150 PS 52kWh 2025 TIMH €32.900 ΤΕΛΗ €0
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ, Hλεκτροκινητήρας ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 110(150) ΡΟΠΗ Nm/rpm 245
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Μονής Σχέσης, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 8 sec, τελική 150 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 14,9 kWh/100km, 0
ΥΠΕΡ MODERN-RETRO ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΜΕ ΞΕΚΑΘΑΡΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ, ΠΡΟΗΓΜΕΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΚΑΙ INFOTAINMENT, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΜΕ FUN-TO-DRIVE ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ, ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΑΙ ΦΟΡΤΙΣΗ.
ΚΑΤΑ ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ ΕΠΙΛΟΓΕΑ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΚΟΠΤΩΝ, ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΟΣ ΧΩΡΟΣ ΓΙΑ ΨΗΛΟΥΣ ΠΙΣΩ ΕΠΙΒΑΤΕΣ.