Η CUPRA αξίζει πολλά μπράβο για διαφορετικούς λόγους. Ο πιο σημαντικός είναι ότι από την πρώτη στιγμή που έκοψε τους δεσμούς με τη Seat και βγήκε στην αγορά ως αυτόνομο brand, παρουσιάζει αυτοκίνητα που «μιλούν» στο συναίσθημα των οδηγών. Μάλιστα, το καταφέρνει πατώντας ταυτόχρονα σε δύο «βάρκες»: η μία είναι τα μοντέλα με ΜΕΚ και η άλλη –που πλέει σε πιο... ταραγμένα νερά– τα αμιγώς ηλεκτρικά. Το πρώτο EV στην ιστορία της, το CUPRA Born, παρουσιάστηκε το 2021 και στις επόμενες γραμμές θα διαβάσετε τις εντυπώσεις που μας άφησε η κορυφαία έκδοση VZ. Τα γράμματα προέρχονται από την ισπανική λέξη «veloz» που σημαίνει γρήγορο και περιγράφει εύσχημα τι να περιμένει αυτός ή αυτή που θα κάτσει στη θέση του οδηγού και θα πιάσει το τιμόνι.
Σχεδίαση
Από την πρώτη ματιά το Born VZ αποπνέει δυναμισμό. Παρ΄όλο που έχει αναπτυχθεί στην κοινή πλατφόρμα MEB του VW Group και αποτελεί «κλώνο» του ID.3 GTX Performance, καταφέρνει να ξεχωρίζει. Η σπορ σχεδίαση ενισχύεται με νέες προσθήκες στην χρωματική παλέτα (Dark Forest και Midnight Black), μεγαλύτερες ζάντες 20 ΄΄ και επιθετικές λεπτομέρειες που το διαφοροποιούν από τις υπόλοιπες εκδόσεις. Ευχάριστη είναι η εικόνα και στο εσωτερικό, όπου η αίσθηση ποιότητας δεν κρύβεται: ευχάριστα στην αφή υλικά, άψογη συναρμογή, δυναμικός ambient φωτισμός και ένα εξαιρετικής απόδοσης ηχοσύστημα της Sennheiser, συνθέτουν ένα premium περιβάλλον. Οδηγός και συνοδηγός σχεδόν «κουμπώνουν» στα CUP Bucket καθίσματα που προσφέρουν άψογη πλευρική στήριξη και είναι κατασκευασμένα από βιώσιμα υλικά, ενώ η καμπίνα είναι σε γενικές γραμμές ευρύχωρη και μπορεί άνετα να εξυπηρετήσει μια τετραμελή οικογένεια, ακόμα και σε μικρές εξορμήσεις εκτός πόλης.
Εργονομικές ατέλειες
Μαζί με τα θετικά της πλατφόρμας MEB το Born VZ «κληρονόμησε» και μερικές… εργονομικές παραφωνίες. O οδηγός θα διαπιστώσει γρήγορα ότι έχει στη διάθεσή του δύο διακόπτες για τα τέσσερα ηλεκτρικά παράθυρα και έναν επιλογέα αφής για να ελέγχει τα εμπρός ή τα πίσω – μια λύση που απαιτεί εξοικείωση και σίγουρα δεν κερδίζει πόντους χρηστικότητας. Το ίδιο ισχύει και για τον επιλογέα του κιβωτίου που βρίσκεται στην κολώνα του τιμονιού.
Ναι, πράγματι, απελευθερώνει χώρο από την κεντρική κονσόλα αλλά δεν είναι ότι πιο βολικό στη χρήση. Τέλος, υπάρχουν και αυτά τα... δύσκολα κουμπιά αφής στο κατά τα άλλα όμορφο flat-bottom τιμόνι, που απαιτούν ακρίβεια, ενώ η ρύθμιση του κλιματισμού γίνεται μέσα από την κεντρική οθόνη των 12,9 ΄΄ και την μπάρα αφής που βρίσκεται στη βάση της, ανεβάζοντας κατά πολύ τον βαθμό δυσκολίας, ειδικά εν κινήσει.
Τα δυνατά σημεία
H απάντηση είναι ξεκάθαρη: επιδόσεις και οδική συμπεριφορά. Η DCC Sport ανάρτηση περιλαμβάνει νέα ελατήρια και αμορτισέρ, καθώς και ενισχυμένες αντιστρεπτικές δοκούς, οι οποίες συμβάλλουν στον καλύτερο έλεγχο του αμαξώματος και στη μείωση των κλίσεων στις στροφές. Ουσιαστικά δίνει την αίσθηση ότι μπορεί να ισορροπεί αποτελεσματικά μεταξύ άνεσης και δυναμισμού. Σφιχτή εκεί που πρέπει, απορροφά τις ανωμαλίες του δρόμου με ευκολία χωρίς να ταράζει τους επιβάτες, αλλά κρατά το αυτοκίνητο «κολλημένο» στην άσφαλτο, όταν ο ρυθμός ανεβαίνει.
Από την άλλη, οι επιδόσεις είναι εκρηκτικές και ο οδηγός δύσκολα θα συναντήσει στο φανάρι αυτοκίνητο που θα του «φύγει». Η ισχύς των 326 PS και η ροπή των 545 Nm από τον ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη στον πίσω άξονα μεταφράζονται σε επιτάχυνση 0-100 km/h σε μόλις 5,6 sec, με τελική ταχύτητα 200 km/h. Ακόμα και στο πρόγραμμα ECO, το CUPRA Born VZ παραμένει άκρως πρόθυμο να... εκτοξευτεί και τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν στο κοντέρ με χαρακτηριστική ευκολία. Όσο για τα φρένα, είναι αναβαθμισμένα σε σχέση με την προηγούμενη κορυφαία έκδοση e-Boost, αποδίδουν καλύτερα και κουμαντάρουν αποτελεσματικά το βάρος των δύο τόνων, αλλά χρειάζονται εξοικείωση από τον οδηγό, ώστε να κατανοήσει πλήρως τα όριά τους.
Κατανάλωση και αυτονομία
Και εδώ το CUPRA Born VZ τα πηγαίνει περίφημα. Σε καθημερινή χρήση και με συνετό πάτημα στο δεξί πεντάλ μπορεί να αγγίξει τις 13 kWh/100 km, ενώ σε πιο σπορ ρυθμούς ξεπερνά εύκολα τις 30 kWh/100 km. Μην ξεχνάμε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα hot hatch 326 PS… Η μπαταρία ωφέλιμης χωρητικότητας 79 kWh προσφέρει σύμφωνα με τον κατασκευαστή μέγιστη αυτονομία 599 km (WLTP) και μπορεί αυτός ο αριθμός να μην επαληθεύεται σε πραγματικές συνθήκες, ωστόσο είναι αρκετά κοντά σε αυτό που θα πάρει ο οδηγός που κινείται κατά βάση στο αστικό οδικό δίκτυο.
Συμπερασματικά, το CUPRA Born VZ δεν είναι απλώς η κορυφαία έκδοση ενός ηλεκτρικού hatchback. Είναι μια δήλωση για το τι πρέπει να προσφέρει η ηλεκτροκίνηση όταν παίρνει σοβαρά υπόψη της τον... ανήσυχο οδηγό, ενώ την ίδια στιγμή κλείνει πονηρά το μάτι σε όσους πιστεύουν ότι τα EVs είναι «ψυχρά» και «αδιάφορα».
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
_77761_469292_type15015.jpg)
ΜΟΝΤΕΛΟ CUPRA Born VZ 2025 TIMH €46.990 ΤΕΛΗ €
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΜΕ ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ 3», ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΜΟΝΙΜΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ, Hλεκτροκινητήρας ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 240(326) ΡΟΠΗ Nm/rpm 545
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Μονής Σχέσης, κίνηση στους πίσω τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 5,6 sec, τελική 200 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 14,7 kWh/100km, 0
ΥΠΕΡ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΟΔΗΓΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΧΩΡΟΙ, ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ.
ΚΑΤΑ ΕΡΓΟΝΟΜΙΚΕΣ ΑΤΕΛΕΙΕΣ, ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ ΜΕ ΤΑ ΦΡΕΝΑ.