Για τις τεχνολογίες του ανανεωμένου Lexus RZ είχαμε αναφερθεί εκτενώς σε προηγούμενη ανάρτησή μας (δείτε περισσότερα ΕΔΩ), όπως και για το τι σηματοδοτεί η άφιξή του στον απαιτητικό χώρο των πολυτελών SUV για τη Lexus. Αυτό που απομένει να μεταφέρουμε είναι οι οδηγικές μας εντυπώσεις από το καινοτόμο ηλεκτρικό μοντέλο, τις οποίες μπορούμε πλέον να μοιραστούμε μαζί σας έπειτα από τη λήξη του εμπάργκο στις 9/7.
Συνοψίζοντας την οδηγική εμπειρία που αποκομίσαμε από το RZ, μπορούμε να πούμε ότι κερδίζει τον οδηγό με την αρμονική ισορροπία ανάμεσα στον πολιτισμένο, εκλεπτυσμένο χαρακτήρα που χαρακτηρίζει παραδοσιακά κάθε Lexus, την υψηλή ποιότητα κατασκευής και τα δυναμικά χαρακτηριστικά στον τομέα των επιδόσεων.

Το RZ δεν περιορίζεται σε μια αποστειρωμένη, «οικολογική» προσέγγιση. Αντιθέτως, προσφέρει μια πλήρως ολοκληρωμένη και πολυτελή οδηγική εμπειρία για επιβάτες και οδηγό, ενώ διαθέτει έναν ξεχωριστό, τεχνολογικά προηγμένο χαρακτήρα που φέρει ξεκάθαρα τη σφραγίδα της Lexus.
Το οδηγήσαμε στην ευρύτερη περιοχή του Φάρο, στο νότιο άκρο της Πορτογαλίας και επικεντρωθήκαμε στην κορυφαία έκδοση 550e F Sport, με στόχο να εξερευνήσουμε όχι μόνο τις τεχνολογικές καινοτομίες του, αλλά και τον οδηγικό του χαρακτήρα. Πρόκειται για ένα SUV που ενσωματώνει πλήρως τη φιλοσοφία «Lexus Electrified» και θέτει ψηλά τον πήχη στη νέα εποχή των premium ηλεκτρικών οχημάτων.
Από την καινοτομία στην ωριμότητα
Το RZ αποτέλεσε το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της Lexus που βασίστηκε στην πλατφόρμα e-TNGA, με την ειδικά εξελιγμένη αρχιτεκτονική για ηλεκτροκίνητα οχήματα, χαμηλό κέντρο βάρους, αυξημένη ακαμψία και βελτιστοποιημένη εργονομία. Η έκδοση 550e F Sport προτάσσει την αυξημένη ισχύ (408 PS) και τις τεχνολογίες αιχμής, όπως το steer-by-wire σύστημα διεύθυνσης και το νέο Interactive Manual Drive, ένα ψηφιακό σύστημα που προσομοιώνει μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων.
Σχεδίαση: κομψότητα και τεχνολογική αύρα
Η σχεδίαση του νέου RZ, ειδικά στην έκδοση F Sport, αναδεικνύει την τεχνολογική του ταυτότητα. Το νέο αεροδυναμικό εμπρός μέρος «Spindle Body» καταργεί τη συμβατική μάσκα και η κατάληξη του πίσω τμήματος προσδίδει στο SUV χαρακτήρα coupe. Οι διαστάσεις παραμένουν ουσιαστικά ίδιες (μήκος 4.805 mm, πλάτος 1.895 mm, ύψος 1.635 mm, μεταξόνιο 2.850 mm), με προαιρετικά διχρωμία στο αμάξωμα και νέα LED φωτιστικά σώματα που προσφέρουν ιδιαίτερο στυλ.
Εσωτερικό: Ιαπωνική φιλοξενία και σύγχρονη ψηφιακή πολυτέλεια
Στην καμπίνα του RZ κυριαρχεί η φιλοσοφία Omotenashi, που μπορεί να αποδοθεί ως η ιαπωνική τέχνη της φιλοξενίας. Τα υλικά είναι κορυφαίας ποιότητας – χαρακτηριστικό το Ultrasuede φυτικής προέλευσης – ενώ η ηχομόνωση και η απουσία κραδασμών ενισχύουν την αίσθηση ενός lounge. Η εργονομία είναι υποδειγματική, με ύπαρξη αρκετών φυσικών διακοπτών σε συνδυασμό με τον μεγάλο ψηφιακό πίνακα του infotainment στραμμένο προς τον οδηγό.
Η πανοραμική οροφή με ηλεκτροχρωματική σκίαση, το ambient φωτιστικό σύστημα Dynamic Shadow, τα μοτίβα κοπής laser στα πάνελ και η λεπτομέρεια στη ραφή των καθισμάτων δημιουργούν ατμόσφαιρα business class. Ο οδηγός απολαμβάνει υψηλά επίπεδα άνεσης, εξαιρετική ορατότητα και έχει άμεση πρόσβαση σε όλα τα λειτουργικά συστήματα του οχήματος. Η γενική αίσθηση ψηφιακής τεχνολογίας δεν θα αποπροσανατολίσει τους πιο «παραδοσιακούς», ενώ προβλέπεται και ένας ικανός αριθμός φυσικών διακοπτών.

Τεχνολογίες αιχμής και συνδεσιμότητα
Το RZ εξοπλίζεται με το νέο σύστημα Lexus Link Connect και οθόνη 14 ιντσών που υποστηρίζει φωνητικές εντολές "Hey Lexus", Apple CarPlay/Android Auto, πλοήγηση με υποστήριξη cloud και OTA ενημερώσεις. Το ηχοσύστημα Mark Levinson με 13 ηχεία – προαιρετικά- προσφέρει κορυφαίο ήχο, ενώ η εφαρμογή Lexus Link επιτρέπει απομακρυσμένο έλεγχο φόρτισης, προθέρμανσης καμπίνας κ.ά.
Η γκάμα περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις σε ότι αφορά τους ηλεκτροκινητήρες:
- RZ 350e (FWD, 224 PS)
- RZ 500e (AWD, 381 PS)
- RZ 550e F SPORT (AWD, 408 PS)
Η αυτονομία φτάνει έως και 568 km WLTP στην προσθιοκίνητη έκδοση με ζάντες 18 ιντσών. Η νέα μπαταρία 77 kWh, με υγρόψυκτο σύστημα και προθέρμανση, επιτρέπει φόρτιση 80% σε μόλις 30 λεπτά, ακόμα και σε χαμηλές θερμοκρασίες.
Πρώτες οδηγικές εντυπώσεις
Στην πρώτη γνωριμία μας με το νέο Lexus, επικεντρωθήκαμε στο RZ 550e F Sport, που συγκεντρώνει και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, από τεχνολογικής άποψης και όχι μόνον. Εξοπλίζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν σε κάθε άξονα, αποδίδοντας συνδυαστικά 408 PS (300 kW) και ροπή 686 Nm, προσφέροντας επιτάχυνση 0-100 km/h σε μόλις 4,4 sec και ηλεκτρονικά περιορισμένη τελική ταχύτητα 180 km/h. Οι ηλεκτροκινητήρες ενσωματώνονται σε μονάδες e-Axle, που φιλοξενούν επίσης το σύστημα μετάδοσης και τη μονάδα ECU, επιτρέποντας εξαιρετικά ακριβή έλεγχο της ροπής και άμεση απόκριση.

Στο οδηγικό σενάριο της καθημερινής ρουτίνας, η αίσθηση είναι πολιτισμένη και σχεδόν αθόρυβη κύλιση και με αρκετή ευελιξία, παρά τις μεγάλες διαστάσεις του αμαξώματος.
Όμως, όταν απαιτηθεί περισσότερη δύναμη, (π.χ. στον αυτοκινητόδρομο), η ροπή εμφανίζεται άμεσα, με τρόπο που εμπνέει σιγουριά και καθιστά το προσπέρασμα υπόθεση λίγων δευτερολέπτων. EV, υψηλών επιδόσεων, γαρ…
Η ρύθμιση της ανάκτησης ενέργειας εξαλείφει την αίσθηση «μονού πεντάλ» που συναντάμε σε άλλα ηλεκτρικά μοντέλα, προσφέροντας πιο γραμμική και φυσική εμπειρία οδήγησης.
Η ενεργειακή αποδοτικότητα του συστήματος είναι αξιοσημείωτη, καθώς η Lexus έχει εφοδιάσει το RZ με μετατροπείς ισχύος που βασίζονται σε ημιαγωγούς πυριτίου καρβιδίου (SiC), περιορίζοντας τις απώλειες και βελτιώνοντας την απόδοση. Τα e-Axles έχουν σχεδιαστεί εκ νέου ώστε να περιορίζουν τις εσωτερικές τριβές και να αυξάνουν την ενεργειακή αποδοτικότητα σε συνθήκες καθημερινής οδήγησης αλλά και σε απαιτητικά περιβάλλοντα. Επιπλέον, η εγγύηση της Lexus για 90% απόδοση της μπαταρίας για έως και 1.000.000 km ή 11 έτη ενισχύει την εμπιστοσύνη στο ηλεκτρικό σύστημα ισχύος και στην πιστότητα κατασκευής γενικότερα.
Σε μεικτές διαδρομές στην ευρύτερη περιοχής του Αλγκάρβε, με την καλή άσφαλτο, αλλά και τις υψηλές θερμοκρασίες της εποχής, το RZ 550e F Sport ξεδίπλωσε τον premium χαρακτήρα του. Η ποιότητα κύλισης είναι κορυφαία, με το αμάξωμα να απορροφά εξαιρετικά το ανάγλυφο του οδοστρώματος, προσφέροντας μια αίσθηση ραφιναρισμένης κύλισης που σπάνια συναντάται ακόμη και σε μοντέλα υψηλότερης κατηγορίας.
Η ανάρτηση, με νέες ρυθμίσεις και ελαφρύτερα εξαρτήματα, προσφέρει άριστο συνδυασμό άνεσης και σπορ αίσθησης. Το ιαπωνικό SUV είναι ουδέτερο και σίγουρο ακόμα και σε έντονα πιεσμένο ρυθμό, ενώ τα επίπεδα πρόσφυσης είναι εντυπωσιακά, με ελάχιστες κλίσεις του αμαξώματος. Η τετρακίνηση Direct4, με δυνατότητα μεταβολής της κατανομής ροπής ανάλογα με τις οδικές συνθήκες ή τις απαιτήσεις της στιγμής, συμβάλλει στην αίσθηση ακρίβειας και προβλεψιμότητας.
Το steer-by-wire σύστημα αποδεικνύεται ιδιαίτερα ακριβές και άμεσο. Η πληροφόρηση από το τιμόνι είναι πολύ καλή και η αίσθηση βελτιώνεται μόλις ο οδηγός προσαρμοστεί. Ωστόσο, η σχεδίαση τύπου yoke, αν και καινοτόμος, ενδέχεται να ξενίσει στην καθημερινή χρήση, ειδικά αποφασίσει να επιλέξει τα μικρά paddles - προκειμένου να αξιοποιήσει το Interactive Manual Drive σύστημα - τα οποία κρίνονται μη εργονομικά και δύσκολα στον χειρισμό όταν ο οδηγός επιχειρεί γρήγορες εναλλαγές «σχέσεων».
Το «χειροκίνητο» κιβώτιο και ο τεχνητός ήχος
Η Lexus έχει ενσωματώσει το νέο Interactive Manual Drive, ένα εικονικό χειροκίνητο κιβώτιο 8 σχέσεων που λειτουργεί με paddles. Παρότι ενισχύει τη συμμετοχική διαδικασία του οδηγού, ο ήχος που το συνοδεύει είναι υπερβολικά ψηφιακός και χωρίς πειστική χροιά, ενώ απέχει από τον… εθιστικό ήχο ενός V8 συνόλου, που η Lexus είχε καταφέρει να προσομοιώσει στο πρόσφατο παρελθόν με το LFA.

Το Interactive Manual Drive, μπορεί ως υλοποίηση να είναι τεχνικά άρτιο, ωστόσο δεν μπορεί να προσδώσει την «μηχανική» διασύνδεση και αίσθηση ενός συμβατικού κιβωτίου, είναι όμως μια έξυπνη λύση που πιστοποιηθεί τις άπειρες δυνατότητες της ψηφιακής τεχνολογίας. Πιθανόν στο επόμενο facelift του μοντέλου η Lexus, βελτιστοποιήσει αυτό το σημείο, όπως και τον ήχο, αλλά και την εργονομία των μοχλοδιακοπτών του πρωτοποριακού – κατά τα λοιπά- αυτού κιβωτίου. Κάτι που εμμέσως, πλην σαφώς, μας το επιβεβαίωσαν τα στελέχη της, σε σχετική μας παρατήρηση για την λειτουργία του Interactive Manual Drive.
Κορυφαία ασφάλεια για την κατηγορία
Το νέο Lexus Safety System+ εξοπλίζει το RZ με μια σειρά από τεχνολογίες ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, ενισχύοντας τόσο την προστασία όσο και την άνεση του οδηγού και των επιβατών. Ανάμεσά τους περιλαμβάνονται συστήματα ανίχνευσης πεζών, ποδηλατών και μοτοσικλετιστών, προηγμένο Adaptive Cruise Control με υποστήριξη για κυκλοφοριακή συμφόρηση, καθώς και το Lane Tracing Assist που διατηρεί ενεργά το όχημα εντός λωρίδας.
Το σύστημα αναγνωρίζει σήματα κυκλοφορίας και διαθέτει το Safe Exit Assist με τεχνολογία e-Latch, προλαμβάνοντας ατυχήματα κατά την έξοδο από το όχημα. Επιπλέον, περιλαμβάνει ειδοποίηση για κόπωση οδηγού και κάμερα 360°, η οποία υποστηρίζει την αυτόματη πέδηση σε χαμηλές ταχύτητες ή κατά τους ελιγμούς στάθμευσης.
Η λίστα συμπληρώνεται από προηγμένες 3D κάμερες περιβάλλοντος και έξυπνα φωτιστικά σώματα, προσφέροντας ενισχυμένη ορατότητα και ασφάλεια σε κάθε συνθήκη, ανεβάζοντας ουσιαστικά τον πήχη στην κατηγορία των ηλεκτρικών premium SUV.
Συμπερασματικά
Το ανανεωμένο Lexus RZ, ειδικά στην έκδοση F Sport, αποτελεί μια ώριμη, πολυτελή και τεχνολογικά ολοκληρωμένη πρόταση στην premium ηλεκτρική κατηγορία. Δεν περιορίζεται στην «οικολογική» του ταυτότητα, αλλά προσφέρει και οδηγική απόλαυση, μέσα από προηγμένα τεχνολογικά συστήματα, ποιοτικό εσωτερικό και δυναμικό χαρακτήρα.
TECH INFO Lexus RZ 550e F SPORT
ΣΥΣΤΗΜΑ ΙΣΧΥΟΣ Δύο ηλεκτροκινητήρες (e-Axles)
ΙΣΧΥΣ 408 PS (300 kW), ΡΟΠΗ 686 Nm
ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ Ιόντων λιθίου, υγρόψυκτες, ενεργειακή χωρητικότητα 77,4 kWh
ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ AC: 5,5 h @ 22 kW / DC: έως 30 min (0–80%) @ 150 kW
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ Έως 450 km (WLTP, με ζάντες 20”)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΜxΠxΥ) 4.805 x 1.895 x 1.635 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.850 mm
ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ 535 L
ΒΑΡΟΣ Περίπου 2.160 kg
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0–100 km/h: 4,4 sec
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 180 km/h
ΜΙΚΤΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 18,5–20,1 kWh/100 km
ΑΦΙΞΗ: Φθινόπωρο 2025
ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ (ΕΥΡΩ): Από 67.700 €