Δοκιμάζουμε το νεανικό και εξαιρετικά πρακτικό Fiat Grande Panda Hybrid 110PS


Δεν χρειάζεται να γνωρίζεις την ιστορία για να καταλάβεις γιατί και αυτό το Panda έστω και ως Grande, όπως όσα προηγήθηκαν, έχει βαρύτητα. Αρκεί να το κοιτάξεις. Να μπεις μέσα. Να το οδηγήσεις. Και τότε θα νιώσεις ότι πρόκειται για κάτι οικείο, καινούργιο και casual, όπως ήταν πάντα το… Panda.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 1/7/2025

Το Grande Panda δεν έρχεται να πάρει τη θέση του κλασικού, αν και διαφαίνεται από την αποδοχή του κόσμου ότι θα γίνει ένα future classic μοντέλο. Η μαεστρία των Ιταλών (αν κι εδώ μιλάμε για τον Γάλλο François Leboine) στο να φτιάχνουν ωραία σχήματα, με αναφορές, αλλά όχι υπερβολικές από το ακόμα πιο όμορφο παρελθόν τους είναι μοναδική και, ναι, οι αναλογίες τούτου του Grande Panda φέρνουν στο μυαλό το πρώτο Pandάκι του 1980, το κυβισμένο, χρηστικό –σχεδόν– city car που πήγαινε παντού και ως τετρακίνητο (υπομονή, το Grande Panda θα εμφανιστεί και ως τέτοιο).

Ψηλό, (ύψος μεγαλύτερο από το πλάτος), μαύρα προστατευτικά, λεπτομέρειες αύξησης αντοχής για όπου τελειώνει η άσφαλτος, στυλάτο, με υβριδική τεχνολογία και όλα τα σύγχρονα καλούδια διασυνδέσεων, με οικολογική συνείδηση, αν δει κανείς την πηγή πληθώρας υλικών, το νέο Grande Panda άργησε, αλλά ήρθε την κατάλληλη στιγμή, μιας και ο πολύς κόσμος είχε κουραστεί να πρέπει καλά και ντε να αγοράζει μεγάλα, βαριά και ομογενοποιημένα αυτοκίνητα. Να, δείτε. Όμορφο στην καφέ του απόχρωση. H έκδοση La Prima με τις ράγιες οροφής  και τις κούκλες-ζάντες κάνουν το σύνολο μοδάτο. Παντού υπάρχουν λογότυπα της Fiat και του Panda.

Το «PANDA» γράφεται με ανάγλυφη ρετρό γραμματοσειρά επάνω στις πόρτες (δράμα για κάθε φανοποιό, αν και διατίθενται προστατευτικά γράμματα από μαλακό ανακυκλωμένο –και ανακυκλώσιμο– καουτσούκ). Τα φωτιστικά σώματα θυμίζουν gaming pixel εμπρός και δένουν με μια κάθετη μάσκα που συνολικά δηλώνει «δεν ήρθα για να μοιάσω σε κανέναν». Και τα πίσω δεν πάνε πίσω, αν κι εδώ έχουμε ένα περίεργο στοιχείο: τα φωτιστικά είναι κλεισμένα σε μια διάφανη τετραγωνισμένη, γωνιώδη ζελατίνα η οποία αν σπάσει (ευκολάκι) θέλει τα δέοντα.

Και μπαίνεις στο γαλάζιο σαλόνι, κάθεσαι στα μεγάλα χορταστικά καθίσματα και ακούς έναν τρομερά ποιοτικό και στιβαρό ήχο για το κλείσιμο των θυρών. Εδώ σε υποδέχονται ωραία σε υφή, σκληρά πλαστικά (κάποιοι θα δουν εδώ κι εκεί ένα έλλειμμα στο φινίρισμα, όπως ακριβώς συμβαίνει με το φινίρισμα μιας ωραίας ιταλικής πίτσας) και δώσ’ του χώροι, κι άλλοι χώροι και επιπλέον χώροι, όπως ήξεραν οι Ιταλοί (και ξέχασαν οι Ιάπωνες) ράφια σε όλο το μήκος του ταμπλώ το οποίο θυμίζει Uno που το κάνει κιόλας να φαίνεται φαρδύτερο. Με ντουλαπάκια και δύο οθόνες 10” έκαστη να καθορίζουν τις πληροφορίες και τα μπόλικα δεδομένα διασύνδεσης και συστημάτων ασφαλείας. Θα βρείτε και 4 θύρες USB-C και ασύρματο charging pad και Lane Keep Assist και Αctive Cruise Control και Connected Services. Έχει και δύο απευθείας διακόπτες για απενεργοποίηση ήχου για υπέρβαση ορίου ταχύτητας ή για να επεργοποιήσετε το Lane Departure Warning και ισχυρότατο κλιματισμό. Όλα αυτά από τη βασική έκδοση. Όμορφη πινελιά το μικρό Panda στα δεξιά του ταμπλώ να ανηφορίζει μέσα από μια αμφιλεγόμενης αισθητικής κίτρινη διαφάνεια (η οποία υπάρχει και αλλού στο ταμπλώ). Ιδιότυπο είναι, όμως, το μενού καθόσον η κεντρική οθόνη αφής δείχνει τα της διασύνδεσης και ο πίνακας οργάνων μέσω του πανέμορφου πολυλειτουργικού τιμονιού τα συστήματα ασφαλείας και λοιπές ρυθμίσεις οδήγησης με γραμματοσειρά σαν ψιλά γράμματα συμβολαίου. Και  μ’ αυτά κι εκείνα σε λιγότερα από 4 m μήκους, χωράνε 5 ενηλίκες, ενώ πιο πίσω υπάρχει και πορτμπαγκάζ 412 L.

Και μιας και το αυτοκίνητο είναι υβριδικό, δεN βλέπουμε επιλογέα παρά μόνο το διακοπτάκι επιλογής λειτουργίας του κιβωτίου στη βάση της κονσόλας (τη μαύρη λάκα εκεί, τι τη θέλατε;). Το υβριδικό σύστημα είναι ο ορισμός της έξυπνης ισορροπίας. Ένας 1.2 turbo τρικύλινδρος βενζινοκινητήρας με 100 PS συνεργάζεται με ηλεκτροκινητήρα 21 kW και ήπια υβριδική τεχνολογία 48V. Το αυτόματο e-DCT κιβώτιο με έξι σχέσεις ενσωματώνει όλα τα συστήματα (ηλεκτροκινητήρα, inverter, εγκέφαλο) σε ένα καθαρό και έξυπνο πακέτο. Και ξέρετε πιο είναι το πιο ωραίο; Η Stellantis ήταν τόσο σίγουρη για τη «φλέβα» τεχνολογίας που της πρόσφερε η βελγική Punch Powertrain (μητέρα των σύγχρονων CVT) που εξαγόρασε πλήρως την εταιρεία!  Ναι, μπορεί να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά. Ναι, οι εκπομπές του είναι μόλις 116 g CO?/km, άρα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. Ναι, η κατανάλωση που είδαμε είναι κοντά στα 5,4 L/100 km σε πολύ ήπιο αστικό ρυθμό, αλλά αν έστω και λίγο του δώσεις γκαζάκι θα σας κάψει μέχρι και ένα  λίτρο αμόλυβδης παραπάνω για κάθε 100 km.

  

Το περίεργο είναι ότι δεν έχει προγράμματα οδήγησης, δεν έχει paddles αλλαγών σχέσεων, μόνο πρόγραμμα L στο κιβώτιο (όπως τα Low), με την προοπτική να ανακτήσετε περισσότερη ενέργεια σε μια κατηφοριά, λόγου χάριν, προκειμένου να φορτίσετε την μπαταρία πιο αποδοτικά. Κι ενώ δεν πουλάει «sportiness», φεύγει γρήγορα μπροστά στο kickdown προσφέροντας, ομαλή επιτάχυνση χάρη στο υβριδικό του σύστημα που καλύπτει με περίσσεια δύναμη τη σχετική ραθυμία του βενζινοκινητήρα να δώσει ροπή από χαμηλές στροφές, ακρίβεια στο τιμόνι και, πάνω απ' όλα: ηρεμία. Εκεί βρίσκεται η δύναμή του. Στο πώς σε μετακινεί χωρίς να σε κουράζει. Στο πώς μετατρέπει την καθημερινή μετακίνηση σε πράξη οικονομίας, άνεσης και απλότητας. Είναι η ποιότητα κύλισης που βρίσκεις σε μεγαλύτερο αυτοκίνητο και που κάνει το ιταλικό SUV πόλης (τι αντίφαση!) να ξεχωρίζει, όπως ξεχώριζαν και τα προηγούμενα Panda. Θόρυβο δεν παράγει, ακόμα και στα 120 km/h βγαίνοντας ανετότατα και σε αυτοκινητόδρομο. Τα ελαστικά Goodyear Efficient Grip Performance 2 διαστάσεων 205/55-R17 και το στήσιμο, συνολικά, προσφέρουν καθηλωτικό ζύγισμα σε μια λακκούβα, σε ένα σαμαράκι, όπου το αυτοκίνητο είναι κορυφαίο (και χωρίς τριγμούς). Φάουλ; Η διχρωμία στο ταμπλώ με το φωτεινό ράφι που αντανακλά επάνω στο παρμπρίζ μια ηλιόλουστη ημέρα.

Trendy και ποιοτικό στην ουσία, με τεχνολογία αιχμής και ποιότητα κύλισης από άλλη κατηγορία, το νέο Grande Panda βαδίζει στα χνάρια του Citroën C3 (με το οποίο μοιράζονται πάτωμα και μηχανολογία), αλλά με άλλο στυλ μια αίσθηση που σε κάνει να ξανανιώσεις κι ας μην είναι κάποιο hot σούπερ ντούπερ μοντέλο.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ FIAT Grande Panda Hybrid 110PS La Prima 2025   TIMH €20.800   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.199, Turbo, Yβριδικό Σύστημα, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 80(110)  ΡΟΠΗ Nm/rpm 205

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 11,2 sec, τελική 160 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5,4 L/100km, 116 g/km

FIAT Grande Panda Hybrid 110PS La Prima 2025

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΑΠΟΔΟΣΗ ΥΒΡΙΔΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ, ΑΝΕΣΗ, ΧΩΡΟΙ.

ΚΑΤΑ ΚΑΠΟΙΑ ΑΙΣΘΗΤΙΚΑ ΦΑΟΥΛ, ΣΥΝΑΡΜΟΓΗ ΣΕ ΟΡΙΣΜΕΝΑ ΣΗΜΕΙΑ.