Αν έπρεπε να χωρίσουμε τους Κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων που έχουν έρθει στην Ευρώπη σε δύο κατηγορίες, τότε στη μία πλευρά θα βάζαμε εκείνους που φέρνουν καραβιές οχημάτων, τα τοποθετούν στις εκθέσεις και περιμένουν -με τη βοήθεια του marketing- να αποσπάσουν ένα κομμάτι της εμπορικής πίτας.
Στην άλλη πλευρά, θα βάζαμε όσους προσεγγίζουν την ευρωπαϊκή αγορά βάσει ενός μακροπρόθεσμου πλάνου, και όχι απλώς ως μία στήλη σε κάποιο excel των οικονομικών τους αποτελεσμάτων. Σε αυτή τη κατηγορία ανήκει, αναμφίβολα, η BYD. Από τη μία, επενδύει μεγάλα κεφάλαια σε υποδομές, με πιο πρόσφατο παράδειγμα το νέο Κέντρο Έρευνας και Ανάπτυξης που θα ανεγερθεί στη Βουδαπέστη.
Από την άλλη, δείχνει να αφουγκράζεται την πάγια τα τελευταία χρόνια ανάγκη των Ευρωπαίων για προσιτά αυτοκίνητα. Σε αυτό το πλαίσιο, λάνσαρε πρόσφατα το BYD Dolphin Surf, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε ένα segment που οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές τα τελευταία χρόνια έχουν «παραμελήσει», καθώς δεν τους προσφέρει υψηλά περιθώρια κέρδους. Το κενό που προέκυψε σταδιακά γιγαντώθηκε και η νέα προσθήκη έχει τα φόντα να το καλύψει, τόσο με την αρχική τιμή του (αρχική 20.790€ χώρις επιδότηση) όσο με τον πλούσιο εξοπλισμό που προσφέρει. Δεν θα πρέπει, άλλωστε, να ξεχνάμε ότι πρόκειται για την ευρωπαϊκή βερσιόν του BYD Seagull, που σαρώνει στην κινεζική αγορά ανεβαίνοντας το 2024 στη δεύτερη θέση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων πίσω από το Tesla Model Y, ενώ αναδείχθηκε και «Αστικό Αυτοκίνητο της Χρονιάς» στα βραβεία World Car Awards 2025.
Design
Σχεδιαστικά το Dolphin Surf δεν κρύβει την καταγωγή του. Το design «φωνάζει» ότι έρχεται από μακριά, τόσο μέσα από τις λεπτομέρειες -όπως την αεροτομή οροφής με το κόψιμο που θυμίζει MG4 XPower- όσο και τη συνολική αισθητική. Οι σχεδιαστές της BYD, υπό την καθοδήγηση του Γερμανού designer Wolfgang Egger, δημιούργησαν ένα αμάξωμα που ξεχωρίζει αμέσως από τον σωρό των μικρών hatchbacks που συναντάμε καθημερινά στους δρόμους, με κάποιους να βρίσκουν την εικόνα ελκυστική και φρέσκια και κάποιους άλλους παρατραβηγμένη, ειδικά με το λαχανί χρώμα που βλέπετε στις εικόνες (Lime Green) το οποίο προσφέρεται ως στάνταρ.
Στην καμπίνα η εικόνα είναι πιο λιτή απ’ ότι θα περίμενε κανείς και σίγουρα πιο ευρύχωρη απ’ ότι συναντάμε συνήθως σε ένα αυτοκίνητο μήκους 3,99 m. Το ταμπλώ έχει κυματοειδή μορφή και στο μέσο του βρίσκουμε την χαρακτηριστική περιστρεφόμενη οθόνη αφής των 10,1 ιντσών της BYD που δίνει πρόσβαση σε βασικές λειτουργίες ενώ υποστηρίζει συνδεσιμότητα Apple CarPlay και Android Auto. Εδώ έχουμε και τη νέα διεπαφή χρήστη της μάρκας με τον οδηγό να μπορεί να ρυθμίσει το σύστημα κλιματισμού κουνώντας τα τρία δάχτυλα του χεριού μπροστά απ’ την οθόνη, ενώ υπάρχει και φωνητικός έλεγχος μέσω της εντολής «Hi BYD» που επιτρέπει την πρόσβαση σε βασικές λειτουργίες, χωρίς ο οδηγός να απομακρύνει τα χέρια από το τιμόνι. Βασική προϋπόθεση η γνώση αγγλικών αφού το σύστημα δεν υποστηρίζει ελληνικά, κάτι που αναμένεται να γίνει σε κάποιες από τις επόμενες OTA ενημερώσεις.
Ξεχωριστή αναφορά πρέπει να γίνει για τα εξαιρετικής ποιότητας καθίσματα που προσφέρουν καλή πλευρική στήριξη ενώ τα ενσωματωμένα προσκέφαλα απογειώνουν τη εικόνα της καμπίνας. Ανάμεσα τους υπάρχει μια ψηλή κονσόλα όπου στην έκδοση που οδηγήσαμε (Comfort) συνδυάζεται με θέση ασύρματης φόρτισης smartphone, ενώ στο κάτω μέρος έχει προκύψει ένας μεγάλος αποθηκευτικός χώρος για μικροαντικείμενα.
Πηγαίνοντας στο πίσω μέρος έχουμε έναν πάγκο δύο θέσεων (τετραθέσιο γαρ) στο οποίο θα βολευτούν άνετα ακόμα και μεγαλόσωμοι επιβάτες, με μπόλικο «αέρα» πάνω από το κεφάλι αλλά και χώρο για να βολέψουν τα πόδια στο εντελώς επίπεδο δάπεδο. Το πορτμπαγκάζ των 308 L (1.037 L μόλις πέσουν οι πλάτες των πίσω καθισμάτων) είναι από τα κορυφαία στην κατηγορία ενώ απογειώνει την πρακτικότητα με το κρυφό δάπεδο στο οποίο ο οδηγός μπορεί να αποθηκεύσει τα καλώδια φόρτισης.
Τεχνολογία και συστήματα ασφαλείας
Το BYD Dolphin Surf μπορεί να βασίζεται στο δημοφιλές Seagull της κινεζικής αγοράς, ωστόσο η βερσιόν που έρχεται στην Ευρώπη είναι ένα εντελώς διαφορετικό αυτοκίνητο, έχοντας δεχθεί σειρά παρεμβάσεων για να προσαρμοστεί στα υψηλά πρότυπα ασφαλείας της Ε.Ε. Το μοντέλο αναπτύχθηκε στην πλατφόρμα e-Platform 3.0 η οποία χρησιμοποιεί σε μεγάλη αναλογία (68,2%) χάλυβα υψηλής αντοχής, θερμικά διαμορφωμένος στα 1.500+ Megapascal (MPa) σε βασικές ζώνες ασφαλείας όπως στις κολώνες Α-B και στις δοκούς πρόσκρουσης. H αρχιτεκτονική ενσωματώνει την μπαταρία τύπου Blade Battery, που βασίζεται στη χημεία φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP), με τη συμπαγή κατασκευή να συμβάλει ώστε ο συσσωρευτής να περάσει με επιτυχία τις δοκιμές διείσδυσης με καρφί (nail-penetration test), μια από τις αυστηρότερες του είδους στην αυτοκινητοβιομηχανία. Στα πιο απτά το Dolphin Surf προσφέρεται με αερόσακους για οδηγό-συνοδηγό, αερόσακους τύπου κουρτίνας καθώς και πλευρικούς στα μπροστινά καθίσματα ενώ όλες οι εκδόσεις εξοπλίζονται με μία γεμάτη ομπρέλα προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού (ADAS) όπου περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων Adaptive Cruise Control (ACC), σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, προειδοποίηση εμπρόσθιας σύγκρουσης αλλά και σύστημα που ελέγχει την απόσπαση της προσοχής του οδηγού μέσω κάμερας που σαρώνει το πρόσωπό του και είναι τοποθετημένη στην κολώνα Α. Ειδικά για το τελευταίο σύστημα θα πρέπει να σημειώσουμε ότι είναι υπερβολικά «ευαίσθητο» και σε κάποιες περιπτώσεις γίνεται ενοχλητικό καθώς ενεργοποιείται ακόμα και όταν ο οδηγός στρέψει το κεφάλι του απλά για να ελέγξει τους πλαϊνούς καθρέπτες.
Εξοπλιστικές εκδόσεις
Στην Ελλάδα το BYD Dolphin Surf είναι διαθέσιμο σε τρεις εξοπλιστικές εκδόσεις και δύο συστήματα μπαταριών. Στη βάση της γκάμας έχουμε την έκδοση Active με αρκετά πλούσιο εξοπλισμό και συνοδεύτεται από μπαταρία χωρητικότητας 30 kWh. Η αποθηκευμένη ενέργεια περνάει σε έναν σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη που αποδίδει 89 PS και 175 Nm ροπής ενώ η συνδυαστική αυτονομία αγγίζει τα 220 km. Στο αμέσως επόμενο σκαλοπάτι έχουμε την έκδοση Boost όπου βρίσκουμε τις ίδιες τιμές σε ισχύ και ροπή ωστόσο εδώ η μπαταρία έχει χωρητικότητα 43,2 kWh η εκτοξεύοντας τη συνδυαστική αυτονομία στα 322 km και την αστική στα 507 km! Στην κορυφή της γκάμας έχουμε την έκδοση Comfort με την μεγάλη μπαταρία η οποία όμως τροφοδοτεί έναν πιο ισχυρό ηλεκτροκινητήρα (157 PS και 220 Nm). Η δύναμη της κορυφαίας έκδοσης αποτυπώνεται στα 9,1 sec που απαιτούνται για τα πρώτα 100 km/h από στάση ενώ το είναι η ελαφρώς μειωμένη συνδυαστική αυτονομία των 310 km. Όλες οι εκδόσεις είναι προσθιοκίνητες ενώ η τελική τους ταχύτητα είναι 150 km/h.
Στον δρόμο
Από τη θέση του οδηγού το BYD Dolphin Surf, στην έκδοση Comfort, αποδεικνύεται πιο ζωηρό απ’ ό,τι θα περίμενε κανείς από ένα ηλεκτρικό πόλης. Ακόμα και στο προφίλ οδήγησης ECO, το αυτοκίνητο ανταποκρίνεται άμεσα στο πάτημα του γκαζιού, επιτρέποντας σβέλτες μετακινήσεις, ενώ η κατανάλωση ενέργειας εντός πόλης παραμένει σε χαμηλά επίπεδα (11 kWh/100 km). Στα «συν» συγκαταλέγεται και η μικρή ακτίνα στροφής (4,95 m) που μετατρέπει κάθε μανούβρα σε παιχνιδάκι. Από εκεί και πέρα στον ανοιχτό δρόμο, το Dolphin Surf δείχνει ικανό να πατήσει τους τροχούς των 16 ιντσών με σταθερότητα και αυτοπεποίθηση, ωστόσο η γρήγορη πτώση στην ένδειξη της αυτονομίας ίσως προκαλέσει άγχος στον οδηγό σε μεγαλύτερες αποστάσεις.
Άγχος θα του προκαλέσει και η μειωμένη ορατότητα που έχει προς τα πίσω από το μικρό παρμπρίζ στην θύρα του πορτμπαγκάζ, ωστόσο ο κατασκευαστής δείχνει να το γνωρίζει και για αυτό πρόσθεσε στον στάνταρ εξοπλισμό κάμερα οπισθοπορείας η οποία στην κορυφαία έκδοση γίνεται 360 μοιρών. Όσο για την ανάρτηση (γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω) έχει ρυθμιστεί για να συνδυάζει άνεση και επαρκή στήριξη, φιλτράροντας ικανοποιητικά τις κακοτεχνίες χωρίς να χάνει σε έλεγχο, ενώ το πεντάλ του φρένου, όπως συμβαίνει στα περισσότερα EVs, απαιτεί εξοικείωση, ειδικά σε κατηφορικά κομμάτια όπου το βάρος των 1.400 kg του οχήματος θα γίνει αισθητό στον οδηγό. Συνολικά, το Dolphin Surf μπορεί να προσφέρει μια ευχάριστη οδηγική εμπειρία, εφόσον ο οδηγός του δεν ξεχάσει ότι βρίσκεται μέσα σε ένα αυτοκίνητο που έχει φτιαχτεί για να μετακινείται κατά βάση στο αστικό οδικό δίκτυο.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
_77761_466620_type15015.jpg)
ΜΟΝΤΕΛΟ BYD Dolphin Surf 43,2 kWh 157 PS 2025 TIMH €15.760 ΤΕΛΗ €0
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1 ΜΟΝΙΜΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ, Hλεκτροκινητήρας ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm ΡΟΠΗ Nm/rpm
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Μονής Σχέσης, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9,1 sec, τελική 150 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 10,8 kWh/100km, 0
ΥΠΕΡ ΠΛΟΥΣΙΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΑΝΕΤΟΙ ΧΩΡΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ, ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΤΙΜΕΣ.
ΚΑΤΑ ΕΚΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΜΙΚΡΕΣ ΕΡΓΟΝΟΜΙΚΕΣ ΑΤΕΛΕΙΕΣ, ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΙΜΟΝΙΟΥ ΚΑΙ ΠΕΝΤΑΛ ΦΡΕΝΟΥ