Από τότε που ο Giugiaro σχεδίασε έναν κύβο σε ρόδες ως τον απόλυτο σύντροφο του homo urbanus – κι αυτός ο τίτλος του θρύλου δείχνει να βαραίνει και το νέο Grande Panda, το οποίο κάνει την εμφάνισή του, όχι ως διάδοχος του…ορθόδοξου Panda, το οποίο θα μας συντροφεύει τουλάχιστον μέχρι το… 2030 (!), αλλά ως προσθήκη σε μία γκάμα με κοινό παρονομαστή το απόλυτα διακριτό Panda κι εδώ στο τώρα, ως fashion statement ως δείγμα πολυδιάστατης μηχανολογικής ιδιοφυΐας. Βλέπετε, η Fiat έπαιξε μπάλα στο γήπεδο που γνωρίζει καλά και μετά το success story του μικρού Panda, έβαλε εμπρός για να κατακτήσει και το B segment (εκεί όπου κάποτε διέπρεψε το Unto, τo Punto και το Grande Punto), δίνοντας ζωή σε ένα μικρό SUV, το οποίο ανακάτεψε με φουτουρισμό, βιωσιμότητα και έξυπνη τεχνολογία και γέννησε –όπως όλα δείχνουν από την αποδοχή του κόσμου– άλλη μία επιτυχία, μετά την 25χρονη επιτυχία του σύγχρονου Panda. Ναι, αλλά πώς ξεκίνησαν όλα;
Από το Τορίνο με αγάπη
Στο Centro Stile, εκεί όπου η καρδιά της FIAT κτυπάει ακόμα στους ρυθμούς του Lingotto και βρεθήκαμε μέσα Μαΐου, υπό δυνατή βροχή, κάποιος είχε μια ιδέα: Τι θα γινόταν αν το κλασικό Panda του 1980 ξαναγεννιόταν, αλλά για τον 21ο αιώνα; Το αποτέλεσμα; Ένα αυθεντικό ιταλιάνικο μοντέλο, με 3,99 m μήκος, 1,76 m πλάτος και 1,57 m ύψος, ένα ψηλό, ευρύχωρο Suvάκι, που δείχνει μεταμοντέρνα casual όντας ικανό να κουβαλήσει ακόμα και 5 ενήλικες, απευθείας απόγονος του τέκνου του Giugiaro. Οι αναλογίες είναι δυναμικές, με το «PANDA» και το «FIAT» να εμφανίζονται σκαλισμένα χαμηλά στις πόρτες, τα φώτα να θυμίζουν το grid ενός 8-bit παιχνιδιού, (αλλά και τα παράθυρα του Lingotto, σύμφωνα με τη μαρκετινίτικη εκδοχή της Fiat). Ακόμα και οι ζάντες είναι πλέον…17άρες με ελαστικά Goodyear EfficientGrip 205/55-R17.
Μπαίνοντας στην καμπίνα, σε καλωσορίζει ένα γραμμικό, οικολογικό εσωτερικό φτιαγμένο με αρκετά ανακυκλωμένα υλικά. Το δε σχέδιό του, όπως και της κονσόλας στο εσωτερικό, που μας θύμισε Fiat… Uno, παραπέμπει στον διάσημο δοκιμαστικό διάδρομο στην οροφή του Lingotto. Πέρα από την εικόνα, όμως, είναι και το περιεχόμενο, περιλαμβάνοντας ψηφιακό πίνακα οργάνων 10”, οθόνη αφής 10,25” για το infotainment με ασύρματη συνδεσιμότητα με το smartphone, τέσσερις θύρες USB-C, καθώς και ειδική θήκη ασύρματης φόρτισης. Και το μεγάλη προσόν, όπως πάντα για… Panda, μπόλικοι χώροι δεδομένων των μεγεθών, με 412 L χώρου αποσκευών, 13 L στο ταμπλώ για μικροαντικείμενα και οι μεγαλύτερες τιμές πλάτους στους ώμους για την κατηγορία. Και όλα αυτά, μέσα σε λιγότερα από 4 m! Η υβριδική έκδοση –αυτή που ήρθαμε να οδηγήσουμε– εστιάζει στο χαμηλό κόστος χρήσης και τη μέγιστη καθημερινή ευκολία, όπως τη ζούμε εδώ και λίγο καιρό και σε αλλά μοντέλα του ομίλου Stellantis.
Έτσι, κτισμένο πάνω στη Smart Car Platform (βλέπε, επίσης: Citroen C3 και Opel Frontera) κάτω από το καπό κρύβει τον γνώριμο τρικύλινδρο 1.2 L turbo βενζινοκινητήρα τρίτης γενιάς της Stellantis που ως τώρα τον γνωρίζαμε ως PureTech με ισχύ 100 PS, ο οποίος συνεργάζεται με ένα ηλεκτρικό μοτέρ 21 kW που λειτουργεί σε τάση 48V και βρίσκεται μέσα στο 6άρι αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη e-DCT, το οποίο ενσωματώνει και το inverter, καθώς και την κεντρική μονάδα ελέγχου. Και για να έχει και μια ιταλική ακόμα νότα, το κιβώτιο φτιάχνεται στο εργοστάσιο Mirafiori, εδώ όπου μάς έγινε και η παρουσίαση του αυτοκινήτου (το Grand Panda κατασκευάζεται στη Σερβία). Και πλέον μέσω του υβριδικού πακέτου το κινητήριο σύνολο αφήνει ονομασίες όπως Hybrid ή PureTech και μετονομάζεται σε T-Gen3. Η μπαταρία είναι ενεργειακής χωρητικότητας 0,876 kWh και υποστηρίζει καθαρά ηλεκτρική κίνηση στις εκκινήσεις, το παρκάρισμα ή σε χαλαρή οδήγηση έως και 1 km ή και παραπάνω, αν είναι ανάλογη η διαδρομή.
Ο βενζινοκινητήρας ακολουθεί τον κύκλο Miller, εξασφαλίζοντας εκπομπές CO? στα 116 g/km και μέση κατανάλωση περίπου 5,4 L/100 km, όπως είδαμε στο καντράν ύστερα από πολύωρες και πολυποίκιλες διαδρομές. Το Grande Panda Hybrid δεν υπόσχεται καταιγιστικές επιδόσεις, αλλά αυτό δεν είναι το ζητούμενο εδώ – ζητούμενο είναι η ευχάριστη, ήσυχη, καθαρή και οικονομική μετακίνηση.
Και το πετυχαίνει αβίαστα, όμορφα με στιβαρό πάτημα και μια ευχάριστη αίσθηση στην ακρίβεια του τιμονιού. Paddles αλλαγών δεν υπάρχουν, ούτε προγράμματα παραμετροποίησης, αλλά η ευκολία οδήγησης, η γραμμικότητα του συνόλου και η απρόσμενη ευρωστία είναι μερικά από τα προσόντα του αυτοκινήτου. Το Panda ήταν πάντα «τίμιο» και το νέο Grande Panda είναι γενναιόδωρο.
Ακόμα και στη βασική του έκδοση προσφέρει συστήματα, όπως ενεργό cruise control, αυτόματη πέδηση έκτακτης ανάγκης, Lane Keep Assist, πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος, ενώ η τεχνολογία φτάνει σε επίπεδα που θα ζήλευαν μεσαία SUV μαζί με Connected Services για να είστε πάντα online. Το FIAT Grande Panda Hybrid δεν είναι άλλο ένα «καλό μικρό» που βασίζεται σε μηχανικά μέρη με άλλο περιτύλιγμα. Είναι μια δήλωση επανεκκίνησης για τη Fiat – με σχεδίαση που ξυπνάει τα «θέλω» σου, τεχνολογία που δουλεύει και προσέγγιση με ουσία και συναίσθημα. Όπως ακριβώς είχαν κάνει τα κανονικά Panda, τόσο στην πρώτη, όσο και στην επόμενη γενιά του. Με τιμή που αναμένεται προσιτή και πωλήσεις να ξεκινούν στην Ελλάδα οσονούπω.