Δοκιμάζουμε το επαναστατικό Mercedes-Benz G580 με EQ Technology και 4 κινητήρες!


Η ηλεκτρική G-Wagen ξεκλειδώνει νέες δυνατότητες εκτός δρόμου ως ένας διαφορετικός τύπος τετρακίνητου: τέσσερις κινητήρες, τέσσερα κιβώτια ταχυτήτων.

  • KEIMENO: EZRA DYER (CAR AND DRIVER, USA), ΑΠΟΔΟΣΗ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: MERCEDES-BENZ
  • 19/4/2025

Ας το ξεκαθαρίσουμε από την αρχή: Το «G580 με EQ Technology» είναι ένα απαίσιο όνομα. Όμως, η Mercedes-Benz εγκαταλείπει σιγά σιγά τη συμβατική ονομασία EQ (EQS, EQE κ.λπ.) και επαναφέρει το παλιό σύστημα με γράμματα και αριθμούς, που όλοι καταλαβαίνουν, γι’ αυτό και αυτή είναι η ονομασία που δόθηκε στη νέα ηλεκτρική G-wagen. Ευτυχώς, η γερμανική φίρμα είχε την προνοητικότητα να της δώσει ένα αλφαριθμητικό όνομα που διευκολύνει τη συντομογραφία – δεδομένου ότι δεν υπάρχει βενζινοκίνητη G580, μπορούμε απλώς να χρησιμοποιήσουμε αυτό το όνομα για το ηλεκτρικό μοντέλο. Και, από εδώ και πέρα, έτσι θα το λέμε.

Η G580 μοιάζει πολύ με τις βενζινοκίνητες αδερφές της, την G500, την AMG G63 και την diesel G450d, και αυτό είναι εσκεμμένο. Υπάρχουν κάποιες διακριτικές βελτιώσεις για καλύτερη και πιο αποδοτική αεροδυναμική, αλλά τίποτα που θα μπορούσε να σου τραβήξει την προσοχή για την ηλεκτρική φύση του μοντέλου. Το πιο εμφανές χαρακτηριστικό της G580 είναι το μικρό εξωτερικό κουτί στο πίσω μέρος, το οποίο φιλοξενεί το καλώδιο φόρτισης εκεί όπου κανονικά θα βρισκόταν η ρεζέρβα. Ωστόσο, μπορείς να παραγγείλεις και κανονική ρεζέρβα, οπότε ούτε αυτό είναι σημάδι άμεσης αναγνώρισης της ηλεκτρικής G.

Η G580 παραμένει ένα SUV με πλαίσιο τύπου σκάλας, και, μάλιστα, τα σημεία στήριξης του αμαξώματος είναι τα ίδια, είτε πρόκειται για έκδοση με κινητήρα εσωτερικής καύσης είτε για ηλεκτρική. Ωστόσο, το πλαίσιο το ίδιο είναι πολύ διαφορετικό, καθώς φιλοξενεί μία μπαταρία 116,0 kWh ανάμεσα στις δοκούς του. Εφόσον η μπαταρία καταλαμβάνει τον χώρο των εγκάρσιων δοκών, η ίδια λειτουργεί ως ενισχυτικό στοιχείο του πλαισίου και είναι σχεδιασμένη ανάλογα, με τα στοιχεία της να είναι τοποθετημένα έτσι ώστε να επιτρέπουν την ενσωμάτωση ενισχύσεων στο πλαίσιο. Δεν έχουμε ακόμα δοκιμάσει την G580 στη δοκιμή αυτονομίας με ταχύτητα 120 km/h σε αυτοκινητόδρομο, αλλά σύμφωνα με την EPA, η αυτονομία της φτάνει στα 385 km με μία φόρτιση.

Επίσης, προκειμένου να ενισχυθεί επιπλέον η στρεπτική ακαμψία, η Mercedes τοποθέτησε μια προστατευτική πλάκα κάτω από το όχημα, βάρους 58 kg, η οποία καλύπτει σχεδόν τα πάντα μεταξύ των αξόνων. Η Mercedes αναφέρει ότι αυτό το εξάρτημα, το οποίο στερεώνεται με 50 μπουλόνια, είναι κατασκευασμένο από «έναν έξυπνο συνδυασμό υλικών, συμπεριλαμβανόμενου ανθρακονήματος». Αυτό μπορεί να ακούγεται σαν υποχώρηση από τον ισχυρισμό ότι η ποδιά είναι κατασκευασμένη αποκλειστικά από ανθρακονήματα, αλλά αν κοιτάξεις από κάτω, θα δεις την κλασική γυαλιστερή υφή των ινών. Όπως κι αν το ονομάσει η Benz, η προστασία του κάτω μέρους είναι σχεδιασμένη να αντέχει σκληρή καταπόνηση σε αναρριχήσεις βράχων, προκειμένου να προστατεύσει την μπαταρία – γιατί αν αυτή ραγίσει από μία πέτρα, η εκδρομή σας θα καταστραφεί εντελώς.

Βασανιστήρια

Η Mercedes υπέβαλε, επίσης, την μπαταρία σε δοκιμές που συνδύαζαν στρεπτική καταπόνηση με απότομες αλλαγές θερμοκρασίας, γιατί, ειλικρινά, αυτό είναι το off-roading – μπορεί να ανεβαίνεις ένα βουνό με τη μέγιστη άρθρωση της ανάρτησης για χιλιόμετρα, ανεβάζοντας θερμοκρασία σε κινητήρες και μπαταρία, και μετά να βουτήξεις σε ένα παγωμένο ρυάκι. Τι γίνεται τότε; Είναι ακόμα στεγανές οι ενώσεις; Και αν το επαναλάβεις δέκα φορές στη σειρά; Η Mercedes είναι σίγουρη ότι οι μηχανικοί της υπέβαλαν την G580 σε μεγαλύτερη… κακοποίηση απ’ ό,τι θα της κάνει ποτέ οποιοσδήποτε πελάτης.

Και στην πραγματικότητα, κάποιες από τις δυνατότητες της G580 ίσως να είναι υποτιμημένες. Το βάθος υδάτινης διάσχισης που ανακοινώνει η φίρμα είναι 85 cm, δηλαδή: 15 cm περισσότερα σε σχέση με τις εκδόσεις με κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά η Mercedes παραδέχεται ότι το ηλεκτρικό G μπορεί να πάει ακόμα βαθύτερα, καθώς το σύστημα μετάδοσης είναι πλήρως αδιάβροχο. Αλλά υπάρχει και η Αχίλλειος πτέρνα: Η είσοδος αέρα του συστήματος κλιματισμού. Μάλλον στο μέλλον η Mercedes θα προσθέσει έναν ψηλά τοποθετημένο αναπνευστήρα για να επιτρέψει ακόμα πιο ακραία περάσματα μέσα από το νερό.

Και μπορούμε να επιβεβαιώσουμε (με τη βοήθεια του καιρού στη Γαλλία) ότι η G580 αντέχει αρκετό νερό. Η Mercedes οργάνωσε μια διαδρομή εκτός δρόμου κοντά στο Μονπελιέ της Γαλλίας, η οποία περιλάμβανε αναρρίχηση σε κατσάβραχα, διάσχιση υδάτινων εμποδίων και λάσπη. Όλες αυτές οι δοκιμασίες έγιναν ακόμα πιο δύσκολες λόγω της συνεχούς βροχής. Έχουμε βρεθεί σε εκδηλώσεις εκτός δρόμου όπου η βροχή διέλυσε το πρόγραμμα, αλλά όχι εδώ – οι οικοδεσπότες μας απλώς μας υπενθύμισαν ότι οι αναβάσεις θα ήταν πιο επικίνδυνες, το βάθος του νερού και η της λάσπης μεγαλύτερα, και έτσι συνεχίσαμε κανονικά.

Βγήκαμε στην προβλεπόμενη διαδρομή σε ζευγάρια, με έναν οδηγό σε μία G550 και τον άλλον σε μία G580. Παραδοσιακοί οπαδοί των G-Wagen ετοιμαστείτε να σκίσετε τα ιμάτιά σας, γιατί η ηλεκτρική G είναι ξεκάθαρα ανώτερο όχημα εκτός δρόμου.

Ενώ η G550 διατηρεί τα κλειδώματα στο μπροστινό, κεντρικό και πίσω διαφορικό, η τετρακίνητη με τέσσερις ηλεκτροκινητήρες (ένας για κάθε τροχό) G580 των 588 PS δεν χρειάζεται καθόλου διαφορικά. Έτσι, τα χαρακτηριστικά κουμπιά κλειδώματος διαφορικών στο κέντρο του ταμπλώ έχουν επανασχεδιαστεί για να ενεργοποιούν τις νέες δυνατότητες κατανομής ροπής σε κάθε τροχό ξεχωριστά.

Το μεσαίο κουμπί ενεργοποιεί το «low range» (για χαμηλές ταχύτητες), κάτι που μπορεί να φαίνεται περιττό όταν έχεις 1.164 Nm ροπής από το «μηδέν». Ωστόσο, η Mercedes χρησιμοποίησε έναν μειωτήρα 2:1 για την αναρρίχηση σε βράχους, γεγονός που επέτρεψε την τοποθέτηση μικρότερων ηλεκτροκινητήρων, με το μηχανικό πλεονέκτημα της ελαχιστοποίησης παραγωγής θερμότητας στις σκληρές εκτός δρόμου δοκιμασίες. Επίσης, οι κινητήρες λιπαίνονται με επιπλέον λάδι για την απαγωγή θερμότητας, παρόμοια με τη μέθοδο ψύξης της Porsche 993, βοηθώντας, έτσι, τα κυκλώματα ψύξης. Και όχι, το λάδι δεν χρειάζεται ποτέ αλλαγή.

Όπως πάντα

Μπορείς να αλλάξεις μεταξύ «low range» και «high range» εν κινήσει – αρκεί να έχεις το όχημα στο νεκρό (neutral), ένα ωραίο τρυκ που επιτρέπει, επίσης, την επίπεδη ρυμούλκηση της G580, αν τυχόν ψάχνεις για ένα πολυτελές όχημα να σέρνεις πίσω από το ακόμα πιο πολυτελές αυτοκινούμενό σου.

Επιπλέον, η λειτουργία «low range» σημαίνει ότι μπορείς να περηφανεύεσαι πως το αυτοκίνητό σου έχει τέσσερα κιβώτια ταχυτήτων – κάτι που σίγουρα θα εντυπωσιάσει στην παρέα σου, όταν είσαι σε κάποια off-road… παιδική χαρά. Φυσικά, ακόμα κι αν βρίσκεσαι σε ένα αδιέξοδο μονοπάτι με ελάχιστο χώρο για ελιγμούς, η G580 μπορεί να κάνει στροφή επιτόπου χάρη στο τρίτο κουμπί στο ταμπλώ. Αυτό ενεργοποιεί τη λειτουργία G-turn, η οποία κινεί τους κινητήρες στις αντίθετες πλευρές του αυτοκινήτου σε αντίθετες κατευθύνσεις, επιτρέποντάς του να περιστραφεί γύρω από τον άξονά του. Μόλις ενεργοποιηθεί το G-turn, τραβάς το χειριστήριο αλλαγής ταχυτήτων στο τιμόνι προς την κατεύθυνση όπου θέλεις να περιστραφεί το αυτοκίνητο, πατάς τέρμα το γκάζι και κρατάς το τιμόνι ευθεία. Αυτό το τελευταίο απαιτεί μια μικρή προσαρμογή από πλευράς οδηγού, καθώς είναι εξαιρετικά δύσκολο να αντισταθείς στην παρόρμηση να στρίψεις το τιμόνι όταν το αυτοκίνητο περιστρέφεται. Αν στρίψεις έστω και ελάχιστα, το σύστημα απενεργοποιείται.

Πρέπει, επομένως, να κρατάς γερά το τιμόνι στη θέση του για να αποτρέψεις την οποιαδήποτε κίνηση. Ακολουθώντας σωστά όλα τα βήματα, η G580 μπορεί να εκτελέσει δύο πλήρεις περιστροφές – δηλαδή: μία περισσότερη από αυτήν που είναι απολύτως απαραίτητη για να βγεις από ένα στενό γκαράζ στο Κολωνάκι. Το ηλεκτρικό G-Wagen μιμείται ακόμα και την άρθρωση του άκαμπτου πίσω άξονα των βενζινοκίνητων εκδόσεων, χρησιμοποιώντας μια διάταξη De Dion στον πίσω άξονα, την ίδια που χρησιμοποιεί και το ηλεκτρικό eSprinter (!). Θυμίζουμε ότι η διάταξη De Dion είναι κάτι σαν υβρίδιο ενός άκαμπτου πίσω άξονα και μιας ανεξάρτητης ανάρτησης, με τους κινητήρες τοποθετημένους κεντρικά να κινούν τους τροχούς μέσω ημιαξονίων και μπιλιοφόρων, ενώ ένας άκαμπτος άξονας σχήματος «C» συνδέει τις δύο πλευρές. Έτσι, μειώνεται η μη αναρτώμενη μάζα, διατηρώντας, παράλληλα, την άρθρωση που περιμένουν οι λάτρεις της εκτός δρόμου οδήγησης – όταν η μία πλευρά ανεβαίνει, η άλλη κατεβαίνει. Όπως και οι υπόλοιπες εκδόσεις της G-Class, η G580 δεν χρησιμοποιεί αερανάρτηση και το ύψος της από το έδαφος είναι σταθερό. Παρ΄όλα αυτά, προσφέρει μια εξαιρετικά επιβλητική οδήγηση.

Ώρα για μια σύγκριση μήλων με πορτοκάλια

Η G580 σημείωσε 0,80 g στην πίστα δοκιμών πρόσφυσης (skidpad) με τα θερινά ελαστικά Falken Azenis FK520, ξεπερνώντας κάθε βενζινοκίνητη G-Wagen. Η τελευταία AMG G63 που δοκιμάσαμε, εξοπλισμένη με το πακέτο Trail, πέτυχε μόλις 0,72 g, περιορισμένη από το σύστημα ευστάθειας, ενώ η G550 Professional δεν ξεπέρασε τα 0,64 g με τα off-road ελαστικά της. Παρά το τεράστιο βάρος των 3.085 kg, η G580 είναι η καλύτερη σε οδική συμπεριφορά σε όλη την γκάμα G-Class. Τα θερινά ελαστικά βοηθούν σε αυτό, αλλά προς το παρόν, είναι ο μόνος διαθέσιμος τύπος ελαστικών για την G580. Στην εκτός δρόμου δοκιμή μας στη λάσπη της Γαλλίας, χρησιμοποιήσαμε τα Falken Wildpeak A/Ts της έκδοσης Professional, ένα σετ ελαστικών που δεν είναι ακόμα διαθέσιμο στον επίσημο κατάλογο επιλογών της Mercedes. Αν κρατήσεις το γκάζι πατημένο αρκετά, μπορείς να φτάσεις στην ηλεκτρονικά περιορισμένη τελική ταχύτητα των 180 km/h, σημείο όπου οι κινητήρες περιστρέφονται στις 14.500 rpm. Η G580 επιλέγει by default την κίνηση με τους πίσω τροχούς –όποτε είναι δυνατόν– για βελτίωση της αυτονομίας, κάτι που ανάγκασε τη Mercedes να προβλέψει ένα σενάριο σύμφωνα με το οποίο ο οδηγός ταξιδεύει με 180km/h μόνο στους πίσω τροχούς, συναντά ένα ανηφορικό τμήμα και ξαφνικά χρειάζεται να ενεργοποιήσει τους εμπρός κινητήρες. Αυτό απαιτεί ταχύτατη συγχρονισμένη περιστροφή των εμπρός κινητήρων, ώστε να ταιριάξουν με την ταχύτητα του δρόμου. Αποτέλεσμα; Οι κινητήρες της G580 μπορούν να επιταχύνουν από 0 στις 14.500 rpm μέσα σε μόλις 300 msec. Παρά την τεράστια ισχύ που απαιτείται γι΄ αυτό το κόλπο, οι μηχανικοί της Mercedes επιβεβαιώνουν ότι η επιλεκτική απενεργοποίηση κινητήρων παραμένει η πιο αποδοτική στρατηγική κατανάλωσης ενέργειας. Με όλους τους κινητήρες να λειτουργούν, η G580 επιταχύνει από 0 στα 100 km/h σε 4,7 sec (εργοστασιακά, ενώ το 0-97 km/h, σύμφωνα με τις μετρήσεις μας άγγιξε, τα 4,1 sec) και διανύει το τέταρτο του μιλίου (400 m) σε 12,6 sec με ταχύτητα εξόδου 174 km/h. Αυτές οι επιδόσεις την τοποθετούν ανάμεσα στην G500 με τον εξακύλινδρο σε σειρά κινητήρα των 449 (συν 20) PS και στην 585 (συν 20) PS AMG G63.

Όταν έρθει η ώρα του φρεναρίσματος, όμως, η G580 είναι η καλύτερη της κατηγορίας. Σταματά από 113 km/h σε 49,3 m, ξεπερνώντας την AMG G63 με το πακέτο Trail κατά έξι ολόκληρα μέτρα. Η G580 με EQ Technology διατίθεται στην ελληνική αγορά στην τιμή των 179.200 €. Αν αυτό σας φαίνεται πολύ… «οικονομικό», μπορείτε πάντα να απευθυνθείτε στο τμήμα Manufaktur customization της Mercedes, το οποίο προσφέρει μια επιλογή μόλις… 20.000 διαφορετικών αποχρώσεων για το αμάξωμα. Γιατί τίποτα δεν είναι πιο ντροπιαστικό από το να δεις τον γείτονά σου να παρκάρει μια G-Wagen στο ίδιο στάνταρ χρώμα Obsidian Black Metallic με αυτήν που μόλις παρήγγειλες. Από την πρώτη της εμφάνιση το 1979, η G-Wagen μεταλλάχθηκε από ένα σκληροτράχηλο τετρακίνητο όχημα σε σύμβολο πολυτέλειας, αλλά ακόμα και στις πιο εξωφρενικές της εκδόσεις (βλέπε: Maybach G650 Landaulet), παρέμεινε απίστευτα ικανή εκτός δρόμου. Η ηλεκτρική G όχι μόνο ανταποκρίνεται σε αυτές τις προσδοκίες, αλλά τις επεκτείνει. Για παράδειγμα, μετά την εμπειρία της περιστροφής G-turn, ρωτήσαμε έναν μηχανικό της Mercedes γιατί οι βενζινοκίνητες G δεν μπορούν να κάνουν το ίδιο κόλπο. Μας χαμογέλασε και παραδέχτηκε ότι μάλλον κάποια στιγμή στο μέλλον… θα μπορούν.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ MERCEDES-BENZ G-Class G580 with EQ Technology 2025   TIMH €179.200   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 4 MONIMA ΔΙΕΓΕΡΜΕΝΟΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΕΣ, Hλεκτροκινητήρας  ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 432(588)  ΡΟΠΗ Nm/rpm 1.164

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Μονής Σχέσης, αυτόματη τετρακίνηση, κατ΄ επιλογή τετρακίνηση

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 4,1 sec, τελική 180 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 27,7 kWh/100km, 0

MERCEDES-BENZ G-Class G580 with EQ Technology 2025

ΥΠΕΡ ΑΠΙΣΤΕΥΤΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΕΚΤΟΣ ΔΡΟΜΟΥ, ΔΙΑΤΗΡΕΙ ΤΗΝ ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΗΣ G, ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΗ ΕΠΙΤΟΠΟΥ.

ΚΑΤΑ ΒΑΡΟΣ, ΠΕΡΙΠΛΟΚΗ ΟΝΟΜΑΣΙΑ, Η G63 ΕΙΝΑΙ ΤΑΧΥΤΕΡΗ.