To 2026 συμπληρώνονται 50 χρόνια από τη στιγμή που η VW παρουσίασε για πρώτη φορά την ονομασία GTI. Τα αρχικά των λέξεων «Grand Touring Technology» συνόδευσαν το πρωτοεμφανιζόμενο Golf και μας σύστηναν μια νέα τεχνολογία άμεσου ψεκασμού για να υποστηρίξει τα μεγάλα ταξίδια, χωρίς να γίνεται κανένας συμβιβασμός στις επιδόσεις. Τα χρόνια πέρασαν και το GTI έγινε συνώνυμο με τα hot hatches της VW, ενώ, σε αρκετές περιπτώσεις, άλλοι κατασκευαστές το «δανείστηκαν» για να προσθέσουν λίγη... αστερόσκονη στα μοντέλα τους. Η Peugeot και το 205 αποτελεί το πιο τρανταχτό παράδειγμα. Με το πέρασμα των δεκαετιών η ονομασία GTI εξελίχθηκε σε ένα σημαντικό κεφάλαιο για το VW Group, που έπρεπε πάσα θυσία να μεταφερθεί στην EV εποχή της εταιρείας.
Η «γέφυρα» για αυτήν τη μετάβαση παρουσιάστηκε το 2021, όταν ανακοινώθηκε η ονομασία «GTX» που τοποθετείται στις hot εκδόσεις των ηλεκτρικών μοντέλων που μπαίνουν στην πρίζα, «παντρεύοντας» τις κατά βάση αντικρουέμενες έννοιες «βιωσιμότητα» και «σπορ οδηγήση». Έχοντας όλα αυτά κατά νου, χαρήκαμε όταν έφτασε η στιγμή να μεταβούμε στις εγκαταστάσεις της Kosmocar για να παραλάβουμε ένα κόκκινο-μαύρο ID.3 GTX. Πρόκειται για την ηλεκτρική εκδοχή του Golf GTI, του μοντέλου που μέσα από τις 8 γενιές του έκτισε οκτάνιο-οκτάνιο τον θρύλο του. Έτσι, θα μας λυθεί επιτέλους η απορία: κατάφερε η VW να εκτελέσει επιτυχημένα την GTI «συνταγή» χρησιμοποιώντας ηλεκτρόνια ως πρώτη ύλη;
ΕΧΕΙ «ΠΡΟΣΩΠΟ»
Από την πρώτη ματιά, πριν ακόμα καθίσουμε στη θέση του οδηγού, αντιλαμβανόμαστε ότι μπροστά μας δεν έχουμε ένα ID της... σειράς. Οι σπορ πινελιές ξεπηδούν αβίαστα, ενώ ακόμα και οι λιγότερο παρατηρητικοί θα αντιληφθούν τις διαφοροποιήσεις από το «απλό» 3άρι, οι οποίες, ειρήσθω εν παρόδω, είναι πιο κτυπητές σε σχέση με τις δύο αντίστοιχες θερμικές εκδόσεις τού Golf. Θέλετε η μεγάλη εισαγωγή αέρα στον προφυλακτήρα με το κλασικό μοτίβο «διαμαντιού» που κοσμεί διαχρονικά τα σπορ μοντέλα της VW; Θέλετε οι 20άρες ζάντες με τα Bridgestone Turanza 215/45 που «παντρεύονται» αρμονικά με τα πλαϊνά καλύμματα των μαρσπιέ; Ή, ακόμα περισσότερο, ο μεγάλος, μαύρος γυαλιστερός διαχύτης στο πίσω μέρος που σε κάνει να ξεχνάς, έστω στιγμιαία, την απουσία διπλής μπούκας; Όλα γαργαλούν την περιέργια και σε ωθούν προς την καμπίνα για να πιάσεις το τιμόνι και να ξεκινήσεις.
Στο εσωτερικό η σπορ αισθητική συνεχίζεται. Το μάτι πέφτει στα εντυπωσιακά bucket καθίσματα με τα ενσωματωμένα προσκέφαλα όπου υπάρχει το «GTX». Την ονομασία την εντοπίζουμε και στο flat bottomed τιμόνι, ενώ τη δική τους ξεχωριστή νότα προσφέρουν οι κόκκινες ραφές σε διάφορα σημεία της καμπίνας. Στο κέντρο του ταμπλώ έχουμε την οθόνη αφής των 12,9 ΄΄ που συμπληρώνεται από έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 5,3 ΄΄ και το head-up display επαυξημένης πραγματικότητας που εντυπωσιάζει με τα γραφικά της πλοήγησης, αλλά όχι και με τη φωτεινότητα στις ηλιόλουστες ημέρες. Οι φυσικοί διακόπτες απουσιάζουν, ενώ στην κεντρική κονσόλα έχει απελευθερωθεί χώρος από την τοποθέτηση του επιλογέα του κιβωτίου μονής σχέσης πίσω από το τιμόνι. Σε γενικές γραμμές, οι χώροι είναι επαρκείς για μια μικρή οικογένεια, παρ΄ όλο που είναι –ίσως– το τελευταίο στοιχείο που θα εξετάσει ο υποψήφιος αγοραστής του ID.3 GTX.
ΤΙ ΝΑ ΤΟΥ ΠΟΥΝ ΤΑ V6 TURBO;
Το μήκους 4.26 m αυτοκίνητο πατάει πάνω στην πλατφόρμα MEB του VW Group και αυτό σημαίνει ότι η κίνηση περνάει στον πίσω άξονα μέσω ενός ηλεκτρικού κινητήρα μόνιμου μαγνήτη. Στην περίπτωση των GTX μοντέλων, η VW έχει επιλέξει το νέας γενιάς μοτέρ APP550 που κατασκευάζεται στο Kassel της Γερμανίας και στις φωτογραφίες βλέπετε την έκδοση των 210 kW (286 PS). Υπάρχει ακόμα μία, η Performance, στην οποία η ισχύς έχει «απογειωθεί» στα 240 kW (326 PS), ενώ και στις δύο η μέγιστη ροπή είναι 545 Nm (σ.σ. πριν λίγα χρόνια αυτούς τους αριθμούς τους βλέπαμε σε VW στα οποία κάτω από το καπό υπήρχαν υπερτροφοδοτούμενοι V6). Για να καταφέρει το ηλεκτρικό μοτέρ να κουβαλήσει στα πηνία του τη βαριά GTI κληρονομιά, ενισχύθηκε με έναν νέο στάτορα που διαθέτει περισσότερες σπείρες και μεγαλύτερη διατομή καλωδίων, ενώ στον ρότορα τοποθετήθηκαν ισχυρότεροι μαγνήτες που είναι σε θέση να αντέξουν υψηλότερα φορτία θερμότητας. «Ψιλά γράμματα» μπορεί να πει κάποιος, όμως, αυτές οι αναβαθμίσεις γίνονται αντιληπτές αφού το ID.3 GTX επιταχύνει σαν σφαίρα, με τις επίσημες μετρήσεις να δίνουν 5.9 sec για τα πρώτα 100 km/h από στάση και τελική ταχύτητα που περιορίζεται στα 180 km/h.
Το μοτέρ αντλεί τους «χυμούς» μίας μπαταρίας ιόντων-λιθίου ωφέλιμης χωρητικότητας 79 kWh που προσφέρει αυτονομία έως 603 km (WLTP). Αυτό είναι ο αριθμός που ανακοινώνει η VW και η αλήθεια είναι ότι απέχει από τις πραγματικές συνθήκες, αλλά όχι δραματικά, όπως βλέπουμε κατά κόρον σε άλλα EVs. Αυτό που καταλάβαμε μέσα στην εβδομάδα που είχαμε το αυτοκίνητο στα χέρια μας είναι ότι ο οδηγός ο οποίος θα κινηθεί εντός πόλης, παραμετροποιώντας το όχημα στο προφίλ οδήγησης ECO και χρησιμοιώντας στο έπακρο τη λειτουργία «B» με την αναγεννητική πέδηση, θα δει εύκολα την κατανάλωση να κινείται πέριξ των 15 kWh/100 km. Αν, βέβαια, ο οδηγός «γλυκαθεί» από την αμεσότητα του ρεύματος και το δεξί πόδι γίνει πιο «βαρύ», τότε μπορεί εύκολα να φτάσει στις 25 kWh/100 km και να τις ξεπεράσει. Πάμε και στον ανοιχτό δρόμο όπου το ID.3 GTX είναι απολαυστικό, όπως τα περισσότερα MEB μοντέλα. Το πάτημα στιβαρό, σταθερό, η καμπίνα απομονώνεται από τους ήχους, ενώ η ανάρτηση (γόνατα McPherson μπροστά, σύνδεσμοι 5 σημείων πίσω), αν και σφιχτά σεταρισμένη, προσφέρει την απαιτούμενη άνεση και φιλτράρει αποτελεσματικά τις μικρές κακοτεχνίες των δρόμων. Στις μεγαλύτερες οι κραδασμοί είναι εκεί για να μας θυμίσουν ότι βρισκόμαστε μέσα σε ένα σπορ αυτοκίνητο.
«ΠΡΑΣΙΝΟ», ΣΠΟΡ ΚΑΙ... ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ
Στην πόλη θυμίζει παιχνιδάκι και κρύβει το μήκος του χάρη στη μικρή ακτίνα στροφής των 10,5 m, απόρροια της τοποθέτησης του ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα. Έχοντας κινηθεί αρκετά σε πόλη και αυτοκινητόδρομο, έφτασε η στιγμή να ανηφορίσουμε προς Πάρνηθα και να δούμε πώς θα συμπεριμπερθεί το EV των 286 PS, έχοντας στο πίσω μέρος του μυαλού μας δύο κακούς «οιωνούς»: το αυξημένο βάρος και την υπερυψωμένη θέση οδήγησης. Κινούμενοι προς το Καζίνο, βιώσαμε μια γεμάτη εμπειρία οδηγικής απόλαυσης, η οποία συμπληρωνόταν με τα στιγμιαία –ελέω τεχνολογίας– γλιστρίματα του πίσω μέρους. Τα ελαστικά, η ανάρτηση και τα φρένα έδειξαν ικανά να διαχειριστούν τους σχεδόν 2 τόνους του βάρους το οποίο έχει κατανεμηθεί σωστά μεταξύ των δύο αξόνων, επιτρέποντας στον ID.3 GTX να περνάει με ακρίβεια τις στροφές. Περιθώρια βελτίωσης σίγουρα υπάρχουν, όπως η όχι τόσο άμεση πληροφόρηση από το τιμόνι, αλλά και η μικρή καθυστέρηση στην απόκριση του δεξιού πεντάλ. Πάντως, η μεγάλη εικόνα δείχνει ότι το αυτοκίνητο αποτελεί μια τίμια, «πράσινη» εναλλακτική του Golf GTI, ειδικά αν συνυπολογιστεί ότι η αρχική τιμή είναι σχεδόν 2.000 € χαμηλότερη. Αν προστεθούν η επιδότηση από το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», τα έξοδα συντήρησης, τα Τέλη Κυκλοφορίας και τα καύσιμα, τότε η ψαλίδα ανοίγει πολύ περισσότερο...
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
_77761_463832_type15015.jpg)
ΜΟΝΤΕΛΟ VOLKSWAGEN ID.3 GTX 286 PS 2025 TIMH €47.900 ΤΕΛΗ €0
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΜΟΝΙΜΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ, Hλεκτροκινητήρας ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 210(286) ΡΟΠΗ Nm/rpm
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Μονής Σχέσης, κίνηση στους πίσω τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 5,9 sec, τελική 180 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 14,5 kWh/100km, 0
ΥΠΕΡ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΕΥΚΟΛΙΑ ΟΔΗΓΗΣΗΣ, ΣΠΟΡ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ.
ΚΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΤΙΜΟΝΙΟΥ, ΑΠΟΥΣΙΑ ΦΥΣΙΚΩΝ ΔΙΑΚΟΠΤΩΝ, ΜΙΚΡΕΣ ΕΡΓΟΝΟΜΙΚΕΣ ΑΣΤΟΧΙΕΣ.