Cupra Formentor 2.0 TSI 333PS VZ 4DRIVE - Δοκιμάζουμε το hot SUV επιδόσεων (video)


Αν σας αρέσει η οδήγηση και ο crossover χαρακτήρας, γράψτε σε μια κόλλα χαρτί τα θέλω σας και βάλτε ταβάνι τις 55.000 €. Κοιτάξτε τις επιλογές και τότε θα διαπιστώσετε ότι είναι μόνο μία.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΤΟΛΙΟΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 25/12/2024

Θυμάστε όταν ήμαστε μικρά παιδιά; Ονειρευόμασταν τέλεια φτιαγμένα πράγματα που θα μας έκαναν όλα τα χατίρια, ακόμα και αν αυτά ήταν αντικρουόμενα. Στην Cupra, λοιπόν, πρέπει οι υπεύθυνοι εξέλιξης να διακατέχονται από αυτή την παιδική διάθεση και αθωότητα, μιας και αλλιώς δεν εξηγείται το φαινόμενο Cupra Formentor VZ. Το γνωρίσαμε πριν λίγα χρόνια στην έκδοση των 310 PS, μα τώρα επανέρχεται ακόμα καλύτερο βελτιωμένο σε αρκετούς τομείς για να μας τρελάνει ακόμα περισσότερο και να χώσει ακόμα πιο βαθιά το μαχαίρι στην περιβόητη wish list.

Από το επάνω ράφι

Η φιλοσοφία του VW group είναι γνωστή. Υψηλή τεχνολογία ακόμα και στα πιο ταπεινά μοντέλα, ωστόσο την αφρόκρεμα τη  μοιράζονται λίγα μοντέλα και συνήθως στις πιο premium εταιρείες. Στην Cupra φαίνεται πως το έχουν ξεπεράσει αυτό έχοντας πρόσβαση κατευθείαν στο «πάνω ράφι» με τις κορυφαίες επιλογές σε μηχανικά μέρη. Σχεδόν ταυτόχρονα, λοιπόν, με την αναβάθμιση των άλλων μοντέλων που χρησιμοποιούν το ίδιο κινητήριο σύνολο, έτσι και το Formentor αναβαθμίστηκε με τον δίλιτρο TSI που πλέον αποδίδει 333 PS (από 310 PS), αλλά και 420 Nm (από 400 Nm). Επιπρόσθετα, νέο είναι το πίσω διαφορικό, με έναν συμπλέκτη για κάθε πίσω τροχό και έναν ηλεκτροϋδραυλικό κατανομέα που δίνει τη δυνατότητα στο Cupra να διευρύνει την οδηγική του παλέτα, μιας και πλέον στα προγράμματα οδήγησης έχει προστεθεί και εκείνο με την ονομασία Drift! Τα φρένα έχουν πλέον διάτρητους δίσκους και μπροστά διάμετρο 357 mm (πίσω: 310 mm). Παραμένει, επίσης, η ρυθμιζόμενη σε σκληρότητα ανάρτηση DCC που αποτελεί ακόμα ένα δυνατό εφόδιο, μιας και προσαρμόζει τη σκληρότητα των αμορτισέρ ανάλογα με τις συνθήκες και τις επιθυμίες του οδηγού.

Οικογενειακή ιστορία

Το νέο Formentor δεν θα μπορούσε να μη διαφοροποιηθεί αισθητικά σε σύγκριση με το μοντέλο που αντικαθιστά. Η κυριότερη διαφορά εντοπίζεται στο εμπρός μέρος που είναι εντελώς νέο και εμπνέεται από τη νέα σχεδιαστική ταυτότητα της μάρκας με πιο επιθετικές λεπτομέρειες. Έτσι, η μάσκα είναι εμπνευσμένη από τη μύτη του καρχαρία, ξεχωρίζουν οι νέοι προβολείς με τα τρία ξεχωριστά τρίγωνα LED, ενώ οι πλαϊνοί αεραγωγοί δεν έχουν διακοσμητικό ρόλο, αλλά ουσίας, ψύχοντας τα μηχανικά μέρη. Στην πλαϊνή όψη ξεχωρίζουν οι τροχοί σε νέο σχέδιο, ενώ το περίγραμμα στα φτερά και η λωρίδα που διατρέχει το αμάξωμα στο κάτω μέρος  δεν είναι, πλέον, βαμμένα σε ασημί χρώμα, αλλά σε μαύρο γυαλιστερό. Στο πίσω μέρος οι διαφορές είναι μικρότερες, με ουσιαστικότερη εκείνην του σήματος που πλέον είναι φωτιζόμενο. Η συνολική εικόνα, πάντως, δείχνει πιο φρέσκια, σε ένα σύνολο που, ούτως ή άλλως, μας άρεσε, μιας και είναι μυώδες, νεανικό και αποφεύγει κομψά τον άχαρο όγκο που χαρακτηρίζει πολλά SUV.

To the point

Στο εσωτερικό η γενική εικόνα δεν έχει αλλάξει, ωστόσο έχουν γίνει μικρές αναβαθμίσεις στα σημεία, που επηρεάζουν, όμως, θετικά τη συμβίωση μαζί του. Η κυριότερη αφορά στην οθόνη πολυμέσων. Όχι τόσο γιατί μεγάλωσε φτάνοντας τις 12,9 ΄΄, ούτε γιατί τα γραφικά της είναι καλύτερα. Έχει γίνει πιο εύκολη στη διάδραση, ενώ η μπάρα για τον κλιματισμό που πλέον βρίσκεται στο κάτω μέρος (ήταν στο πάνω μέρος) βοηθά πολύ τον χειρισμό του που στην προηγούμενη γενιά ήταν κάπως πολύπλοκος. Τα πλήκτρα αφής, επίσης, κάτω από την οθόνη είναι πλέον φωτιζόμενα κάνοντας εύκολη τη ρύθμιση και το βράδυ. Είναι πολύ θετικό να βλέπεις βελτιώσεις στοχευμένες σε σημεία που χρειαζόταν. Από εκεί και πέρα, τις εντυπώσεις κλέβουν τα καθίσματα, με την πολύ καλή στήριξη και τις πολύ ποιοτικές επενδύσεις από ανακυκλωμένα υλικά. Η σχεδίαση του ταμπλώ είναι οδηγοκεντρική, με το περιβάλλον να σε αγκαλιάζει και να σε τοποθετεί μέσα στην καμπίνα, όπως θα έκανε κάθε σπορ κατασκευή που σέβεται τον εαυτό της!

Οι χώροι για τους επιβάτες είναι πολύ καλή, ενώ παρά την σπορτίφ γραμμή του αμαξώματος υπάρχει αρκετός αέρας στα κεφάλια των επιβατών. Στις όμορφες λεπτομέρειες συναριθμείται το τιμόνι που συγκεντρώνει πάνω του αρκετές λειτουργίες, μαζί και τη δυνατότητα αλλαγής οδηγικού προφίλ. Όπως είναι λογικό, ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός και μας άρεσε το γεγονός πως εκτός της θερμοκρασίας ψυκτικού υπάρχει ένδειξη για θερμοκρασία λαδιού κινητήρα και βαλβολίνης κιβωτίου. Θα θέλαμε, ωστόσο, μια πιο αναλυτική ένδειξη για την ποσότητα βενζίνης στο ρεζερβουάρ. Ο χώρος των αποσκευών, με 420 L, είναι επαρκής για μια οικογένεια και σύμφωνος με τα μέτρα της κατηγόριας.

Πολυτάλαντο

Τις μέρες της δοκιμής ήρθαν και οι πρώτες βροχές του Νοεμβρίου. Ταυτόχρονα έπρεπε να κινηθούμε στο κέντρο της Αθήνας. Το μποτιλιάρισμα εφιαλτικό σε δρόμους γεμάτους νερά και λάσπες. Ο αρχικός δισταγμός λόγω διαστάσεων και προδιαγραφών εξαφανίστηκε μέσα στα πρώτα λεπτά. Κλείνεις την πόρτα που σφραγίζει με ήχο χρηματοκιβωτίου και η άχρωμη διαδικασία-ταλαιπωρία στην κίνηση μετατρέπεται σε μια ευχάριστη εμπειρία. Ευκολοδήγητο, στιβαρό, με μια ανάρτηση που ισοπεδώνει τις ανωμαλίες, την τετρακίνηση που περνά κάθε άλογο του κινητήρα στον δρόμο, το αυτόματο κιβώτιο που λύνει τα χέρια και, βέβαια, το ωραίο και ποιοτικό περιβάλλον. Σε σύγκριση με την έκδοση που αντικαθιστά μας έκανε θετική εντύπωση η πιο άμεση απόκριση στο γκάζι στη ρύθμιση comfort και τα πιο άμεσα κατεβάσματα στο βαθύ πάτημα του γκαζιού. Η ανάρτηση στη ρύθμιση comfort είναι πιο ενδοτική, αλλά σε κάποιες κυματοειδής ανωμαλίες δείχνει να πλέει ελαφρά. Αυτό διορθώνεται αν επιλέξεις μια λίγο πιο σκληρή ρύθμιση στο πρόγραμμα Individual ή αν διαλέξεις τα προγράμματα Performance και Cupra. Ο ήχος από τον κινητήρα και τις εξατμίσεις στα πιο άγρια προγράμματα είναι μειωμένος σε σύγκριση με το παρελθόν, ενώ ο κινητήρας δείχνει πιο ζωντανός όχι μόνο στις υψηλές στροφές, αλλά σχεδόν σε όλη την κλίμακα στροφών. Δεν είναι απλώς ένα καλό μέσο μετακίνησης, είναι ένα από τα καλύτερα που θα μπορούσες αν έχεις σε αυτή την κλίμακα χρημάτων!

Όπως είναι, βέβαια, αναμενόμενο, όσο περισσότερο αφήνεις την πόλη πίσω σου, τόσο περισσότερο ερωτεύεσαι το Formentor. Όλο το σύνολο ανταποκρίνεται εξαιρετικά σε κάθε σου επιθυμία με χαρακτήρα δεκαθλητή. Στον ανοικτό δρόμο τίποτα δεν φανερώνει την αυξημένη, σε σύγκριση με ένα σπορ αυτοκίνητο, απόσταση από το έδαφος. Κρατάει σαν βράχος, με την ανάρτηση και το πλαίσιο να συνεργάζονται αρμονικά. Η ποιότητα κύλισης είναι εξαιρετική, ενώ και οι αεροδυναμικοί θόρυβοι είναι ελάχιστοι. Άνετα θα γυρίζαμε την Ευρώπη μαζί του. Ο κινητήρας έχει πάντοτε αποθέματα δύναμης και ανάλογα με το προφίλ οδήγησης επιταχύνει από δυνατά έως εντυπωσιακά. Σημειώστε πως τα 0-100 km/h έρχονται σε μόλις 4,8 sec, ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 Km/h. Η αίσθηση που λαμβάνεις είναι τόσο ευχάριστη, που απαιτείται σύνεση. Το πιο εύκολο με αυτό το Formentor είναι να σπας τα όρια ταχύτητας στους δρόμους! Η προσπέραση που νόμιζες ότι δεν γίνεται, εντέλει είναι εφικτή και η στροφή που νόμιζες ότι γλιστράει εντέλει κρατάει με αυτή την κατασκευή. Ακόμα και σε σφιχτή διαδρομή, το Formentor δεν θα εκτεθεί και θα κρύψει το ύψος του, αλλά και τα 1.641 kg που ζυγίζει. Πεισματικά ουδέτερο, βάζει με δυναμισμό τα μούτρα στο εσωτερικό της στροφής, ενώ το πίσω μέρος δεν θα σε προδώσει. Υπό πίεση το πρόγραμμα οδήγησης Performance αναδεικνύει ακόμα περισσότερο τα χαρίσματα της κατασκευής, ενώ το Cupra είναι ακόμα πιο δυναμικό, με μικρή διαφορά, ωστόσο. Δοκιμάσαμε και το πρόγραμμα Drift, στο οποίο το Formentor πλαγιολισθαίνει με το γκάζι. Έχει πλάκα, ωστόσο δεν το κάνει με την ομαλότητα ενός καλού πισωκίνητου σε καλό οδόστρωμα, μιας και το υψηλό grip από ανάρτηση και ελαστικά βάζει δύσκολα στο διαφορικό. Ωστόσο, στο γλιστερό οδόστρωμα έχει ενδιαφέρον και σε κάνει χαρούμενο όπως ένα πισωκίνητο!

Δεκαθλητής

Είναι απίστευτο πώς χώρεσαν τόσους πολλούς χαρακτήρες σε ένα crossover αμάξωμα οι άνθρωποι της Cupra. Ψάχνεις να βρεις ψεγάδι και δεν τα καταφέρνεις. Ακόμα και η κατανάλωση μπορεί να κρατηθεί σε λογικά νούμερα, παρά το γεγονός ότι τα δεδομένα δεν βοηθούν. Με ήρεμο ρυθμό είδαμε μέχρι και 8,6 L/100 km, ενώ στο ταξίδι με σβέλτο ρυθμό κινηθήκαμε με περίπου 9,2 L/100km! Από εκεί και πέρα, σε κερδίζει ο άριστος τρόπος που καλύπτει όλες τις οικογενειακές υποχρεώσεις σε πόλη και ανοικτό δρόμο με την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα ενός τετρακίνητου hot hatch ,όταν το ζητήσεις. Ο κινητήρας είναι εξαιρετικός, όπως και η μετάδοση, η ανάρτηση και το πλαίσιο. Τα παραπάνω, μάλιστα, σε ένα πακέτο που δεν συνοδεύεται από εξαψήφια τιμή κτήσης. Για την ακρίβεια, δεν υπάρχει crossover μοντέλο με θερμικό κινητήρα μέχρι τα 55.000 € που να αποδίδει τόσο καλά σε όλους τους τομείς! Αναμφίβολα ένα από τα καλύτερα γήινα αυτοκίνητα επιδόσεων για το 2024 με αυξημένη από το έδαφος απόσταση.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ CUPRA FORMENTOR 2.0 TSI 333PS VZ 4DRIVE 2024   TIMH €54.990   ΤΕΛΗ €169

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.984, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 245(333)/5.600-6.500  ΡΟΠΗ Nm/rpm 420/2.100-5.500

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 7 σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 4,8 sec, τελική 250 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 8,6 L/100km, 199 g/km

CUPRA FORMENTOR 2.0 TSI 333PS VZ 4DRIVE 2024

ΥΠΕΡ ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ, ΜΕΤΑΔΟΣΗ, ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ, ΑΝΑΡΤΗΣΗ, ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΤΙΜΗ.

ΚΑΤΑ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ ΝΑ ΘΕΛΟΥΜΕ ΞΕΧΩΡΙΣΤΑ ΧΕΙΡΙΣΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟ, ΠΑΡΑ ΤΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΟΘΟΝΗΣ.