Συνηθίζεται να λέμε ότι τα συλλεκτικά αντικείμενα προορίζονται για μία βιβλιοθήκη, ώστε να τα βλέπουμε, να ξέρουμε ότι «είναι εκεί» όταν τα αναζητούμε, αλλά και για να ομορφαίνουν τη ζωή μας. Είναι προφανές ότι δεν αναφερόμαστε σε μία βιβλιοθήκη στο γκαράζ επειδή δεν χωράει πουθενά αλλού στο σπίτι, αλλά σε μία «νοητή» βιβλιοθήκη όπου βάζουμε-σταθμεύουμε το αυτοκίνητό μας. Εκεί, λοιπόν, έχει θέση η συλλεκτική έκδοση του VW Golf όγδοης γενιάς. Ήταν, δε, η Άνοιξη του 1974 όταν το πρώτο Golf βγήκε από τη γραμμή παραγωγής στο Wolfsburg και συνολικά από τότε έχουν πωληθεί πάνω από 37 εκατομμύρια αυτοκίνητα παγκοσμίως. Και το μοντέλο δεν έγινε απλώς best seller, αλλά συνώνυμο μιας ολόκληρης κατηγορίας.
Μαθαίνοντας την ιστορία του
Τι ήταν, όμως, αυτό που έκανε το Golf τόσο ξεχωριστό αυτοκίνητο; Και γιατί ο κόσμος το αγκάλιασε, μεταφράζοντας αυτή του την εκτίμηση σε εκατομμύρια πωλήσεις; Ας τα πάρουμε από την αρχή. Στις αρχές της δεκαετίας του 1970, το πρώτο Golf σηματοδότησε την έναρξη μιας νέας εποχής για τη VW: αυτής της τοποθέτησης του κινητήρα μπροστά και της κίνησης στους εμπρός τροχούς. Όμως, αυτή η επιλογή κρύβει μέσα της μία ενδιαφέρουσα ιστορία. Την εποχή εκείνη, το μοντέλο που επισκίαζε οτιδήποτε άλλο έμπαινε ή επρόκειτο να μπει σε παραγωγή για τη μάρκα, ήταν το γνωστό μας Beetle. Βλέπετε, ο βάτραχος έγινε μεταπολεμικά ένα αυτοκίνητο που εξυπηρετούσε τη βασική αρχή της προπολεμικής δημιουργίας του: ένα προσιτό αυτοκίνητο για τον καθένα, με πρακτικότητα και ανθεκτικότητα. Στοιχεία που, άλλωστε, έκαναν το «Σκαθάρι» διάσημο.
«Δεσμευμένοι» με το εκτόπισμα του Beetle, αλλά και την καθολική σχεδόν αποδοχή του από την αγορά (πουλήθηκαν μέχρι το 1974 σχεδόν 15 εκατομ. αντίτυπα!), οι ιθύνοντες της VW αναζητούσαν αγωνιωδώς τον αντικαταστάτη του. Όλες οι προτάσεις για ένα πιστό ή κάπως πιο ελεύθερο σχεδιαστικά μοντέλο περιείχαν τη διάταξη «όλα πίσω», που χαρακτήριζε την επιτυχημένη συνταγή τού Beetle. Όμως, τίποτα δεν ενθουσίαζε και, κυρίως, δεν έπειθε ότι στον κόσμο που άλλαζε ραγδαία θα είχε αποδοχή ένα αντίγραφο αυτοκινήτου με προπολεμικές ρίζες.
Σχεδόν δεκαπέντε μοντέλα απορρίφθηκαν ως πιθανοί αντικαταστάτες του Beetle. Τότε, ο νέος επικεφαλής της VW, ο Rudolf Leiding, «το πήρε επάνω του» και ανέθεσε τον σχεδιασμό τού νέου αυτοκινήτου στον διάσημο Ιταλό σχεδιαστή Giorgetto Giugiaro, και έτσι γεννήθηκε το γνωστό μας Golf, που ήταν και μία «εσωτερική» επανάσταση στον κόσμο της Volkswagen: Αυτή που από την επιλογή στη διάταξη ενός αυτοκινήτου «όλα πίσω» (κινητήρας και κίνηση), άλλαξε σε «όλα μπροστά», με το Golf να γίνεται το πρώτο μοντέλο της VW με κινητήρα και κίνηση εμπρός!
Γιατί ξεχώρισε
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων 50 ετών, το Golf έχει γίνει μια δική του κατηγορία κόμπακτ αυτοκινήτων υψηλής τεχνολογίας. Αυτή, μάλιστα, έγινε γνωστή ως «κλάση Golf», ύστερα από λίγα μόλις χρόνια. Το μυστικό της επιτυχίας του Golf, ωστόσο, οφείλεται, επίσης, στο γεγονός ότι οι σχεδιαστές μετέφεραν το DNA της πρώτης γενιάς στους διαδόχους της, καλλιεργώντας, έτσι, την κλασική σχεδίαση του Golf.
Το «50» το καλό!
Σχεδιαστικά, το επετειακό Golf δεν διαφέρει από αυτό της όγδοης γενιάς. Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες λεπτομέρειες οι οποίες το «διαχωρίζουν». Έτσι, ειδικά χαρακτηριστικά σχεδίασης υπογραμμίζονται από λεπτομέρειες, όπως το λογότυπο «Edition 50» στο εσωτερικό κατώφλι των εμπρός θυρών και στο κάτω μέρος του τιμονιού. Επίσης, την προσοχή προσελκύει και το τρισδιάστατο λογότυπο στην κολόνα Β, το οποίο επιδεικνύει τον αριθμό «50». Τις εξωτερικές «πινελιές» συμπληρώνουν το ανανεωμένο εμπρός και πίσω μέρος και νέα σχεδίαση LED φώτων, όπως και το λογότυπο της Volkswagen, το οποίο για πρώτη φορά στο Golf είναι φωτιζόμενο, αλλά και η μαύρη επένδυση εσωτερικά στον ουρανό, όπως και τα καλυμμένα από ατσάλι πεντάλ. Στο ποιοτικό και εργονομικό εσωτερικό του, το Golf είναι εξοπλισμένο με σύστημα infotainment επόμενης γενιάς, με έγχρωμη οθόνη αφής 10.3’’, διαισθητικό χειρισμό, έξυπνο φωνητικό βοηθό IDA και ενσωματωμένο ChatGPT.
Παράλληλα, διαθέτει ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,2’’, νέο και βελτιωμένο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών, όπως και νέο φωνητικό βοηθό IDA. Τέλος, ο χώρος αποσκευών κυμαίνεται από 380 έως 1.237 L, όταν τα πίσω καθίσματα είναι πεσμένα. Το επετειακό «Golf 50» της δοκιμής μας χρησιμοποιούσε τον ήπια υβριδικό eTSI υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 1.5 L του VW Group με λειτουργία απενεργοποίησης 2 κυλίνδρων και coasting όταν δεν πατάμε γκάζι. Αποδίδει 150 PS και περνάει την κίνηση στους εμπρός τροχούς μέσω ενός DSG κιβώτιο 7 σχέσεων. Για, δε, τους λάτρεις των αριθμών, να σημειώσουμε ότι το σύνολο επιταχύνει από 0- 100 km/h σε 8,4’’, ενώ η τελική του ταχύτητα αγγίζει τα 224 km/h. Νούμερα που δείχνουν ένα ζωντανό χαρακτήρα ο οποίος συμπληρώνεται από την κορυφαία στην κατηγορία ποιότητα κύλισης με εξαιρετική ησυχία και άνεση αλλά και με ικανότητες να κινηθεί σβέλτα και προβλέψιμα σε ορεινή διαδρομή. Τέλος, να σημειώσουμε ότι το επετειακό VW Golf 50 years διατίθεται στην Ελλάδα σε μόνον 50 αντίτυπα με τιμή 36.850 €, κάνοντάς το ιδανικό για τη... βιβλιοθήκη σας.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ VOLKSWAGEN Golf 1.5 eTSI 150PS 50 years 2024 TIMH €36.850 ΤΕΛΗ €79
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.498, Turbo, Yβριδικό Σύστημα, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 110(150) ΡΟΠΗ Nm/rpm 250/1.500-3.500
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 7 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 8,4 sec, τελική 224 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5,8 L/100km, 123 g/km
ΥΠΕΡ ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΠΛΟΥΣΙΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΒΕΛΤΙΩΜΕΝΟ INFOTAINMENT, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ.
ΚΑΤΑ TIMH, ΕΡΓΟΝΟΜΙΚΑ ΛΑΘΗ.