Η Honda δεν είναι μια τυχαία εταιρεία. Έχει χαρακτήρα, ψυχή, άποψη και ιδιαίτερη αγωνιστική κουλτούρα. Γι’ αυτόν τον λόγο, άλλωστε, έχει και ένα από τα φανατικότερα κοινά μεταξύ των ιαπωνικών εταιρειών. Δύσκολα θα βρεις «Ηοndαίο» που να αγαπάει ταυτόχρονα κάποια άλλη εταιρεία. Αυτό έχει κτιστεί μέσα από μοντέλα θρύλους που ακόμα και σήμερα εξυμνούνται. Ποιος μπορεί να ξεχάσει τα NSX, CR-X, S2000 και, βέβαια, τις διάφορες γενιές των Civic Type-R; Όλα τα προαναφερθέντα μοντέλα έχουν μέσα τους έντονο το στοιχείο της αγωνιστικής κουλτούρας. Ποιος μπορεί να ξεχάσει τον Ayrton Senna με το μοκασίνι να κινείται στο όριο με το NSX κατά την εξέλιξη του μοντέλου ή το λογότυπο PGM-F1 στην εισαγωγή των κινητήρων; Ποιος μπορεί να ξεχάσει τον κινητήρα του S 2000 που στροφάριζε με αξιοπιστία στις 9000 rpm και τους αντίστοιχους των Type-R που διακρίνονταν αντίστοιχα για το στροφάρισμα;
Η σχέση με τη F1 ήταν σε πολλές περιπτώσεις πολύ στενή, με κορύφωση την εποχή του Ayrton Senna, αλλά και σήμερα με τη Red Bull και τον Max Verstappen. Δεν είναι τυχαίο πως στο λανσάρισμα του νέου Type-R υπάρχει video που ο Max το οδηγεί στο όριο εντός πίστας για να συναντήσει τον Christian Horner, ενώ σε πολλές πίστες της F1 τα passenger rides που κάνουν οι οδηγοί της Red Bull είναι με το Type-R. Με την αφορμή αυτής της σχέσης με τη F1, δοκιμάζουμε το νέο μοντέλο και το ονειρευόμαστε έτοιμο να ξεκινήσει σε έναν αγώνα F1.
Πρώτο κόκκινο φως - η σύνδεση με το παρελθόν
Αντικρίζοντας το νέο CIVIC Type-R, για εμάς που έχουμε περάσει την ηλικία των 40 χρόνων, μας μοιάζει περισσότερο σαν απόγονος των Honda Accord BTCC που χαζεύαμε με ανοικτό το στόμα στην πίστα των Μεγάρων, με οδηγούς τους αδερφούς Χαλκιόπουλους, παρά το Type-R προηγούμενης γενιάς! Το αμάξωμα έχει «απλώσει» σε διαστάσεις ξεφεύγοντας από τα όρια ενός compact hatchback. Καμία σχέση, δηλαδή, στο μάτι με ένα Golf R ή ένα Audi S3. Το καπό είναι μακρύ και το αμάξωμα δείχνει και είναι φαρδύ, βασιζόμενο στην 11η γενιά του Civic.
Δεύτερο κόκκινο φως - Βrutal
Δεν ήταν λίγες οι φορές που στον δρόμο μάς έκαναν εγκάρδιες χειρονομίες, ενώ σε πολλές περιπτώσεις ένιωθες μάτια καρφωμένα πάνω στο γυαλιστερό λευκό αμάξωμα. Είναι αλήθεια ότι σε μια εποχή όπου τα περισσότερα μοντέλα έχουν ένα «political correct» παρουσιαστικό το νέο Type-R κάνει τη διαφορά. Όχι κραυγαλέα, όπως η προηγούμενη γενιά, αλλά και πάλι με έναν τρόπο που μόνον οι Ιάπωνες τολμούν. Πάρτε για παράδειγμα τις τρεις εξατμίσεις στο πίσω μέρος. Την τεράστια φτερούγα στο πίσω μέρος, η οποία στερείται λίγο έμπνευσης στα σημεία στήριξης με το αμάξωμα, τους εντυπωσιακούς τροχούς των 19 ΄΄ με τα θηριώδη ελαστικά 265/30/19 και, βέβαια, τα τονισμένα φτερά, αλλά και το άγριο μούτρo έτοιμο να κατασπαράξει στροφές και ευθείες. Είναι από μόνο του μια σκηνική παρουσία που ακόμα και ακίνητο κάνει ξεκάθαρες τις προθέσεις του. Για όλα τα παραπάνω και κυρίως για το γεγονός ότι οι Ιάπωνες αντιστέκονται εμείς ψηφίζουμε ΝΑΙ στην εμφάνιση του Type-R.
Τρίτο κόκκινο φως - Πάθος
Ανοίγοντας την πόρτα του οδηγού, εντυπωσιάζεσαι για ακόμα μία φορά. Αναρωτιέσαι ποιος άλλος κατασκευαστής μαζικής παραγωγής θα τολμούσε να τοποθετήσει σε ένα hatchback δύο εκπληκτικά bucket σε κατακόκκινο χρώμα συνοδευόμενα από κόκκινες ζώνες, κόκκινη μοκέτα στο πάτωμα και στα πατάκια. Μάλλον κανείς άλλος! Τι και αν οι γραμμές στο ταμπλώ είναι κάπως συντηρητικές, το σκηνικό εδώ μέσα είναι εντελώς πολεμικό και σίγουρα μοναδικό. Τα καθίσματα έχουν τρομερή στήριξη, λες και βρίσκεσαι σε κάποιο αγωνιστικό μοντέλο. Ταυτόχρονα, όμως, είναι μαλακά, οπότε δεν κουράζουν στην πολύωρη χρήση. Η θέση οδήγησης είναι εξαιρετική και το σκηνικό συμπληρώνουν ο υπέροχος λεβιές από αλουμίνιο, αλλά και το τιμόνι με suede επένδυση. Το ότι το υπόλοιπο σαλόνι είναι μαύρο –περιλαμβάνοντας και τον πίσω καναπέ– είναι μέρος του ιδιαίτερου χαρακτήρα και ναι μας αρέσει πολύ. Εννοείται πως ο εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας είναι πλήρης. Η οθόνη πολυμέσων στο επάνω μέρος του ταμπλώ αποδείχθηκε εύχρηστη, ενώ ο ψηφιακός πίνακας οργάνων διαφοροποιείται σχεδιαστικά, ανάλογα με το προφίλ οδήγησης. Εκεί που ανατριχιάζεις είναι στο προφίλ R που το στροφόμετρο θυμίζει το αντίστοιχο του S2000, ξυπνώντας μνήμες του παρελθόντος. Να σημειώσουμε, επίσης, πως οι χώροι δεν συγκρίνονται με τα Civic του παρελθόντος όντας πολύ καλύτεροι, δικαιολογώντας εν μέρει και την υψηλότερη τιμή, μιας και μιλάμε για ένα αμάξωμα μεγαλύτερου μεγέθους.
Τέταρτο κόκκινο φως - Φλογερή καρδιά
Για να κτιστεί και να συντηρηθεί ένας μύθος δεν φτάνουν οι αισθητικές τσαχπινιές. Πρέπει κάτω από τις λαμαρίνες να υπάρχει ψυχή, ώστε να προκύψει η ένταση στον δρόμο και στην πίστα και η Honda εδώ και δεκαετίες έχει τη συνταγή. Σε κάθε Honda που σέβεται τον εαυτό του όλα ξεκινούν κάτω από το καπό και το νέο Type-R δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. Με το δυνατότερο Turbo VTEC όλων των εποχών οι προσδοκίες είναι μεγάλες. Ασυναίσθητα και πριν ακόμα επιβιβαστείς, ανοίγεις το καπό για να επεξεργαστείς το μηχανοστάσιο. Λες και θα καταλάβεις κάτι! Αλλά δεν έχει σημασία. Το κάνεις όπως θα το έκανες σε ένα supercar ή μια BMW M και αυτό λέει πολλά για τη Honda. Το κόκκινο χρώμα κυριαρχεί, ενώ ξεχωρίζει η εισαγωγή με το τεράστιο άνοιγμα για τον αέρα.
Ο κινητήρας βασίζεται στο προηγούμενο μοντέλο, αλλά έχουν γίνει αρκετές βελτιώσεις από την ομάδα εξέλιξης. Έτσι, ο υπερτροφοδότης έχει επανασχεδιαστεί με λιγότερα πτερύγια στη φτερωτή, βελτιωμένο σχήμα και διάμετρο. Το ευθύγραμμο σύστημα εξαγωγής αυξάνει τη ροή καυσαερίων κατά 13%, μειώνοντας, έτσι, την ανάστροφη πίεση. Νέο είναι και το τελικό της εξάτμισης με τις τρεις απολήξεις, αλλά και ενεργή βαλβίδα για ακόμα πιο ελεύθερη ροή καυσαερίων. Βελτιωμένο είναι το σύστημα ελέγχου θερμοκρασίας και ψύξης του αέρα, χάρη στο νέο intercooler, ενώ η μεγαλύτερη διάμετρος της εισαγωγής αέρα συνεπάγεται αύξηση της εισροής αέρα κατά 10%. Βελτιωμένο, επίσης, είναι το σύστημα ελέγχου του κινητήρα με πιο αναλυτικό έλεγχο του χρονισμού ανάφλεξης και την ακριβή ρύθμιση του VTC. Σε σύγκριση με το παρελθόν, οι παραπάνω αλλαγές συνεπάγονται αυξημένη απόδοση στις υψηλές στροφές και μειωμένη κατανάλωση καυσίμου στις χαμηλές στροφές. Ο κινητήρας αποδίδει 329 PS στις 6.500 rpm, ενώ η ροπή των 420 Nm είναι διαθέσιμη ήδη από τις 2.200 rpm και μέχρι τις 4.000 rpm. Οι επιδόσεις είναι εντυπωσιακές, με τα πρώτα 100 Km/h να έρχονται σε μόλις 5,4 sec και η τελική ταχύτητα φτάνει στα 275 km/h.
Πέμπτο κόκκινο φως - ready to race
Το «σώμα», όμως, έχει αντίστοιχα ενδυναμωθεί, ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει στις υψηλές απαιτήσεις. Το μεταξόνιο σε σύγκριση με την προηγούμενη γενιά έχει αυξηθεί κατά 35 mm, ενώ μεγαλύτερο είναι και το πίσω μετατρόχιο, με στόχο της αυξημένη σταθερότητα. Η εμπρός ανάρτηση Dual Axis Strut που ελαχιστοποιεί το torque steer έχει νέους κάτω βραχίονες με νέο σχήμα και αυξημένη ακαμψία. Η γεωμετρία του μπροστινού έχει αναθεωρηθεί με ακρίβεια, ώστε να ανταπεξέρχεται στη ροπή του κινητήρα, αλλά και το grip από τα Michelin Pilot Sport 4 S διαστάσεων 265/30R-19. Τα ενεργητικά προσαρμοζόμενα αμορτισέρ προέρχονται από την προηγούμενη γενιά, αλλά διαθέτουν πλέον νέα ρύθμιση για αποτελεσματικότερο έλεγχο των κλίσεων σε διαμήκη και εγκάρσιο άξονα. Το αμάξωμα στο πίσω μέρος έχει αυξημένη ακαμψία κατά 15% και για να επιτευχθεί αυτό χρησιμοποιήθηκε 3,8 φορές περισσότερη κόλλα σε σύγκριση με το προηγούμενο Type-R. Τέλος, το σύστημα φρένων της Brembo έχει αναβαθμιστεί με νέους αεραγωγούς και νέα αντλία.
Τα κόκκινα φώτα σβήνουν - The race is on
Πατάμε το μπουτόν εκκίνησης, ο πίνακας οργάνων ζωντανεύει, μαζί και ο κινητήρας. Η στιγμή που περιμέναμε έχει φτάσει. Η θέση οδήγησης σε βάζει στο κλίμα. Τα καθίσματα έχουν τέλεια στήριξη και τα χέρια κουμπώνουν στην εντέλεια στο τιμόνι με τη suede επένδυση. Το υπέροχο σε αίσθηση κιβώτιο έρχεται να απογειώσει τις αισθήσεις. Είχαμε καιρό να βάλουμε στο χέρι κιβώτιο με τόσο ωραία και ακριβή αίσθηση. Η πρώτη εντύπωση έχει να κάνει με την σφιχτή ανάρτηση, αλλά ταυτόχρονα και με την ακαμψία του αμαξώματος. Περνά πάνω από τις ανωμαλίες σαν ένα κομμάτι, ενώ, παρά τα ελαστικά χαμηλού προφίλ, απουσιάζουν εντελώς δυσάρεστοι ήχοι ή κραδασμοί στο εσωτερικό της καμπίνας. Τρομερή δουλειά από το τμήμα εξέλιξης, αν και από τη στιγμή που η απόσβεση είναι μεταβαλλόμενη θα θέλαμε μια πιο μαλακή ρύθμιση στο πρόγραμμα comfort. Επίσης, επειδή η ανάρτηση στο R είναι πολύ σκληρή για χρήση δρόμου και μόνον εκεί τα ηλεκτρονικά απενεργοποιούνται εντελώς, θα θέλαμε τη δυνατότητα πλήρους απενεργοποίησης και στο πρόγραμμα individual, όπου είναι δυνατή η επιλογή του κινητήρα στην πιο δυνατή μορφή και της ανάρτησης στη ρύθμιση comfort. Πάντως, το περιβάλλον είναι πολιτισμένο, ο κινητήρας δουλεύει σαν ραπτομηχανή στην πόλη και ο συμπλέκτης είναι φιλικός με το αριστερό πόδι. Μπορείς, δηλαδή, με ευκολία να το χρησιμοποιείς στις καθημερινές σου μετακινήσεις, κάτι που δεν είναι δεδομένο σε μια κατασκευή 300 ίππων.
Εκεί, όμως, που μια πολεμική μηχανή δείχνει την αξία της είναι στα συναισθήματα που σου βγάζει. Τα vibes είναι τέτοια που από πολύ νωρίς σε τσιγκλάει να πατήσεις γκάζι και να πιέσεις και στη σημερινή εποχή αυτό το χαρακτηριστικό το θεωρούμε αξία ανεκτίμητη. Πλέον τα αυτοκίνητα είναι flat και όταν μπαίνουμε σε μια μηχανή που μας κάνει να νιώθουμε ζωντανοί το εκτιμούμε ιδιαίτερα. Ο κινητήρας στις πολύ χαμηλές στροφές δεν δείχνει τα δόντια του, αλλά όσο ανεβαίνει ο δείκτης κτίζεται ένα βουνό ροπής και ευστροφίας. Αυτό που εντυπωσιάζει είναι η ορμή με την οποία σκαρφαλώνει από τις 5.000 rpm έως το όριο των 7.000 rpm και αυτό είναι ένα στοιχείο με υπογραφή Honda. Προσθέστε τον υπέροχο ήχο και καταλαβαίνεται γιατί οι παλμοί ανεβαίνουν. Να σημειώσουμε, πάντως, ότι σοφά οι Ιάπωνες ακόμα και στη ρύθμιση R δεν προσέφυγαν σε ηχητικές ακρότητες με σκασίματα και πολλά dB. Το σύνολο ακούγεται όμορφα με μια ισορροπία μεταξύ κινητήρα και εξάτμισης που σε αφήνει να απολαύσεις χωρίς περιττό βουητό στα αυτιά.
Το ζήτημα, όμως, είναι πώς αυτή η δύναμη περνά στην ελληνική άσφαλτο… Σε πολύ γλιστερά κομμάτια, από αυτά που μόνο στην Ελλάδα θα βρεις, δεν μπορείς να περιμένεις θαύματα. Ωστόσο, εκτιμήσαμε το γεγονός ότι παραμένει πολύ φιλικό, είτε υποστρέφει είτε υπερστρέφει, η μούρη δεν ψαρεύει αριστερά-δεξιά στα βαθιά πατήματα του γκαζιού? παρά το γεγονός ότι οι τροχοί μπορεί να σπινάρουν με χαμηλές σχέσεις στο κιβώτιο, ταυτόχρονα το αμάξωμα επιταχύνει. Για εμάς σε τέτοιες συνθήκες η φιλικότητα είναι πιο σημαντική από οτιδήποτε άλλο και το Type-R δείχνει μια μοναδική ωριμότητα που όμοια της δεν είχε κανένας προκάτοχός του. Θα κινηθείς, λοιπόν, γρήγορα, αλλά όχι όπως ένα τετρακίνητο και αυτό είναι λογικό. Όσο, όμως, ο δρόμος βελτιώνεται σε ποιότητα, το Type-R αρχίζει να δείχνει τα χαρίσματά του. Το μπροστινό αποδεικνύεται υπάκουο στις ορέξεις του οδηγού. Πατώντας αρκετό γκάζι μέσα στη στροφή, το τιμόνι θα βαρύνει σε λογικά πλαίσια, αλλά η πορεία δεν θα χαθεί. Κτίζεις εμπιστοσύνη μαζί του και ανακαλύπτεις ότι οι αντιδράσεις του δεν είναι ποτέ απότομες και διατηρεί πάντα μια «καθαρή» συμπεριφορά όντας πάντα φιλικό. Δεν σε τρομάζει και εντέλει πιάνεις τον εαυτό σου να ανεβοκατεβαίνει τα βουνά με τον κινητήρα στα κόκκινα. Πλαίσιο, ανάρτηση, φρένα ακολουθούν τις ορέξεις σου και το μόνο που αναζητήσαμε ήταν καλύτερα φώτα στη μεγάλη σκάλα, μιας και, όπως ήταν λογικό, στα βουνά μάς έπιασε το βράδυ! Επίσης, δεν μας έλειψε κάποιο αυτόματο κιβώτιο. Η χρήση του εξατάχυτου είναι μια πολύ ευχάριστη διαδικασία που ταυτόχρονα σε φέρνει ακόμα πιο κοντά στην κατασκευή.
Winner
Αυτό που δεν μπορούν να δείξουν ποτέ τα νούμερα είναι η χαρά πίσω από το τιμόνι ενός αυτοκινήτου. Τι κι αν ένα ηλεκτρικό μπορεί να φύγει πιο γρήγορα στο φανάρι από ένα Type-R, εδώ η κατασκευή μιλάει στην ψυχή σου και σε συγκλονίζει. Θα σε ξεσηκώσει από τον καναπέ στις δέκα το βράδυ για να πας μια βόλτα μεσοβδόμαδα. Θα σε τσιγκλίσει να γυρίσεις σπίτι από το βουνό και να στροφάρεις μέχρι το όριο μόνο και μόνο για να ακούσεις τους τέσσερις κυλίνδρους να πάλλονται στις 7.000 rpm. Τόσο ανούσια, αλλά και τόσο σημαντικά για την ψυχική υγεία όλων ημών που μας αρέσει η οδήγηση. Για τους υπολοίπους, ναι!, μπορεί να σας πηγαίνει και στη δουλειά, αλλά και εκδρομή το Σαββατοκύριακο χωρίς κανένα πρόβλημα. Είναι ακριβό; Με ψυχρή λογική, ναι, αλλά σε μια εποχή που οι κατασκευές οδήγησης λιγοστεύουν, το νέο Type-R σε ταξιδεύει σε έναν κόσμο που πλέον σπάνια βρίσκεις και αυτό δεν κοστολογείται.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ HONDA CIVIC TYPE R 2024 2024 TIMH €69.900 ΤΕΛΗ €517
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.996, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 242(329)/6.500 ΡΟΠΗ Nm/rpm 420/2.500-4.000
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 5,4 sec, τελική 275 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 8,9 L/100km, 186 g/km
ΥΠΕΡ ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΚΑΘΙΣΜΑΤΑ, ΦΡΕΝΑ, ΚΙΒΩΤΙΟ.
ΚΑΤΑ ΤΙΜΗ, ΣΦΙΧΤΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΤΗ ΡΥΘΜΙΣΗ COMFORT, ΑΔΥΝΑΜΗ ΜΕΓΑΛΗ ΣΚΑΛΑ ΦΩΤΩΝ.