Λίγα αυτοκίνητα έχουν συνδέσει το όνομά τους με την εκτός δρόμου κίνηση όσο το Suzuki Vitara, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1988 και σε κάποια περίοδο της καριέρας του το είδαμε είτε να συνοδεύεται είτε και να αντικαθίσταται από τον μεγαλύτερο αδελφό Grand Vitara. Και, σίγουρα, τουλάχιστον κατά τις δύο πρώτες δεκαετίες της πορείας του στην αγορά το Vitara ήταν δεδομένα παραδοσιακό, κατ’ επιλογήν τετρακίνητο εφοδιασμένο (ανάλογα με την έκδοση) με κοντές σχέσεις – είχε, δηλαδή, όλα εκείνα τα στοιχεία που συνέθεταν το προφίλ του «καθαρόαιμου». Σιγά σιγά, είναι αλήθεια, τα πράγματα άλλαξαν και το πάλαι ποτέ σκληροτράχηλο άρχισε να γίνεται πιο “soft” συμμορφούμενο με τις απαιτήσεις της αγοράς για να εξελιχθεί σε ένα σύγχρονο SUV.
Το ενδιαφέρον, πάντως, είναι ότι κατάφερε να διατηρήσει κάτι από τον παλιό χαρακτήρα του και να προσφέρεται με την υπόσχεση του κάτι παραπάνω κατά την κίνηση εκτός ασφάλτου. Μια υπόσχεση που δεν έχει να κάνει απλώς με το «look», αλλά και με το γεγονός ότι προσφέρεται σταθερά με τη δυνατότητα της τετρακίνησης, ενώ τον δικό τους ρόλο παίζουν και τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του. Αυτό το αυτοκίνητο, που πρόσφατα ανανεώθηκε αισθητικά και αναβαθμίστηκε τεχνολογικά, οδηγούμε σε μια εξαιρετικά πλήρη εκδοχή του: την ήπια υβριδική 48V και τετρακίνητη (AllGrip) έκδοση με τον 1.4 τούρμπο κινητήρα των 129 PS, η οποία έχει σίγουρα ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς προσφέρει τα πλεονεκτήματα του 4WD, σε τιμή που δεν ξεπερνά τα 30.000 €.
Η ανανέωση
Αν θελήσετε να εντοπίσετε τις εξωτερικές αλλαγές που έχουν γίνει στο νέο (ορθότερα: ανανεωμένο – ή, αν θέλετε, MY2024) Suzuki Vitara, είναι βέβαιοN ότι θα δυσκολευτείτε. Γι’ αυτό οφείλουμε να σας πούμε ότι έχουν πραγματοποιηθεί μικρές αλλαγές στη μάσκα και στα φωτιστικά σώματα, διαφορετική είναι η πίσω αεροτομή, ενώ νέες είναι και οι δίχρωμες ζάντες. Στο εσωτερικό, τώρα, η αλλαγή είναι μάλλον πιο εμφανής, καθώς, παρ’ όλο που η βασική σχεδίαση δεν έχει μεταβληθεί, η αντικατάσταση του σκληρού πλαστικού του ταμπλώ με μαλακό ήρθε να δώσει έναν άλλο αέρα, με τους επιβαίνοντες να έχουν μια αίσθηση αναβαθμισμένης ποιότητας. Δεν αργείς, δε, να αντιληφθείς την παρουσία της νέας μεγάλης οθόνης infotainment 9’’, που, σε συνδυασμό με την αντικατάσταση του αναλογικού ρολογιού που βρισκόταν μεταξύ των δύο κεντρικών αεραγωγών στο ταμπλώ από την κάμερα του Συστήματος Παρακολούθησης της Προσοχής του Οδηγού, διευρύνει την αίσθηση της ανανέωσης – η οποία, στη συγκεκριμένη περίπτωση, είναι άμεσα συνδεδεμένη με την (ως έναν βαθμό υποχρεωτική) τεχνολογική αναβάθμιση. Η τελευταία έφερε μαζί της μια πληθώρα συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού. Ανάμεσά τους, η Αναγνώριση Τυφλού Σημείου (Blind spot monitor), η πολύ χρήσιμη Υποβοήθηση Οπίσθιας Διασταυρούμενης Κυκλοφορίας (Rear cross traffic alert), η Προειδοποίηση και η Αποφυγή ακούσιας αλλαγής λωρίδας κυκλοφορίας (Lane departure warning), η Αναγνώριση πινακίδων κυκλοφορίας (Traffic sign recognition), το σύστημα Διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας (Lane keep assist), η Προειδοποίηση εκτροπής αυτοκινήτου (Weaving alert), το Hill hold, αλλά και το Σύστημα Ελέγχου Κατάβασης που διευκολύνει τον οδηγό κατά την κίνηση εκτός ασφάλτου.
Ήδη έχουμε παραθέσει μια λίστα που αποτελεί μέρος ενός πλούσιου «πακέτου», καθώς στην περίπτωση του τετρακίνητου AllGrip Vitara όλα τα παραπάνω είναι στάνταρ και στα δύο επίπεδα εξοπλισμού (GL και GLX). Έχουμε, λοιπόν, ήδη πει το μυστικό, το Vitara προσφέρεται με πλούσιο εξοπλισμό (αυτόματος κλιματισμός, κάμερα οπισθοπορείας και ραντάρ παρκαρίσματος μπρος-πίσω, κ.λπ.), ιδιαίτερα στην περίπτωση της έκδοσης GLX της δοκιμής μας, που είναι και η κορυφαία.
Όλα αυτά σε ένα εσωτερικό που είναι «λογικά» ευρύχωρο και –εδώ είναι το σημαντικό– χαρακτηρίζεται από ουκ ολίγες πρακτικές επιλογές (θήκες για μικροπράγματα). Παρά, δε, το γεγονός ότι το Vitara δεν είναι από τους μεγαλύτερους σε μέγεθος εκπροσώπους της κατηγορίας, καταφέρνει να προσφέρει ικανοποιητική άνεση και στους μεγαλόσωμους επιβάτες που θα βρεθούν στο πίσω κάθισμα. Αυτοί θα έχουν μπόλικο αέρα για το κεφάλι τους, όμως τα γόνατά τους οριακά δεν θα ακουμπούν στην πλάτη τού εμπρός καθίσματος. Τον χαρακτηρισμό «πρακτικό» θα χρησιμοποιήσουμε και για το πορτμπαγκάζ με τον διπλό πάτο, το οποίο, όμως, προσφέρει χώρο για αποσκευές κάτω του μέσου όρου της κατηγορίας. Σημειώνουμε, πάντως, ότι δεν υπάρχει κάποιου τύπου ρεζέρβα (έστω ανάγκης) – εξοπλισμό που θεωρούμε απαραίτητο για ένα αυτοκίνητο σαν το τετρακίνητο Vitara.
Αποτελεσματικότητα
Το Vitara σού δίνει την αίσθηση της ζωντάνιας από την πρώτη στιγμή που θα πατήσεις το γκάζι. Δοκιμασμένη λύση ο βενζινοκινητήρας άμεσου ψεκασμού 1.4 BOOSTER JET συνδυάζεται με το ήπια υβριδικό σύστημα 48V SHVS που περιλαμβάνει έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα 16 PS, ο οποίος παίζει τον ρόλο και της μίζας και της γεννήτριας, ενώ, παράλληλα, προσφέρει την υποβοήθησή του στον θερμικό κινητήρα κατά την επιτάχυνση (είναι συνδεδεμένος με ιμάντα με τον στροφαλοφόρο άξονα) προσφέροντας ενδιαφέρουσα εξοικονόμηση καυσίμου, αλλά και βελτιωμένη απόκριση στο γκάζι. Ο ίδιος είναι που φορτίζει και την απαραίτητη για τη λειτουργία τού όλου συστήματος μικρή μπαταρία λιθίου, η οποία είναι τοποθετημένη κάτω από κάθισμα του συνοδηγού. Η ισχύς είναι υπεραρκετή για κινηθεί κανείς σβέλτα με το Vitara, που δεν έχει πρόβλημα να επιταχύνει γρήγορα, ακόμα και όταν κινείσαι στον αυτοκινητόδρομο με υψηλές ταχύτητες.
Ο οδηγός κάθεται ψηλά, στοιχείο που τον βοηθά στον τομέα της ορατότητας, όμως, από την άλλη, η υψηλή θέση οδήγησης ενισχύει την αίσθηση ότι το Vitara γέρνει αρκετά στις στροφές – κάτι που ως έναν βαθμό είναι αλήθεια. Όμως, επίσης αλήθεια είναι ότι οι όποιες κλίσεις (που στην πραγματικότητα δεν είναι υπερβολικές) δεν επηρεάζουν την οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου που αντιμετωπίζει παραπάνω από αξιοπρεπώς τις στροφές, εκπλήσσοντάς σε με τα περιθώρια πρόσφυσης που προσφέρει (σημειώνουμε στο σημείο αυτό ότι το Vitara της δοκιμής μας φορούσε ελαστικά Continental EcoContact6 215/55 R17 94V, τα οποία είναι περισσότερο κατάλληλα για άσφαλτο και λιγότερο για χώμα).
Τα παραπάνω συνδέονται με το ότι η ανάρτηση είναι σχετικά μαλακή – κάτι, όμως, που έχει θετικό αντίκτυπο στις καθημερινές μετακινήσεις, καθώς οι όποιες αντιξοότητες της ασφάλτου απορροφώνται με τη δέουσα αποτελεσματικότητα. Αυτή την «απορροφητικότητα» την εκτιμάς, επίσης, και κατά την κίνηση στο χώμα, όπου το Vitara έρχεται και πάλι να επιβεβαιώσει τα γονίδιά του ταλαιπωρώντας στον ελάχιστο δυνατό βαθμό τους επιβάτες του. Στο χώμα είναι, επίσης, που θα εκτιμήσεις ιδιαίτερα και το αυτόματο σύστημα μετάδοσης της κίνησης στους τέσσερις τροχούς – αυτό που η Suzuki αποκαλεί 4x4 ALLGRIP SELECT–, το οποίο προσφέρει στον οδηγό μια σειρά επιλογές για να προσαρμόσει τη λειτουργία του, με τη βοήθεια των ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου της πρόσφυσης, στις εκάστοτε συνθήκες. Πρόκειται για τις Auto, Sport, Snow, καθώς και την «απόλυτη» Lock που ισοκατανέμει τη ροπή μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα, όταν τα πράγματα «ζορίσουν» αρκετά. Αν, βέβαια, κανείς αντιμετωπίζει συχνά τέτοιες συνθήκες καλό είναι να σκεφτεί και πιο κατάλληλα ελαστικά.
Συμπερασματικά, θα λέγαμε ότι, παρά τα χρόνια του, το Suzuki Vitara εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει ένα ιδιαίτερο «value for money», ιδιαίτερα στην έκδοση της δοκιμής που, λόγω της τετρακίνησης, αποκτά σχεδόν μια μοναδικότητα στην αγορά των SUV. Θα λέγαμε, δε, ότι αποτελεί μια πολύ καλή αγορά για τους λάτρεις των εξερευνητών του δασικού οδικού δικτύου. Ενώ τη δική του σημασία έχει το γεγονός ότι καλύπτεται από 5 χρόνια εγγύηση καλής λειτουργίας (ή 100.000 km για τα μηχανικά / ηλεκτρικά μέρη), 12 έτη εγγύηση για το αμάξωμα και 5 χρόνια δωρεάν οδική βοήθεια.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ SUZUKI VITARA 1.4 BOOSTERJET HYBRID 48V 4WD 2024 TIMH €26.180 ΤΕΛΗ €81,92
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.373, Yβριδικό Σύστημα, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 95(129)/5.500 ΡΟΠΗ Nm/rpm 235/2.000-3.000
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση, κατ΄ επιλογή τετρακίνηση
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 10,2 sec, τελική 195 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5,4 L/100km, 128 g/km
ΥΠΕΡ ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΖΩΝΤΑΝΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ, «ΣΥΓΚΡΑΤΗΜΕΝΗ» ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΑΝΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ, ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ - ΕΥΚΟΛΙΑ ΚΙΝΗΣΗΣ ΕΚΤΟΣ ΑΣΦΑΛΤΟΥ.
ΚΑΤΑ «ΠΑΛΙΟΜΟΔΙΤΙΚΟ» ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ, ΑΕΡΟΔΥΝΑΜΙΚΟΣ ΘΟΡΥΒΟΣ ΣΤΙΣ ΨΗΛΕΣ ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ.