Η Skoda βρίσκεται σε έναν κατασκευαστικό οργασμό, αφού όλη η γκάμα έχει πάρει την άγουσα για φρεσκάρισμα ουσίας. Για να μην επεκταθούμε, όμως, σε όλα τα μοντέλα της φίρμας –κάθε πράγμα στον καιρό του!–, στεκόμαστε στη δοκιμή του Kodiaq, του SUV των Τσέχων το οποίο, από τη στιγμή που κύλησε τους τροχούς του στους δρόμους, έγινε αμέσως σημείο αναφοράς για την κατηγορία, με τους χώρους την ποιότητα, τις τεχνολογίες και τις ανέσεις που πριν λίγα χρόνια θα ήταν προνόμιο άλλων πολυτελέστερων, εμβληματικών μαρκών.
Τώρα έρχεται η δεύτερη γενιά του με φρέσκια εμφάνιση, πολλά εξτρά σε ανέσεις και τεχνολογίες και χώρους για σεμινάριο. Η Modern Solid σχεδίαση που έχουμε δει προσφάτως στη φίρμα εφαρμόζεται κι εδώ σε ένα μεγαλύτερο κατά 6 cm μήκους αμάξωμα στα 4.758 mm (!), μαζί με τεχνολογία LED Matrix στα φώτα και στη φωτεινή, διακεκομμένη λωρίδα στη μάσκα, αλλά και φροντισμένη αεροδυναμική με μείωση του αεροδυναμικού συντελεστή κατά 10% (δείτε τα καπάκια του ζαντών ελαφρού κράματος και θα καταλάβετε) που δίνει πόντους στην αίσθηση της ποιότητας συναρμογής, αλλά και στην ποιότητα κύλισης. Συνολικά, αν το δει κανείς δίπλα στο προηγούμενο Kodiaq βλέπει ένα πιο καλλίγραμμο, σφηνοειδές αμάξωμα που ναι μεν τα έχει τα κυβικά του (σε όγκο, μην μπερδευτείτε!), αλλά τα κρύβει με μαεστρία. Και αν επιλέξετε και το χρώμα αμαξώματος δοκιμής, τότε έχετε ένα αυτοκίνητο που δεν περνά απαρατήρητο.
Ο κόσμος σας
Η καμπίνα –τι να πούμε γι αυτήν!– είναι το… βασίλειο της οικογένειας. Μεγάλο, φωτεινό (ναι ΄ναι καλά η τεράστια και ανοιγόμενη ηλιοροφή) έχει πολύ ζωτικό χώρο και πλούσιες όλες τις διαστάσεις. Έχει, επίσης, αποκτήσει περισσότερο οικολογικό χαρακτήρα μέσω των ανακυκλωμένων και βιώσιμων υλικών που είναι και μαλακά στην αφή, αλλά και ακόμα πιο έντονο τεχνολογικό υπόβαθρο, με την αιωρούμενη οθόνη 13” και τον επιλογέα ταχυτήτων που έχει μετακομίσει στην κολόνα του τιμονιού, αφήνοντας ελεύθερο χώρο στην κονσόλα. Εννοείται ότι και ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός με την παραμετροποιήσιμη οθόνη Virtual Cockpit, ενώ για πρώτη φορά συναντάμε κι ένα μεγάλο και ευκρινές Head-up display για να βλέπουμε ζωτικές πληροφορίες χωρίς να τραβάμε το βλέμμα μας από τον δρόμο. Επίσης, κατά το παράδειγμα του πρόσφατα ανανεωμένου Superb, υπάρχουν στη βάση της κονσόλας τα τρία Smart Dials περιστροφικά και πιεστικά χειριστήρια με έγχρωμη οθόνη 32 mm που διαθέτουν απτική ανάδραση, προσφέροντας εύκολη πρόσβαση σε διάφορες λειτουργίες του αυτοκινήτου, του ηχοσυστήματος, του κλιματισμού και του συστήματος πλοήγησης, τα οποία, μάλιστα, ρυθμίζονται εκ των προτέρων για τα μενού που θέλουμε να διαχειριστούμε.
Οι υφές των υλικών και οι γραμμές που έχουν επιλεγεί προσδίδουν, λοιπόν, μια θαυμάσια αίσθηση που παίρνει και αθλητική χροιά (αν δείτε, για παράδειγμα, τις εμφανείς ραφές στο ταμπλώ), χωρίς, όμως, να είναι εξαντρίκ. Και, βέβαια, Kodiaq χωρίς άφθονα ντουλαπάκια, ερμάρια και τρίτη σειρά καθισμάτων δεν νοείται, οπότε και στο νέο μοντέλο και με μεταξόνιο 2,790 m, επτά επιβάτες ταξιδεύουν μια χαρά. Αν προτιμήσετε την 5θέσια διαμόρφωση, όπως ήταν το αυτοκίνητο δοκιμής μας, ο χώρος αποσκευών αγγίζει τα 910 L και διακρίνεται, ως συνήθως, για την πρακτικότητά του (ειδικό αδιάβροχο κάλυμμα, γάντζοι για να κρεμάτε τσάντες, θήκες κάτω από το δάπεδο και ρεζέρβα –έστω και ανάγκης– και όχι κιτ επισκευής). Το πίσω κάθισμα είναι διαιρούμενο, κινείται επάνω σε ράγιες κατά τον διαμήκη άξονα και σε βοηθά να κάτσεις πίσω… σταυροπόδι.
Το δε αυτοκίνητο δοκιμής μας στην έκδοση Selection είχε εξοπλισμό εκπληκτικής…κακομαθιάς. Από τριζωνικό κλιματισμό (ναι, ρυθμιζόμενο και για τους πίσω επιβάτες) και θερμαινόμενα, αλλά και αεριζόμενα καθίσματα με λειτουργία μασάζ για τους δύο εμπρός –τυχερούς– επιβάτες, μέχρι τη μεγάλη γυάλινη οροφή, δερμάτινο σαλόνι και πολύ πολύ μπιτάτο ηχοσύστημα της γερμανικής Canton. Ο εξοπλισμός ασφαλείας είναι επιπέδου GSR2, αλλά, επιπλέον, προσφέρεται και με πολλά άλλα καλούδια, όπως μεταβλητή υποβοήθηση συστήματος διεύθυνσης, adaptive chassis control με ρυθμιζόμενης σκληρότητας αμορτισέρ, εξαιρετικά ακριβές σύστημα διαρκώς προσαρμοζόμενου φωτισμού μεγάλης σκάλας που κάνει τη νύχτα ημέρα χωρίς να θαμπώνει τους διερχόμενους οδηγούς, προβολείς LED με φωτισμό στροφής και ανεξάρτητα φώτα ημέρας, Travel Assist με σύστημα Lane Assist και Traffic Jam Assist που διατηρεί το αυτοκίνητο όχι μόνο στη λωρίδα του, αλλά και σε σταθερή, ασφαλή απόσταση από το προπορευόμενο όχημα στα σταμάτα-ξεκίνα μιας κυκλοφοριακής συμφόρησης, λόγου χάριν.
Και σαν να μην έφτανε αυτό, υπάρχει μέχρι και λειτουργία Remote Access και Infotainment Online με τα οποία μπορείτε να διαχειρίζεστε μέσω του κινητού σας και απομακρυσμένα λειτουργίες του αυτοκινήτου, ενώ η δικτύωση σας δίνει βήμα για πλοήγηση σε πραγματικό χρόνο. Εν ολίγοις, ό,τι μόλις διαβάσατε ανήκει σε ένα Skoda και δη SUV. Παράκληση: Μη ζητήσετε από τη Laura, την ψηφιακή βοηθό, να σας πει ένα ανέκδοτο. Κι αυτό γιατί έχει ένα ρεπερτόριο από μερικά πολύ κρύα dad jokes που τα ακούτε σε –σχεδόν– άπταιστα ελληνικά!
Οδηγώντας
To μεγάλο σκαρί με τον 1500άρη turbo, τετρακύλινδρο βενζινοκινητήρα απόδοσης 150 PS που οδηγήσαμε (και εξοπλίζει μύρια όσα μοντέλα του VW Group) δείχνει ότι μπορεί, παρά το μέγεθός του, να κινηθεί με μια σχετική ευελιξία, αν και το μοτέρ φορές φορές πιθανόν να ακουστεί λίγο παραπάνω από το επιθυμητό, αν το πιέσεις καλά και ντε για χρονομετρημένα (δεν είναι αυτή η δουλειά του!). Εν γένει, υπάρχει γραμμική απόδοση και αξιοσημείωτη δύναμη, δείχνοντας πιο ευέλικτο από ό,τι είναι στο οδηγικό κομμάτι και αλέγρο στην επιλογή του Sport προγράμματος και με τον ανάλογο ρυθμό να έρχεται από τα paddles αλλαγής των 7 σχέσεων από το τιμόνι (έχοντας ακόμα και προγράμματα, Eco, Comofort, Normal και Individual). Αυτό που σε εκπλήσσει, όμως, είναι η γενική ποιότητα κύλισης και η αίσθηση ότι οδηγείς κάτι πρακτικό, φιλικό και οικείο που είναι, άλλωστε, με τις τόσες έξυπνες λύσεις του (συρόμενα καθίσματα, επταθέσιο, κ.λπ.).
Επίσης, τα Hankook πρώτης τοποθέτησης Ventus S1 Evo2 για SUV, διαστάσεων 235/45-R20 κάνουν πολύ καλή δουλειά σε grip σε είσοδο στροφής και ησυχία σε καλή άσφαλτο, αλλά σε χώμα δείχνουν την αδυναμία τους να κρατήσουν –λόγω προφίλ– όλες τις φυτευτές εκτός καμπίνας, ακόμα και στο πιο soft πρόγραμμα από τα ρυθμιζόμενα σε 15 επίπεδα σκληρότητας αμορτισέρ. Αφήστε που για ακόμα πιο σαθρό έδαφος δεν είναι και ό,τι πιο ικανό, λόγω και του μεγάλου του βάρους. Η κατανάλωση κυμάνθηκε, τις πολύ ζεστές ημέρες δοκιμής με το κλιματιστικό να δουλεύει υπερωρίες, από τα 5,9 L/100 km για κίνηση στον αυτοκινητόδρομο, με 8,3 L/100 km μέση κατανάλωση και 9,3 L/100 km στην πιο πιεσμένη του λειτουργία. Τα φρένα, στο άστρωτο αυτοκίνητό μας, είχαν μια σπογγώδη αίσθηση, αλλά τους Γερμανούς (και Τσέχους, εννοείται!) μην τους φοβάστε, καθώς έχουν παράδοση σε αντοχή και διάρκεια.
Με την αίσθηση της σοβαρής υλοποίησης που σέβεται όλες (μα όλες) τις ανάγκες και του πιο απαιτητικού οδηγού, αποχαιρετήσαμε το Kodiaq που τόσο μας βόλεψε τις ημέρες της δοκιμής, κι ας πάλευε να στρίψει ή να χωθεί στα πακτωμένα από αυτοκίνητα στενά του Παγκρατίου και του ιστορικού κέντρου. Εκπέμπει… σεβασμό τούτο το αυτοκίνητο, αλλά, συνάμα περνάς ξέγνοιαστα, χωρίς να σε νοιάζει που θα βάλεις το οτιδήποτε (και μην ξεχνάτε, η ομπρέλα είναι εκεί, κάτω από το αριστερό υποβραχιόνιο του οδηγού), ενώ οι Τσέχοι έχουν για άλλη μία φορά πρακτικές λύσεις για όλα. Μεγάλο, ποιοτικό, hitech και απίθανα πρακτικό, είναι ένα αυτοκίνητο ουσίας που με όσα κομίζει τεχνολογικά, χωροταξικά και μηχανολογικά σέβεται τα χρήματά σου τα οποία δεν είναι πλέον λίγα, αλλά και το νέο Kodiaq δεν είναι πια λιτό.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ SKODA KODIAQ 1.5 TSI 150PS mHEV DSG7 2024 TIMH €38.300 ΤΕΛΗ €99,4
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.499, Turbo, Yβριδικό Σύστημα, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 110 (150)/ 5.500 ΡΟΠΗ Nm/rpm 250/1.500-3.500
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 7 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9,7 sec, τελική 207 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6 L/100km, 142 g/km
ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΕΥΡΥΧΩΡΙΑ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΕΣΕΩΝ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ ΣΕ ΚΑΛΟ ΟΔΟΣΤΡΩΜΑ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ.
ΚΑΤΑ ΕΙΚΟΣΑΡΕΣ ΖΑΝΤΕΣ, ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ, ΤΙΜΗ ΚΑΛΟΕΞΟΠΛΙΣΜΕΝΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ.