Είναι η πρώτη φορά που δοκιμάζουμε μια C-Class με τα σήματα της AMG που εφοδιάζεται με δίλιτρο κινητήρα. Έχει βαλθεί να μας τρελάνει η Mercedes, μια φορά με την AMG C43 και ακόμα μια με την AMG C63 που ακολουθεί και που εφοδιάζεται και εκείνη με δίλιτρο κινητήρα, μόνο που εκεί η απόδοση εκτοξεύεται στα 680 άλογα με την βοήθεια ενός ισχυρού ηλεκτροκινητήρα! Να σημειώσουμε πως η Mercedes-AMG είναι η μόνη από τις τρεις premium γερμανικές εταιρίες που ακολουθεί αυτό τον δρόμο μιας και τα αντίστοιχα τμήματα Μ της BMW και RS της Audi ακόμα χρησιμοποιούν κινητήρες με 5-6-8 κυλίνδρους και κυβισμούς άνω των 2,5 lt. Όποτε είμαστε περίεργοι να δούμε στην πράξη πως αποκρίνεται η επιλογή της Mercedes-AMG.
Υπερσύγχρονη καρδιά
Είναι μεγάλη πρόκληση κατεβάζοντας τον κυβισμό να προσφέρεις παρόμοια αίσθηση και επιδόσεις. Η προηγούμενη AMG C43 απέδιδε 390 άλογα από έναν κινητήρα 3,0 lt. V6 και σήμερα το δίλιτρο τετρακύλινδρο σύνολο βάζει κάτι παραπάνω στην ζυγαριά, αποδίδοντας 421 άλογα ενώ η ροπή από 520 Nm πλέον είναι στα 500 Nm. Διαβάζοντας τα νούμερα στοιχηματίζεις πως πρόκειται για το μοτέρ που συναντάμε στις AMG A45 S και AMG CLA 45 S. Κι όμως αυτό δεν ισχύει. Πρόκειται για έναν κινητήρα που πηγαίνει την ούτως ή άλλως υψηλή τεχνολογία της Mercedes-AMG ένα βήμα παραπέρα. Με κωδική ονομασία M139l είναι ο πρώτος κινητήρας παραγωγής με ηλεκτρικά υποβοηθούμενο turbo. Δανείζεται τεχνολογία από την Mercedes-AMG Petronas F1 και ορκίζεται πως μπορεί να βελτιώσει την απόκριση στο γκάζι αλλά και την λειτουργία στις χαμηλές στροφές. Τροφοδοτείται από ένα υβριδικό σύστημα 48V ενώ η τουρμπίνα έχει δυνατότητα περιστροφής μέχρι τις 175.000 rpm κάτι που επιτρέπει πολύ υψηλή ροή αέρα.
Η παραπάνω τεχνολογία σε συνδυασμό με τον χαμηλό κυβισμό εγγυάται και βελτιωμένη οικονομία άρα και χαμηλότερους ρύπους. Το τετρακύλινδρο “αστέρι” συνδυάζεται με ένα αυτόματο κιβώτιο 9 σχέσεων με την ονομασία AMG SPEEDSHIFT MCT 9G, εξελιγμένη τετρακίνηση AMG PERFORMANCE 4MATIC αλλά και τετραδιεύθυνση. Χάρη στην τελευταία, οι πίσω τροχοί στρίβουν έως 2,5 μοίρες αντίθετα των μπροστινών μέχρι τα 100 km/h και προς την ίδια κατεύθυνση μέχρι τις 0,7 μοίρες από εκεί και πάνω. Εντυπωσιακό είναι και το σύστημα πέδησης με δίσκους 370 mm εμπρός και τετραπίστονες δαγκάνες και δίσκους 320 mm πίσω με μονοπίστονες δαγκάνες.
Κλασική γοητεία
Τόσο έξω όσο και μέσα έχουν γίνει οι απαραίτητες αναβαθμίσεις που διαφοροποιούν αυτή την περισσότερο ειδική έκδοση από τις υπόλοιπες. Ωστόσο διατηρείται ο χαρακτήρας της κλασικής γοητείας και ορθώς έχουν αποφευχθεί σχεδιαστικές ακρότητες, κάτι άλλωστε που δεν συνηθίζει η Mercedes-Benz. Θα σταθούμε στη μάσκα με τις κάθετες γρίλιες, τον εμπρός προφυλακτήρα με τους τονισμένους αεραγωγούς, τα πλαϊνά skirts, το diffuser στον πίσω προφυλακτήρα, τις 4 απολήξεις και βέβαια τους εντυπωσιακούς προαιρετικούς τροχούς των 20 in. του αυτοκινήτου της δοκιμής μας. Οι τελευταίοι απογειώνουν την εμφάνιση ωστόσο θεωρούμε πως οι τροχοί των 18in που ανήκουν στον στάνταρ εξοπλισμό είναι πιο λογική επιλογή για την ελληνική πραγματικότητα ενώ κάπου στην μέση βρίσκονται οι προαιρετικοί των 19in.
Η εικόνα του ξεχωριστού συνεχίζεται και στο εσωτερικό. Εδώ υπάρχει ένα εξαιρετικό μίγμα πολυτέλειας και σπορ αισθητικής. Η βάση είναι ιδανική μιας και η νέα C-Class έχει ένα υπέροχο εσωτερικό με την οθόνη στην κεντρική κονσόλα να ξεχωρίζει με τη σχεδίαση αλλά και την τοποθέτησή της. Είμαστε μάλιστα βέβαιοι πως αυτή η αρχιτεκτονική θα γίνει αντικείμενο αντιγραφής στο άμεσο μέλλον. Τα υλικά είναι εξαιρετικά και είναι εντυπωσιακό πως ένα τόσο προσεγμένο στη λεπτομέρεια εσωτερικό μπορεί να βρίσκεται σε γραμμή παραγωγής. Κάτι αντίστοιχο πριν 10 χρόνια θα ανήκε σε μια custom κατασκευή κάποιου κατασκευαστή πολυτελείας με μικρή παραγωγή. Τα σπορ καθίσματα με επενδύσεις σε δέρμα-αλκαντάρα στηρίζουν πολύ καλά το σώμα οδηγού και συνοδηγού ενώ την υπέροχη εικόνα ολοκληρώνει το τιμόνι AMG Performance με επένδυση από δέρμα Napa. Νιώθεις ότι οπλοφορείς μιας και από τα περιστροφικά χειριστήρια αλλάζεις το προφίλ οδήγησης γρήγορα και απλά, έχοντας έτσι πάντα στα χέρια σου την AMG C43 όπως ακριβώς την θες!
Στην πράξη
Αναρωτιέσαι πως θα τα βγάλει πέρα το δίλιτρο πολύστροφο μοτέρ με το βαρύ σκαρί που επιπρόσθετα επιβαρύνεται από τις τριβές της τετρακίνησης. Πολύ καλύτερα από όσο θα πίστευες είναι η απάντηση. Η εξελιγμένη τεχνολογία στο turbo έχει κάνει το θαύμα της, οπότε δεν αισθάνεσαι έλλειψη δύναμης στις χαμηλές στροφές όπως θα περίμενες με βάση τα δυο λίτρα κυβισμού. Βγάζεις το καπέλο στους τεχνικούς της γερμανικής εταιρίας μιας και στη χρήση αποδεικνύεται πως δεν πρόκειται απλά για κάποιο τρικ του marketing αλλά για μια τεχνολογία με εμφανή οφέλη ακόμα και στην αστική χρήση. Ασκεί τα συμβατικά της καθήκοντα στους μποτιλιαρισμένους δρόμους με μεγάλη άνεση αλλά και οικονομία κάτι που αποδεικνύει πως το downsizing δεν συνεπάγεται συμβιβασμούς. Μόνο ο ήχος του κινητήρα δεν μπορεί να ξεφύγει από τα πλαίσια της διάταξής του (τετρακύλινδρος σε σειρά) αλλά αυτό είναι κάπως αναμενόμενο. Το τράβηγμά του ωστόσο είναι εντυπωσιακό ακόμα και μέχρι το όριο των στροφών όπου εμφανίζεται αρκετά ψυχωμένος. Αυτό όμως που τελικά σε εντυπωσιάζει περισσότερο είναι το στήσιμο της κατασκευής υπό πίεση. Επιλέγεις την ρύθμιση Sport. Η πρώτη αναβάθμιση αφορά την ανάρτηση, μιας και στην ρύθμιση comfort τα αμορτισέρ είναι περισσότερο μαλακά από αυτό που θέλουν τα ελατήρια. Το κιβώτιο γίνεται πιο εστιασμένο ενώ ζωντανεύει και ο ούτως ή άλλως ψυχωμένος κινητήρας. Καταπίνει στροφές και ευθείες με εντυπωσιακό τρόπο και το κυριότερο υψηλό αίσθημα ασφάλειας. Οι αλλαγές κατεύθυνσης είναι άμεσες και σε αυτό παίζουν ρόλο το γρήγορο τιμόνι αλλά και η τετραδιεύθυνση. Είναι μάλιστα τόσο φιλική η συμπεριφορά της που γρήγορα βρίσκεσαι στη θέση να απενεργοποιήσεις τα ηλεκτρονικά βοηθήματα.
Σε κατηφορική διαδρομή σε εκπλήσσει η δυνατότητα τοποθέτησης του πίσω μέρους, μένοντας παραπάνω στο φρένο κατά την είσοδο. Αν πάλι είσαι πιο «καθαρός» στα φρένα παραμένει ακλόνητη. Σε κάθε περίπτωση όμως παραμένει φιλική οπότε το διασκεδάζεις λες και οδηγείς ένα ελαφρύ hot hatch! Στις ανηφορικές στροφές από την άλλη το πίσω μέρος μπορεί να ανοίξει την τροχιά του αν δώσεις εντολή, πατώντας βαθιά το γκάζι. Θυμίζει περισσότερο πισωκίνητη κατασκευή και μόνο ο τρόπος που επιταχύνει στην έξοδο σου θυμίζει πως είναι τετρακίνητη! Ο έλεγχος είναι εύκολος χάρη και στο πολύ γρήγορο τιμόνι αλλά και στο πλαίσιο που στέκεται σαν βράχος σε κάθε μορφής πίεση, ανοίγοντάς μας την όρεξη για την μεγαλύτερη, AMG C63.
Ακόμα καλύτερη
Για ακόμα μια φορά η Mercedes-AMG καταφέρνει να μας εντυπωσιάσει. Διαλέγει τον δύσκολο δρόμο, ρίχνοντας τον κυβισμό στα δυο λίτρα σε ένα sedan πληθωρικών διαστάσεων που πρέπει να μπορεί να προσφέρει πολύ καλές επιδόσεις. Στην πραγματικότητα τα καταφέρνει αλλά δεν είναι μόνο ο κινητήρας που εντυπωσιάζει. Είναι το στήσιμο αυτής της κατασκευής που σε συνεπαίρνει. Ξεπερνάς τη ρύθμιση Comfort, απενεργοποιείς τα ηλεκτρονικά και χαίρεσαι οδήγηση. Αποτελεί μια τρανή απόδειξη πως η υψηλή τεχνολογία μπορεί ακόμα να συνδυάζεται με το χαμόγελο στα χείλη του οδηγού και αυτό είναι ίσως το σημαντικότερο που μας δίδαξε η AMG C43.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ MERCEDES-AMG C 43 4MATIC 421 PS 2024 TIMH €86.161 ΤΕΛΗ €171
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.991, Turbo, Yβριδικό Σύστημα, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 309(421)/6.750 ΡΟΠΗ Nm/rpm 500/5.500
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 9 σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 4,3 sec, τελική 250 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 8,9 L/100km, 202 g/km
ΥΠΕΡ ΠΛΑΙΣΙΟ, ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΥΛΙΚΩΝ, ΣΧΕΔΙΑΣΗ.
ΚΑΤΑ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΡΥΘΜΙΣΗ COMFORT, ΗΧΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑ, ΜΠΟΥΤΟΝ ΑΦΗΣ ΣΤΟ ΤΙΜΟΝΙ.