Ford Explorer 77kWh 286PS RWD - Δοκιμάζουμε στην Ελλάδα το νέο εντυπωσιακό C-SUV


Ο νέος μηδενικών ρύπων παίκτης της Ford είναι ένα τυπικότατο και πρακτικότατο C-SUV που φέρει το αμερικανοπρεπέστατο όνομα Explorer, αλλά δείχνει μια ιδιαίτερη προσαρμοστικότητα στα… γούστα του ευρωπαϊκού κοινού. Κάτι που σχετίζεται και με το design του, και με την τεχνική του υπόσταση, αλλά και με τον τόπο παραγωγής, που δεν είναι άλλος από τη Γερμανία.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΛΟΥΠΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ
  • 11/10/2024

Προφανώς και άργησε το Explorer, αλλά θα μπορούσε να πει κανείς ότι η καλή δουλειά αργεί να γίνει, αν βλέπει τα πράγματα καλοπροαίρετα. Αλλιώς θα έκανε διάφορες υποθέσεις σχετικά με πιθανά προβλήματα που αντιμετώπισε η Ford μέχρι να φτάσει στην αγορά το πολυαναμενόμενο μοντέλο που είχε αναγγελθεί από πέρυσι. Το πώς και το γιατί, για τον υποψήφιο αγοραστή ελάχιστη σημασία έχει – εμείς, όμως, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι το αυτοκίνητο που βλέπετε στις φωτογραφίες δεν έχει καμία απολύτως σχέση με το ευμέγεθες Ford Explorer που κυκλοφορούσε στην αγορά των ΗΠΑ επί χρόνια - και το οποίο το τελευταίο διάστημα είχε κάνει κάποια δειλά βήματα και στην ευρωπαϊκή αγορά σε μια θηριώδη τετρακίνητη plug in hybrid έκδοση με 457 PS. Σήμερα έχουμε απέναντί μας ένα αυτοκίνητο που με μήκος περίπου 4,6 m δοκιμάζει την τύχη του στην αγορά ως ένα μοντέλο της κατηγορίας C-SUV – και σε αυτή την κατηγορία οι πλήρως ηλεκτρικοί αντίπαλοι του Explorer είναι προτάσεις όπως το ολοκαίνουργιο Peugeot e-3008, το Skoda Enyaq και το Volkswagen ID.4.

Κάπου εδώ έρχεται η ώρα να αποκαλύψουμε το γνωστό μυστικό: μπορεί το Explorer της νέας εποχής της Ford να κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της εταιρείας στην Κολωνία της Γερμανίας, το οποίο, μάλιστα, χάρη σε μια επένδυση 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, διαμορφώθηκε σε κέντρο ηλεκτρικών οχημάτων και έγινε (σύμφωνα, φυσικά, με τη μαμά εταιρεία) ένα από τα πιο αποδοτικά εργοστάσια συναρμολόγησης οχημάτων της Ford παγκοσμίως, ωστόσο το ολοκαίνουργιο αυτό μοντέλο μοιράζεται ουκ ολίγα στοιχεία με το ID.4, και όχι μόνον, αφού είναι κτισμένο πάνω στην πλατφόρμα MEB του ομίλου VW. Και δικαίως στο σημείο αυτό θα θέσει κανείς το ερώτημα: Πόσο ίδια είναι αυτά τα δύο αυτοκίνητα; Και γιατί να προτιμήσω το Ford αντί του Volkswagen;

Με την εύκολη απάντηση να πηγάζει από την εξωτερική εμφάνιση και την πίστη στη μάρκα (υπήρχαν και υπάρχουν πάντοτε οι «πιστοί» σε όλες τις μάρκες, πολύ περισσότερο όταν μιλάμε για παραδοσιακούς κατασκευαστές), δηλαδή: τις προσωπικές προτιμήσεις του εκάστοτε υποψήφιου αγοραστή, προχωρούμε στην ουσία αυτού που αντιπροσωπεύει το νέο Ford Explorer.

Πρακτικότητα υπεράνω όλων

Αν μπαίνοντας στο καινούργιο SUV της Ford περιμένεις να δεις κάτι αντίστοιχο με αυτό που έχεις υπόψη σου από τη Mustang Mach-E, το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό κουπέ SUV της εταιρείας, τότε έχεις απλώς κάνει λάθος. Παίρνοντας θέση πίσω από το πεπλατυσμένο στο πάνω και κάτω μέρος του τιμόνι αρχίζεις και ανακαλύπτεις στοιχεία που παραπέμπουν σε γνωστά μοντέλα του Volkswagen Group. 

Στο πολύ ευρύχωρο εσωτερικό η Ford παραδίδει μαθήματα πρακτικότητας με ένα πλήθος χώρων για μικρά και μεγάλα αντικείμενα, όπως η χωρητικότητας 17 L (!) MegaConsole μεταξύ οδηγού και συνοδηγού. Σημειώστε ότι η κινούμενη οθόνη αφής 14,6  κρύβει έναν ακόμα ενδιαφέροντα αποθηκευτικό χώρο.
Στο πολύ ευρύχωρο εσωτερικό η Ford παραδίδει μαθήματα πρακτικότητας με ένα πλήθος χώρων για μικρά και μεγάλα αντικείμενα, όπως η χωρητικότητας 17 L (!) MegaConsole μεταξύ οδηγού και συνοδηγού. Σημειώστε ότι η κινούμενη οθόνη αφής 14,6" κρύβει έναν ακόμα ενδιαφέροντα αποθηκευτικό χώρο.

Απέναντί σου, λοιπόν, έχεις έναν γνώριμης αισθητικής, απολύτως χρηστικό, λιτό και σχεδόν άψογο πίνακα οργάνων που έχει όλη εκείνη την ουσιώδη πληροφόρηση την οποία χρειάζεσαι κατά την οδήγηση εύκολα δοσμένη, ενώ γνώριμος (για να μην πούμε ίδιος με του ID.4) είναι και ο επιλογέας του συστήματος κίνησης που έχει τη μορφή μοχλοδιακόπτη στο τιμόνι. Ακόμα, το παρών δίνουν οι γνωστοί, συζητήσιμης χρηστικότητας, διακόπτες αφής στο τιμόνι που γνωρίζουμε από αντίστοιχα αυτοκίνητα της VW καθώς και – δυστυχώς – οι δύσχρηστοι (δύο τον αριθμό) διακόπτες για τα (τέσσερα) ηλεκτρικά παράθυρα, που λειτουργούν με τέτοιο τρόπο, ώστε   τις περισσότερες φορές ανοίγεις το πίσω παράθυρο, ενώ θέλεις να ανοίξεις το εμπρός. Προφανώς απαιτείται εξοικείωση, όμως η αλήθεια είναι πως το σωστό είναι τέσσερις διακόπτες, για τέσσερα παράθυρα!

Κάπου εδώ έρχεται η στιγμή να σταματήσουμε την γκρίνια και να αναφερθούμε στο πόσο καλά «οργανωμένο» είναι το εσωτερικό του Explorer που προσφέρει άφθονο χώρο για όλους τους επιβάτες (οι πίσω έχουν μπόλικο «αέρα» και για τα γόνατα και για το κεφάλι τους) οι οποίοι δεν αργούν να ανακαλύψουν πόσα πολλά καθημερινά τους μικρά και μεγάλα αντικείμενα μπορούν να βρουν τη θέση τους σε μία από τις πολλές θήκες που υπάρχουν γύρω τους.

Πεντακόσια είκοσι πέντε λίτρα χωρά επισήμως το πορτμπαγκάζ, αν αξιοποιηθεί πλήρως ο χώρος, ενώ αν ρίξει κανείς τα πίσω καθίσματα μπορεί να μεταφέρει έως 1.455 L αποσκευών.
Πεντακόσια είκοσι πέντε λίτρα χωρά επισήμως το πορτμπαγκάζ, αν αξιοποιηθεί πλήρως ο χώρος, ενώ αν ρίξει κανείς τα πίσω καθίσματα μπορεί να μεταφέρει έως 1.455 L αποσκευών.

Χαρακτηριστικά, το τεράστιο  ντουλαπάκι μεταξύ οδηγού και συνοδηγού χωράει κάτι παραπάνω από τρία μεγάλα μπουκάλια νερού του 1,5 L, ενώ σε σωστή θέση είναι τοποθετημένες οι ποτηροθήκες, επιτρέποντάς σου να απολαμβάνεις τον καφέ σου καθ’ οδόν.

Στον τομέα της ποιότητας κατασκευής θα λέγαμε ότι το Explorer παραπέμπει περισσότερο σε Mustang Mach-E παρά σε ID.4, καθώς το ταμπλώ δεν δείχνει τόσο πολυτελές όσο τα καθίσματα! Δεν μπορούμε να πούμε ότι έχουμε παράπονο από την ποιότητα των υλικών – κάθε άλλο, μάλιστα–, όμως είναι αλήθεια ότι οι ταπετσαρίες των καθισμάτων δείχνουν πιο ακριβές από την επένδυση του ταμπλώ… Πάντως, ο πλούσιος εξοπλισμός της έκδοσης Premium έρχεται με τον τρόπο του να ενισχύσει την αίσθηση της πολυτέλειας που οφείλει να αποπνέει (στοιχειωδώς, έστω) ένα αυτοκίνητο όπως το Explorer.

Οδηγοκεντρικό

Ο τρόπος που το Explorer παίρνει μπρος είναι ίδιος με αυτόν των VW ID. Απλώς μπαίνεις με το κλειδί στην τσέπη, πατάς φρένο, επιλέγεις «ταχύτητα» και φεύγεις, απολαμβάνοντας στη συνέχεια την οδήγηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου που όντας «αυτόματο», χωρίς ταχύτητες, κάνει τις καθημερινές σου μετακινήσεις σαφώς πιο ευχάριστες. Πολύ περισσότερο που το «πακέτο» συνοδεύεται από έναν συνδυασμό μειωμένου θορύβου/αυξημένης ισχύος και ροπής που επιτρέπουν να κινείσαι γρήγορα με σχεδόν «ακαριαίες» επιταχύνσεις.

Όταν αποφασίσεις να κινηθείς γρήγορα, αξιοποιώντας τους 286 PS που αναπαύονται στον πίσω άξονα, διαπιστώνεις την ύπαρξη των γονίδιων της Mustang Mach-E στη συμπεριφορά του Explorer, το οποίο όταν σε μία στροφή πιεστεί αρχίζει και διώχνει προοδευτικά, αλλά χαρακτηριστικά ελεγχόμενα την ουρά του. Τα σχετικά ηλεκτρονικά συστήματα λειτουργούν αποτελεσματικότατα δίνοντάς σου τη δυνατότητα να κρατηθείς στην επιθυμητή από εσένα τροχιά προς την έξοδο της στροφής, χωρίς ούτε το εμπρός ούτε το πίσω μέρος του αυτοκινήτου να γλιστρήσουν ανεξέλεγκτα. Είναι ένα στοιχείο που προσθέτει «αλατοπίπερο» στην οδήγηση του αυτοκινήτου και χαμόγελα στο στόμα του ενθουσιώδους οδηγού, καθώς σου δίνει μια στοιχειώδη δυνατότητα να «παίξεις» με ασφάλεια – όταν, φυσικά, οι συνθήκες το επιτρέπουν. Τα φρένα κάνουν καλή δουλειά, αλλά σε μια πολύ απαιτητική διαδρομή (τονίζουμε το «πολύ») δεν είναι απίθανο να κουραστούν από το βάρος του οχήματος. Από την άλλη πλευρά, το Explorer είναι δεόντως «ευθύβολο» στον αυτοκινητόδρομο, ταξιδεύοντας με λογικά συγκρατημένα επίπεδα θορύβου στις υψηλές ταχύτητες.

Θα τολμούσαμε, πάντως, να πούμε ότι εκείνο το στοιχείο που μας εντυπωσίασε, περισσότερο και από την «πιπεράτη» οδική συμπεριφορά, και από την πρακτικότητα του Explorer, ήταν η χαμηλή κατανάλωση ενέργειας που διαπιστώσαμε κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας. Τα 16,3 kWh/100 km που είδαμε στο trip computer είναι μία απλώς εξαιρετική τιμή για ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας – για να μην πούμε ότι αποτελεί και έναν βασικό λόγο για να επιλέξεις το Explorer.

Στις τεχνικές λεπτομέρειες που έχουν σημασία για ένα ηλεκτρικό SUV περιλαμβάνεται και το γεγονός ότι το μέγιστο βάρος ρυμουλκούμενου με φρένα/κλίση 12% φτάνει στα 1000 kg, ενώ χωρίς φρένα το Explorer είναι ικανό να ρυμουλκήσει φορτίο 750 kg. Το μέγιστο μεικτό βάρος του νέου Ford φτάνει στα 2675 kg, ενώ το μεικτό βάρος με ρυμουλκούμενο στα 3.875 kg.

Το αμάξωμα δεν αφήνει καμία αμφιβολία: το νέο Ford Explorer είναι ένα τυπικότατο SUV, με πεντάθυρο, δεόντως «ορθογώνιο» αμάξωμα και αξιοσημείωτη απόσταση από το έδαφος: 193 mm (κενό φορτίου). Και θα λέγαμε ότι είναι και αρκετά ωραίο.
Το αμάξωμα δεν αφήνει καμία αμφιβολία: το νέο Ford Explorer είναι ένα τυπικότατο SUV, με πεντάθυρο, δεόντως «ορθογώνιο» αμάξωμα και αξιοσημείωτη απόσταση από το έδαφος: 193 mm (κενό φορτίου). Και θα λέγαμε ότι είναι και αρκετά ωραίο.

Σημειώστε ότι ενώ η βασική εγγύηση του Explorer περιορίζεται στα 2 χρόνια, για την μπαταρία και τα παρελκόμενα υψηλής τάσης δίνεται εγγύηση για 8 xρόνια / 160.000 km, ενώ εργασίες συντήρησης προβλέπονται κάθε 2 χρόνια (και μάλιστα για απεριόριστα χιλιόμετρα). Προσφέρεται, επίσης, 12ετής εγγύηση αντισκωριακής προστασίας.

Παρ’ όλο που χειριστήρια και πίνακας οργάνων παραπέμπουν σε Volkswagen, το «στήσιμο» του αυτοκινήτου είναι τέτοιο που απομακρύνει οποιαδήποτε σκέψη για ταυτόσημη προσωπικότητα του Explorer με το «μητρικό» ID.4. Και η αλήθεια είναι πως το Ford έχει πιο ενδιαφέροντα δυναμικά χαρακτηριστικά.
Παρ’ όλο που χειριστήρια και πίνακας οργάνων παραπέμπουν σε Volkswagen, το «στήσιμο» του αυτοκινήτου είναι τέτοιο που απομακρύνει οποιαδήποτε σκέψη για ταυτόσημη προσωπικότητα του Explorer με το «μητρικό» ID.4. Και η αλήθεια είναι πως το Ford έχει πιο ενδιαφέροντα δυναμικά χαρακτηριστικά.

Όλα αυτά κοστίζουν, στην περίπτωση του αυτοκινήτου της δοκιμής μας (έκδοση Premium), 51.400 €, τα οποία με την κρατική επιδότηση μειώνονται στα 42.400 €. Το ποσό είναι αλήθεια ότι δεν είναι μικρό – πάντως, από την άλλη μεριά, το «πακέτο» είναι υπερπλήρες. Η πιο προσιτή έκδοση Style κοστίζει 48.700 € (39.700 € με την επιδότηση). Έχετε, πάντως, υπόψη σας ότι θα ακολουθήσει ακόμα μία, πιο προσιτή έκδοση, με μικρότερη μπαταρία (52 kWh), στα τέλη του 2024.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ Ford EXPLORER 77kWh 286PS RWD 2024   TIMH €49.990   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ , Hλεκτροκινητήρας  ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 210(286)  ΡΟΠΗ Nm/rpm 545

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Μονής Σχέσης, κίνηση στους πίσω τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 6,4 sec, τελική 180 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 18,2 kWh/100km, 0

Ford EXPLORER 77kWh 286PS RWD 2024

ΥΠΕΡ DESIGN, ΜΕΓΑΛΟΙ ΧΩΡΟΙ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΧΑΜΗΛΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ), ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΔΥΝΑΜΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ / ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΕΥΕΛΙΞΙΑ (ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΙΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ).

ΚΑΤΑ ΜΕΝΟΥ INFOTAINMENT ΠΟΥ ΕΠΙΔΕΧΕΤΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗ, ΠΑΝΟΡΑΜΙΚΗ ΗΛΙΟΡΟΦΗ ΧΩΡΙΣ «ΚΟΥΡΤΙΝΑΚΙ», ΔΙΑΚΟΠΤΕΣ ΓΙΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΠΑΡΑΘΥΡΑ.