Η αλήθεια είναι ότι διασκεδάσαμε πίσω από το τιμόνι του IONIQ 5 N και αυτό μπορείτε να το διαπιστώσετε χαζεύοντας τις εξαιρετικές φωτογραφίες του Γιώργου Κούτου. Ήταν μια μοναδική αφορμή να κάνουμε μια διαφορετική φωτογράφιση, με το IONIQ 5 N σχεδόν παντού γυρισμένο στο φιλόξενο και ασφαλές περιβάλλον της Driving Academy. Από τη μία οι προδιαγραφές του IONIQ 5 N, από την άλλη και συγχρόνως τα πολύ θετικά σχόλια που έχουν γραφτεί μέχρι τώρα στο εξωτερικό, και ιδού γιατί θες να ξεζουμίσεις κάθε watt που βρίσκεται πίσω από αυτή την κατασκευή, για να απαντήσεις εντέλει στο ερώτημα αν μπορεί ένα ηλεκτροκίνητο να φτάσει σε επίπεδο ευχαρίστησης ένα καλό βενζινοκίνητο.
εΝτυπωσιακό
Πρέπει να το δεις από κοντά για να καταλάβεις πόσο μεγάλο είναι το IONIQ 5 N. Η αρμονία στις αναλογίες κρύβει με μαεστρία τον όγκο αυτής της κατασκευής. Για να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης, είναι 5 cm πιο μακρύ από μια BMW X5 1ης γενιάς, ενώ είναι 4 cm πιο φαρδύ από μια BMW 5 Series τελευταίας γενιάς έχοντας και 5 mm μεγαλύτερο μεταξόνιο από την τελευταία! Αρκετή, είναι, ωστόσο η απόσταση από το έδαφος, με 142 mm. Όλα τα παραπάνω σε ένα αμάξωμα με γραμμές τυπικού hatchback! Ωστόσο, είναι οι αναλογίες του τέτοιες που ειδικά στις φωτογραφίες κρύβουν το «εκτόπισμα» της κατασκευής. Από κοντά, όμως, είναι αλλιώς. Ακόμα και άνθρωποι που δεν έχουν σχέση με το αυτοκίνητο το κοίταξαν και ρώτησαν γι’ αυτό. Για τη νεολαία ούτε λόγος. Μόλις το IONIQ 5 N περνούσε μπροστά από έφηβους γινόταν χαμός.
Η αλήθεια είναι πως από όποια γωνία και αν το κοιτάξεις έχει όμορφες λεπτομέρειες. Δείτε, για παράδειγμα, τo νοητό ανάποδο Ζ που δημιουργούν τρεις γραμμές στις πλαϊνές πόρτες, αλλά και τις εντυπωσιακές σφυρήλατες ζάντες αλουμινίου των 21” με τα πολύ φαρδιά ελαστικά διάστασης 275/35. Στο εμπρός μέρος ξεχωρίζει ο νέος προφυλακτήρας που, εκτός τού ότι αυξάνει το μήκος κατά 25 mm, διαθέτει ενεργές γρίλιες, κουρτίνες αέρα και εμπρός ενεργά πτερύγια αέρα, με σκοπό την καλύτερη αεροδυναμική, αλλά και τη σωστή ψύξη της μπαταρίας. Στο πίσω μέρος την παράσταση κλέβουν η ευμεγέθης αεροτομή, ο διαχύτης στο κάτω μέρος, αλλά και οι αεραγωγοί που βελτιώνουν την αεροδυναμική. Όμορφη λεπτομέρεια το ενσωματωμένο στην αεροτομή τριγωνικό φως φρένων, ειδικά σχεδιασμένο για το μοντέλο N.
Αγωνιστική αύρα
Το εσωτερικό βασίζεται στο αντίστοιχο του IONIQ 5, ωστόσο έχουν γίνει σημαντικές αλλαγές. Αυτό σημαίνει ότι έχει παραμένει η εντυπωσιακή ευρυχωρία, αλλά και η μεγάλη πρακτικότητα, με πολλούς χώρους για μικροαντικείμενα. Από την άλλη, πλέον συναντάμε πολλά νέα στοιχεία με το σήμα Ν. Ξεχωρίζουν τα υπέροχα, τύπου μπάκετ καθίσματα με επένδυση δέρμα-αλκαντάρα και το νέο τιμόνι με τα πλήκτρα «Ν» από τα οποία μπορούμε να αλλάξουμε πρόγραμμα οδήγησης. Εκτός από τα συνηθισμένα Eco, Normal, Sport, υπάρχει και η δυνατότητα επιλογής N Grin Boost (NGB) που παρέχει άμεση ώθηση από τους δύο κινητήρες του IONIQ 5 N αυξάνοντας την ισχύ και τη ροπή για δέκα δευτερόλεπτα.
Από τα δύο περιστροφικά μπουτόν γίνεται η επιλογή του N mode, του N e-Shift, που προσομοιώνει τη συμπεριφορά του αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη 8 σχέσεων N DCT, αλλά και του N Active Sound , που παράγει τρεις διαφορετικούς ήχους κατά την κίνηση. Ο πρώτος ονομάζεται «Ignition», και προσομοιώνει ήχο κινητήρα και εξάτμισης N, ενώ υπάρχουν ακόμα δύο φουτουριστικοί ήχοι, συμπεριλαμβανομένου του εμπνευσμένου από μαχητικά αεροσκάφη «Supersonic». Αυτοί εκπέμπονται μέσω οκτώ εσωτερικών ηχείων της Bose, αλλά και δύο εξωτερικών ηχείων! Υπάρχει, επίσης, η δυνατότητα να μαρσάρεις τον κινητήρα όταν είναι ενεργοποιημένο το N e-Shift και το κιβώτιο ταχυτήτων βρίσκεται στις θέσεις P ή Ν.
Στο πάνω μέρος του ταμπλώ δεσπόζει το Hyundai Connected Car Navigation Cockpit. Αποτελείται από έναν πίνακα οργάνων 12,3” και μια οθόνη για το infotainment 12,3”, συμπεριλαμβανομένων ειδικών γραφικών και επιλογών για τη λειτουργία N. Επίσης, περιλαμβάνει ενημερώσεις Over-the-Air για την ασύρματη ενημέρωση των λειτουργιών του συστήματος. Από την οθόνη πολυμέσων γίνονται και οι εντυπωσιακά πολλές ρυθμίσεις που αφορούν στο οδηγικό σετάρισμα του αυτοκινήτου.
Οι δυνατότητες θυμίζουν περισσότερο αγωνιστική κατασκευή παρά αυτοκίνητο παραγωγής. Για παράδειγμα, μέσω του N Torque Distribution μπορείς να μεταβάλλεις πλήρως την κατανομή της ροπής σε έντεκα επίπεδα από 100% εμπρός έως 100% πίσω! Επίσης, μπορείτε να επιλέξετε το Ν Drift optimizer που θα σας βοηθήσει να κάνετε drift, ακόμα και αν δεν έχετε πολλή εμπειρία. Τις δύο τελευταίες λειτουργίες τις δοκιμάσαμε εκτενώς στην Driving Academy.
Το τερπνό μετά του ωφελίμου
Θέλαμε να φωτογραφίσουμε το IONIQ 5N σε ένα κλειστό περιβάλλον που ταυτόχρονα θα μας έδινε την δυνατότητα να εξερευνήσουμε τις δυνατότητές του στο drift με ασφάλεια. Χωρίς πολλή σκέψη, η επιλογή μας ήταν η Driving Academy. Ένας πολύ φροντισμένος χώρος, όπου γίνονται ό,τι μορφής μαθήματα μπορούν να υπάρξουν στον τομέα της οδήγησης. Απενεργοποιήσαμε τα ηλεκτρονικά και σε πρώτη φάση δοκιμάσαμε το N Drift Optimizer. Η λειτουργία του είναι πολύ σωστή, μιας και κόβει όσο γκάζι χρειάζεται για να πετύχει ο οδηγός στο drift. Ειδικά σε μια κατασκευή που ξεπερνά τα 600 PS, αυτό είναι ένα εξαιρετικό βοήθημα, τουλάχιστον για τους οδηγούς που δεν έχουν πρότερη εμπειρία.
Αυτό, όμως, που άρεσε περισσότερο ήταν το N Torque Distribution. Παίξαμε αρκετά με την κατανομή και είδαμε στην πράξη τη διαφορά. Εμείς καταλήξαμε στο 10%-90% εμπρός-πίσω και η αλήθεια είναι πως παρακαλούσαμε να μην τελειώσει η φωτογράφιση. Με τη διαδρομή βρεγμένη, ώστε να μην φθείρουμε τα εντυπωσιακών προδιαγραφών ελαστικά P Zero της Pirelli, βγάλαμε το καπέλο στο IONIQ 5N. Εξαιρετικά ισορροπημένο, ήταν διασκεδαστικό και η αλήθεια είναι πως μαζί του μπορείς να πηγαίνεις με το πλάι μέχρι να τελειώσει η μπαταρία! Αυτό σημαίνει πως εκτός από φιλικό αποδείχθηκε και ακούραστο, κάτι που δεν είναι δεδομένο.
Στον δρόμο
Όπως συμβαίνει με κάθε σπορ κατασκευή, ξεκινάς με τη θέση οδήγησης. Το κάθισμα έχει πολύ καλή στήριξη και το τιμόνι, όπως και τα πεντάλ, έρχονται με φυσικό τρόπο προς τα εσένα. Από την άλλη, δεν σε αγκαλιάζει το εσωτερικό, μιας και είναι αρκετά φαρδύ χωρίς κονσόλα ανάμεσα στους δύο επιβάτες, στοιχεία που, όμως, προσδίδουν στην ευρυχωρία. Επίσης, κάθεσαι κάπως ψηλά σε σχέση με τον δρόμο. Είναι οι μπαταρίες κάτω από το πάτωμα, αλλά και οι 14,2 cm απόστασης από το έδαφος που δημιουργούν μια αίσθηση που θυμίζει crossover.
Δεν μπορείς να μην «παίξεις» γκαζώνοντας με νεκρά τον fake κινητήρα βενζίνης. Σε στάση ο ήχος δείχνει κάπως ψεύτικος, αλλά όταν κινείσαι και μπλέκεται με το περιβάλλον δείχνει πετυχημένος. Και αν ο ήχος μπορεί να μην έχει κάποια ουσία, η προσομοίωση του oκτατάχυτου κιβώτιου αποδεικνύεται χρήσιμη στην πράξη, μιας και σε μια διαδρομή με στροφές δημιουργεί στο μυαλό μια αλληλουχία που του θυμίζει αυτά που ξέρει μέχρι τώρα και όχι την ακαριαία μεν, αλλά κάπως υπερβολική επιτάχυνση των δυνατών ηλεκτρικών. Ναι, αν μείνεις με μια-δυο σχέσεις πάνω το νιώθεις να «κρεμάει», αλλά αυτή η ενασχόληση έχει τη χάρη της και ένα αίσθημα οικειότητας. Όπως είπε και ο Θωμάς Παπαπάσχος, ιδρυτής και εκπαιδευτής του Academy στην κανονική λειτουργεία (χωρίς το κιβώτιο) το τέρμα γκάζι σημαίνει 260 km/h, όσο, δηλαδή, και η τελική ταχύτητα του αυτοκινήτου, κάτι που δεν ισχύει στην περίπτωση του κιβωτίου. Μιας και θίξαμε τις επιδόσεις, όπως είναι αναμενόμενο, το IONΙQ 5 N είναι πύραυλος εδάφους. Παρά το υψηλό βάρος, όποτε ζητήσεις επιτάχυνση, την έχεις. Η ένταση εξαρτάται από εσένα. Όπως, μάλιστα, συμβαίνει στα πολύ καλά ηλεκτροκίνητα, αυτή πραγματοποιείται χωρίς δράματα και χωρίς ο οδηγός να παλεύει με θεούς και δαίμονες. Όποια στιγμή το θελήσεις επιταχύνεις μέχρι τα 100 km/h σε 3,4 sec, απλά και ωραία! Η επαναληψιμότητα, αλλά και η ευκολία είναι εντυπωσιακή.
Αντίστοιχα απλά είναι τα πράγματα αν επιλέξεις να κινηθείς γρήγορα σε μια διαδρομή. Το μπροστινό μέρος εντυπωσιάζει με την αμεσότητα του, ενώ η υποστροφή λάμπει διά της απουσίας της. Ο ρυθμός είναι υψηλός και η εξελιγμένη ανάρτηση δεν αφήνει το αμάξωμα να πάρει κλίση. Η αίσθηση βάρους γίνεται φανερή μόνο σε κατηφορικές διαδρομές, εκεί όπου αφήνοντας το γκάζι πριν τη στροφή και μέχρι να πατήσεις το φρένο νιώθεις την αδράνεια. Αυτό που σε εντυπωσιάζει είναι η αντοχή του στην πίεση, στοιχείο που δεν συναντάς εύκολα σε ηλεκτρικό μοντέλο, αλλά, από την άλλη, αποτελούσε χαρακτηριστικό και των υπόλοιπων μοντέλων της σειράς Ν. Εδώ φαίνεται η εξέλιξη στην πίστα του Nurburgring, εκεί όπου δοκιμάζονται τα μοντέλα Ν για πάνω από 480 γύρους, νούμερο που προσομοιώνει έως και 180.000 km σκληρής οδήγησης.
Απενεργοποιώντας τα ηλεκτρονικά, το επίπεδο ευχαρίστησης αναβαθμίζεται, μιας και υπάρχει μια πισωκίνητη αίσθηση που πολύ μας άρεσε. Πάντα με φιλικό τρόπο, τουλάχιστον όσο είσαι λογικός με το γκάζι. Ποτέ δεν πρέπει να ξεχνάς πως κάτω από το πόδι σου έχεις κάθε στιγμή έως 770 Nm ροπής. Ευτυχώς, το πλαίσιο είναι βράχος. Έχει ενισχυθεί με 42 επιπλέον σημεία συγκόλλησης και συνολικά 2,1 m πρόσθετων συγκολλήσεων. Ενισχυμένες είναι οι βάσεις του κινητήρα, της μπαταρίας, την κολόνας τιμονιού, καθώς και τα εμπρός και πίσω υποπλαίσια.
Προβληματισμοί
Αφού έχεις λυσσάξει μαζί του και έχεις κινηθεί με εντυπωσιακές γωνίες και ρυθμό, δεν μπορείς να μην κάνεις συνειρμούς. Ήρθε η ώρα να αποχωριστούμε τα βενζινοκίνητα sportscars; Σίγουρα το IONIQ 5N προσφέρει επιδόσεις πολύ ανώτερες από ένα βενζινοκίνητο της ίδιας αξίας και πιθανώς σε μια διαδρομή θα κινηθεί πιο γρήγορα. Ωστόσο, το δέσιμο και η έλξη που σου δημιουργούν ένα καλό «συμβατικό» sportscar είναι ανώτερης τάξης, ακόμα και αν εντέλει φτάσεις πιο αργά στον προορισμό σου. Εδώ κάθεσαι πιο ψηλά από το επιθυμητό, ενώ το βάρος, παρά το ότι είναι καλά κρυμμένο, θα έρθουν στιγμές που θα το καταλάβεις, ενώ δεν θα λαχταρίσεις να πας μια παραπάνω βόλτα, όπως ίσως θα έκανες με ένα i 30N. Είναι άξιο μέλος της οικογένειας Ν της Hyundai; Η απάντηση είναι με σιγουριά θετική.
Από την άλλη, δεν αποτελεί κάποιον αντικαταστάτη των i30N ή i20Ν, ούτε στην καρδιά μας ούτε στην αγορά. Είναι μόνο του μια κατηγορία, αλλά έχει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά των υπολοίπων μελών της οικογένειας. Είναι ικανό; Σίγουρα είναι ένα από τα πιο ικανά ηλεκτρικά μοντέλα που μπορείς να αγοράσεις ανεξαρτήτως χρημάτων και μάλλον το μοναδικό με τόσες δυνατότητες διαφοροποίησης της οδικής του συμπεριφορά με δυνατότητα χρήσης είτε ως τετρακίνητο είτε ακόμα και ως πισωκίνητο. Αντέχει την πίεση; Αναμφίβολά ναι και δείχνει απαθές όσο και αν το κακομεταχειριστείς. Ίσως στο τέλος δεν θα πουν το ίδιο τα ελαστικά, που με τόση δύναμη και βάρος έχουν δύσκολο έργο. Είναι εύχρηστο στην καθημερινότητα; Παρά την κάπως αυξημένη κατανάλωση και τη σκληρή ανάρτηση, το IONIQ 5N είναι πιο εύχρηστο και από ένα i 20N. Μαζί του μπορείς να ζεις από το πρωί μέχρι το βράδυ, κάθε μέρα της εβδομάδας, με εξαιρετική ποιότητα κύλισης και αυτό είναι κάτι που δύσκολα θα συναντήσεις σε ένα αντίστοιχων επιδόσεων «συμβατικό» αυτοκίνητο. Αξίζει; Δεν είναι προσιτό στο ευρύ κοινό, αλλά με βάση τις επιδόσεις του είναι «the best money can buy». Παίρνει πολύ καλό βαθμό σε όλα και αυτό είναι το πιο σημαντικό. Σε πολλούς τομείς, μάλιστα, διαπρέπει και αυτό σίγουρα δεν είναι τυχαίο, αποδεικνύοντας την πολύ καλή δουλειά που έχει γίνει στον τομέα της εξέλιξης. Αν θέλετε εξαιρετικές επιδόσεις, ικανότητα με τους τροχούς στριμμένους, αλλά και καθημερινή ευχρηστία είναι μια πολύ καλή επιλογή.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ HYUNDAI IONIQ 5 N 2024 TIMH €74.990 ΤΕΛΗ €0
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 2 ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ, ΜΟΝΙΜΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ, Hλεκτροκινητήρας ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 650 ΡΟΠΗ Nm/rpm 770
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 3,4 sec, τελική 260 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 21,6 kWh/100km, 0
ΥΠΕΡ ΧΩΡΟΙ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ, ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΠΑΛΕΤΑ ΟΔΗΓΙΚΩΝ ΕΜΠΕΙΡΙΩΝ.
ΚΑΤΑ ΣΚΛΗΡΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΧΡΗΣΗ, ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ, ΒΑΡΟΣ.