Γυρνώντας την πλάτη στη γενικότερη τάση που κυριαρχεί στην αυτοκινητοβιομηχανία για αύξηση των διαστάσεων κάθε νέου μοντέλου που μπαίνει στην αγορά, η Suzuki επιμένει να προσφέρει το Swift ως μία compact, ευέλικτη, αλλά και οικονομική πρόταση – με τη βοήθεια της mild hybrid τεχνολογίας–, κομμένη και ραμμένη στα μέτρα απαιτήσεων του κατοίκου της πόλης.
Ακόμα και αν σου κρύψουν τα σήματα της ιαπωνικής εταιρείας και το λογότυπο Swift, δεν θα δυσκολευτείς να αναγνωρίσεις το νέο μικρό Suzuki. Aκολουθώντας μία τακτική που έχουμε δει να εφαρμόζει και η Volkswagen σε ένα από τα μεγαλύτερα best seller της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας – το Golf–, οι Ιάπωνες έχουν καταφέρει να κάνουν κάθε γενιά του Suzuki Swift να παραπέμπει αισθητικά στην προηγούμενη. Αυτό το φαινόμενο ήταν πιο έντονο κατά το πέρασμα από την πρώτη (2005) στη δεύτερη (2011) γενιά του μοντέλου, με την τρίτη γενιά (2017) να είναι κάπως πιο διαφοροποιημένη από τη δεύτερη, ενώ τώρα πάλι το πέρασμα από την τρίτη στην τέταρτη γίνεται διά της μεθόδου της… υψηλής γονιδιακής συγγένειας στο design – και όχι μόνον.
Διευκρινίζουμε στο σημείο αυτό ότι ως πρώτη γενιά του μοντέλου θεωρείται επισήμως αυτή που λανσαρίστηκε παγκοσμίως με το όνομα Swift το 2005. Γιατί γνωρίζουμε ότι η παρουσία του Suzuki Swift στην ελληνική αγορά είναι σαφώς πιο μακρόχρονη, αφού ξεκινά από τα τέλη της δεκαετίας του 1980, ενώ από το 1985 ο πρόγονος του σημερινού Swift προσφερόταν ως Suzuki Cultus σε πολλές άλλες αγορές σε όλον τον κόσμο. Και κλείνοντας αυτήν τη σύντομη αναφορά στην αισθητική, θα πρέπει να ομολογήσουμε ότι τις πρώτες θετικές εντυπώσεις το νέο Swift –που νομίζουμε ότι μπορεί να χαρακτηριστεί άνετα «χαριτωμένο»– καταφέρνει να τις κερδίσει ακριβώς χάρη στο ομολογουμένως μοντέρνο design του.
Ευχάριστα ευρύχωρο
Όμως, δεν είναι μόνον η αισθητική που με κάποιον τρόπο δίνει το στίγμα του νέου μοντέλου συνδέοντάς το με τους προκατόχους του, είναι και τα άλλα χαρακτηριστικά του. Έχουμε, λοιπόν, ένα αυτοκίνητο με μήκος σαφώς κάτω από τα τέσσερα μέτρα (για την ακρίβεια: 3,86 m) που έρχεται να επιβεβαιώσει ότι ανήκει στην κατηγορία των λεγομένων «supermini» (B-Segment), μια πολυπληθή ομάδα μοντέλων που περιλαμβάνει πολύ δυνατούς παίκτες, όπως τα Peugeot 208, Renault Clio, Toyota Yaris, Volkswagen Polo κ.ά. Πρόκειται για μοντέλα που αρχικά προέκυψαν για να καλύψουν την ανάγκη περισσότερο του δεύτερου αυτοκινήτου, αλλά με τα χρόνια μεγάλωσαν – και μαζί τους μεγάλωσε και η μεταφορική τους ικανότητα – και πλέον σήμερα παίζουν διττό ρόλο, αφού πολλά από αυτά ξεπερνούν πλέον σε μήκος τα 4 μέτρα. Το νέο Swift, όμως, δεν ανήκει στους μεγαλύτερους σε μέγεθος εκπροσώπους της κατηγορίας. Αρνείται πεισματικά να… συμμορφωθεί προς τας υποδείξεις και είναι ένα από τα λίγα πλέον supermini που δεν επιδιώκει να ανταγωνιστεί στον ρόλο του οικογενειακού αυτοκινήτου τα μεγαλύτερα σε μέγεθος «μικρομεσαία», αλλά έχει ως σαφή προσανατολισμό του να προσφέρει πρώτα απ’ όλα ευελιξία και ευκολία χρήσης για τις καθημερινές μετακινήσεις του μέσου κατοίκου μιας πόλης – ή, ενδεχομένως, κάποιου μικρού νησιού.
Ωστόσο, αυτό σε καμία απολύτως περίπτωση δεν σημαίνει ότι έχουμε ένα αυτοκίνητο με προβληματικούς/ελλειμματικούς χώρους. Μπορεί να μην είναι το κορυφαίο ως προς την ευρυχωρία supermini που μπορείτε να βρείτε στην αγορά, όμως στο Swift, σε αυτά τα 386 cm του μήκους του μπορούν να χωρέσουν με αναπάντεχα ικανοποιητική άνεση τέσσερις μεγαλόσωμοι ενήλικοι επιβάτες - και διευκρινίζουμε στο σημείο αυτό ότι μιλάμε για άτομα ύψους άνω του 1,85 m που θα βρεθούν να κάθονται πίσω από έναν αντίστοιχου ύψους οδηγό, με τα γόνατά τους να «γλείφουν» οριακά την πλάτη του εμπρός καθίσματος. Πίσω από αυτό το γεγονός κρύβεται η αρχιτεκτονική του εσωτερικού χώρου και μία διάταξη που θέλει τους επιβάτες να κάθονται σε λίγο πιο όρθια θέση, ώστε να απελευθερώνεται χώρος και για τους ίδιους, αλλά και για ένα αξιοπρεπέστατο πορτμπαγκάζ 265 L.
Πρακτικό
Με την αναφορά μας στους χώρους έχουμε ήδη περάσει στο εσωτερικό του νέου Suzuki Swift – εκεί όπου η αλλαγή σηματοδοτείται από τη νέα μεγάλη, τεράστια, θα μπορούσε να πει κανείς σε σχέση με το μέγεθος του αυτοκινήτου, οθόνη 9’’ του infotainment, η οποία είναι τώρα συνδυασμένη με μια σειρά λειτουργίες, όπως αυτήν του android auto, που σηματοδοτούν και την ψηφιακή αναβάθμιση του μοντέλου. Η εν λόγω οθόνη, λοιπόν, προσφέρει μια σειρά από ευκολίες, με την πλέον συχνά χρησιμοποιούμενη να είναι αυτή της κάμερας οπισθοπορείας. Το μενού είναι αλήθεια ότι δεν είναι το πιο πλούσιο που μπορείς να βρεις (είναι, μάλιστα, και κάπως αργό), πάντως το γεγονός ότι το καινούργιο Swift έρχεται εφοδιασμένο με ένα πολύ αξιόλογο πακέτο συστημάτων προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού, δεν αναιρείται – και είναι στα υπέρ του νέου μοντέλου.
Ο πίνακας οργάνων, από τη μεριά του, ακολουθεί μια κλασική συνταγή με αναλογικά όργανα και ένα ένθετο κομμάτι πολλαπλών ενδείξεων (LCD 4,2”) στο κέντρο του, παραπέμποντας θα λέγαμε –και αυτός– στις προηγούμενες γενιές του μοντέλου, χωρίς, όμως, αυτό να είναι κακό. Γιατί η αναγνωσιμότητά του είναι σχεδόν εξαιρετική, με όλες τις ενδείξεις να είναι ευδιάκριτες και στη σωστή θέση.
Στον τομέα της ποιότητας κατασκευής, τα υλικά που σε περιβάλλουν στο σαλόνι καλύπτοντας ταμπλώ και πόρτες, είναι σκληρά, όμως η συναρμολόγηση δεν είναι καθόλου κακή και το συνολικό αποτέλεσμα, χωρίς να δημιουργεί την αίσθηση του πλούτου, είναι απολύτως ικανοποιητικό όντας και made in Japan. Πολύ καλύτερη, όμως, είναι η αίσθηση που αποπνέουν τα αναπαυτικά και με καλής ποιότητας επενδύσεις καθίσματα. Ενώ στον τομέα της εργονομίας δεν μπορούμε παρά να βάλουμε πολύ καλό βαθμό, σχεδόν άριστα, στο Swift, τόσο για τη χωροταξική διαμόρφωση του εσωτερικού, με τις ουκ ολίγες θέσεις για μικροπράγματα, όσο και για τη θέση των διαφόρων διακοπτών, είτε στο τιμόνι βρίσκονται αυτοί είτε στο ταμπλώ. Οδηγώντας το μικρό Suzuki δεν αργείς, επίσης, να εκτιμήσεις την αυξημένη ορατότητα που προσφέρει γύρω γύρω (χάρη στα μεγάλα πλευρικά κρύσταλλα), ενώ πολύ θετικό είναι και το γεγονός ότι υπάρχουν ανεξάρτητα φυσικά χειριστήρια για τον κλιματισμό, με τα οποία μπορεί κανείς πάρα πολύ εύκολα να ρυθμίσει τη θερμοκρασία και την ταχύτητα ροής του αέρα.
Σβέλτο στην πόλη και οικονομικό
Κάτω από το μπροστινό καπό αναπαύεται το ήπια υβριδικό σύστημα κίνησης “SHVS” που λειτουργεί με τάση 12V (ακόμα ένα στοιχείο διαφοροποίησης του Swift σε σχέση με τον κανόνα των 48V), βάση του οποίου αποτελεί ένας νέος τρικύλινδρος, χωρίς τούρμπο (ατμοσφαιρικός) κινητήρας 1.197 cc. Η ισχύς φτάνει στους 82 PS και είναι φυσικά επαρκέστατη για τις καθημερινές μετακινήσεις - πολύ περισσότερο που σε αυτή την ισχύ προστίθεται και η συνεισφορά του μικρού ηλεκτροκινητήρα ο οποίος παίζει, επίσης, τον ρόλο και της μίζας, και της γεννήτριας (ISG). Έτσι, λοιπόν, με βάση αυτήν τη διάταξη έχει επιλεγεί και ένα κιβώτιο ταχυτήτων 5 σχέσεων, με στόχο πάντα τη μικρότερη δυνατή κατανάλωση. Και αυτός ο στόχος είναι σαφές ότι επιτυγχάνεται, καθώς είναι εύκολο να είσαι μονίμως κάτω από τα 6 L /100 km, με καταναλώσεις της τάξης των 5,5-5,8 L/100 km ή και ακόμα χαμηλότερες, εφόσον οδηγείς με «σύνεση» (διευκρινίζουμε στο σημείο αυτό ότι η κατανάλωση της δοκιμής μας ήταν αρκετά «πιεσμένη»).
Η ύπαρξη και λειτουργία του μικρού ηλεκτροκινητήρα είναι αυτή που βοηθάει και στη μείωση της κατανάλωσης, αλλά και στο να είναι δεόντως ζωντανό το Swift. Παρά το γεγονός ότι οι σχέσεις μετάδοσης είναι πολύ μακριές και ευνοούν την οικονομία, αλλά όχι και τις ρεπρίζ, το μικρό Suzuki επιταχύνει γρήγορα και από στάση, και εν κινήσει από χαμηλές ταχύτητες (και, αντίστοιχα, χαμηλές στροφές του κινητήρα), κάτι που οφείλεται στην ομολογουμένως αισθητή παρέμβαση του ISG που βελτιώνει την απόκριση στο γκάζι. Με αυτόν τον τρόπο, η αραιή διάταξη των σχέσεων μετάδοσης περνάει πρακτικά απαρατήρητη και μπορείς να κινείσαι σβέλτα μέσα στην πόλη, αλλά όχι και με ιδιαίτερα καλή άνεση, καθώς η ανάρτηση αντιμετωπίζει με κάπως «σφιχτό» τρόπο τις κακοτοπιές του αστικού οδικού δικτύου λόγω και των ελαστικών σχετικά χαμηλού προφίλ.
Στον αυτοκινητόδρομο είναι αλήθεια ότι τα πράγματα δεν είναι εξίσου καλά στον τομέα των επιδόσεων, καθώς βρίσκεσαι με μία αρκετά μακριά πέμπτη που βγάζει περίπου 40 km/h ανά 1.000 rpm, οπότε αναγκάζεσαι να κατεβάσεις σε τετάρτη εάν βρεθείς να κινείσαι με 120 km/h, προκειμένου να επιταχύνεις με αξιοπρέπεια και να προσπεράσεις με σχετική ασφάλεια (το ευτύχημα είναι ότι ο κινητήρας ανεβάζει αδιαμαρτύρητα στροφές). Επιπλέον, ενώ θόρυβος μέχρι τα 120 km/h είναι κάπως αυξημένος, αλλά σε λογικά επίπεδα, στις ψηλότερες ταχύτητες γίνεται σαφώς πιο έντονος – και, βέβαια, δεν σε προδιαθέτει να κινείσαι για πολύ ώρα με μεγάλη ταχύτητα.
Αυτό, όμως, δεν μπορούμε να πούμε ότι επηρεάζει την ευστάθεια του μικρού Suzuki, που παρά την όχι και τόσο καλή αίσθηση του τιμονιού στην ευθεία, ταξιδεύει με ασφάλεια και φρενάρει αποτελεσματικά. Ενώ όταν βρεθείς αντιμέτωπος με μια διαδρομή γεμάτη στροφές, θα εκτιμήσεις τον τρόπο που το νέο Swift πατάει στην άσφαλτο – κάτι που είναι μάλλον λογικό και αναμενόμενο, αφού και στο παρελθόν η εταιρεία έχει δώσει πολύ καλά δείγματα γραφής, τόσο με το μικρό της supermini, όσο και με μεγαλύτερα μοντέλα της, όπως τα SX-4 και S-Cross.
Έκαστος στο είδος του
Το είπαμε και στην αρχή: το Suzuki Swift δεν είναι από τους μεγαλύτερους σε μέγεθος εκπροσώπους της κατηγορίας, οπότε είναι αναπόφευκτο να μην προσφέρει και τους κορυφαίους χώρους για επιβάτες και αποσκευές, όπως, λόγου χάριν, τα Fabia, Ibiza και Polο. Γεγονός που βάζει σε φρένο σε υπερβολικές οικογενειακές απαιτήσεις. Ενώ με την επιλογή ενός και μοναδικού υβριδικού συστήματος κίνησης περιορίζεται και το πεδίο δράσης του: δεν είναι το ιδανικό supermini για ταξίδια, υπάρχουν άλλα μοντέλα που μπορούν να κάνουν αυτήν τη δουλειά πολύ καλύτερα, όπως τα Peugeot 208, Renault Clio και Opel Corsa, προσφέροντας καλύτερες επιδόσεις, αλλά και αισθητά υψηλότερη άνεση.
Υπάρχει, όμως, ένα μεγάλο αλλά: δύσκολα θα βρείτε πιο πρακτικό αυτοκίνητο για τις καθημερινές σας μετακινήσεις. Είναι απίστευτα ευκολοοδηγήτο, κινείται σβέλτα στην αστική καθημερινότητα, σε διευκολύνει απίστευτα να παρκάρεις - και το μόνο που του λείπει για να το χαρακτηρίσουμε ιδανικό για την πόλη είναι ένα αυτόματο κιβώτιο (που και αυτό υπάρχει ως επιλογή – επιφυλασσόμαστε για περισσότερα σχόλια όταν το οδηγήσουμε). Επιπλέον χωρά, εντέλει, πολύ περισσότερα απ’ όσα αρχικά νομίζεις και διαθέτει το μέγα προσόν της χαμηλής κατανάλωσης που έρχεται να συνδυαστεί με μια διαχρονική παράδοση αξιοπιστίας που μειώνει το συνολικό κόστος κίνησης. Και είναι και πλούσια εξοπλισμένο. Θυμίζουμε στο σημείο αυτό ότι το νέο Swift καλύπτεται από 5ετή εγγύηση καλής λειτουργίας (ή 100.000 km για τα μηχανικά / ηλεκτρικά μέρη), 12 έτη εγγύηση για το αμάξωμα και 5ετή δωρεάν οδική βοήθεια. Είναι, λοιπόν, σαφές ότι το νέο Swift αποτελεί μια πολύ σοβαρή πρόταση για αυτόν που ξέρει τι θέλει.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ SUZUKI SWIFT 1.2 GLX Hybrid 82PS 2024 TIMH €19.580 ΤΕΛΗ €0
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.197, Ατμοσφαιρικός, Yβριδικό Σύστημα, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 60(82)/5.700 ΡΟΠΗ Nm/rpm 112/4.500
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 5 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 12,5 sec, τελική 165 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 4,4 L/100km, 98 g/km
ΥΠΕΡ ΧΑΜΗΛΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ, ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ, ΑΣΦΑΛΗΣ ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΕΥΚΟΛΙΑ ΟΔΗΓΗΣΗΣ – ΕΥΕΛΙΞΙΑ, ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΧΩΡΟΙ (ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΙΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ).
ΚΑΤΑ ΕΝΟΧΛΗΤΙΚΑ ΕΝΤΟΝΟΙ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΤΙΚΟΙ ΗΧΟΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΥΠΟΒΟΗΘΗΣΗΣ ΟΔΗΓΟΥ, ΜΕΤΡΙΑ ΑΝΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ, ΘΟΡΥΒΟΣ ΣΤΙΣ ΨΗΛΕΣ ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ.