Αν κάποιος καλύψει τα σήματα και τα λογότυπα που κοσμούν το Seal γύρω-γύρω, το πιθανότερο είναι ότι κοιτώντας το αυτοκίνητο με το χαρακτηριστικά αεροδυναμικό τετράθυρο αμάξωμα (Cd μόλις 0,22) θα φανταστεί πως έχει να κάνει με κάτι σαν… Porsche – και αν αυτή η διαπίστωση σας φαίνεται πολύ βαρύγδουπη, τότε μπορούμε να την επαναδιατυπώσουμε ως εξής: με τίποτα δεν φαντάζεσαι ότι το Seal είναι κινεζικό, αν δεν το ξέρεις! Το γιατί συμβαίνει αυτό είναι απλό: πίσω από το εξαιρετικό design κρύβονται Ευρωπαίοι – και συγκεκριμένα ο Γερμανός υπεύθυνος του κέντρου σχεδίασης της BYD, Wolfgang Egger, που έχει περάσει, μεταξύ άλλων, από Alfa Romeo, Lamborghini και Audi. Αυτό είναι ένα πρώτο δείγμα του τρόπου με τον οποίο αναπτύσσεται αυτήν τη στιγμή η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία στο σύνολό της και ειδικότερα η BYD, η οποία κατάφερε να εκθρονίσει, το τελευταίο τρίμηνο του 2023, τη φοβερή και τρομερή Tesla από την πρώτη θέση στον πίνακα των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως.
Ο κόσμος της υψηλής ποιότητας
Το πρώτο πράγμα που σου κάνει εντύπωση όταν βρεθείς στη θέση του οδηγού του Seal είναι η αίσθηση της υψηλής ποιότητας κατασκευής. Θα αναφέρουμε ξανά αυτό που σημειώσαμε στην αρχή, ότι, δηλαδή, αν κάποιος σου κρύψει τα σήματα της κινεζικής εταιρείας, είναι εξαιρετικά δύσκολο να μαντέψεις σε ποιον κατασκευαστή ή τέλος πάντων σε τι τύπο κατασκευαστή ανήκει αυτό το αυτοκίνητο που αντικρίζεις. Είναι και τα μαλακά υλικά που σε περιβάλλουν, είναι και η ποιότητα συναρμολόγησης τέτοια που εντέλει δεν μπορείς παρά να εντυπωσιαστείς από το τελικό αποτέλεσμα, από αυτόν τον συνδυασμό των μαλακών πλαστικών που εναλλάσσονται με δέρμα και σουέντ – αυτό, τουλάχιστον στην περίπτωση του αυτοκινήτου της δοκιμής μας.
Ενώ, κατά τα άλλα, βρίσκεις ένα πολύ τακτοποιημένο εσωτερικό που εντυπωσιάζει, επίσης, και με το design του, αλλά και με κάποιες πρωτοτυπίες του - με πλέον χαρακτηριστική το περιστρεφόμενο “tablet”, δηλαδή την οθόνη πολυμέσων την οποία μπορεί να έχει κανείς και να χρησιμοποιεί είτε ως μία κλασική οριζόντια οθόνη (πολύ πιο πρακτική θέση) είτε ως ένα κάθετο tablet. Κατά τα λοιπά, κάποιοι φυσικοί διακόπτες που βρίσκονται στο τιμόνι αποδεικνύονται ιδιαίτερα εύχρηστοι, με πολύ καλό μάτι βλέπουμε, επίσης, το γκρουπ τον φυσικών διακοπτών για παράθυρα και καθρέφτες στην πόρτα του οδηγού, όπως, επίσης, θετικά θα σχολιάσουμε και το μικρό συγκρότημα διακοπτών στην κεντρική κονσόλα, η οποία είναι, ωσαύτως, πολύ καλά οργανωμένη προσφέροντας και δύο θέσεις για φόρτιση κινητού, αλλά και αρκετούς χώρους για μικροαντικείμενα. Δεν σημαίνει ότι όλα είναι τέλεια στον τομέα της εργονομίας, γιατί αντιγράφοντας ελαφρώς την Tesla, η BYD μετέφερε το σύνολο του χειρισμού του κλιματισμού (μαζί και των αεραγωγών) σε ένα μενού της μεγάλης οθόνης. Η μεγάλη γυάλινη ηλιοροφή είναι στάνταρ και συνοδεύεται από φωτοπερατά «κουρτινάκια» που τοποθετούνται από τους επιβάτες, παρ’ όλο που οι Κινέζοι μάς διαβεβαιώνουν ότι ακόμη και άνευ αυτών με την ηλιοροφή δεν θα έχετε πρόβλημα με τις ακτίνες του ήλιου το καλοκαίρι, καθώς φιλτράρει αποτελεσματικά την ακτινοβολία. Πρόκειται, είναι αλήθεια, για «λεπτομέρεια» που συναντάμε και σε άλλα σύγχρονα ηλεκτρικά μοντέλα.
Ένα άνετο σαλόνι
Ο χώρος στο πίσω κάθισμα είναι απλώς τεράστιος, κάθεσαι σταυροπόδι όσο ψηλός και αν είσαι, ενώ έχεις και μπόλικο αέρα για το κεφάλι σου, κάτι που δεν είναι άσχετο από το ότι η μπαταρία είναι ενσωματωμένη στη δομή του αμαξώματος, εξοικονομώντας πολύτιμο εσωτερικό ύψος. Ωστόσο, εάν το κάθισμα του οδηγού είναι κατεβασμένο τέρμα κάτω, τότε δεν έχεις χώρο για να βάλεις τα πόδια σου κάτω από το εμπρός κάθισμα, ώστε να βολευτείς πιο καλά. Πατώντας το κουμπί για το άνοιγμα της ηλεκτρικής πόρτας του χώρου αποσκευών, ενδεχομένως θα εκπλαγείς, αν δεν έχεις υπόψη σου ότι το αυτοκίνητο είναι αυστηρώς τετράθυρο και ότι η BYD δεν θέλησε να εκμεταλλευτεί το κουπέ του σχήμα για να δημιουργήσει ένα liftback με μία απείρως πιο πρακτική πέμπτη πόρτα. Προφανώς οι Κινέζοι προτίμησαν την ενίσχυση της ακαμψίας που συνεπάγεται αυτή η τετράθυρη δομή, εις βάρος της πρακτικότητας του πορτμπαγκάζ – το οποίο, όμως, εξακολουθεί να είναι αρκετά μεγάλο.
Στιβαρό και σταθερό
Ένα από τα πρώτα πράγματα, τώρα, που επιβεβαιώνεις εν κινήσει είναι το «δεμένο» της κατασκευής του Seal. Ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζονται οι αντιξοότητες της ασφάλτου, σαμαράκια και λακκούβες, είναι ενδεικτικός, από τη μια, για την ακαμψία του αυτοφερόμενου αμαξώματος –η οποία αναμφισβήτητα είναι υψηλότατη– και, από την άλλη, για την εξαιρετική απορροφητικότητα της ανάρτησης. Δεν έχουμε να κάνουμε προφανώς με ένα… γαλλικό αυτοκίνητο που φτιάχτηκε για να προσφέρει τη μέγιστη δυνατή άνεση, αλλά το συγκεκριμένο BYD είναι ένα αυτοκίνητο το οποίο επιχειρεί να ισορροπήσει ανάμεσα σε μία οδική συμπεριφορά που οφείλει να προσφέρει ένα αυτοκίνητο 530 PS και στην επαρκή άνεση των επιβατών στις καθημερινές διαδρομές τους. Κάτι που ομολογουμένως το καταφέρνει αρκετά.
Και μπορεί, ενδεχομένως, το κράτημα του Seal να μην είναι ό,τι πιο σπορ υπάρχει, όμως είναι μία πολύ καλή μέση οδός αυτή που επέλεξαν οι Κινέζοι. Έχουμε να κάνουμε με ένα αυτοκίνητο που ενώ είναι κάπως σφιχτό, δεν «κοπανάει» (η ρυθμιζόμενη ανάρτηση κάνει πολύ καλή δουλειά), όμως μπορεί να φρενάρει δυνατά και να στρίβει με ασφάλεια. Η αλήθεια είναι ότι με δεδομένη την ισχύ που αναφέραμε το κομψότατο τετράθυρο BYD «μαζεύει» με εξαιρετική ευκολία χιλιόμετρα, οπότε πλησιάζοντας την επόμενη στροφή σε μία ορεινή διαδρομή, αντιλαμβάνεσαι ότι πρέπει να φρενάρεις σαφώς πιο δυνατά απ’ ό,τι υπολόγιζες – κάτι που πολύ συχνά έχει ως αποτέλεσμα να ενεργοποιούνται τα προειδοποιητικά alarm. Τα φρένα, πάντως, είναι προοδευτικά, αποτελεσματικά και ανθεκτικά, ενώ και το τιμόνι είναι γρήγορο και προσφέρει καλή αίσθηση. Ενδεχομένως σε συνθήκες πίεσης θα θέλαμε κάτι πιο αποτελεσματικό σε επιβράδυνση με τον κινητήρα / ανάκτηση ενέργειας αφήνοντας το γκάζι, καθώς το λεγόμενο “one pedal drive” σε τέτοιου τύπου διαδρομές δεν επαρκεί, ενώ δεν υπάρχει η δυνατότητα αυξομείωσης της επιβράδυνσης άμεσα, εν κινήσει από τον οδηγό (με κάποιο/-ους μοχλοδιακόπτη/-ες).
Όταν αρχίζεις να κινείσαι στα όρια της πρόσφυσης που προσφέρουν τα ελαστικά Continental EcoContact 6Q 235/45 R19 V XL του τετρακίνητου BYD, αντιλαμβάνεσαι ότι αυτό αρχίζει να γλιστρά προοδευτικά και «διακριτικά» προς το πλάι «με τα τέσσερα», ενώ αν πιέσεις ακόμα περισσότερο μπαίνοντας σε μια στροφή, ενδέχεται να προκαλέσεις μία ελαφρά υπερστροφή, η οποία θα εκμηδενιστεί στη γέννηση της από την παρέμβαση των ηλεκτρονικών συστημάτων, ενώ παράλληλα θα σε βοηθήσει να κατευθύνεις το αυτοκίνητο εκεί όπου επιθυμείς. Εννοείται ότι η ευστάθεια στις ψηλές ταχύτητες είναι εξαιρετική. Σημειώστε, δε, ότι η έκδοση Excellence-AWD της δοκιμή μας επωφελείται από το προηγμένο σύστημα Intelligent Torque Adaption Control (iTAC) το οποίο διαφοροποιώντας την κατανομή της ροπής εξασφαλίζει τη μέγιστη πρόσφυση, προσφέροντας στον οδηγό αυξημένες δυνατότητες ελέγχου.
Εν κατακλείδι
Όπως αφήσαμε να καταλάβετε από την αρχή, το BYD Seal μάς εντυπωσίασε, καθώς ξεπέρασε κάτι πολύ τις προσδοκίες μας. Βεβαίως, δεν είναι το πρώτο προερχόμενο από τον ασιατικό γίγαντα που ακούει στο όνομα Κίνα αυτοκίνητο το οποίο ανατρέπει στερεότυπα. Τα σύγχρονα κινεζικά αυτοκίνητα μόνο για γέλια δεν είναι – είναι πλέον άξιοι αντίπαλοι για πολλά ευρωπαϊκά και αμερικανικά μοντέλα. Το πώς θα τα πάει στην αγορά το Seal σηκώνει πολλή κουβέντα. Προφανώς, τα πράγματα δεν είναι απλά, καθώς ο υπ’ αριθμόν ένα αντίπαλός του είναι το τετρακίνητο Tesla Model 3 το οποίο κοστίζει ακριβώς τα ίδια χρήματα. Ενώ σίγουρα θα χρειαστεί υπομονή και επιμονή από πλευράς αντιπροσωπείας για να πείσει τους υποψήφιους αγοραστές ότι το Seal αξίζει – και σε βάθος χρόνου – τα λεφτά του.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ BYD SEAL AWD 530PS Excellence 2024 TIMH €49.990 ΤΕΛΗ €0
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΕΜΠΡΟΣ: ΑΣΥΓΧΡΟΝΟΣ, ΠΙΣΩ: ΜΟΝΙΜΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ, ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ, Hλεκτροκινητήρας ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 390(530) ΡΟΠΗ Nm/rpm 670
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Μονής Σχέσης, αυτόματη τετρακίνηση
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 3,8 sec, τελική 180 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 18,2 kWh/100km, 0
ΥΠΕΡ ΜΟΝΤΕΡΝΟ ΚΑΙ ΕΛΚΥΣΤΙΚΟ DESIGN, ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΑΙΣΘΗΣΗ «ΔΕΜΕΝΟΥ» ΑΜΑΞΩΜΑΤΟΣ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ, ΗΧΟΜΟΝΩΣΗ, ΠΛΟΥΣΙΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΕΥΣΤΑΘΕΙΑ, ΦΙΛΙΚΗ ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΝΘΕΚΤΙΚΑ ΦΡΕΝΑ, ΜΕΓΑΛΟΙ ΧΩΡΟΙ ΓΙΑ ΕΠΙΒΑΤΕΣ.
ΚΑΤΑ ΣΤΕΝΟ ΠΙΣΩ ΠΑΡΜΠΡΙΖ, ΕΛΛΕΙΨΗ ΠΕΜΠΤΗΣ ΠΟΡΤΑΣ/ΣΤΕΝΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ, ΕΛΛΕΙΨΗ ΚΑΠΟΙΑΣ ΚΟΥΡΤΙΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΛΙΟΡΟΦΗ.