First Drive: Οδηγούμε στην Κροατία τη νέα Porsche Taycan


Με τη νέα Taycan η Porsche δείχνει τον δρόμο προς την τελειότητα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, στο τρίπτυχο απόλαυση, επιδόσεις, αυτονομία.

  • ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΗΝ ΚΡΟΑΤΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΜΕΡΤΕΚΗΣ, ΦΩΤ.: PORSCHE AG
  • 26/6/2024

Με την παρουσίασή της το 2019, η Taycan, μπορεί να σόκαρε τους φανατικούς petrolheads και δη όλων όσοι πίνουν νερό στο… σήμα της εταιρείας με έδρα το Τσούφενχαουζεν. Η πορεία της πρώτης αμιγώς ηλεκτρικής Porsche ήταν αρκούντως ικανοποιητική, καθώς περισσότερα από 150.000 μοντέλα κύλισαν τους τροχούς τους στους δρόμους.

Για να συμβεί αυτό, προφανώς και δόθηκε μια πειστική απάντηση στο μείζον ερώτημα περί αυθεντικότητας στην οδηγική ικανοποίηση και, φυσικά, εκτιμήθηκε όλη η τεχνική υπέρβαση που έκαναν οι μηχανικοί της Porsche AG, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που όμοιό του δεν υπάρχει… Με ακριβώς αυτήν τη φιλοσοφία, η Taycan επιδέχθηκε σημαντικές αναβαθμίσεις στο τρίπτυχο «Higher-Further-Faster» για να καταστεί ακόμα πιο ισχυρή, ταχύτερη και με μεγαλύτερη αυτονομία.

Έτσι, το ΜΥ 2024 που φέρει την κωδική ονομασία J1 II, φυσικά διαθέσιμο σε τρεις εκδόσεις αμαξώματος (Sedan, Cross Turismo, Sport Turismo), όπως και η J1 I, προσφέρει μεγαλύτερη ισχύ φόρτισης κατά 50 kW στα 320 kW σε δίκτυο 800V (DC) και αυξημένη ανάκτηση ενέργειας 400 kW στις υψηλές ταχύτητες. Παράλληλα, έχουμε αύξηση της αυτονομίας κατά 35% φτάνοντας στα 678 km (WLTP) με τη νέα μπαταρία Performance Plus ενεργειακής χωρητικότητας 105 kWh (NMC), που μπορεί να φορτιστεί από το 10-80% σε μόλις 18 min στους 15 βαθμούς Κελσίου, δηλαδή στον μισό χρόνο σε σχέση με την προηγούμενη μπαταρία των 93 kWh.

Σημαντικά βελτιωμένη είναι η νέα Taycan και στον τομέα των επιδόσεων, με την Taycan Turbo S (952 PS) να είναι ταχύτερη κατά 0,6 sec για το 0-100 km/h (2,4 sec), ξεπερνώντας την μέχρι πρόσφατα ταχύτατη Porsche, 918 Spyder! Βεβαίως, υπάρχει και η νέα έκδοση Turbo GT απόδοσης 1.034 PS, με την οποία η Porsche κυριολεκτικά το… τερμάτισε: 0-100 σε 2,3 sec (2,2 sec με το πακέτο Weissah), γεγονός που την καθιστά ένα από τα ταχύτερα 4θυρα στον κόσμο. Ανεπίσημα πιο γρήγορη και από το Tesla Model S Plaid, που χρειάζεται μόλις 1,99 sec, ωστόσο η εργοστασιακή αυτή μέτρηση έχει γίνει με το αυτοκίνητο να μην είναι εντελώς σταματημένο.

ΝΕΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Η αύξηση ισχύος σε όλες τις εκδόσεις της Taycan οφείλεται σε έναν νέας τεχνολογίας ηλεκτροκινητήρα που έχει τοποθετηθεί στον πίσω άξονα απόδοσης 109 PS. Ο νέος πιο ισχυρός ηλεκτροκινητήρας συνδυάζεται με αποδοτικότερη γεννήτρια, σε διαφορετική διάταξη μόνιμους μαγνήτες και στάτορα με ενισχυμένη καλωδίωση. Οι μπαταρίες και ο νέος ηλεκτροκινητήρας είναι ελαφρύτεροι σε σχέση με πριν, μειώνοντας συνολικά το βάρος κατά 15 kg. Βελτιωμένη είναι και η διαχείριση της θερμότητας, ενώ όλες οι εκδόσεις έχουν εξοπλιστεί με τροχούς που εστιάζουν στην καλύτερη αεροδυναμική απόδοση, όπως και ελαστικά με μειωμένη αντίσταση κύλισης.

Σε ό,τι αφορά στις εκδόσεις, υπάρχει η entry level με έναν κινητήρα και, από εκεί και ύστερα, οι 4S, Turbo και Turbo S (όπως και η κορυφαία Turbo GT) με δύο ηλεκτροκινητήρες και βέλτιστες επιδόσεις.

Σε όλες τις εκδόσεις, ακόμα και σε εκείνες με έναν ηλεκτροκινητήρα, στάνταρ είναι η αερανάρτηση (η νέα Active Ride διατίθεται προαιρετικά στις τετρακίνητες εκδόσεις), ενώ προβλέπονται περισσότερα αξεσουάρ άνεσης, όπως κάμερα οπισθοπορείας, θερμαινόμενα εμπρός καθίσματα, αντλία θερμότητας, ασύρματη φόρτιση κινητών, κ.ά.

PUSH TO PASS

Στα highlights της νέας Taycan, η λειτουργία push-to-pass, που περιλαμβάνεται στο πακέτο Sport Chrono παρέχοντας ένα έξτρα boost έως 70 kW (ανάλογα με την έκδοση) για 10 sec με το πάτημα ενός διακόπτη.

PORSCHE ACTIVE RIDE

Η τεχνολογία Active Ride διατηρεί μονίμως επίπεδο το αμάξωμα της Taycan, ακόμα και κάτω υπό πίεση σε ελιγμούς ή κατά την πέδηση, αντισταθμίζοντας τις κλίσεις προς τον εγκάρσιο και διαμήκη άξονα. Σε αντίθεση με τις συμβατικές αντιστρεπτικές δοκούς, το σύστημα ενσωματώνει ηλεκτροκινητήρα και υδραυλική αντλία σε κάθε θάλαμο της αερανάρτησης. Με τον τρόπο αυτόν, αυξάνεται ή μειώνεται άμεσα η πίεση σε κάθε αεροθάλαμο από τον εκάστοτε ηλεκτροκινητήρα, με αποτέλεσμα τη μεταβολή της απόσβεσης σε πραγματικό χρόνο. Πρακτικά αυτό σημαίνει έναν τύπο ανεξάρτητης ανάρτησης σε κάθε τροχό.

ΜΙΚΡΕΣ ΑΙΣΘΗΤΙΚΕΣ ΕΠΕΜΒΑΣΕΙΣ

Τη διαφορά στη σχεδίαση της ανανεωμένης Taycan κάνουν τα νέα φωτιστικά σώματα εμπρός, που ενσωματώνουν τεχνολογία HD Matrix (προαιρετικά), όπως και ο επανασχεδιασμένος μπροστινός προφυλακτήρας, που «δείχνει» την Taycan πιο δυναμική. Πέραν τούτων, ουδέν, εκτός του νέου χρωματισμού Turbonite για τις εκδόσεις Turbo και Turbo S. Στο εσωτερικό δεν υπάρχουν σημαντικές αλλαγές, με τον ψηφιακό πίνακα των οργάνων πίσω από το sport τιμόνι, την οριζόντια οθόνη στο κέντρο του ταμπλώ του συστήματος infotainment και την κάθετη για τον έλεγχο του κλιματισμού να αποτελούν σημεία αναφοράς. Όπως, επίσης και εκείνη στην πλευρά του συνοδηγού με ανεξάρτητη λειτουργία και προβολές ταινιών, video, κ.ο.κ.

Βεβαίως, η Taycan προσφέρει διασύνδεση με Apple CarPlay με βελτιστοποιημένη λειτουργία. Εάν έχετε κατεβάσει την εφαρμογή “My Porsche” στο κινητό σας, μπορείτε να δημιουργήσετε ένα νέο μενού στο CarPlay για να ελέγχετε τις λειτουργίες του οχήματος, όπως τη ρύθμιση του κλιματισμού, απομακρυσμένα. Επίσης, ένα νέο ψηφιακό όργανο προσφέρει πληροφορίες για την αυτονομία, τη θερμοκρασία της μπαταρίας και την πραγματική ταχύτητα φόρτισης.

Συνολικά ο διάκοσμος είναι εντυπωσιακός, με κορυφαίας ποιότητας υλικά και φινίρισμα, τα καθίσματα εξαιρετικά σε εργονομία, οι χώροι αρκετά καλοί (σίγουρα όχι ιδανικοί για ένα μεγάλο GT και ειδικά για τους πίσω). Ο χώρος των αποσκευών (366 L) είναι επαρκής για το σεντάν μοντέλο, ελαφρώς καλύτερος και με περισσότερη πρακτικότητα για τις εκδόσεις Sport Turismo και Cross Turismo, με τη μεγάλη θήκη με τα καλώδια φόρτισης να τον επηρεάζει, ενώ κάτω από το εμπρός καπό υπάρχει ένας επιπλέον χώρος, 84 L. Η συνολική αίσθηση που αποκομίζεις είναι ότι βρίσκεσαι σε μια αυθεντική Porsche, με εξαίρεση την παντελή έλλειψη του διεγερτικού ήχου ενός θερμικού μοτέρ. Να σημειωθεί πως βελτιωμένη είναι η πρόσβαση στο εσωτερικό, καθώς μόλις ξεκλειδώσουν οι πόρτες, το αμάξωμα ανασηκώνεται μερικά εκατοστά από το έδαφος, προκειμένου να μη χρειαστεί να αναδιπλωθεί ο επιβάτης για να εισέλθει.

ΣΤΙΣ ΔΑΛΜΑΤΙΚΕΣ ΑΚΤΕΣ ΜΕ ΤΗ ΝΕΑ TAYCAN

Η πρώτη μας επαφή με την αναβαθμισμένη Taycan ξεκίνησε με την έκδοση Turbo Sport Turismo απόδοσης 707 PS (884 PS με το Launch Control) και το πρακτικό αμάξωμα. Ξεκινήσαμε από το αεροδρόμιο του Ζάγκρεμπ και μέσω αυτοκινητοδρόμου, τον οποίο δεν μπορείς παρά να θαυμάσεις για την ποιότητα του οδοστρώματος και τη σήμανση, κατευθυνθήκαμε προς τη Ριέκα και τις Δαλματικές ακτές. Σε μια απόσταση 180 km έχοντας επιλέξει κυρίως το πρόγραμμα Normal κινηθήκαμε πολύ άνετα, αλλά και αστραπιαία όταν το επιλέξαμε. Η ανάρτηση Active Ride κυριολεκτικά σιδερώνει τα πάντα, ενώ η εξαιρετική ηχομόνωση του αυτοκινήτου δεν επιτρέπει να περάσει τίποτα στο εσωτερικό. Αξίζει να αναφέρουμε και την αποτελεσματική θερμομόνωση της πανοραμικής ηλιοροφής!

Φτάνοντας (σχεδόν) ατσαλάκωτοι και ξεκούραστοι στην πανέμορφη αυτήν κροατική πόλη, πήραμε το φέρυ για το νησάκι Losinj έναν πραγματικό επίγειο παράδεισο. Εκεί η διαδρομή άλλαξε, με επαρχιακό δίκτυο, με επίσης εξαιρετική άσφαλτο. Από τα πρώτα χιλιόμετρα γίνονται αντιληπτά τα πλεονεκτήματα της προηγμένης αερανάρτησης. Πιέσαμε όσο μπορούσαμε την Turbo Sport Turismo και το αποτέλεσμα ήταν το ίδιο. Ακλόνητη! Αμετακίνητο και σταθερό το εμπρός μέρος, με το πίσω να ακολουθεί σταθερά την τροχιά του αμαξώματος.

Είναι σαφές πως ανεβάζοντας ρυθμούς με ένα ηλεκτρικό όχημα, χρειάζεσαι περισσότερη πέδηση σε σχέση με ένα συμβατικό και εδώ τα φρένα της Taycan είναι ένα ακόμα σημείο που εντυπωσιάζει. Το επίπεδο πρόσφυσης που προσφέρεται είναι μοναδικό, προσδίδοντας τη σιγουριά να πιέσεις περισσότερο. Χρειάζεται προσοχή, όμως, καθώς ελλείψει ήχου κινητήρα και ακαριαίας επιτάχυνσης, μπορείς να ανέβεις πολύ υψηλά σε ταχύτητα χωρίς να το αντιληφθείς. Το μόνο που ακούς είναι τα στριγκλίσματα των τροχών (ελέω και του βάρους των 2,3 τόνων) και τα επιφωνήματα… του συνοδηγού.

Εξαιρετικό σε αίσθηση το τιμόνι, προσφέρει τέλεια πληροφόρηση, ενώ στην αίσθηση ότι οδηγείς μια «κανονική» Porsche συντείνει και το γεγονός πως η Taycan δεν έχει λειτουργία on-pedal-drive. Σημειώνουμε πως ξεκινήσαμε με την μπαταρία στο 85% και ένδειξη αυτονομίας στα 460 km. Έπειτα από 280 km που διανύσαμε με κλιματισμό στο full και οδηγώντας υπό πίεση σε αρκετά κομμάτια της διαδρομής, την παραδώσαμε με αυτονομία μπαταρίας στο 17% και αυτονομία περίπου 120 km. Καθόλου άσχημα, με τη μέση κατανάλωση να κυμαίνεται μεταξύ των 20 και 24 kWh/100 km, ανάλογα με τον ρυθμό.

Την επομένη μέρα, αντίστροφα η ίδια διαδρομή από το νησάκι αυτό, στη Ριέκα και πίσω για να προλάβουμε την πτήση στο αεροδρόμιο του Ζάγκρεμπ. Στη διάθεσή μας η κορυφαία Taycan Turbo S των 775/952 PS, ένα ασύλληπτο σε επιδόσεις αυτοκίνητο. Αν μη τι άλλο, σε ιντριγκάρει να έχεις στο δεξί σου πόδι τόση ισχύ και κάπως έτσι ξεκινήσαμε τη μέρα. Ακαριαίες επιταχύνσεις (πιέζοντας τον διακόπτη overboost, έχεις επιπλέον 177 PS για 10 sec) και ρυθμός που παλαιότερα μόνον υπεραυτοκίνητα μπορούσαν να πετύχουν, εδώ, όμως, με μια μοναδική σταθερότητα στο αμάξωμα κατά τον διαμήκη.

Επιλέγοντας το πρόγραμμα Sport Plus η Taycan, γίνεται πιο άμεση και διασκεδαστική, χωρίς να χάσει σε κανένα σημείο τα πλεονεκτήματα της ανάρτησης Active Ride. Στα… ενοχλητικά θα προσθέταμε το υπερευαίσθητο σύστημα διατήρησης λωρίδας. Και λίγο πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία του test drive, το πρόγραμμα προέβλεπε Launch Control με την top έκδοση Taycan Turbo GT των 1.034 PS σε αεροδιάδρομο. Αφενός σού κουνιέται το… μυαλό από την εκρηκτική και ακαριαία επιτάχυνση, ωστόσο αυτό που σε εκπλήσσει είναι η απόκριση της ανάρτησης κάτω από την πίεση, λες και πρόκειται για την ευθεία πορεία μιας βολίδας. Φυσικά, η ύπαρξη μεγάλης διαμέτρου κεραμικών φρένων εγγυώνται την αποτελεσματική διαχείριση αυτής της τεράστιας ισχύος.

Συνοπτικά, οι τεχνικοί της Porsche μέσα από επιμέρους βελτιώσεις κατάφεραν να ανεβάσουν πολύ τον πήχη της Taycan στον τομέα της απόδοσης ανοίγοντας πολύ το βήμα απέναντι στον ανταγωνισμό, που, κατά την άποψή μας, απλώς δεν υπάρχει…

TECH INFO

ΣΥΣΤΗΜΑ ΙΣΧΥΟΣ2 ηλεκτροκινητήρες μόνιμου μαγνήτη
ΙΣΧΥΣ (PS)775/952 Launch control
ΡΟΠΗ (Nm)1.110
ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ (kWh)105
ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ (h:min@kW)18@320kW
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ (km)630
ΜxΠxΥ4.962x1.966x1.378
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ2.900
ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ (L)366
ΒΑΡΟΣ (kg)2.295
0-100 km/h (sec)2,4
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ (km/h) 260
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (kWh/100km)17,9