Από την πρώτη ημέρα που η Cayenne κύλησε τους θηριώδεις της τροχούς στις autobahn και στους χωματόδρομους αυτού του πλανήτη, έγινε ένα αντιφατικό αυτοκίνητο: Πολυτελές και σπορ, με σχεδίαση βαριά, ανάλογη του ειδικού βάρους της φίρμας, αλλά και εκτός δρόμου ικανότητες που πολλοί εξύμνησαν. Κι επειδή τα χρόνια τρέχουν, όπως ακριβώς και η εξέλιξη, η Cayenne έπρεπε να περάσει για μία ακόμα φορά από τα μαγικά χέρια των μηχανικών –και, πλέον, και προγραμματιστών– για να φέρει τα θέλγητρα της υψηλής τεχνολογίας μαζί με αναβαθμισμένη πολυτέλεια, υβριδικές επιδόσεις με όσο το δυνατόν πιο βιώσιμο αποτύπωμα και ψηφιοποιημένο όσο ποτέ άλλοτε.
Αυτό κάνει η ανανεωμένη Cayenne τρίτης γενιάς, με αλλαγές ουσίας στο υβριδικό σύστημα μετάδοσης κίνησης, στο σασί, στο design και στον εξοπλισμό, που βελτιώνουν ακόμα περισσότερο όχι μόνο τις επιδόσεις εντός και εκτός δρόμου, αλλά και την πολυτέλεια και την άνεση κατά την καθημερινή χρήση. Μπορεί αρκετοί να επιλέξουν τη λιγότερο πρακτική, αλλά σαφώς πιο εντυπωσιακή σε γραμμές coupé εκδοχή της Cayenne και καλά θα κάνουν. Εδώ έχουμε μια ανανέωση που φέρνει με εμφατικό τρόπο τη νέα, υψηλή τεχνολογία στο προσκήνιο σε ό,τι αφορά στο φαίνεσθαι. Η νέα Cayenne διαθέτει μια εμφάνιση σύννομη με τα σχεδιαστικά ευρήματα της Porsche τού σήμερα, χωρίς να απαρνιέται τις κλασικές αναλογίες της. Νέο μπροστινό μέρος με ανασχεδιασμένα φτερά, διαφορετικό «σβήσιμο» πίσω, με φωτιστικά εμπρός και πίσω που τονίζουν το πλάτος του αμαξώματος. Τα δε προαιρετικά (και πολύ ακριβά προβολικά) φωτιστικά HD Matrix LED συντίθενται από προβολείς υψηλής ευκρίνειας και περισσότερα από 32.000 pixel ανά προβολέα (!). Είναι, λοιπόν, Cayenne και φαίνεται. Ή, μήπως, όχι;
Και στο βάθος… Taycan
Εξηγούμαστε. Αρκετά στοιχεία είναι δανεισμένα από το ηλεκτρικό εμβληματικό μοντέλο της φίρμας. Στα αριστερά τού ταμπλώ δεν υπάρχει πια κλειδί, αλλά μπουτόν έναυσης. Ο επιλογέας δεν βρίσκεται στα γνωστά του λημέρια, καθώς έχει «μετακομίσει», δεξιά από την κολόνα του τιμονιού στο ταμπλώ, ενώ και το περιβάλλον πληροφόρησης του οδηγού είναι πλέον αμιγώς ψηφιακό όχι μόνο με την οθόνη Multimedia 12,3”, αλλά και με τον ψηφιακό και πλήρως παραμετροποιήσιμο πίνακα οργάνων 12,6”. Μέχρι και μεγάλη οθόνη 10,9” μπροστά από τον συνοδηγό υπάρχει για να στριμάρει βίντεο (αν και μάλλον ζαλίζει παρά διευκολύνει αυτό το ακριβό… εξτραδάκι). Εντέλει, το μόνο αναλογικής φύσης αντικείμενο είναι το θρυλικό ρολόι στην κορυφή του ταμπλώ. Με αυτά, όμως, απελευθερώθηκε χώρος για μικροαντικείμενα, ενώ και το ταμπλώ δείχνει πιο ρηχό, βοηθώντας το μάτι να «ανασάνει» από τα πολλά δεδομένα.
Και μερικά για κάτω από το καπό
Ο V6 turbo βενζινοκινητήρας τριών λίτρων είναι πλέον απόδοσης στα 304 PS (από 340 PS) με ροπή στα 420 Nm και αποτελεί τη βάση για το υβριδικό plug-in σύστημα της ανανεωμένης Cayenne E-Hybrid μαζί με 8άρι αυτόματο κιβώτιο και τετρακίνηση. Σε συνδυασμό με έναν νέο, ισχυρότερο ηλεκτροκινητήρα με βελτιωμένη ισχύ από 130 σε 176 PS, η συνολική ισχύς αγγίζει τους 470 PS, μικρή, στα χαρτιά βελτίωση συγκριτικά με τους 462 PS της προηγούμενης Cayenne, αλλά υπάρχουν και άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία. Η μπαταρία είναι αυξημένης χωρητικότητας στις 25,9 kWh (από 17,9 kWh) με την αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία να αγγίζει τα 90 km, διπλάσια από πριν, ενώ η μέγιστη ταχύτητα κίνησης με αμιγή ηλεκτροκίνηση παραμένει στα 135 km/h. Επίσης νέος είναι ο φορτιστής 11 kW εγκατεστημένος στο αυτοκίνητο που μειώνει τον χρόνο φόρτισης 0-100% σε λιγότερο από δυόμιση ώρες με τριφασικό ρεύμα κι ας είναι πλέον η μπαταρία μεγαλύτερη.
Από την άλλη, ο στάνταρ εξοπλισμός περιλαμβάνει μερικά καλούδια που θα τα βρείτε και αλλού, αλλά, επιπλέον, κάτω από το υποβλητικό γκρι χρώμα με τα μεγάλα «να μην ξεχνιόμαστε» αυτοκόλλητα της Porsche του αυτοκινήτου δοκιμής μας έχουμε έναν ατέλειωτο ατάλογο από έξτρα. Τόσο αερανάρτηση με σύστημα ρύθμισης ύψους (μέχρι 280 mm ανύψωση του πατώματος από το έδαφος), όσο και το Porsche Active Suspension Management (PASM), αλλά και Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) με ενεργές αντιστρεπτικές, αλλά και ενεργή τετραδιεύθυνση για να έχει αυτό το θηρίο των 4,93 m την ευελιξία μιας Macan. Το κερασάκι στην τούρτα είναι το σύστημα σπορ εξάτμισης που –ευτυχώς– δίνει τον τόνο μιας πανίσχυρης υλοποίησης (άνευ αυτού ο ήχος είναι άνευρος και… φθηνότερος) και το πολύ hi-tech Night Vision Assist για υπέρυθρη απεικόνιση περιβάλλοντος τη νύχτα.
Με τόση παραμετροποίηση είναι φυσικό να υπάρχει και ανάλογο κούρντισμα του αυτοκινήτου (προγράμματα offroad, E-Power, Hybrid, Sport και Sport Plus, προγράμματα για την ανάρτηση, το ύψος του αμαξώματος και τον ήχο της εξάτμισης). Το δε προαιρετικό ηχοσύστημα Burmester 3D High-End Surround Sound System είναι το καλύτερο σύνολο ήχου που έχουμε δοκιμάσει τα τελευταία χρόνια σε αυτοκίνητο, με εκπληκτικό στερεοφωνικό ορίζοντα, πεντακάθαρο συχνοτικά και απόλυτα ευκρινή ήχο, ανεξαρτήτως είδους μουσικής. Λογικό, αν αναλογιστεί κανείς ότι στοιχίζει 7.384 €, ενώ η οθόνη 10,9” από την πλευρά του συνεπιβάτη 1.695 €, όσο μια 75άρα LG 4K τηλεόραση. Κάτι που, αναπόφευκτα, μας φέρνει στο θέμα των προαιρετικών στα οποία συγκαταλέγονται στοιχεία εξοπλισμού που θα έπρεπε να είναι -και δεν είναι– στάνταρ, όπως το σύστημα διατήρησης στη λωρίδα ή οι πίσω αερόσακοι. Με αυτά και μ’ εκείνα, το «μπρούκλικο» αυτοκίνητο που βλέπετε εδώ κοστίζει 190.278 € (σωστά, 69.128 € σε έξτρα). Εντούτοις, κι έτσι όπως την παραλάβαμε, τούτη η Cayenne είναι ένα top τεχνολογικά και οδηγικά μοντέλο της μεγάλης, luxury κατηγορίας.
Είναι γρήγορη, πολύ γρήγορη και δεν είναι απλώς μια placebo τοποθέτηση επειδή οδηγείς μια Porsche. Όλο το σύστημα, έχοντας την ισχυρή υβριδική ταυτότητα μπορεί να κινηθεί γρήγορα με αμεσότητα και γραμμικότητα στην απόδοση της ισχύος και άκοπη επιτάχυνση, ειδικά με την επιλογή του ανάλογου Sport προγράμματος. Δείτε επιδόσεις: 0-100 km/h σε 4,9 sec, 0-200 km/h σε 18,2 και ρεπρίζ 80-120 km/h σε μόλις 3,1 sec. Επίσης –πράγμα φυσικό και αναμενόμενο για Porsche– θα στρίψει με τρομερό τσαγανό (έχει και την τετραδιεύθυνση). Κι αυτό χωρίς να θυσιάζεται ίχνος από την άνεση που περιμένεις από ένα luxury SUV. Τα ελαστικά είναι τα Pirelli Scorpion Winter 2 διαστάσεων 285/45-R21 εμπρός και 305/40-R21 πίσω. Μόνον τα φρένα, ως είθισται λόγω αναγεννητικής πέδησης, είναι μια ιδέα πιο ιδιαίτερα από ό,τι περιμένεις συνήθως από μια Porsche (φταίει γι’ αυτό και η μεγάλη μάζα του οχήματος που κενό ζυγίζει σχεδόν 2,5 τόνους). Σε ό,τι αφορά στο ζύγισμά του η ύπαρξη μπαταριών γίνεται μια στο τόσο αντιληπτή όταν περνάς πάνω από κυματισμό της ασφάλτου (γνωστές, βουβές κακοτεχνίες) ή θέλεις, ντε και καλά, να κάνεις τον Walter Rohrl.
Είναι και φαίνεται
Μια πληθωρική ντίβα που μπορείς να παίξεις μαζί της εκτελώντας σύνθετες οδηγικές χορογραφίες χωρίς φόβο και με το ανάλογο πάθος. Μπορείτε να κινηθείτε από απόλυτα ειρηνικά και οικολογικά μέχρι τα όρια του extreme με την ίδια ευκολία. Αυτή είναι η μεγαλύτερη επιτυχία τούτης της Cayenne, ότι, δηλαδή, έχει ενσωματώσει τόση και τέτοια τεχνολογία με μαεστρία και εκπληκτική ομοιογένεια.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ PORSCHE CAYENNE E-Hybrid 2024 TIMH €121.150 ΤΕΛΗ €0
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 2.995, Turbo, Yβριδικό Σύστημα, 6 Κύλινδρος, Σε διάταξη V ΚΑΥΣΙΜΟ Υβριδικό
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 345 (470) ΡΟΠΗ Nm/rpm 650
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 8 σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση, κατ΄ επιλογή τετρακίνηση
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 4,9 sec, τελική 254 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 1,9 L/100km, 44 g/km
ΥΠΕΡ ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΜΗΧΑΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ, ΑΝΑΡΤΗΣΗ, ΟΔΗΓΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΧΩΡΟΙ.
ΚΑΤΑ ΑΙΣΘΗΣΗ ΦΡΕΝΩΝ, ΤΙΜΕΣ ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΩΝ.