Πόσο καλύτερο μπορεί να γίνει το καλό, σκέφτεσαι αναπόφευκτα όταν έχεις απέναντί σου το νέο (για την ακρίβεια: ανανεωμένο) Peugeot 208, το αυτοκίνητο που έχει να επιδείξει σοβαρές περγαμηνές, όντας το πιο καλό πουλημένο αυτοκίνητο στη Γαλλία ανεξαρτήτως κατηγορίας; Και τι παραπάνω μπορεί να περιμένεις από ένα αυτοκίνητο που υποβάλλεται σε facelift, ένα supermini που έχει καταφέρει να κερδίσει την κορυφαία ελληνική διάκριση –«Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2020»– με το «καλημέρα», με το που λανσαρίστηκε, δηλαδή, στη χώρα μας; Με αυτές τις σκέψεις μπήκαμε στη διαδικασία να οδηγήσουμε το ανανεωμένο 208 σε μια εκδοχή που δεν υπήρχε στην γκάμα του μέχρι πρότινος. Ο λόγος για το «εξηλεκτρισμένο» Peugeot 208 Hybrid των 100 PS, που, εκτός των άλλων, εξασφαλίζει και «ελευθέρας» για τον δακτύλιο.
Τα οφέλη του εξηλεκτρισμού
Τίποτα δεν είναι τυχαίο σε αυτόν τον κόσμο – και αυτό μπορεί να το καταλάβει κανείς οδηγώντας το αυτοκίνητο. Εάν, μάλιστα, έχει την εμπειρία του απερχόμενου μοντέλου, μπορεί εύκολα να διαπιστώσει ποια στοιχεία από το DNA του έχουν περάσει και σε αυτή την καινούργια εκδοχή του, που στη συγκεκριμένη περίπτωση, του «δικού μας» του ήπια υβριδικού 208, έχει να επιδείξει, εκτός των άλλων, έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα που βοηθάει τον δοκιμασμένο, τρικύλινδρο και υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα PureTech 1.2, που χρησιμοποιεί το Group της Stellantis σε «άπειρα» μοντέλα του.
Ξεκινάμε, λοιπόν, αναγκαστικά, θα λέγαμε, την αναφορά μας στο καινούργιο μοντέλο από το χαρακτηριστικό του υβριδισμού, καθώς είναι από τα στοιχεία εκείνα που είναι άμεσα και έντονα αντιληπτά από τον οδηγό. Το ενδιαφέρον είναι ότι, παρ’ όλο που δεν έχουμε να κάνουμε με ένα full hybrid αυτοκίνητο, βλέπουμε ότι ο μικρός ηλεκτροκινητήρας μπορεί και κινεί από μόνος του το μικρό Peugeot, μπαίνοντας στο «παιχνίδι» συχνά-πυκνά αφήνοντας τον οδηγό να ακούει τον χαρακτηριστικό ήχο του, αντί του γουργουρητού του βενζινοκινητήρα, με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου κατά 15%, κάτι που σε κάποιο βαθμό τουλάχιστον επιτυγχάνεται.
Ωστόσο, δεν είναι αυτό το μοναδικό στοιχείο που εισπράττει ο οδηγός του 208 hybrid, καθώς το εφοδιασμένο με ένα νέο αυτόματο, διπλού συμπλέκτη πλέον, κιβώτιο 6 σχέσεων είναι σαφές ότι προσφέρει και καλύτερες επιδόσεις. Αυτό είναι προφανέστατο κατά κύριο λόγο στις χαμηλές και στις μεσαίες στροφές, όπου η εμπλοκή του ηλεκτροκινητήρα στο παιχνίδι έχει άμεσο αποτέλεσμα στην επιτάχυνση. Έτσι, ένα αυτοκίνητο που, ούτως ή άλλως (και με τον «απλό» 100άρη κινητήρα), θα χαρακτηρίζαμε ευχάριστο στην οδήγηση γίνεται ακόμα πιο ευχάριστο, αφού προσφέρει το κάτι παραπάνω σε περιοχές όπου κινείται κανείς με μισό γκάζι. Και αν θέλουμε να μιλήσουμε γενικότερα για τις επιδόσεις, θα πρέπει να πούμε ότι και μόνο με τους 100 PS του PureTech είχαμε, ούτως ή άλλως, ένα σύνολο αρκετά ισχυρό ώστε να ανταπεξέλθει στα οικογενειακά βάρη, ταξιδεύοντας και προσπερνώντας με αξιοπρέπεια – δηλαδή: με ασφάλεια.
Τα καλά της «γαλλικής σχολής»
Και επειδή προηγουμένως μιλήσαμε για DNA, έχετε υποθέσει σωστά αν περιμένετε να σας πούμε ότι και σε αυτήν του την εκδοχή το 208 είναι ένα αυτοκίνητο που σου δημιουργεί το απαραίτητο αίσθημα αυτοπεποίθησης όταν βρεθείς σε έναν δρόμο με στροφές και θελήσεις να κινηθείς γρήγορα. Εννοείται, βέβαια, ότι σου προσφέρει και ένα γενικότερο αίσθημα ασφάλειας ο τρόπος που στέκεται στην άσφαλτο το αυτοκίνητο και στην καθημερινότητά σου. Τον δικό του ρόλο στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης του οδηγού παίζει το γνωστό i-Cockpit της Peugeot, που, παρ’ όλο που εξακολουθεί να μην είναι τέλειο (γιατί θέλει μία προσπάθεια προκειμένου να μην κρύψει το μικρό, πεπλατυσμένο τιμόνι το κάτω μέρος του πίνακα των οργάνων), εξακολουθεί να σου δημιουργεί μία εξαιρετικά ευχάριστη αίσθηση δίνοντάς σου παράλληλα και τη δυνατότητα για πιο γρήγορους ελιγμούς, καθώς η στεφάνη του είναι μικρότερη από τα καθιερωμένα.
Όλα αυτά συμβαίνουν υπό τη σκέπη της γαλλικής σχολής στον τομέα της ανάρτησης που καταφέρνει και να συνδυάζει το πολύ καλό κράτημα με την πολύ σωστή αίσθηση, αλλά και με την άνεση, καθώς οι κακοτοπιές του ελληνικού οδικού δικτύου αντιμετωπίζονται με τρόπο παραπάνω από καλό. Μπορεί, λοιπόν, κανείς να πει ότι το Peugeot 208 είναι ένα νεανικό οικογενειακό αυτοκίνητο με σπορ αποχρώσεις που το καθιστούν ιδιαίτερα ευχάριστο στην οδήγηση.
Ο οδηγός, από τη μεριά του, απολαμβάνει σε καθημερινή βάση την άνεση που προσφέρει η οδήγηση με ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, έχοντας παράλληλα τη δυνατότητα πληρέστερου ελέγχου του αυτοκινήτου του, εφόσον το επιθυμεί, αφού μπορεί να αλλάζει χειροκίνητα ταχύτητες με τις δύο πεταλούδες που βρίσκονται στην κολόνα του τιμονιού. Όπως, επίσης, μπορεί και να επιλέξει μία από τις τρεις λειτουργίες του συστήματος κίνησης (Eco, Normal, Sport) διαφοροποιώντας αντίστοιχα τη συμπεριφορά του συστήματος κίνησης. Σημειώνουμε, πάντως, ότι θα θέλαμε οι πεταλούδες αλλαγής ταχυτήτων είτε να είναι μεγαλύτερες είτε να περιστρέφονται μαζί με το τιμόνι (ή έστω να υπήρχε κάτι σε joystick στην κονσόλα), γιατί, με δεδομένα το μικρό μέγεθός τους, είναι δύσκολο να αλλάξεις χειροκίνητα ταχύτητα όταν κινείσαι σε μια στροφή.
Τεχνολογικό φρεσκάρισμα
Μιλώντας για τις υπόλοιπες πλευρές του ανανεωμένου 208, θα πρέπει να σταθούμε κατ’ αρχάς στο design για να πούμε ότι το facelift έφερε μαζί του της τριπλές «νυχιές» μπρος πίσω, με τη μορφή των αντίστοιχων φωτιστικών, που διαμορφώνουν αυτό που έχει επικρατήσει να αποκαλείται «φωτεινή υπογραφή». Αυτό είναι το πλέον χαρακτηριστικό στοιχείο που μας επιτρέπει να καταλάβουμε ότι απέναντί μας έχουμε το καινούργιο μοντέλο, που παραμένει όμορφο! Και είναι όμορφο μέσα-έξω το 208, με το χαρακτηριστικό ταμπλώ του να αγκαλιάζει οδηγό και συνοδηγό προσφέροντας ένα θέαμα - χάρμα οφθαλμών. Και μπορεί αυτό το ταμπλώ να έχει διατηρήσει τις βασικές γραμμές του αρχικού μοντέλου, έχει, όμως, τώρα να επιδείξει δύο ψηφιακές οθόνες: τον πίνακα οργάνων και τη νέα μεγάλη οθόνη αφής, η οποία πραγματικά δεσπόζει με εντυπωσιακό τρόπο στο κέντρο του σηματοδοτώντας την τεχνολογική-ψηφιακή αναβάθμιση του γαλλικού supermini.
Σημειώνουμε ότι το ταμπλώ είναι καλυμμένο με απαλά στην αφή υλικά καλής ποιότητας, ενώ και τα πιο «σκληρά» (τμήματα των επενδύσεων στις πόρτες) επίσης δείχνουν καλής ποιότητας. Στη δημιουργία μιας γενικότερης αίσθησης καλής ποιότητας τον δικό τους ρόλο παίζουν τα όμορφα και αναπαυτικά καθίσματα που είναι ενταγμένα σε ένα περιβάλλον που αποπνέει και «πολιτισμό», αφού η ηχομόνωση κάνει αρκετά καλή δουλειά.
Στον τομέα των χώρων, βλέπουμε ότι στο εμπρός μέρος του σαλονιού έχει γίνει μία αρκετά χρηστική διευθέτηση των διαθέσιμων χώρων με «σωστές» πλευρικές θήκες στις πόρτες που μπορούν να φιλοξενήσουν –και να στηρίξουν– ένα μπουκάλι νερό με επίσης «σωστές» ποτηροθήκες και διπλό ραφάκι στην κονσόλα. Εννοείται ότι οι χώροι για οδηγό και συνοδηγό είναι άφθονοι, ωστόσο πίσω θα τολμούσαμε να πούμε τα πράγματα δεν είναι το ίδιο καλά, αφού οι χώροι για τους πίσω επιβάτες είναι απλώς επαρκείς –σίγουρα δεν είναι ό,τι καλύτερο μπορεί να βρει κανείς στην κατηγορία– και είναι ίσως αυτό το πιο αδύνατο σημείο του 208. Μπορεί, βέβαια, ένας «κανονικός» ενήλικος να βολευτεί πίσω από έναν ψηλό οδηγό, όμως ένας ψηλός δεν θα νιώσει άνετα, αφού τα γόνατά του θα ακουμπούν στο εμπρός κάθισμα. Ενώ και η είσοδος στο πίσω κάθισμα δεν είναι η πιο άνετη που θα μπορούσε να βρει κανείς, καθώς το άνοιγμα της πόρτας έχει σχετικά περιορισμένο μήκος. Στις εργονομικές «αστοχίες» του Peugeot 208 θα προσθέσουμε και το πολύ σκληρό περιστροφικό χειριστήριο της ρύθμισης της κλίσης της πλάτης των εμπρός καθισμάτων. Σαφώς καλύτερα, όμως, είναι τα πράγματα λίγο πιο πίσω, όπου συναντάμε ένα ευρύχωρο πορτμπαγκάζ, που με τα 352 λίτρα του είναι από τα μεγαλύτερα της κατηγορίας.
Εν κατακλείδι
Το Peugeot Hybrid 100 e-DCS6 είναι διαθέσιμο σε τρία επίπεδα εξοπλισμού: Active, Allure (αυτή της δοκιμή μας) και GT, με την Allure να αποτελεί την πιο ισορροπημένη από την άποψη του value for money διαθέτοντας επιπλέον της βασικής Active ψηφιακό πίνακα οργάνων 10”, έγχρωμη οθόνη αφής υψηλής ανάλυσης 10” και αυτόματο κλιματισμό, επιλογέα drive mode (Normal/Eco/Sport), σύστημα εισόδου και εκκίνησης χωρίς κλειδί, αισθητήρες στάθμευσης εμπρός και κάμερα οπισθοπορείας 180ο κ.ά. Στοιχεία που έρχονται να προστεθούν σε ένα λογικά πλήρη βασικό εξοπλισμό από τον οποίο λείπει ο ψηφιακός πίνακας οργάνων και το clima, αλλά υπάρχει το ίδιο πακέτο ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού (αυτόματο φρενάρισμα με αναγνώριση πεζών και δικύκλων, προειδοποίηση σύγκρουσης, υποβοήθηση διατήρηση λωρίδας κυκλοφορίας, ανίχνευση έλλειψης προσοχής οδηγού κ.ά.), ενώ η οθόνη αφής 10” στο κέντρο του ταμπλώ είναι SD και όχι HD. Με την τιμή του να αγγίζει τις 24.000 €, το ήπια υβριδικό Peugeot δεν είναι ούτε το φθηνότερο, αλλά ούτε και το ακριβότερο αυτόματο supermini που μπορεί να αγοράσει κανείς.
Κατά συνέπεια, και με βάση τα προσόντα του που παραθέσαμε προηγουμένως, το Peugeot 208 ανήκει σε εκείνα τα αυτοκίνητα στα οποία δεν θα λέγαμε όχι… Γιατί, αφενός, είναι από τα πιο ευχάριστα στην οδήγηση μοντέλα που μπορεί κανείς να βρει και, αφετέρου, στη νέα φάση της πορείας του στην αγορά, εξακολουθεί να είναι ένα εξαιρετικό μικρό αυτοκίνητο, ικανό, όμως, να παίξει και τον ρόλο του μοναδικού αυτοκινήτου μιας οικογένειας.
TECH FACTS
- Το κιβώτιο ταχυτήτων e-DSC6 είναι της βελγικής Punch Powertrain («μητέρα» του θρυλικού CVT κιβωτίου Variomatic). Ουσιαστικά είναι ένα κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έξι σχέσεων με ενσωματωμένο σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη ικανό να παράγει μέγιστη ισχύ 27 PS και ροπή 55 Nm και να συμπληρώσει τα κενά απόδοσης του βενζινοκινητήρα (ειδικά στις χαμηλές rpm) ή να κινήσει αμιγώς ηλεκτρικά το αυτοκίνητο για μικρές αποστάσεις. Κατά τη διάρκεια της επιβράδυνσης, ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί ως γεννήτρια για την επαναφόρτιση της μπαταρίας 48 V, παρέχοντας παράλληλα την κύρια υποβοήθηση εκκίνησης μέσω του ιμάντα-μίζα, ενώ κινεί και το αυτοκίνητο. Με συνολική χωρητικότητα 0,898 kWh και διαθέσιμη 0,432 kWh, η μπαταρία ιόντων λιθίου 48 V είναι υγρόψυκτη και βρίσκεται κάτω από το κάθισμα του οδηγού, χωρίς να επηρεάζει τον χώρο αποσκευών. Αυτή η τεχνολογία προσφέρει επιπλέον ροπή στις χαμηλές στροφές, έως και 15% χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου, καθώς και μειωμένες εκπομπές ρύπων. Σημειώστε ότι κατά την κίνηση σε αστικό περιβάλλον, το Peugeot 208 Hybrid 100 e-DCS6 μπορεί με αυτόν τον ηλεκτροκινητήρα να κινηθεί για περισσότερο από το 50% του χρόνου κίνησης ως ηλεκτροκίνητο, με μηδενικές εκπομπές ρύπων, κάτι που διαπιστώσαμε και τις ημέρες της δοκιμής.
- Η μεγάλη ψηφιακή, νέας σχεδίασης οθόνη των 10” περιλαμβάνεται στον βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεων, αλλά στην κορυφαία έκδοση GT είναι, επιπλέον, τεχνολογίας 3D. Ο οδηγός μπορεί να προσαρμόσει το χρώμα της οθόνης, καθώς και τη διάταξη και την παρουσίαση των πληροφοριών, σύμφωνα με τις προτιμήσεις του. Στην έκδοση Active ο πίνακας οργάνων είναι αναλογικός με «ένθετη» μία έγχρωμη οθόνη των 3,5”. Η μεγάλη οθόνη αφής – επίσης 10”– στο κέντρο του ταμπλώ είναι στάνταρ από το πρώτο επίπεδο εξοπλισμού και έρχεται να διευκολύνει τον έλεγχο των τελευταίας γενιάς συστημάτων infotainment, Peugeot i-Connect και Peugeot i-Connect Advanced. Στις εκδόσεις Allure και GT, η οθόνη αυτή διαθέτει τεχνολογία HD, ενώ σε όλες τις εκδόσεις, τα «πλήκτρα πιάνου» βρίσκονται κάτω από την κεντρική οθόνη εξασφαλίζοντας γρήγορη πρόσβαση στις βασικές λειτουργίες του συστήματος.
- Η ευρεία γκάμα συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού περιλαμβάνει στάνταρ (έκδοση Active: α) Αυτόματο Φρενάρισμα Έκτακτης Ανάγκης με προειδοποίηση επικείμενης σύγκρουσης (με αναγνώριση παρουσία πεζών και δικύκλων, τόσο την ημέρα όσο και τη νύχτα) το οποίο λειτουργεί σε ταχύτητες από 7 έως και 140 km/h, β) Ενεργό Σύστημα Προειδοποίησης Αποχώρησης από τη λωρίδα κυκλοφορίας με επαναφορά του αυτοκινήτου στην επιλεγμένη λωρίδα, γ) Προειδοποίηση Απόσπασης Προσοχής του οδηγού (αναλύοντας τις μικροκινήσεις του τιμονιού, ανιχνεύει τη μείωση προσοχής σε ταχύτητες άνω των 65 km/h) και δ) Σύστημα Διευρυμένης Αναγνώρισης Οδικής Σήμανσης (επιπλέον του ορίου ταχύτητας στον ψηφιακό πίνακα οργάνων εμφανίζονται τα σήματα για stop, μονόδρομο, απαγόρευση προσπεράσματος και τέλος απαγόρευσης προσπεράσματος).
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ PEUGEOT 208 100 Hybrid e-DSC6 2024 TIMH €23.400 ΤΕΛΗ €0
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.199, Turbo, Hλεκτροκινητήρας, Yβριδικό Σύστημα, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Υβριδικό
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 74 (100)/5.500 ΡΟΠΗ Nm/rpm 204/1.750
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9,8 sec, τελική 193 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 4,5 L/100km, 101 g/km
ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΕΥΚΟΛΙΑ ΟΔΗΓΗΣΗΣ, ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΑΝΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ.
ΚΑΤΑ ΕΡΓΟΝΟΜΙΚΕΣ ΜΙΚΡΟΑΤΕΛΕΙΕΣ, ΜΕΤΡΙΟΣ ΧΩΡΟΣ ΣΤΟ ΠΙΣΩ ΚΑΘΙΣΜΑ.