Δεν είναι το πρώτο του είδους του, ούτε το πιο εξαντρίκ, το πιο αθλητικό ή το πιο… space. Δεν έχει look που να προκαλεί, ούτε και επιδιώκει κάτι τέτοιο. Το να οδηγείς, όμως, βράδυ στην Πειραιώς και να σε πλευρίζουν άγνωστοι με τα αυτοκίνητά τους την ώρα που οδηγείς, κάνοντας thumbs up στη θέα του λευκού ZR-V e:HEV Sport σημαίνει ότι το σήμα στο καπό και η πατίνα της μαγείας που προσφέρει η μάρκα στα μοντέλα της έχει πολλούς θιασώτες παντού, που ξέρουν να αναγνωρίζουν τα επιτεύγματα της ιαπωνικής φίρμας ακόμα και τη… νύχτα!
Συνδετικός κρίκος
To νέο μεσαίο SUV της Honda έρχεται να «γεμίσει» το κενό ανάμεσα στο καλλίγραμμο compact HR-V και στο εμβληματικό CR-V. Με μήκος 4.568 mm, πλάτος 1.840 mm, ύψος 1.620 mm και μεταξόνιο 2.657 mm, το ZR-V είναι κατά 50 mm φαρδύτερο από το HR-V και κατά 59 mm χαμηλότερο από το CR-V, ενώ το πάτωμα απέχει 180 mm από το έδαφος για να έχετε μια τάξη μεγέθους, αλλά είναι και κάτι ακόμα που ξεκινά από την ονομασία του. Σύμφωνα με τη Honda, το όνομα ZR-V σημαίνει "Z Runabout Vehicle", μια αναφορά στη Generation Z, και μαζί ο προσδιορισμός για ένα όχημα «αποδράσεων», όπως είναι, άλλωστε, τα crossover και SUV. Επομένως, το αυτοκίνητο που βλέπετε εδώ έρχεται να δώσει ό,τι προσδοκά αυτή η νέα γενιά που είναι on-line με την τεχνολογία, που έχει ψηλά στα πρότυπά τους την κοινωνική ευθύνη (βλέπε: περιβάλλον και όχι μόνον), και που αρέσκεται στο να νιώθει το αίσθημα της εκπλήρωσης των στόχων και της αναγνώρισης των επιτευγμάτων της. Όχι, δεν διαβάζετε κάποια κοινωνιολογική μελέτη, αλλά την πρώτη δοκιμή στην Ελλάδα ενός αυτοκινήτου που δημιουργήθηκε από μια από τις πιο εμβληματικές μάρκες στον κόσμο, με μπόλικη αύρα ποιότητας, καντάρια τεχνολογίας και μια δόση συναισθήματος με στόχο τούτη τη γενιά. Και βλέποντάς το στο λευκό του χρώμα, στην έκδοση Sport έχει πολλά να πει και όχι μόνο στους… Z!
Βλέπετε, με το «καλημέρα», τόσο οι αναλογίες, όσο και οι όγκοι, τα σχεδιαστικά ευρήματα, αλλά και η ποιότητα Honda δημιουργούν ένα σύνολο ελιτίστικο, αλλά συνάμα διόλου βαρύ στο μάτι. Είναι και φαίνεται ανώτερης ποιότητας με όμορφες, καθαρές καμπύλες. Εμπρός, τα φωτιστικά σώματα αγκαλιάζουν την κυψελωτή γρίλια της Sport εξοπλιστικής «μας» έκδοσης και έναν ανάλογου προσανατολισμού προφυλακτήρα. Μπόλικα γυαλιστερά, μαύρα πλαστικά συνθέτουν μια όμορφη, αρχοντική εικόνα, ακόμα και στις ποδιές των μαρσπιέ (αλλά θέλει μάλλον προσοχή, γιατί τα γδαρσίματα σε ένα SUV είναι εύκολη υπόθεση). Πίσω, η σχεδιαστική συνοχή του αυτοκινήτου επισφραγίζεται από τα στενά και ιδιαίτερης γραμμής φωτιστικά σώματα, αλλά και από τις κανονικές διπλές απολήξεις της εξάτμισης χαμηλά στα άκρα του αυτοκινήτου. Συνολικά, η αίσθηση της ποιοτικής υλοποίησης σε κερδίζει απόλυτα (μια ματιά στα διάκενα των πάνελ αρκεί) και μαζί με τις μικρές λεπτομέρειες που «νοστιμεύουν» το αμάξωμα (περιεχόμενο και διάταξη των LED φωτιστικών σωμάτων, ποιότητα πλαστικών και απομίμησης χρωμίου) δίνουν μια premium εικόνα, χωρίς το σύνολο να είναι πομπώδες. Κάτι που μας φέρνει στο εσωτερικό.
Εδώ, τι να πει κανείς…
Η πρώτη εικόνα είναι αυτή των Civic με το σήμα-κατατεθέν τη μεγάλη στενή κυψελωτή διακοσμητική γρίλια που διατρέχει το ταμπλώ να κάνει μια δήλωση ότι και με κλειστά μάτια έχουμε ένα Honda. Διπλά στις αδρές γραμμές υπάρχουν καμπύλες στις πόρτες και στην κεντρική κονσόλα που κάνουν παιχνίδι ορίζοντας και τους ανάλογους μικρούς και μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους. Ο πυκνοδομημένος ψηφιακός πίνακας οργάνων 7” που ρυθμίζεται από μπουτόν στο πολυλειτουργικό τιμόνι και η οθόνη αφής πολυμέσων 9” ψηλά, εντός του οπτικού πεδίου του οδηγού, που περιλαμβάνει εκτός από περιστροφικό έντασης ήχου και φυσικούς διακόπτες, δίνουν τον τόνο σε ελληνικά για την υπερπληθώρα πληροφοριών και ρυθμίσεων όχι μόνο για τα συστήματα άνεσης, αλλά και το κορυφαίο μπουκέτο ασφαλείας Sensing, για το οποίο μπορείτε να μάθετε στη σχετική ενότητα. Η θέση οδήγησης είναι άριστη και τα καθίσματα είναι όμορφα με μια καπιτονέ προσέγγιση, ύφασμα και δέρμα και τυπική στήριξη που δεν φτάνει στα καλύτερα του είδους, αλλά κρατούν το σώμα ξεκούραστο ακόμα και μετά από πολύωρη οδήγηση.
Οι χώροι, επίσης, για τους πίσω είναι εξαιρετικοί με μια μόνο ιδέα περιορισμού του ύψους πίσω, μιας και η οροφή, όπως ίσως προσέξατε, κουπεδίζει ελαφρώς. Ο δε χώρος αποσκευών με τον άριστο νυχτερινό φωτισμό είναι από τους πιο ποιοτικούς που υπάρχουν (το ίδιο ισχύει και με τα υλικά και την ευταξία κάτω από το καπό κι ας λείπει εκεί αμορτισέρ στήριξής του). Τα πίσω διαιρούμενα καθίσματα αναδιπλώνονται πλήρως δημιουργώντας έναν επίπεδο χώρο, εκτοξεύοντας τον χώρο από τα μάλλον οριακά 390 L στα 1.311. Δεν είναι, όμως, βαθύς, απόρροια του γεγονότος ότι εκεί υπάρχουν οι μπαταρίες του ισχυρού υβριδικού συστήματος. Τι άλλο θα μας μείνει από την «περιήγησή» μας στην καμπίνα; Δύο, τρία εκπληκτικά στοιχεία: η ματ υφή των μαλακών πλαστικών στο επάνω μέρος του ταμπλώ που δεν αντανακλούν ποτέ τον ήλιο στο παρμπρίζ. Οι κυματοειδείς επιφάνειες των σκληρών πλαστικών στις πόρτες και τους θόλους των τροχών στο πορτμπαγκάζ πολύ ανθεκτικές στη σκληρή χρήση, αλλά, από την άλλη, δρουν και ως απορροφητικά ήχου (για πιο ήσυχη καμπίνα). Επίσης, τα paddles από μέταλλο (και όχι πλαστικό) για τον έλεγχο της δύναμης αναγεννητικής πέδησης του συστήματος e:HEV και το γεγονός ότι, σε αντίθεση με πολλούς κατασκευαστές που βάζουν…μέτρα ολόκληρα λεντοταινίας για νυχτερινό φωτισμό και εφέ, εδώ δεν υπάρχει κάτι τέτοιο, προκειμένου να μην αποσπάται η προσοχή του οδηγού. Και, βέβαια, θα περιμένετε να μάθετε τι περιμένει ο οδηγός από το νέο ZR-V. Πάμε να δούμε.
Γνωστή δυνατή υβριδική τεχνολογία
H Honda ήταν από τους πρωτεργάτες της ισχυρής υβριδικής τεχνολογίας κι εδώ, στην περίπτωση του ZR-V, δεν θα μπορούσαν να παρουσιάσουν κάτι λιγότερο. Η τεχνολογία e:HEV του νέου, μεσαίου SUV μάς είναι γνωστή και από το Civic με την τοπολογία να απαρτίζεται από έναν δίλιτρο ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα που λειτουργεί σε κύκλο Atkinson, άμεσου ψεκασμού και υψηλής σχέσης συμπίεσης, απόδοσης 143 PS στις 6.000 rpm και με 186 Nm ροπής στις 4.500 rpm με κορυφαία θερμική απόδοση στο 41% και δύο ηλεκτροκινητήρες. Ο ένας αναλαμβάνει τη λειτουργία κίνησης (και αναγεννητικής πέδησης) και μάλιστα είναι πανίσχυρος με 184 PS και 315 Nm ροπής και ο άλλος σε ρόλο γεννήτριας συνδέεται με τον βενζινοκινητήρα για την παραγωγή ενέργειας η οποία (όπως και αυτή από την πέδηση) αποθηκεύεται σε μια συστοιχία μπαταριών, ιόντων λιθίου.
Και, θυμίζουμε, δεν υπάρχει κανενός είδους κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων, αλλά ένα σύστημα σταθερής σχέσης μετάδοσης. Υπάρχουν και δύο σημαντικά «δορυφορικά» συστήματα το IPU (Intelligent Power Unit), που ουσιαστικά απαρτίζεται από την μπαταρία και το σύστημα διαχείρισης ενέργειας, και τη Μονάδα Ελέγχου Ισχύος (PCU) που διαχειρίζεται το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας που… κυκλοφορεί, προκειμένου να υπάρχει η πλέον αποδοτική της χρήση, και κάτι ακόμα που το είχαμε δει στο Civic: Linear Shift Control, στο Sport Mode, μια λειτουργία που προσομοιάζει ηχητικά σε συνεργασία με το Active Sound Control (ακουστική προσομοίωση) την αίσθηση απόδοσης με αλλαγές σχέσεων (είπαμε, δεν υπάρχει κιβώτιο!), αλλά και Winding Control, μια λειτουργία για υψηλή απόδοση σε στροφιλίκια. Υπάρχει η δυνατότητα αμιγούς ηλεκτρικής, υβριδικής ή με βάση τον βενζινοκινητήρα λειτουργίας ανάλογα με τις οδηγικές συνθήκες με το κύριο σενάριο να είναι αυτό της ηλεκτρικής κίνησης. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια κίνησης με υψηλή ταχύτητα, το σύστημα μεταβαίνει στην τρίτη λειτουργία, όπου ο άξονας εξόδου του βενζινοκινητήρα συνδέεται απευθείας με τους τροχούς.
Με σχέση μετάδοσης που ισοδυναμεί με τη μεγαλύτερη σχέση σε ένα χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων (0,806), η μεταφορά ισχύος στους εμπρός τροχούς είναι άμεση και απρόσκοπτη. Υπάρχει και παραμετροποίηση Econ, Normal, Snow και Sport για να ταιριάξει ανάλογα το «όλον» με κάθε οδηγική περίσταση. Η Honda λέει για τελική ταχύτητα στα 173 km/h (υψηλή μεν, όχι αρκετή, δε, για κάποιες…autobahn) ενώ το 0-100 km/h έρχεται σε μόλις 7,9 sec, μία επίδοση πολύ πάνω από ό,τι μπορεί να περιμένει κανείς από ένα υβριδικό σύνολο με μόλις 184 PS δηλωμένους. Και όλα αυτά σε πάτωμα που βασίζεται σε στοιχεία τόσο του Civic, όσο και του CR-V κομίζοντας χάλυβα υπερυψηλής αντοχής, εξαιρετική ακαμψία και αναρτήσεις με γόνατα εμπρός με αλουμινένιο υποπλαίσιο και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, με τα στοιχεία των αναρτήσεων να στηρίζονται με silent blocks ικανών να απορροφούν με μαεστρία τα πάντα (ακριβώς, όμως!), τόσο δηλαδή τις μικρές, όσο και τις πιο μεγάλες λακκούβες ή το κακό, σαθρό ανάγλυφο. Επίσης, η ολιστική προσέγγιση σε ό,τι έχει να κάνει με το NVH, την καταπολέμηση, δηλαδή, κραδασμών και τριγμών, περνά και μέσα από τη μείωση τριβών.
Για μία ακόμα φορά είναι συγκινητική η λεπτομερής καταγραφή και του παραμικρού ρουλεμάν που δέχθηκε φροντίδα για πιο εύρυθμη λειτουργία, προκειμένου να κινείσαι σαν σε λιμουζίνα. Και, μάλιστα, με απόλυτο έλεγχο χωρίς ιδιαίτερα αυξημένες κλίσεις και κρατώντας πειθήνια, ακόμα και σε υψηλό ρυθμό κίνησης. Μέρος αυτής της επιτυχημένης συνταγής οφείλεται στον συνδυασμό του πατώματος του Civic, του ακριβέστατου, αν και μερικές φορές περιττά σφιχτού τιμονιού με το εκπληκτικό turn-in, αλλά και των σπορτίφ ελαστικών Dunlop Sportmaxx 050 διαστάσεων 225/55-R18. Η καθημερινότητα, η βιαστική διαδρομή σε ανοιχτό αυτοκινητόδρομο, η ανάβαση στα πλησίον του λεκανοπεδίου Αττικής βουνά, έκρυβαν διαρκώς ευχάριστες εκπλήξεις. Έχεις άριστη εποπτεία ως SUV, νιώθεις όμορφα και άνετα, ο θόρυβος όταν πιέζεται ο βενζινοκινητήρας είναι απόλυτα αποδεκτός και ελάχιστα κουραστικός (αφήστε που στο πρόγραμμα Sport γίνεται και διασκεδαστικός!). Συνολικά, επίσης, η κατανάλωση μπορεί να είναι από 7,2 έως 4,1 L/100 km, μια εξαιρετική επίδοση με βάση τα specs του αυτοκινήτου, αλλά και το γεγονός ότι είχαμε στη διάθεσή μας ένα σπορ, καλοζυγισμένο και premium SUV που μπορεί να εκτελεί πολλαπλούς ρόλους με μαεστρία.
Εντέλει, οι μηχανικοί της Honda δεν νοιάζονται μόνο για οικονομία καυσίμου, αλλά και για αυτήν την ανώτερης ποιότητας κύλιση και τη σπορτίφ χροιά στην οποία τόσα και τόσα μοντέλα της Honda έχουν αφήσει εδώ και δεκαετίες το στίγμα τους. Το νέο ZR-V έρχεται με τη γνωστή αξιοπιστία της Honda και με τιμές που ξεκινούν από τα 44.700 € για την εισαγωγική έκδοση Elegance,με τη δική μας Sport να φτάνει στα 51.800 €. Σε κάθε περίπτωση, έχουμε ένα state-of-the art αυτοκίνητο που αξίζει να το συμπεριλάβει κανείς στη λίστα των «θέλω» του.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ HONDA ZR-V e:HEV Sport 2024 TIMH €44.700 ΤΕΛΗ €83,2
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.993, Ατμοσφαιρικός, Hλεκτροκινητήρας, Yβριδικό Σύστημα, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Υβριδικό
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 143/184 ΡΟΠΗ Nm/rpm 186(4.500)/315
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 7,9 sec, τελική 173 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5,8 L/100km, 130 g/km
ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ, ΑΝΕΣΗ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΧΡΟΙ ΚΑΜΠΙΝΑΣ, ΥΒΡΙΔΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ, ADAS, ΑΠΟΔΟΣΗ, ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ.
ΚΑΤΑ ΜΙΚΡΟΣ ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ, ΤΙΜΗ ΕΞΟΠΛΙΣΤΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ.