Test Drive: Ford Puma ST 1.0T 170PS - Δοκιμάζουμε το νέο B-SUV της Ford Performance


Το πιο στριφτερό B-SUV επιστρέφει αυτήν τη φορά με 1000άρι κινητήρα, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη και ανάλογη δόση ευχαρίστησης με τον μεγάλο αδερφό.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΤΟΛΙΟΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 11/2/2024

Τον Σεπτέμβριο του 2020 η Ford μάς σύστησε το Puma ST. Εφοδιασμένο με τον κινητήρα του Fiesta ST αποδίδει 200 PS από τον τρικύλινδρο EcoBoost κινητήρα των 1,5 L, ενώ συνδυάζεται με χειροκίνητο εξάρι κιβώτιο. Κατάφερε να πείσει ακόμα και τους πιο σκληροπυρηνικούς πως ένα B-SUV μπορεί να αποδίδει όπως ένα καλό hot hatch και αυτό δεν είναι κάτι εύκολο. Στη Ford Perfοrmance υπάρχει, όμως, ακόμα το πάθος αλλά και η εμπειρία ώστε όταν ανάψει το «πράσινο φως» από τη διοίκηση να βγει στους δρόμους μια κατασκευή που δίνει έμφαση στην οδηγική ευχαρίστηση, χωρίς θυσίες στην καθημερινή ευχρηστία. Στις εποχές που ζούμε κάτι τέτοιο σπανίζει όλο και περισσότερο, οπότε το γεγονός ότι η Ford επιστρέφει με μία ακόμα έκδοση του Puma ST αξίζει την υπόκλισή μας.

Η έκδοση με τον κινητήρα των 1,5 L παραμένει και ήρθε να προστεθεί ακόμα μία. Κάτω από το καπό της «μικρής» έκδοσης, βρίσκεται ο τρικύλινδρος turbo βενζινοκινητήρας EcoBoost των 998 cc που συνδυάζεται με ήπιο υβριδικό σύστημα και του οποίου η συνολική απόδοση φτάνει έως και στους 170 PS (160 PS, χωρίς το υβριδικό σύστημα). Εξοπλίζεται, δε, αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων. Σύμφωνα με τη Ford, το 0-100 km/h ολοκληρώνεται σε 7,4 sec, ενώ η τελική ταχύτητα φτάνει στα 210 km/h. Πρόκειται, λοιπόν, για μια έκδοση με χαμηλότερο κόστος χρήσης, με πιο έντονη οικολογική συνείδηση, αλλά και άνεση που εξασφαλίζει το αυτόματο κιβώτιο. Από εκεί και πέρα, μένει να δούμε αν πρόκειται για μια έκδοση… «χαμηλών λιπαρών» που κρατά ατόφια τη γεύση του πρωτότυπου!

Γνήσιο ST

Εντός και εκτός δεν έχουν γίνει συμβιβασμοί και το Puma ST έχει φτιαχτεί με σκοπό να σε προκαλεί ευχάριστα. Εξωτερικά, το καλό έχει γίνει ακόμα καλύτερο. Η πολύ γοητευτική εμφάνιση του Puma γίνεται ακόμα πιο «πιπεράτη» χάρη στους νέους προφυλακτήρες. Στον εμπρός, τη διαφορά κάνει το splitter της Ford Performance της οποίας αναγράφεται και το όνομα (αυξάνει κατά 80% την αεροδυναμική πίεση σε σύγκριση με τα απλά μοντέλα), ενώ στον πίσω ξεχωρίζει ο διαχύτης και η διπλή εξάτμιση. Δεν λείπει, βέβαια, μια μεγάλη αεροτομή οροφής, ενώ την παράσταση κλέβουν οι εντυπωσιακοί τροχοί των 19” σε ματ απόχρωση. Οι τελευταίοι, μάλιστα, φορούν κορυφαία ελαστικά Continental τα SportContact 7 σε διάσταση 225/40-R19, υπογραμμίζοντας για ακόμα μία φορά πως σε αυτή την κατασκευή δεν υπάρχουν συμβιβασμοί.

Στο εσωτερικό την παράσταση κλέβουν οι «καθισματάρες» με την υπογραφή της Ford Performance. Η στήριξή τους θα μπορούσε να συγκριθεί μόνο με αγωνιστικές κατασκευές, ενώ παραμένουν ταυτόχρονα άνετα στην πολύωρη οδήγηση. Η επένδυσή τους σε συνδυασμό συνθετικό δέρμα-αλκαντάρα δίνει την απαραίτητη premium αίσθηση που αξίζει στο ST. Την ξεχωριστή εμπειρία συμπληρώνει το τριάκτινο τιμόνι με μπουτόν για την επιλογή οδηγικού προφίλ στη δεξιά πλευρά και ακόμα ένα από το οποίο ο οδηγός επιλέγει κατευθείαν το πρόγραμμα “Sport”. Στην πράξη αποδεικνύεται εξαιρετικά χρήσιμο, μιας και προσφέρει τρομερή αμεσότητα. Για παράδειγμα, πριν βγεις να προσπεράσεις, βάζεις το Sport και στη συνέχεια επανέρχεσαι στο Normal, με δύο αγγίγματα, κάτι που σε άλλη περίπτωση θα αποτελούσε σπαζοκεφαλιά. Από εκεί και πέρα, ο εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας είναι πολύ υψηλός, όπως θα περίμενες σε αυτό το επίπεδο τιμής.

Πέρα από την εικόνα, πολλές αλλαγές έχουν γίνει και στα αθέατα τμήματα του μοντέλου, τακτική που ακολουθεί πάντα η Ford και που κάνει τη διαφορά στην πράξη. Έτσι, ο ημιάκαμπτος άξονα πίσω έχει αυξημένη κατά 50% στρεπτική ακαμψία, ενώ η αντιστρεπτική πίσω έχει διάμετρο 28 mm και εμπρός 24 mm. Νέα είναι τα αμορτισέρ διπλού θαλάμου της Hitachi, καθώς και τα πατενταρισμένα ελατήρια. Το σύστημα διεύθυνσης είναι σχεδόν 25% ταχύτερο σε σύγκριση με ένα κανονικό Puma, ενώ χρησιμοποιεί ένα συνδυασμό εμπρός ακραξονίων, βραχίονα τιμονιού και κρεμαγιέρα προδιαγραφών ST, για αυξημένη απόκριση κατά την είσοδο στη στροφή. Τα παραπάνω συνδυάζονται με μεγαλύτερα φρένα στον εμπρός άξονα, ώστε να υπάρχει και η απαραίτητη δύναμη επιβράδυνσης. Αλλαγές δεν έχουμε στα πίσω φρένα που μόνο για ψυχολογικούς λόγους θα θέλαμε να έχουν μεγαλύτερη διάμετρο. Η υποβοήθηση του συστήματος πέδησης είναι ρυθμισμένη με τέτοιο τρόπο ώστε να προσφέρει πολύ καλή αίσθηση, αλλά και βελτιστοποιημένη ανάκτηση ενέργειας, κάτι που είδαμε και στην πράξη.

Μαγικό STρίψιμο

Όλες οι παραπάνω γραμμές δεν θα είχαν κανένα νόημα αν δεν μεταφράζονταν σε απόδοση στον δρόμο και το Puma ST αποδεικνύεται πιστό στην παράδοση της εταιρείας. Κάθε αλλαγή, ακόμα και στην πιο μικρή βίδα, γίνεται για κάποιο λόγο. Η διάθεση ανεβαίνει από την πρώτη στιγμή χάρη στα εξαιρετικά καθίσματα. Κουμπώνεις μέσα τους με μοναδική στήριξη και νιώθεις έτοιμος για την κάθε διαδρομή. Ο κινητήρας έχει βαρύ ήχο που γίνεται ακόμα πιο έντονος στο πρόγραμμα Sport, χωρίς, όμως, να γίνεται ποτέ ενοχλητικός. Η απόκριση στο γκάζι είναι άμεση, ενώ η επιτάχυνση σε κάθε πάτημα του γκαζιού σε εντυπωσιάζει με δεδομένο τον κυβισμό του μοντέλου. Την ίδια εικόνα αποκομίζεις μέχρι το όριο των στροφών σχεδόν στις 6.500 rpm. Χωρίς ξεσπάσματα και χωρίς κενά απόδοσης, εντυπωσιάζει με τη γραμμικότητά του. Στην πόλη συνεργάζεται άψογα με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη κάνοντας τη ζωή του οδηγού εύκολη ενώ ταυτόχρονα μένει σε χαμηλά νούμερα και η κατανάλωση καυσίμου. Η μέση κατανάλωσή μας, που περιελάβανε κάθε είδους διαδρομή, έμεινε στο πολύ ικανοποιητικό 7,4 L/100 km. Οπότε, η χαμηλή κατανάλωση και η ευχρηστία είναι δυο καλοδεχούμενα στοιχεία αυτής της έκδοσης.

Το ζήτημα, όμως, είναι πως συμπεριφέρεται στα «δύσκολα». Η απάντηση είναι: εξαιρετικά! Ο τρόπος που αυτό το B-SUV στρίβει είναι μοναδικός. Οι κλίσεις στις στροφές είναι μηδενικές, ενώ ταυτόχρονα νοιώθεις την ανάρτηση να δουλεύει. Το σύστημα διεύθυνσης είναι πολύ γρήγορο και η «μουσούδα» εξαιρετικά υπάκουη στις εντολές του οδηγού. Πιέζεις και εκείνο αγέρωχο εκτελεί τις εντολές σου. Με τα ηλεκτρονικά απενεργοποιημένα και με αργό φρενάρισμα μέσα στη στροφή, το πίσω μέρος θα ανοίξει την τροχιά του με πολύ φιλικό τρόπο, ενώ ο πίσω εσωτερικός τροχός θα εγκαταλείψει για λίγο την επαφή με τον δρόμο. ΟΥΑΟΥ! Μένεις με το στόμα ανοικτό και δεν πιστεύεις την εξαίρετη ισορροπία των αντιδράσεων. Παρά το ύψος του, θα μπορούσε να τοποθετηθεί ανάμεσα στα καλύτερα hot hatch της τελευταίας δεκαετίας. Είναι, μάλιστα, στιγμές που η συμπεριφορά του μας άρεσε περισσότερο και από το κορυφαίο Fiesta ST, μιας και έχει πιο προοδευτικές αντιδράσεις, λόγω του μεγαλύτερου μεταξονίου, της μεγαλύτερης διαδρομής της ανάρτησης, αλλά και του πιο προοδευτικού τιμονιού. Η πρόσφυση είναι εξαιρετική και η ροπή του κινητήρα δεν είναι ικανή να εκθέσει το άριστο στήσιμο του Puma ST. Είναι, δηλαδή, στιγμές που, ναι!, μας έλειψε ο κινητήρας με τα 200 άλογα!

The thrill of driving

Το Puma ST Powershift 170 έχει κάποια στοιχεία σχεδόν μοναδικά. Είναι το πρώτο Β-SUV με ξεχωριστή προσωπικότητα και σπορ γονίδια, το οποίο ταυτόχρονα αποδεικνύεται εξαιρετικά εύχρηστο και οικονομικό στην καθημερινή χρήση. Δεν σε κουράζει στην κίνηση, δεν θα σε λυγίσει με την κατανάλωσή του, στοιχεία που δεν συναντάς σε κατασκευές που επιταχύνουν και που στρίβουν με τον τρόπο που το κάνει αυτό το Puma! Τέλος, σε μια εποχή που η εξωτερική σχεδίαση αποτελεί σημαντικό κριτήριο αγοράς, το Puma ST αποδείχτηκε εξαιρετικά θελκτικό χωρίς να προκαλεί.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ Ford PUMA ST 1.0 ECOBOOST Powershift 170PS 2024   TIMH €38.291   ΤΕΛΗ €100,8

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 998, Turbo, Yβριδικό Σύστημα, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 125(170)/5.750  ΡΟΠΗ Nm/rpm 248/3.000

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 7 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 7,4 sec, τελική 210 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6,3 L/100km, 144 g/km

Ford PUMA ST 1.0 ECOBOOST Powershift 170PS 2024

ΥΠΕΡ ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΚΑΘΙΣΜΑΤΑ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΥΣΙΜΟΥ.

ΚΑΤΑ ΤΙΜΗ.