Test Drive: Jeep Avenger Electric - Δοκιμάζουμε το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό SUV της εμβληματικής φίρμας


Tο μικρότερο σε μέγεθος SUV της Jeep προσφέρει τις βασικές αρετές της φημισμένης μάρκας βελτιωμένες και συνδυασμένες όχι μόνο με την ευελιξία των compact διαστάσεων, αλλά και με τους μηδενικούς ρύπους που αποτελούν το διαβατήριο για την εποχή της ανθρακικής ουδετερότητας.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΛΟΥΠΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 20/1/2024

Είναι γεγονός: το μικρότερο και ταυτοχρόνως πρώτο πλήρως ηλεκτρικό μοντέλο της Jeep κάνει τα πρώτα βήματα του στην ελληνική αγορά, όπου το περιμένουν αντίπαλοι, όπως τα Citroen ë-C4, Peugeot e2008 και Opel Mokka-e του ομίλου Stellantis, στον οποίο, όπως είναι γνωστό, εντάσσεται και η αμερικανική εταιρεία, αλλά και τα ηλεκτρικά Kia Niro και Hyundai Kona, ενδεχομένως και το ID.3 (έστω και αν το ύψος του δεν θα λέγαμε ότι το κατατάσσει στα SUV), ενώ κοιτώντας πιο «ψηλά» θα δει κάνεις αντιπάλους, όπως το αναμενόμενο Volvo ΕΧ30.

Kαι το νέο Jeep Avenger είναι τώρα η αιχμή του δόρατος της αμερικανικής εταιρείας που επιχειρεί να αλώσει το πλέον δυναμικό κομμάτι της αγοράς αυτοκινήτου – ένα μοντέλο το οποίο, εκτός των άλλων, θα μπορούσε να πει κανείς ότι ξεκινάει με γκολ από τα αποδυτήρια, αφού έχει ήδη κατακτήσει τον τίτλο «Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς» για το 2023, ενώ παράλληλα έχει καταφέρει να συγκεντρώσει και ένα μεγάλο πλήθος παραγγελιών από ενδιαφερομένους που το επέλεξαν και αποφάσισαν να κάνουν «το βήμα» βλέποντας απλώς και μόνο φωτογραφίες. Σημειώστε, πάντως, ότι στην ίδια κατηγορία «παίζει» και το ελαφρώς μεγαλύτερο σε μέγεθος Renegade, που δεν διατίθεται σε πλήρως ηλεκτρική έκδοση, αλλά επιτρέπει στην Jeep να «κτυπάει» τη B-SUV κατηγορία με δύο μοντέλα!

Το design μετράει…

Η αλήθεια είναι πως όσο και αν επιμένουμε να χαρακτηρίζουμε τη σχεδίαση θέμα υποκειμενικό, κοινώς: θέμα… γούστου, αυτή ήταν είναι και θα παραμείνει ένας παράγοντας ο οποίος επηρεάζει σε πολύ μεγάλο βαθμό την εμπορική πορεία ενός μοντέλου. Η περίπτωση του Avenger, που όσο και αν δείχνει αμερικανικό έχει σχεδιαστεί από Ιταλούς στο Τορίνο, έρχεται να επιβεβαιώσει τον κανόνα με τον τρόπο που αναφέραμε στην προηγούμενη παράγραφο: είναι προφανές ότι «βγάζει» κάτι σε στιβαρότητα και σε off-road χαρακτήρα καθιστώντας όσο το δυνατόν πιο φανερό το DNA της Jeep – και εντέλει είναι προφανές ότι αρέσει. Ενώ κάποιες σχεδιαστικές λεπτομέρειες που αναδεικνύουν τον «χωμάτινο» χαρακτήρα του νέου μοντέλου έχουν και πρακτική σημασία: ο λόγος για το πλήθος των μαύρων πλαστικών μερών που καλύπτουν τους θόλους των τροχών, τα μαρσπιέ κ.λπ. προστατεύοντας το αμάξωμα από τις εκδορές.

Η πρώτη λέξη που θα χρησιμοποιήσεις για το εσωτερικό του νέου Avenger όταν βρεθείς στη θέση του οδηγού, είναι «μοντέρνο». Χωρίς να καταφεύγει σε εξτρεμισμούς, η Jeep καταφέρνει να δώσει τον τόνο του σύγχρονου, που μπορεί να παραπέμπει και στην ηλεκτροκίνηση του μέλλοντος που έρχεται – χωρίς υπερβολές, όμως. Η δεύτερη λέξη που θα χρησιμοποιήσεις (και πάλι για τον χώρο επιβατών) είναι «πρακτικό». Η αλήθεια είναι ότι εδώ μπορεί κανείς να βρει ουκ ολίγα στοιχεία που τεκμηριώνουν τον παραπάνω ισχυρισμό, όπως το μεγάλο σε μήκος ραφάκι ακριβώς κάτω από τους αεραγωγούς και η τεράστια κονσόλα μεταξύ οδηγού και συνοδηγού που χωρίζεται σε δύο μέρη η οποία πραγματικά χωράει πάρα πολλά λίτρα μικρών και μεγάλων αντικειμένων, ενώ προσφέρει και πολύ καλές ποτηροθήκες. Μικρές λεπτομέρειες, θα πείτε, που κάνουν, όμως, εύκολη την καθημερινότητα και είναι πολύ πιο σημαντικές από ό,τι φαίνονται με την πρώτη ματιά.

Με τις εξωτερικές διαστάσεις να τοποθετούν το Avenger στο κάτω μέρος της κατηγορίας, ως ένα από τα μικρότερα B-SUV, δεν μπορεί κανείς, βέβαια, να έχει φοβερές αξιώσεις ως προς τους χώρους. Η αλήθεια, πάντως, είναι ότι οι χώροι για επιβάτες μπορεί να μην κορυφαίοι, είναι, όμως, επαρκείς. Προφανώς, υπάρχουν αντίπαλοι με δέκα και είκοσι επιπλέον εκατοστά στο μήκος που θα τα καταφέρουν καλύτερα, όμως και στο Avenger θα μπορέσουν να βολευτούν στο πίσω κάθισμα –οριακά έστω– δύο ψηλοί επιβάτες. Eνώ το πορτμπαγκάζ των 355 L δεν έχει πρόβλημα να χωρέσει τις βασικές μεταφορικές ανησυχίες μιας τετραμελούς οικογένειας.

Το πώς ανεβαίνει η αυτοπεποίθηση του οδηγού μπαίνοντας στο Jeep Avenger είναι βέβαια ένα ενδιαφέρον ερώτημα. Η αλήθεια είναι ότι αν πει κάνεις ότι αυτό που τον περιβάλλει είναι κατασκευασμένο από σκληρό πλαστικό μπορεί να δημιουργήσει λανθασμένες εντυπώσεις. Ναι, το πλαστικό είναι σκληρό, όμως δεν δείχνει φθηνό – με τη βαμμένη χρυσάφι φάσα στο ταμπλώ να παίζει τον δικό της ρόλο στη διαμόρφωση μιας πιο ποιοτικής εικόνας. Από την άλλη μεριά, οι μαλακές επενδύσεις στα σημεία όπου ακουμπούν ο οδηγός και ο συνοδηγός στα χέρια τους δημιουργούν, μαζί με το δερμάτινο τιμόνι, μία πιο ποιοτική αίσθηση.

Αποτελεσματική ποιότητα...

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η αντιληπτή ποιότητα δεν είναι το πιο σημαντικό στην όλη ιστορία. Ακόμα σημαντικότερη είναι η αίσθηση του δεμένου που εισπράττεις οδηγώντας το αυτοκίνητο, καθώς το κτισμένο στη νέα πλατφόρμα ηλεκτροκίνησης e-CMP2 Avenger δείχνει να συμπεριφέρεται ως μία καλοφτιαγμένη κατασκευή με το 60% των στοιχείων της να είναι αποκλειστικά για το μοντέλο της Jeep. Εν κινήσει, λοιπόν, έρχεσαι αντιμέτωπος με τη δουλειά που έχουν κάνει οι μηχανικοί της Stellantis, με την τοποθετημένη κάτω από τα εμπρός και τα πίσω καθίσματα μπαταρία των 54 kWh να εξασφαλίζει αυξημένη αυτονομία σε σχέση με τα όσα ξέραμε από τα υπάρχοντα στην αγορά μοντέλα του ομίλου χάρη στο πολύ fine tuning (για παράδειγμα στάνταρ είναι η αντλία θερμότητας για τον κλιματισμό). Επισήμως, λοιπόν η αυτονομία ξεκινά από τα 400 km του μεικτού κύκλου και μπορεί θεωρητικά να ξεπεράσει τα 550 σε αστικό περιβάλλον. Στην πράξη τα πράγματα ποτέ δεν είναι έτσι – ωστόσο, δεν είναι άσχημα να προσεγγίζεις σε πραγματικές συνθήκες τα 300 km σε μεικτές συνθήκες: πρόκειται για λογική επίδοση.

Δεν χρειάζεται, λοιπόν, να έχεις διαρκώς τον νου σου στην ένδειξη φόρτισης της μπαταρίας, αφού η αυτονομία αυτή σου δίνει αρκετά μεγάλη ελευθερία κινήσεων και σε αστικό, και σε περιαστικό περιβάλλον, επιτρέποντάς σου και την πραγματοποίηση ταξιδιών (με σωστό βέβαια προγραμματισμό). Σημειώνουμε, πάντως, στο σημείο αυτό ότι αυτό το ηλεκτρικό «πακέτο» δεν είναι ό,τι πιο εξελιγμένο μπορεί να βρει κανείς σήμερα στην αγορά, αφού άλλες πλατφόρμες δίνουν δυνατότητα ταχύτερης φόρτισης DC από τα 100 kW (στα 150 kW ή και περισσότερο). Το άλλο κομμάτι της ηλεκτροκίνησης αφορά στις επιδόσεις, με την έννοια της ταχύτητας αυτήν τη φορά, η οποία κατά τη συνήθη τακτική της διαφύλαξης της αυτονομίας περιορίζεται με ηλεκτρονικά μέσα στα 150 km/h, ενώ η ισχύς του ηλεκτροκινητήρα M3 eMOTORS των 156 PS είναι αρκετή για να επιτυγχάνονται σε 9,0 sec τα 0-100 km/h. Και μπορεί να έχουμε συνηθίσει σε πιο εντυπωσιακούς χρόνους για τα 0-100 από, ισχυρότερα, βαρύτερα και ακριβότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όμως η πραγματικότητα είναι ότι τέτοιου τύπου επιδόσεις ταιριάζουν σε ένα σβέλτο και ολοκληρωμένο οικογενειακό αυτοκίνητο (ή, εν πάση περιπτώσει, σε ένα «ζωντανό» αυτοκίνητο που θα χρησιμοποιηθεί είτε από ένα νέο ζευγάρι είτε από κάποιον εργένη). Η αλήθεια είναι ότι στο πρώτο πάτημα του γκαζιού, ιδιαιτέρως αν έχει επιλεγεί η «κανονική λειτουργία» για το σύστημα κίνησης, μπορεί να νομίσεις ότι το Avenger είναι ράθυμο.

Όμως, αρκεί να βυθίσεις αποφασιστικά το πόδι σου το δεξί στο πάτωμα για να αντιληφθείς ότι το αυτοκίνητο «τραβάει» με τον «ροπάτο» τρόπο που περιμένεις από ένα ηλεκτρικό όχημα και προσφέρει εντέλει τις επιταχύνσεις εκείνες που χρειάζεσαι εν κινήσει, για να προσπερνάς με ασφάλεια. Σημειώστε ότι ο επιλογέας λειτουργίας του συστήματος κίνησης προσφέρει ακόμα τις επιλογές «σπορ» (όπου η αντίδραση στο πάτημα του γκαζιού γίνεται πολύ πιο άμεση), ECO για χαμηλότερη κατανάλωση και αύξηση της αυτονομίας, αλλά και μία σειρά επιλογές που καταδεικνύουν το σπορ off-road DNA της αμερικανικής φίρμας (λάσπη, άμμο, χιόνι) μέσω του συστήματος Selec-Terrain.

“Original” (με τον τρόπο του)

Σημειώστε, επίσης, ότι η Jeep φρόντισε να προικίσει το Avenger με όλα εκείνα τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά που θα του επιτρέψουν να περιπλανηθεί στο δασικό οδικό δίκτυο, ή ακόμα και εκτός αυτού, χωρίς άγχος. Τετρακίνηση, βεβαίως, δεν υπάρχει, το ηλεκτρικό Avenger είναι αποκλειστικά προσθιοκίνητο και τα ηλεκτρονικά συστήματα αναλαμβάνουν να υποκαταστήσουν αυτά που θα πρόσφερε ο ένας επιπλέον ηλεκτροκινητήρας στους πίσω τροχούς (σε κάποιο βαθμό φυσικά – αυταπάτες δεν πρέπει να υπάρχουν αν και έρχεται και τετρακίνητη έκδοση). Έχοντας, λοιπόν, τις μεγαλύτερες γωνίες προσέγγισης (20ο), ράμπας (20ο) και αποχώρησης (32ο) της κατηγορίας, και απόσταση πατώματος από το έδαφος στα 20 cm το Avenger είναι σε θέση να υπερπηδά ουκ ολίγα από τα εμπόδια που θα βρεθούν στον δρόμο του – αρκεί ο οδηγός του να μην ξεχνά ότι δεν οδηγεί Wrangler! Το ενδιαφέρον, πάντως, είναι ότι τα όποια «αυθεντικά» εκτός δρόμου χαρακτηριστικά και οι όποιες δυνατότητες κίνησης υπόσχεται το όνομα Jeep, δεν συνεπάγονται συμβιβασμούς στην άνεση – και αυτό παρά το λογικά (λόγω της μπαταρίας) αυξημένο βάρος του αυτοκινήτου.

Στις καθημερινές αναμετρήσεις με τις κακοτοπιές του οδικού δικτύου λακκούβες και σαμαράκια φιλτράρονται αρκετά αποτελεσματικά και μπορεί κάποιες πιο έντονες αντιδράσεις σε απότομες εγκάρσιες ανωμαλίες να μη λείπουν, όμως σε γενικές γραμμές το Avenger συμπεριφέρεται αρκετά πολιτισμένα. Και αυτό, σε συνδυασμό με τα χαμηλά επίπεδα θορύβου που εξασφαλίζουν από τη μία ο ηλεκτροκινητήρας και από την άλλη η καλή ηχομόνωση, αναβαθμίζουν τον τομέα της άνεσης. Από την άλλη, η οδική συμπεριφορά θα μπορούσε να πει κανείς ότι αποτελεί ευχάριστη έκπληξη (παρ' όλο που γενικά τα μοντέλα της Jeep έχουν καλή φήμη στον τομέα αυτόν). Στρίβει γρήγορα και ελεγχόμενα, χωρίς απρόβλεπτες αντιδράσεις και διαχειρίζεται σωστά το βάρος και τον όγκο του. Το Avenger δείχνει σωστά ζυγισμένο και εμπνέει εμπιστοσύνη, τόσο όταν ο οδηγός το αποφασίσει να κινηθεί γρήγορα σε έναν δρόμο με στροφές, όσο και σε ένα ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο, όπου η ευστάθεια που επιδεικνύει είναι υψηλού επιπέδου. Προφανώς, δεν έχουμε να κάνουμε με μια σπορ πρόταση, ωστόσο έχουμε να κάνουμε με ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο που κινείται με ασφάλεια, τόσο στην άσφαλτο, όσο και στο χώμα χάρη και στα ελαστικά Goodyear EfficientGrip Performance 2, διαστάσεων 215/55-R18.

Η Jeep φρόντισε να ρίξει στη μάχη το Avenger σε τρεις πλούσια εξοπλισμένες εκδόσεις. Και είναι αλήθεια ότι με τη μεγάλη υψηλής ανάλυσης οθόνη αφής στο κέντρο του ταμπλώ να παραπέμπει στην τεχνολογία που ενσωματώνει, το Jeep Avenger προσφέρεται, ακόμα και στη βασική του έκδοση Longitude, με ένα πλήρες πακέτο συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού που περιλαμβάνει αυτόματο φρενάρισμα εκτάκτου ανάγκης, διατήρηση λωρίδας κυκλοφορίας, hill descent control, αναγνώριση των σημάτων της τροχαίας κ.λπ. Ενώ στην αμέσως επόμενη έκδοση Altitude (40.700 €/32.700 € με την κρατική επιδότηση), που είχαμε για δοκιμή, η αίσθηση της πολυτέλειας ενισχύεται με τον μεγαλύτερο (10,25’’) πίνακα οργάνων και μια σειρά από μικρές και μεγάλες λεπτομέρειες όπως η ηλεκτρική πόρτα του χώρο αποσκευών που διαθέτει και λειτουργία “hands-free” ανοίγματος, το adaptive cruise control, το ευφυές κλειδί, οι 17άρες ζάντες (έναντι των 16’’ της Longitude) κ.λπ. Κατά συνέπεια, το Jeep Avenger είναι, με βάση τα δεδομένα της αγοράς στην κατηγορία eB-SUV, μία ολοκληρωμένη πρόταση με διακεκριμένο brand name, που καλύπτεται από 4ετή εργοστασιακή εγγύηση και οδική βοήθεια μέχρι τα 160.000 km (η εγγύηση για την μπαταρία είναι 8ετής / ή μέχρι τα 160.000 km). Ένα αυτοκίνητο ευχάριστο οδηγικά και αποτελεσματικό, που αξίζει τα λεφτά του.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ JEEP AVENGER ELECTRIC 54kWh 2023   TIMH €38.700   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΜΟΝΙΜΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ, Hλεκτροκινητήρας  ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 115(156)  ΡΟΠΗ Nm/rpm 260

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Μονής Σχέσης, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9 sec, τελική 150 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 15,4 kWh/100km, 0

JEEP AVENGER ELECTRIC 54kWh 2023

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ, ΧΡΗΣΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΑΦΘΟΝΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΚΡΟΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ.

ΚΑΤΑ ΑΠΛΩΣ ΕΠΑΡΚΕΙΣ ΧΩΡΟΙ ΣΤΟ ΠΙΣΩ ΚΑΘΙΣΜΑ, ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΗ ΟΡΑΤΟΤΗΤΑ ΠΡΟΣ ΤΑ ΠΙΣΩ ΚΑΙ ΠΛΑΓΙΑ.