Είναι κάπως παράξενο, αλλά η ανυπομονησία μας έχει κτυπήσει κόκκινο περιμένοντας να οδηγήσουμε ένα Toyota GR Yaris… Ποιος θα το πίστευε; Και αυτό γιατί στην πραγματικότητα δεν υπήρξε ποτέ μια έκδοση του Yaris που να καταφέρνει να σου αυξήσει τους παλμούς της καρδιάς μέχρι σήμερα. Η Toyota, όμως, αποδεδειγμένα όταν βάζει στόχους, τους πετυχαίνει. Αποφάσισε, λοιπόν, να εμπλακεί στο WRC και το έκανε με τρόπο εμφατικό.
Δημιούργησε μια ομάδα πρωταθλητή που ακόμα πρωταγωνιστεί και το απόσταγμα αυτής της προσπάθειας για εμάς τους κοινούς θνητούς ακούει στο όνομα GR Yaris με τα αρχικά να προσδιορίζουν τον αγωνιστικό βραχίονα Gazoo Racing της Toyota. Δημιουργήθηκε για να ομολογκαριστεί η αγωνιστική έκδοση και οφείλουμε να είμαστε ευγνώμονες στη FIA για αυτή την προϋπόθεση, αλλά και για τον πρώην πρόεδρο της μάρκας κ. Akio Toyoda, που αποτελεί τον εμπνευστή του εγχειρήματος. Όπως συμβαίνει στις περισσότερες αντίστοιχες κατασκευές του παρελθόντος, μπορεί η όψη να θυμίζει το Yaris που όλοι γνωρίζουμε, αλλά στην πραγματικά εξωτερικά μόνο τα φωτιστικά, οι καθρέφτες και η κεραία είναι όμοια με το μοντέλο παραγωγής!
Το αποτέλεσμα είναι εκρηκτικό, τουλάχιστον για τον μυημένο. Βλέπετε, είναι τόσο δυναμική η σχεδίαση του Yaris από τη βάση της που πρέπει να ξακρίσεις στο πλάι και να εξασφαλίσεις ότι δεν υπάρχουν 5 πόρτες για να είσαι σίγουρος ότι πρόκειται για το GR Yaris.
Το βλέπουμε να έρχεται από μακριά και η καρδιά μας ήδη κτυπάει δυνατότερα. Είναι η άγρια μορφή και ο μύθος που ήδη το συνοδεύει. Είναι όμως και αυτή η προσμονή οδήγησης ενός μοντέλου που αποτελεί τη βάση ενός αγωνιστικού που εξελίχθηκε χωρίς συμβιβασμούς, με σκοπό να κερδίζει στο WRC. Είναι μια φιλοσοφία που τόσο μας αρέσει και που τόσο πολύ μας λείπει τα τελευταία χρόνια. Πριν 20-25 χρόνια, όταν τα Subaru Impreza STI και Mitsubishi Lancer EVO κονταροχτυπιόντουσαν τα δεδομένα ήταν διαφορετικά. Σήμερα, που η μείωση των ρύπων έχει γίνει μια παγκόσμια εμμονή, κατασκευές όπως το GR Yaris δείχνουν σαν όαση εν τη ερήμω! Αυτή η όαση, ωστόσο, αφορά σε όσους τυχερούς πρόλαβαν, μιας και ήδη έχει πουληθεί όλη η παραγωγή του μοντέλου, που θα σταματήσει στο τέλος του 2023.
Ξεχωριστό, αλλά και διακριτικό
Γενικώς, οι Ιάπωνες δεν διστάζουν να ξεπεράσουν τα συμβατικά όρια της διακριτικότητας, όταν παίρνουν το πράσινο φως να δημιουργήσουν χωρίς περιορισμούς. Ο άμεσος πρόγονός της, η Celica GT-Four, χαρακτηριζόταν από την τεράστια πίσω αεροτομή, ενώ στο ίδιο πλαίσιο προκαλούσαν και τα STi, EVO, αλλά και τα τελευταίας γενιάς Honda Civic Type-R. Το GR Yaris φαίνεται πως εξαντλεί το πλαίσιο των ουσιαστικών αλλαγών, χωρίς, όμως, να προκαλεί. Σαφώς και ξεχωρίζει από τους εντυπωσιακούς τροχούς των 18” (σφυρήλατοι στην έκδοση Circuit), τα φουσκωμένα φτερά, το εμπρός μέρος με τα μεγάλα ανοίγματα για την ψύξη του κινητήρα, τις δύο εξατμίσεις στο πίσω μέρος και, βέβαια, την έντονα κεκλιμένη οροφή στο πίσω μέρος, που θυμίζει περισσότερο coupι μοντέλο.
Οι διαστάσεις παραμένουν compact, με το συνολικό μήκος να μένει οριακά κάτω από τα 4 m και το πλάτος ελάχιστα κάτω από τα 1,8 m. Σχετικά «μαζεμένο» είναι και το βάρος στα 1.280 kg, με βάση τις τεχνικές προδιαγραφές του μοντέλου, αλλά και τα στάνταρ ασφαλείας που πρέπει να έχει ένα σύγχρονο αυτοκίνητο. Για παράδειγμα, ένα Mitsubishi Lancer EVO μπορεί να ήταν 0,5 m μεγαλύτερο σε μήκος και μόλις 50 kg βαρύτερο, αλλά το επίπεδο NVH (noise, vibration, harness) δεν έχει καμία σχέση.
3,2,1, GO!
Έφτασε, όμως, η στιγμή να επιβιβαστούμε. Ο Χρήστος, ιδιοκτήτης του GR Yaris, μας το εμπιστεύεται εν λευκώ και μοιράζεται μαζί μας τις εμπειρίες του. Όντας κάτοχος και ενός Renault Clio RS με δεκάδες γύρους στην πίστα των Σερρών τα πολύ θετικά σχόλιά του για το GR Yaris έχουν βαρύτητα. Σημειώστε πως το χρησιμοποιεί καθημερινά για τη διαδρομή σπίτι-γραφείο, χαρακτηριστικό που δεν συγκαταλεγόταν στα πλεονεκτήματα αντίστοιχων κατασκευών του παρελθόντος. Ακόμα θυμόμαστε τον βαρύ συμπλέκτη των EVO!
Κλείνουμε την πόρτα από αλουμίνιο και είμαστε έτοιμοι. Το κάθισμα έχει πολύ καλή στήριξη και πολύ ποιοτικές επενδύσεις σε συνδυασμό δέρμα-αλκαντάρα, που δίνουν έναν αέρα premium κατασκευής. Το τριάκτινο τιμόνι έχει ιδανική διάμετρο και το λογότυπο GR στη βάση δίνει τον ρυθμό. Υπάρχει, όμως, και το ταμπελάκι δίπλα στο μηχανικό χειρόφρενο, με το λογότυπο του WRC που σε βάζει ακόμα πιο έντονα στο κλίμα. Ο πίνακας οργάνων είναι αναβαθμισμένος με μεγαλύτερες ενδείξεις σε κοντέρ και στροφόμετρο, ενώ ο υπολογιστής στο κέντρο έχει περισσότερες πληροφορίες, μεταξύ άλλων πίεση για το turbo και θερμοκρασία λαδιού, στοιχεία χρήσιμα σε μια τέτοια κατασκευή. Το περιβάλλον είναι γνώριμο από τα υπόλοιπα Yaris, με την όμορφη ρευστή σχεδίαση, αλλά και τα σκληρά πλαστικά, που, βέβαια, λίγο μας απασχολούν σήμερα. Στη βάση της κονσόλας υπάρχει ο λεβιές του χειροκίνητου εξατάχυτου κιβώτιου, που είναι και η μοναδική επιλογή, μιας και δεν υπάρχει έκδοση με αυτόματο κιβώτιο. Δίπλα στον λεβιέ υπάρχει ένας περιστροφικός διακόπτης, απ’ όπου ο οδηγός μπορεί να επιλέξει μεταξύ τριών προγραμμάτων, που αφορούν το μοίρασμα της ροπής στους δύο άξονες, μιας και αυτό το Yaris είναι τετρακίνητο. Στο «Normal» η κατανομή είναι 60%-40% εμπρός-πίσω, στο «Sport» η κατανομή γίνεται 30%-70%, ενώ στο «Track» γίνεται 50%-50%. Να σημειωθεί πως η έκδοση Circuit Pack, όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, έχει δύο διαφορικά Torsen τοποθετημένα εμπρός και πίσω, ενώ και η ρύθμιση της ανάρτησης είναι πιο σκληρή. Παρά τις προδιαγραφές, όμως, στην καθημερινή χρήση τα πράγματα είναι απροσδόκητα φιλικά!
Ξεκινάμε σε έναν ήρεμο ρυθμό με σκοπό να «γνωριστούμε» με το GR Yaris. Συζητάμε με τον Χρήστο και γρήγορα ξεχνιόμαστε. Δεν πρόκειται για μια ατίθαση μηχανή που ανυπομονεί να σε δαγκώσει. Η φιλικότητα του είναι τέτοια που απλά νομίζεις ότι βρίσκεσαι σε ένα Yaris με σφιχτή ανάρτηση. Παρά το χαμηλό προφίλ των ελαστικών, οι δυσάρεστοι ήχοι απουσιάζουν από την καμπίνα των επιβατών, ενώ τα χειριστήρια έχουν πολύ καλή αίσθηση χωρίς να κουράζουν. Τώρα καταλαβαίνουμε γιατί ο Χρήστος χρησιμοποιεί καθημερινά το GR Yaris. Κατευθυνόμαστε προς την ιστορική διαδρομή κοντά στον Άγιο Μερκούριο, εκεί όπου τα αυτοκίνητα αραιώνουν και πυκνώνουν οι στενές στροφές και τα δέντρα. Ένα φανταστικό τερέν, όπου το GR Yaris μπορεί να ξεδιπλώσει τα χαρίσματά του. Ο ρυθμός ανεβαίνει και αρχίζει να δείχνει τη δυναμική του ο κινητήρας. Πρόκειται για το δυνατότερο τρικύλινδρο μηχανικό σύνολο παραγωγής με 1.618 cc κυβισμό και απόδοση 261 PS.
Ωστόσο, τα ρεκόρ δεν έχουν τόση σημασία, όσο η απόδοση στην πράξη. Από τα πρώτα δυνατά πατήματα διαφαίνεται πως έχει γίνει εξαιρετική δουλειά. Η καμπύλη απόδοση είναι γεμάτη και ο κινητήρας δεν κρεμάει, ακόμα και στο όριο των στροφών στις 7.200 rpm. Ο ήχος του στακάτος και ωραίος, ειδικά στις υψηλές στροφές, που θυμίζει κάτι από V6! Σε ρόλο μαέστρου το μικρό σύνολο σε παρασύρει και κάπου εκεί είναι που έρχεται και το υπόλοιπο σύνολο για να «δέσει» η ιστορία. Το πλαίσιο, που αποτελεί ένα υβρίδιο (το εμπρός μέρος προέρχεται από Yaris και το πίσω από Corolla και CH-R), δείχνει εξαιρετικά ζυγισμένο και άκαμπτο. Παρά το μικρό μέγεθος, δεν σε φοβίζει και δεν δείχνει νευρικό, όσο ο ρυθμός ανεβαίνει. Πιο πολύ φαίνεται πρόθυμο να σε πάρει από το χέρι και να σε μυήσει στα μυστικά της γρήγορης οδήγησης. Αυτή η εικόνα μάς ελευθερώνει το χέρι και σχετικά σύντομα απενεργοποιούμε τα ηλεκτρονικά βοηθήματα. Τα περιθώρια πρόσφυσης είναι πολύ υψηλά και τα Michelin Pilot Sport 4S δουλεύουν υπερωρίες. Στο πρόγραμμα Normal ξεπερνώντας το όριο πρόσφυσης, το εμπρός μέρος με πολύ φιλικό τρόπο θα ανοίξει την τροχιά του γλυκά και προοδευτικά. Το τιμόνι σε κερδίζει με την ακρίβειά του, ενώ και η αίσθηση του μηχανικού κιβωτίου είναι εξαιρετική. Όσο ανεβάζεις ρυθμό, υποκλίνεσαι και στα φρένα με την εξαιρετική απόδοση και αντοχή (ίδια με της Supra στην έκδοση Circuit Pack).
Είναι τόσο φιλικό το GR Yaris, που σε απελευθερώνει και θες να γνωρίσεις κάθε του πτυχή. Οπότε, επιλέγουμε το πρόγραμμα Sport που δίνει το 70% της ροπής στον πίσω άξονα. Τα χαμόγελο μεγαλώνει και γινόμαστε ξανά μικρά παιδιά. Στα γλιστερά εξασφαλίζεις την είσοδο και από νωρίς μπορείς να πατήσεις βαθιά το γκάζι. Τότε το πίσω μέρος ανοίγει την τροχιά του, με το αμάξωμα όμως, ταυτόχρονα, να επιταχύνει δυνατά μπροστά. Είναι μετρημένα στο χέρι τα τετρακίνητα που μπορούν να σου προσφέρουν τέτοιες συγκινήσεις με την «καθαρότητα» και την ισορροπία που το κάνει το GR Yaris. Μας θύμισε το θρυλικό EVO και το Focus RS 3ης γενιάς, με το GR Yaris, όμως, να έχει χαμηλότερο βάρος και διαστάσεις και από τα δύο και σε σύγκριση με το EVO μεγαλύτερη αίσθηση σιγουριάς αναφορικά με το πίσω μέρος, όταν διστάσεις με το γκάζι. Το πρόγραμμα Track το αφήσαμε για την μέρα που θα πάμε στην πίστα με τον Χρήστο!
Άξιο
Πρόκειται για μια πραγματική μηχανή οδήγησης, αφιερωμένη σε αυτούς που, πέρα από τη μετακίνηση, θέλουν να γίνονται ένα με το αυτοκίνητο, να το εμπιστεύονται και να γεμίζουν τη μνήμη τους με υπέροχες στιγμές σε στροφές και ευθείες. Οι μηχανικοί είχαν το ελεύθερο και δημιούργησαν κάτι αντισυμβατικό, που έχει ήδη λατρευτεί. Όλα τα παραπάνω αποκτούν μεγαλύτερη αξία, όταν μιλάμε για το παρόν, στο οποίο είναι πλέον ελάχιστα τα αυτοκίνητα με τέτοια χαρακτηριστικά και φιλοσοφία κατασκευής. Η αξία του μεγάλη σε κάθε διάσταση και είναι βέβαιον πως πρόκειται για ένα future classic.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ TOYOTA YARIS GR 2023 TIMH €48.790 ΤΕΛΗ €158
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.618, Turbo, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 192(261)/6.500 ΡΟΠΗ Nm/rpm 360/3.000-4.600
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 5,5 sec, τελική 230 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 8,2 L/100km, 186 g/km
ΥΠΕΡ ΠΛΑΙΣΙΟ, ΜΕΤΑΔΟΣΗ, ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ, ΚΙΒΩΤΙΟ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΕΥΧΡΗΣΤΟ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΧΡΗΣΗ.
ΚΑΤΑ ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ -ΓΙΑ ΤΗΝ ΩΡΑ- ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ.