Έτσι όπως έχει εξελιχθεί το κλίμα στο πεδίο της αυτοκίνησης, ένα hot hatch με έναν δυνατό κινητήρα βενζίνης δείχνει σαν όαση. Ένας κοινωνός μιας κουλτούρας και μιας φιλοσοφίας με την οποία μεγαλώσαμε και που δείχνει να χάνεται με τα χρόνια, ειδικά στην Ευρώπη, όπου με το ζόρι αποφασίστηκε το 2035 να μην «απομονωθούμε» με αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Με αυτά στο μυαλό, βγάζουμε το καπέλο στις λίγες εταιρίες που «ακόμα κρατούν», όπως η Volkswagen. Η όαση αυτών των σελίδων ακούει στο όνομα VW Polo GTI. Κουβαλάει όνομα βαρύ, μιας και η ονομασία GTI ξεκίνησε από τον μεγάλο του αδελφό, το Golf, κοντά πενήντα χρόνια πριν, το 1976 και προφανώς θέλει να ξεσηκώσει τον κάθε νέο στην ψυχή εν έτει 2023.
Στην εποχή του downsizing το Polo GTI είναι το μόνο μοντέλο σε αυτό το μέγεθος με δίλιτρο κινητήρα! Οι Γερμανοί που μας έμαθαν το πώς γίνεται από λίγα κυβικά να έχεις υψηλή απόδοση με τους TSI, ακολουθούν έναν διαφορετικό δρόμο. Πρόκειται για την τελευταία γενιά του δίλιτρου TSI, το οποίο σημαίνει ότι έχει μεταβλητό χρονισμό, μεταβλητό βύθισμα στις βαλβίδες εισαγωγής και διπλό σύστημα ψεκασμού με άμεσο αλλά και έμμεσο ψεκασμό.
Αποδίδει 207 PS και 320 Nm ροπής, ενώ έχει δοθεί έμφαση και στον τομέα της οικονομίας, με τη μέση εργοστασιακή κατανάλωση να βρίσκεται στα 7,1 L/100km. Είναι προφανές πως από δύο λίτρα θα μπορούσε να προκύψει μεγαλύτερη ισχύς, αλλά, από τη μια, τo μοτέρ είναι το λιγότερο πιεσμένο στην κατηγορία, ενώ υπάρχουν τρομερές δυνατότητες για εκείνους που αρέσκονται στις βελτιώσεις και σε αυτή την κατηγορία δεν είναι λίγοι. Η κίνηση παραδοσιακά μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου DSG που πλέον έχει 7 σχέσεις, μιας και η προηγούμενη γενιά είχε 6 σχέσεις. Οι επιδόσεις είναι αναμενόμενα εντυπωσιακές με τα 0-100 km/h σε 6,5 sec και την τελική στα 240 km/h, τιμές που δείχνουν την πυγμή του δίλιτρου κινητήρα.
Σε λίγα αυτοκίνητα πηγαίνει το κόκκινο χρώμα και μέσα σε αυτά συγκαταλέγονται τα GTI της VW. Δυναμικό, χωρίς να γίνεται κραυγαλέο, σε υποψιάζει με τον τρόπο του για τα κρυφά του χαρίσματα. Σε σύγκριση με τις απλές εκδόσεις είναι 15 mm χαμηλότερο, ενώ οι τροχοί είναι στάνταρ 17 ‘’ και προαιρετικά διατίθενται και 18‘’, αν και δεν θα το προτείναμε για τους ελληνικούς δρόμους. Στις διαφορές προσθέστε νέους προφυλακτήρες, πλαϊνά μαρσπιέ, διπλή απόληξη για την εξάτμιση, spoiler οροφής, εμπρός πίσω λογότυπα GTI και για το τέλος αφήσαμε τα φωτιστικά σώματα. Στον στάνταρ εξοπλισμό ανήκουν τα ΙQ.Light LED που πέρα από την αισθητική αναβάθμιση προσφέρουν εξαιρετικό φωτισμό τη νύχτα, σε επίπεδα που θυμίζουν μοντέλο πολλαπλάσιας αξίας.
Κάθε GTI που σέβεται τον εαυτό του έχει καθίσματα με καλή πλευρική στήριξη και το Polo δεν ξεφεύγει από τον κανόνα. Όμορφη πινελιά οι καρώ ταπετσαρίες που μας θυμίζουν το Golf GTI πρώτης γενιάς. Από εκεί και πέρα, την παράσταση κλέβει ο ψηφιακός πίνακας οργάνων Digital Cockpit Prο με βελτιωμένα γραφικά και διαγώνιο 10,25‘’, που συνδυάζεται με το σύστημα infotainment των 9,2‘’, το οποίο, εκτός από τις συνηθισμένες δυνατότητες, μετατρέπεται και σε μια νοητή συνέχεια του πίνακα οργάνων με ενδείξεις όπως η πίεση του turbo, η θερμοκρασία νερού και οι επιταχύνσεις g στον οριζόντιο άξονα. Μας έλειψαν, ωστόσο, οι χειρολαβές οροφής, ενώ θα θέλαμε και καλύτερη ποιότητα πλαστικών στις επενδύσεις των θυρών.
Το μεγάλο προσόν των γερμανικών hot hatch είναι η ευκολία στην καθημερινή χρήση και το Polo είναι συνεπές στην παράδοση. Σπίτι, γραφείο, με μποτιλιάρισμα ή χωρίς, ακολουθεί απροβλημάτιστα, χωρίς να εμφανίζει κανενός είδους παραξενιά και το μόνο που θα θέλαμε είναι λίγο πιο ενδοτική ανάρτηση. Ειδική μνεία θα κάνουμε στο κιβώτιο που έχει εξαιρετική λειτουργία. Χωρίς κομπιάσματα, χωρίς δισταγμούς και πάντα άμεσο, είναι ένα από τα καλύτερα αυτόματα κιβώτια που έχουμε συναντήσει στην ευρύτερη κατηγορία. Ο κινητήρας στις χαμηλές στροφές δεν προδίδει τον κυβισμό του. Πολύ φιλικός και χωρίς ξεσπάσματα αφήνει το καλό για πιο μετά!
Μόλις η κίνηση αραιώσει και απαιτήσεις γρήγορο ρυθμό, το Polo GTI δεν θα σου χαλάσει χατίρι. Εντυπωσιακά φιλικό και γραμμικό κρύβει τον υψηλό ρυθμό που θυμίζει Golf GTI προηγούμενων γενεών. Το άκαμπτο πλαίσιο, η σκληρή ανάρτηση και ο δυνατός κινητήρας κάνουν τη διαφορά.
Ακόμα και στη βροχή, όπως τη μέρα της δοκιμής, σου βγάζει ένα μοναδικό αίσθημα φιλικότητας. Πεισματικά ουδέτερο, μόνο όταν το προκαλέσεις θα ανοίξει ελαφριά το πίσω μέρος και αυτό με τα μερικώς απενεργοποιούμενα ηλεκτρονικά στη θέση OFF.
Στις ευθείες μαζεύει χιλιόμετρα με αρχοντιά, χωρίς να χρειάζεται να το ξεζουμίσεις, όπως τους αντιπάλους του. Καταφέρνει, επίσης, να διατηρεί έναν υψηλό βαθμό επικοινωνίας με τον οδηγό μέσω των χειριστηρίων του, κάτι που το κάνει ευχάριστο στη γρήγορη οδήγηση.
Γνήσιος απόγονος
Το Polo GTi τιμά τη φανέλα που του κληροδότησαν οι πρόγονοί του. Είναι εύχρηστο και πρακτικό, αλλά ταυτόχρονα έχει τα εφόδια να κινηθεί ταχύτατα σε ανοικτές και κλειστές διαδρομές διατηρώντας τα επίπεδα ασφαλείας σε υψηλό βαθμό όντας ταυτόχρονα επικοινωνιακό. Σίγουρα θα θέλαμε μια πιο προσιτή τιμή που να ταιριάζει περισσότερο στο concept της κατηγορίας, μιας και τα hot hatch αυτού του μεγέθους ήταν περισσότερο προσιτά σε ένα ευρύτερο κοινό.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ VOLKSWAGEN Polo GTI 2023 TIMH €36.600 ΤΕΛΗ €284,9
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.984, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 152(207)/5.500 ΡΟΠΗ Nm/rpm 320/1.500-4.500
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 7 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 6,5 sec, τελική 240 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 7,1 L/100km, 154 g/km
ΥΠΕΡ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ, ΚΙΒΩΤΙΟ.
ΚΑΤΑ ΤΙΜΗ, ΣΦΙΧΤΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΤΟ ΑΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΣΤΙΣ ΠΟΡΤΕΣ.