Έχοντας φτάσει σε ένα ακόμα σταυροδρόμι, η αυτοκίνηση έπρεπε να πάρει μια απόφαση. Όχι δε αναφερόμαστε στην ηλεκτροκίνηση, στην κινητικότητα (βιώσιμη ή μη δεν έχει εδώ σημασία) και τις μεγαλουπόλεις του κοντινού μέλλοντος. Αυτές από μόνες τους οι έννοιες έχουν πάρει τον δρόμο τους. Εδώ έχουμε μια πτυχή, ευχή και κατάρα για κάθε σχεδιαστή, όταν έρχεται η ώρα να πιάσει το μολύβι ή το digital pencil και να τραβήξει μερικές μονοκοντυλιές στο χαρτί ή στο τάμπλετ ξεκινώντας μια νέα εποχή. Έχουν υπάρξει και στο παρελθόν τέτοιες στιγμές και, να που τώρα ξαναήρθε το «πλήρωμα του χρόνου» για τους car designers να πάνε το θέμα «αισθητική» ένα βήμα παραπέρα. Κι έχοντας συνομιλήσει με δεκάδες σχεδιαστών, πάντα, με το ανοιχτό τους μυαλό και την ξεχωριστή προοπτική, είχαν μια κουβέντα να πουν ότι «μας αρέσει ένα αυτοκίνητο να ξεχωρίζει» ή «όλα έχουν να κάνουν με τις αναλογίες». Για όλους εμάς αυτά είναι ίσως ψιλά γράμματα, αλλά στο τέλος της ημέρας αυτά είναι που φέρνουν την εξέλιξη, τη νέα ημέρα και νέες φρέσκιες ιδέες, όπως είναι το νέο Peugeot 408, ένα μοντέλο που κράτησε ένα παλιό όνομα από το πορτφόλιο της μάρκας, αλλά πλέον, τόσο διαφορετικό.
Περί σχεδιαστικού DNA
O Matthias Hossann, Διευθυντής Σχεδίασης της Peugeot ζει και αναπνέει Peugeot, εδώ και 21 χρόνια και έχει ήδη δώσει πνοή σε αυτοκίνητα, όπως τα ερωτεύσιμα 208 και 2008 και, βέβαια, το πανέμορφο πρωτότυπο e-Legend, οπότε ήξερε από «εταιρική ταυτότητα». Πού να βάλει τα «δόντια» του λιονταριού στη μάσκα, πώς να σχεδιάσει το DNA, όπως το ξέρουμε, αλλά και συνάμα να βάλει ένα τέλος στις έως τώρα νόρμες. Και με την έμπνευση του σχεδιαστή Kevin Goncalves, ήρθε η επόμενη ημέρα της Peugeot που δεν θέλει (μόνο) SUV, αλλά κάτι άλλο, κάτι που να μπορεί να γίνει και ηλεκτρικό, να ξεχωρίζει αισθητικά από όσα ξέραμε έως σήμερα ανασύροντας παραστάσεις και μνήμες από εποχές που τα μοντέλα fastback δεν ήταν δακτυλοδεικτούμενα και τα μεγάλα αμαξώματα δεν έπρεπε «ετσιθελικά» να είναι τριών όγκων.
Βασισμένο στην πλατφόρμα EMP2 V3 πολλών γαλλικών μοντέλων η Peugeot επέλεξε το μεγαλύτερο διαθέσιμο μεταξόνιο για το 408 με μεγάλους τροχούς 20 ιντσών (και διάμετρο στα 72 cm) και εγενέτο αυτό που βλέπετε εδώ. Ένα αυτοκίνητο που πάει κόντρα σε πολλά στάνταρ. Είναι μεγάλο (πραγματικά μεγάλο στα 4,69 m), αλλά δεν είναι μονότονο. Είναι σπορ, fastback σε σχεδίαση, αλλά συνάμα έχει σχεδόν 19 cm απόσταση από το έδαφος, μπαίνοντας στα χωράφια της καθεστηκυίας τάξης των SUV. Coupé crossover το προσδιορίζουν οι Γάλλο και ναι, είναι Peugeot σε όλα του (μάσκα με την καινοτομία στα μοτίβα της να ξεχειλίζει, φωτιστικά εμπρός και πίσω), με bonus τους ώμους των πίσω θόλων που θυμίζουν σπορ υλοποιήσεις του 1970 σε ένα μοντέλο της ψηφιακής εποχής. Πριν μπείτε μέσα, δείτε το πίσω μέρος.
Ο προφυλακτήρας μπαίνει στα πίσω φτερά και συνάμα έχει ποδιά σε ματ πλαστικό χρώμα (αλά crossover), ενώ ψηλά στο πίσω κρύσταλλο τα σχεδιαστικά ευρήματα (τα λεγόμενα αυτιά γάτας) προσδίδουν μοναδικότητα, καλή αεροδυναμική και λόγο ύπαρξης για την τεράστια ανοιγόμενη πέμπτη πόρτα. Πανέξυπνο. Δεν σας πείσαμε ότι εδώ βλέπουμε κάτι μοναδικό; Ανοίξτε τις πίσω πόρτες. Είναι τεράστιες σε άνοιγμα και σου επιτρέπουν να μπεις στη μεγάλη καμπίνα, όπως σε υποδέχεται ένας χώρος αρχοντικός σε απλωσιά με τα σχεδόν 2,8 m μεταξονίου και τα σχεδόν 19 cm «αέρα» για τα γόνατα. Εντάξειm είναι πιο χαμηλό το αμάξωμα εδώ πίσω από ένα 3008m αλλά ούτε που θα το καταλάβετε αν είστε μετρίου αναστήματος, καθώς, μάλιστα, τα παράθυρα είναι αρκετά μακρόστενα προσφέροντας σε πλάτος όσα στερούν σε ύψος.
Οι χώροι αποσκευών είναι στα 536 L, περισσότεροι από αυτούς του 508 και του 3008 με ένα τεράστιο άνοιγμα και σπαστή εταζέρα και με την πλάτη αναδιπλωμένη, μπορεί να μεταφερθούν φορτία μήκους έως και 1,89 m (άνετα χωράει εκείνη την 65άρα 4Κ τηλεόραση που μόλις πήρατε). Κρατήσαμε για το τέλος το «πιλοτήριο». Είναι η τελευταία εκδοχή του i-Cockpit που έχουμε δει αυτούσιο στο νέο 308, αν και αρχικά είχε σχεδιαστεί για το… 408!. Δεσπόζουσα θέση έχει η 10άρα οθόνη αφής υψηλής ευκρίνειας με το νέο βελτιωμένο περιβάλλον γραφικών και συστημάτων, και η… πεπιεσμένη οθόνη (επίσης, 10”) που επέχει θέση πίνακα οργάνων με πλούσια γραφικά και κάμποσα μοτίβα εξατομίκευσης τα οποία ταιριάζουν γάντι με τον ρυθμίσιμο σε ένταση και απόχρωση φωτισμό καμπίνας, καθώς και με τον τρόπο κίνησης από την κλασική επιλογή ανάμεσα σε τρία driving modes (κανονικό, eco και sport).
Το πεπλατυσμένο τιμόνι εξακολουθεί να απαιτεί εξοικείωση, καθώς, από τη στιγμή που η κίνηση του συστήματος διεύθυνσης απαιτεί 2,8 στροφές απ’ άκρη σε άκρη, θα πρέπει να έχετε τον νου σας διαχειριζόμενοι τη μη κυκλική στεφάνη του τιμονιού. Κατά τα λοιπά, οι χώροι για μικροαντικείμενα αφθονούν, όπως, επίσης, η αίσθηση ότι εδώ οδηγείς ένα αυτοκίνητο ανώτερης ποιότητας (είναι, βλέπετε, τόσο η σχεδίαση, όσο και η επιλογή υλικών που προσδίδει ένα διόλου πλασματικό ή επιφανειακό premium αποτέλεσμα).
Επί μηχανολογικών
Εδώ ίσως έχουμε τα λιγότερα να αναφέρουμε. Το σύνολο 1.2 PureTech 130 EAT8 το έχουμε ξαναδεί σε πλείστες δοκιμές και υλοποιήσεις του ομίλου Stellantis. Να σημειώσουμε απλώς, για μία ακόμα φορά, ότι έχουμε ένα τρικύλινδρο, turbo βενζινοκίνητο σύνολο 130 PS που μεταφέρει την κίνηση στους εμπρός τροχούς μέσω του καλού, αυτόματου κιβωτίου 8 σχέσεων EAT8 της Aisin. Το σύνολο, εκτός της παραμετροποίησης που προαναφέραμε, περιλαμβάνει και paddles στο τιμόνι για manual αλλαγές, τα οποία σίγουρα θα θέλαμε να είναι μεγαλύτερα και μεταλλικά για το… ιταλικό του πράγματος. Στα λοιπά μέρη υπάρχουν συμβατικά πράγματα (αναρτήσεις με ψευδο-ΜακΦέρσον εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω) και ελαστικά που μπορεί να φαντάζουν… λίγα (205/55-R19 Michelin e-Primacy), αλλά, πιστέψτε μας, δεν είναι.
Οδηγώντας
Είναι απόγευμα και μόλις έχουμε παραλάβει το πρώτο Peugeot 408 που πάτησε τους τροχούς του στη χώρα μας στην εξοπλιστική έκδοση Allure Plus. Η εκκίνηση γίνεται και αντιλαμβάνεσαι αμέσως ότι το αυτοκίνητο είναι… οφθαλμοπαγίδα, αν λάβουμε υπόψη τα βλέμματα των οδηγών που μας περιέβαλαν στην πηγμένη απογευματινή Λεωφόρο Ποσειδώνος. Για εμάς, που είμαστε στα πηδάλια, η πρώτη διαπίστωση είναι ότι το νέο μοντέλο είναι γαλλικό με… γερμανικά καθίσματα (πιστοποιημένα, δηλαδή, από τον φορέα AGR που φροντίζει για την ανατομική δομή τους). Διαβάζουμε ότι με τις νέες μεθόδους συγκόλλησης των δομικών στοιχείων υπάρχει καλύτερη ακαμψία και βελτίωση της άνεσης. Αληθώς, τα πρώτα καπάκια και σαμαράκια έρχονται, αλλά το σύνολο (και τα ελαστικά) κάνουν άριστη δουλειά, τόσο από πλευράς απόσβεσης, όσο και σε συγκρότηση κύλισης. Διαβάζουμε, επίσης, ότι τα πλευρικά κρύσταλλα είναι παχύτερα από ό,τι συνήθως (3,96 mm εμπρός και 3,85 mm πίσω). Όλα αυτά τα επιμέρους στοιχεία είναι ευεργετικά, λοιπόν, προς τη λιμουζινάτη αίσθηση που αποκομίζεις, ανεξαρτήτως ταχύτητας. Μόνο στα μισά γκάζια θα ακουστεί το παράπονο του τρικύλινδρου κινητήρα που θέλει να ανεβάσει στροφές, κι αυτό είναι το μόνο μεμπτό. Αυξάνεις, λοιπόν, τέμπο και χαίρεσαι για την ακρίβεια και την αμεσότητα του συστήματος διεύθυνσης που δεν θυμίζει σε τίποτε ένα αυτοκίνητο αυτών των διαστάσεων, αλλά ούτε και SUV, αφού οι κλίσεις είναι λιγότερες. H περιμετρική ορατότητα είναι πολύ καλή, με εξαίρεση προς τα πίσω (ξέρετε ήδη γιατί), ενώ δεν υπάρχει και πίσω υαλοκαθαριστήρας (σε κάποιους θα λείψει). Να αναφέρουμε, επίσης, ότι η Peugeot έχει φροντίσει με έξι κάμερες και εννέα ραντάρ, να ενσωματώσει μια ADAS σουίτα 30 συστημάτων υποβοήθησης οδηγού. Από Adaptive Cruise Control με λειτουργία Stop and Go, Νυχτερινή όραση, Παρακολούθηση τυφλού σημείου μεγάλης εμβέλειας στα 75 m και Rear Traffic Alert, που προειδοποιεί για πιθανούς κινδύνους κατά την όπισθεν. Τι άλλο να ζητήσεις; Περισσότερη δύναμη, μιας και τη σηκώνει τόσο το στήσιμο, όσο και ο Grand Touring χαρακτήρας του αυτοκινήτου. Δεν πειράζει. Το μόνο που θα πειράξει είναι η αυξημένη κατανάλωση, αν ντε και καλά θέλετε να κινηθείτε σβέλτα.
Διάνα
Η Peugeot «το έχει» και το αποδεικνύει για μία ακόμα φορά. Οδηγεί τις τάσεις με τη γαλλική της εξωστρέφεια, πασπαλισμένη με γκλαμουριά από την premium υπόσταση του μοντέλου και φουτουρισμό, μιας και κάποιος έπρεπε να κάνει ένα νέο βήμα προς το μέλλον. Μας άρεσε πάρα πολύ το 408, γιατί είναι διαφορετικό χωρίς να στερείται χαρακτήρα, ουσίας και άριστου οδηγικού pedigree. Γι’ αυτό και υποδεχόμαστε ένα μοντέλο που πιθανόν να γίνει ο νέος βασιλιάς των Λιονταριών της Peugeot.
Ευχαριστούμε τον κ. Βασίλη Τσίγγερη, Αντιδήμαρχος Τμήματος Άμεσης Παρέμβασης και Ειδικών Συνεργείων Δήμου Κερατσινίου - Δραπετσώνας και την κ. Θεοδώρα Παπαθωμοπούλου, Προϊσταμένη Τμήματος Πολιτισμού Δήμου Κερατσινίου – Δραπετσώνας για τη βοήθειά τους προκειμένου να πραγματοποιηθεί η φωτογράφιση του θέματος.
ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ ΛΙΠΑΣΜΑΤΩΝ ΔΗΜΟΥ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ
Ο άλλοτε εγκαταλελειμμένος χώρος στη Δραπετσώνα, της πρώην ΒΙΠΕ Λιπασμάτων, απέκτησε πραγματική ζωή με έργα και παρεμβάσεις από τη δημοτική αρχή, που ξεκίνησαν το 2015. Σε μία παραλιακή έκταση περίπου 2km δίπλα από το λιμάνι, εκτείνεται ένα πρότυπο δημοτικό πάρκο με αποκλειστική διαχείριση όλου του χώρου και των υποδομών, από το Δήμο Κερατσινίου Δραπετσώνας και τη δημοτική επιχείρηση. Ένας τεράστιος πεζόδρομος και ποδηλατόδρομος εκτείνεται σε όλη την ακτογραμμή με θέα τον Αργοσαρωνικό. Έχουν κατασκευαστεί παιδική χαρά, γήπεδα άθλησης, θέατρα και δημοτικά αναψυκτήρια. Υπάρχουν δύο χώροι δωρεάν στάθμευσης, στην βόρεια και νότια είσοδο αντίστοιχα. Στο χώρο υπάρχουν τα βιομηχανικά διατηρητέα κτίρια Σιλό και Σφαγεία που ανήκουν στο χώρο αρμοδιότητας του δήμου και τα βιομηχανικά κτίρια Υαλουργείο και Μονάδα Ενέργειας. Στον Πολυχώρο Λιπασμάτων διοργανώνεται κάθε καλοκαίρι ένα από τα πιο σπουδαία πολιτιστικά δρώμενα στην Αττική το «Φεστιβάλ στη θάλασσα» και το Λιπάσματα Street Art Festival. Όλο το χρόνο, τα Λιπάσματα γίνονται πλέον σημείο αναφοράς για χιλιάδες επισκέπτες. Για 4 μήνες την περίοδο του καλοκαιριού, δεκάδες μουσικά και θεατρικά δρώμενα πραγματοποιούνται στον χώρο και αποτελούν όλα μαζί μία γιορτή πολιτισμού και δημιουργίας, μία περιπλάνηση σε χρώματα, στιγμές, εμπειρίες και εικόνες.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ PEUGEOT 408 1.2 PureTech 130 EAT8 2023 TIMH €39.900 ΤΕΛΗ €86,4
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.199, Turbo, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 96(130)/5.500 ΡΟΠΗ Nm/rpm 230/1.750
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 8 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 10,4 sec, τελική 210 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6 L/100km, 135 g/km
ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ, ΑΝΕΣΗ, ΧΩΡΟΙ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ.
ΚΑΤΑ ΘΟΡΥΒΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑ, ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ, ΤΙΜΗ.